امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زندگینامه لئوناردو داوینچی

#1
لئوناردو داوینچی (Leonardo Davinchi)
شعار داوینجی این بود: روزی که به شایستگی بگزرد، خوابی خوش در پی دارد، عمری هم که به شایستگی صرف شود به مرگی خوش می انجامد.

داوینچی، در سال ۱۴۵۲ در اطراف شهر فلورانس ایتالیا، از روستای وینچی(Vinci ) زاده شد. پدرش (پی یرد piero) کار قضا ئی داشت.
کودک در مدرسه چندان موفق نبود اما شور و هیجان زیادی نسبت به طبیعت نشان می داد . سخت غرق در کوهستان.ها بود .سنگها، تخت سنگها، گیاهان و جانوران را به شدت دوست می داشت. داوینچی از مهر مادری هم بر خوردار نبود، پدرش هم با او چندان مهربان نبود، اما وقتی دید فرزندش به پیکر نگاری شوق فراوانی نشان می دهد ، او را به کارگاه هنرمند مشهور فلورانس یعنی وروک کی یو (Verrocchio ) سپرد.
داوینچی در شرایط جدید در اثر آموزش های استاد خود به رشته های مختلف علوم مانند ریاضی، علوم تجربی، علوم پزشکی و امور فنی علاقمند شد.
هفده ساله بود که در کار پیکر تراشی وسایر امور مربوط به آن به استاد ماهری تبدیل شده بود وقادر بود ابزارهای پیچیده وماشین های مورد نیاز را پدید آورد.
اما بزرگان شهر به او اعتنایی نداشتند، لذا به میلدن رفت و هنر خود را در اختیار فرمانروایی شهر میلدن قرار داد . داوینچی کاخ فرمانروا را به زیبایی آراست و تندیسی از وی ساخت.
در سال ۱۴۹۰ او را به شهر پاوی یا (Pavia) فرستادند، تا طرح یک کلیسای بزرگ را ارائه دهد ، داوینچی در این سفر فرصت پیدا کرد و از کتابخانه بزرگ امیر (پاوی یا) بهره گرفت و دانش خود را در ابعاد گوناگون گسترش داد.
وقتی به میلدن بازگشت با استقبال هنرمندان و شاگردان خود روبرو شد. اما چندی نگذشت که آشوب هایی در ایتالیا بوجود آمد، از این رو مجبور شد دائم از این شهر به آن شهر سفر کند، بالاخره رهسپار رم شد و در باب پاپ مشغول فعالیت شد. اما وقتی پادشاه فرانسه ( فران سواس اول ، Francoisi) جنگ با ایتالیا را پایان داد، داوینچی را با خود به دربار فرانسه برد وبه عنوان معمار، مهندس و نقاش از او بهره گرفت. داوینچی در طول دورانی که در ایتالیا بود با مرارت های زیادی روبرو شد ، اما در فرانسه به خوبی از او پذیرایی کردند، پادشاه فرانسه یکی از قصر های زیبا ( آن بواز، Ambolse) را به او سپرد تا در آنجا سکونت یابد ، حقوق قابل ملا حظه ای برای او مقرر داشت . اما دوره آرامش او هم پایدار نبود ، در دوم ماه می ۱۵۱۹ دردامان شاگرد خود چشم فرو بست.

داوینچی یک انسان خود ساخته و بسیار پر کار بود، اما متاسفانه بیشتر آثار وی ناتمام مانده است. هنر آفرین دانش پژوه با جنان شتابی در عرصه هنر، علم، فن آوری حرکت کرد که برای پایان دادن آثار خود فرصت نمی کرد. با این وجود به دلیل آنکه طرهها و افکار های خود را به طور منظم یادداشت می کرد، موفّق شد گنجینه گرانبهائی به میراث بگزارد. از میان آفریده های هنری او چهره مو نالی زا (Mona Lisa) شهرت جهانی دارد. لبخند تلخی که بر لب های این چهره دیده می شود برای قرن ها مورد بحث هنر شناسان بوده است.
داوینچی فعالیت های علمی و فنی فراوانی داشته که بعضی از آن ها طراحی شده است، مانند: پل های قطعه قطعه قابل انتقال،کشتی زیر دریایی ، لباس غواسی، هوابر (هلی کوپتر ) بال پرواز، چتر نجات، ارابه داس دار ، تانک جنگی، توپ های سبک، تفنگ نه پر، بمب های انفجاری ، دوربین نجومی، نور افکن، پیچ و مهره و ابزار برای بیرون آوردن پیچ، دستگاهی برای اندازه گیری فشار آب، دستگاهی برای تیز کردن سوزن و ……
برای آنکه عظمت کار داوینچی را درک کنیم، بهتر است شرایط زمانی مکانی او را در نظر بگیریم. وی در زمان لیسانس (نورایش ) و حدود یکصد سال قبل از گالیله زندگی می کرده است، در همان زمانی که اگر اندیشه های بر خلاف نظر کلیسا ابراز می شد ، اظهار نظر و نابود شدن نیز همان، کما اینکه یک بار از او در نزد پاپ شکایت کردند که داوینچی بر خلاف شرع کلیسا، به کالبد شکافی می پردازد، که اگر در آن هنگام فرانسویان به خطه پاپ یورش نمی اوردند، بی گمان داوینچی مورد تکویر و شکنجه قرار می گرفت.
در ان زمان هنوز نو آوری در تکنو لوژی در حکم جنگ با کلیسا بود ، لذا داوینچی خردمند که از این موضوع کاملا آگاه بود تمام اطلاعات و اکتشافات خود را باخطی وارونه می گذاشت.
تا دیروز ما رو می دیدی مِن مِن می کردی
الان شاخ شدی مَن مَن می کنی !
پاسخ
 سپاس شده توسط لاراجون ، ʜɪᴅᴅᴇɴ
آگهی
#2
چه جالب!
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان