امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عبا بافی در نايين:

#1
عبا بافی در نايين: 1
مقدمه

عبا روپوشی گشاد و بلند است که بر روی دوش‌ها افکنده می‌شود.جلوی آن باز است‌ و آستین‌هایی کاذب داشته و از دیرباز عمدتا علمای اسلامی آن را بر دوش می‌انداختند. بافت عبا پیش از این در نائین،قزوین،کرمان،بوشهر و بهبهان مشهور بوده است که امروزه‌ تنها نامی از عبای این ناطق در اذهان باقی مانده است.

عبابافی نایین نیز از این رویه مستثنی نبوده و امروزه محلهء عباباف‌های روستای‌ محمدیه نایین ساکت و بی‌هیاهو است.سروصداهایی که در دل زمین و از مکان‌هایی‌ نمور از دیرباز برمی‌خواست امروزه به ندرت و به سختی به گوش می‌رسد.

ازاین‌رو برآنیم که در این مقاله نگاهی داشته باشیم به ابزار و دستگاه مورد استفاده در بافت عبا که در شهرستان نائین و در محلهء عبابافها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا شاید به‌ این وسیله یکی از سنتی‌ترین روش‌ها و ابزرهای بافت در ایران معرفی شده باشد.

عبا (Aba)

عبا معمولا در عرض 57 سانتی‌متر و طول 6 متر بافته و استفاده می‌گردد.چله(نخ تار) آن از جنس نخ پنبه/پلی استر و پود(در اصطلاح محلی دم‌لو گفته گفته می‌شود)جنس آن از پشم و در عبای مرغوب از جنس کرک شتر خود رنگ می‌باشد.استفاده از پشم شتر محدود به برخی از تولیدات خاص بوده و اکثرا از پشم گوسفند رنگرزی شده استفاده‌ می‌گردد.پوست گردو و پوست انار از مهمترین رنگزاهای طبیعی مصرفی برای رنگرزی‌ (*)استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد
پاسخ
 سپاس شده توسط soofia ، Navisa.
آگهی
#2
مر30
ولی من فک میکنم عبا بیشتر ماله طرفای خوزستان و جنوب باشه....
پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا*


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بامبو بافی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان