امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مدیر موفق از دیدگاه قرآن کیست؟

#1
مدیر موفق از دیدگاه قرآن کیست؟ 1قرآن برای تمامی حالات و افکار انسان برنامه و توصیه‌های مفیدی دارد که برای رسیدن به سعادت باید آن‌ها را عملیاتی کرد.
با دقت نظر در آیات قرآن کریم بیش از 300 نکته مهم درخصوص اصول مدیریت بیان شده است کهمندر رابطه با مدیر قرآن لایق و موفق به 14 اصل ممتاز و ویژگی با استناد به کلام وحی اشاره می‌کنم.
1) آشنایی با علوم قرآنی به ویژه علم قرائت و فن تلاوت قرآن؛آیه 247 سوره «بقره»، آیه 20 سوره «مزمل» و آیه92 سوره «نمل».
2) آراستگی ظاهری به گونه‌ای که سیمای مدیر قرآن بیانگر نور قرآنی و رنگ ایمانی باشد؛ آیه31 سوره «اعراف»، آیه174 سوره «نساء» و آیه138 سوره «بقره».
3) در ارتباط با روابط اجتماعی بااستناد ازآیات قرآن سخن بگوید و در واقع پیام‌رسان و سخنگوی شجاع قرآن باشد، آیه39 سوره «احزاب»
4) خوش برخورد و زیباکلام باشد؛ آیه83 سوره «بقره» و آیه 53 سوره «اسراء».
5) نرمخو، اهل گذشت، مهرورز و همچنین متخلق به اخلاق قرآنی و نبوی باشد؛ آیه159 سوره «آل عمران»، آیه4 سوره «قلم» و آیه128 سوره «توبه».
6) در زندگی به تأسیاز رسول اکرم(ص) با احساس درد دینداری در جامعه، به فکر هدایت و ارشاد مردم به ویژه نسل جوان باشد، آیه21 سوره «احزاب» و آیه3 سوره «شعرا».
7) در مقام اخذ تصمیم و اجرای آن با افراد صالح مشاوره و تبادل نظر کند تا از خطا و اشتباه مصونشود، چرا که مشورت ادراک و هوشیاری دهد، عقل‌ها را عقل‌ها یاری دهد؛ آیه159سوره «آل‌عمران» و آیه38 سوره «شوری».
8) برای رسیدن به هدف مقدس با رعایت اصل حرکت، پویایی وخودیاری، توکل به خدا را فراموش نکند، همانطور که حافظ نیز گفت: «تکیه بر تقوا و دانش در طریقت کافری است/ راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش»؛ آیه159 سوره «آل عمران».
9) بهره‌مندی از نعمت بی‌نظیر قرآن را سعادت و خوشبختی بداند؛ آیه58 سوره «یونس».
10) در رفتار با مردم به ویژه نوجوان و جوان از هرگونه خشم و غصب پرهیزکرده وبا سعه صدر با آن‌ها برخورد کند؛ آیه134 سوره «آل‌عمران».
11) دارای کرامت نفس و بزرگواری باشد؛ آیه63 سوره «فرقان».
12) تلاش کند با اقتدا به مقام معظم رهبری و بصیرت در دین، قرآن را از مهجوریت در جامعه نجات دهد، آیه19 سوره «فاطر»و آیه30 سوره «فرقان».
13) متواضع، خاضع و خاشع باشد و هیچ‌گاه خود برتربین نباشد؛ آیه37 سوره «اسراء»، آیه18 سوره «لقمان»، آیه 16 سوره«حدید» و آیه83سوره «قصص».
14) در زندگی با اهل بیت(ع) همراه و همگام باشد و همواره خود را مفتخر به سرباز دین بودن و یاور امام عصر(عج) بداند و فرهنگ حیات بخش قرآن را رواج دهد؛ آیه119 سوره «توبه»، آیه7 سوره «محمد»، آیه14 سوره «صف» و آیه24 سوره «انفال».
ابن 14 نکته از نکات مهمی است که یک مدیر به ویژه یک مدیر قرآنی باید به آن توجه و در زندگی روزمره و همچنین رفتارش با سایر اعضای مجموعه متجلی شود. البته باید توجه داشت که نیاید انتظار داشته باشیم که یک مدیر بتواند تمامی این نکات را به طور دقیق به کار گیرد بلکه می‌توان به طور نسبی از این نصایح قرآنی بهره‌مند شد.
برخی از این نکات در جامعه قرآنی ما به خوبی عمل شد اما برای رسیدن به کمال راه طولانی در پیش داریم و باید سختی‌های فراوانی را کشید همانطور که صائب تبریزی می‌گوید: «بی ریاضت نتوان شهره آفاق شدن/ مه چو لاغر شود انگشت نما می‌گردد» پس برای رسیدن به این مطلوب و این اوج فضیلت در مدیریت قرآنی نیازمند تدبیر هستیم که این امر تنها با ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) امکان‌‌پذیر است.
به امید روزی که حضرت مهدی (عج) جمال زیبایش را به جهانیان نشان دهد تا به جامعه‌ای آرمانی
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  یکی دو آیه از قرآن
  تفسیر های قرآن
Star نکاتی مهم که باید درباره قرآن بدانید
  قرآن و تحریف
  فایل تحت وب کتاب قرآن به ترجمه فارسی
  شهید کیست؟
  استفاده از قرآن و سنت در راستای ساخت جامعه قرآنی ضروری است
  ترتیب و چینش سوره های قرآن بر چه اساسی است؟
  برابری زنان و مردان در قرآن کریم
  برده داری در قرآن و اسلام

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان