امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سرزمين ازبك‌ ها

#1
ازبكستان يكي از زيباترين كشورهاي آسياي ميانه است كه بخشي از فرهنگ ‌ايران قديم را در خود جاي داده است

سرزمين ازبك‌ ها 1

ازبكستان كه در آسياي ميانه قرار دارد جزو جمهوري‌هاي استقلال يافته شوروي به شمار مي‌رود .اين كشور از نظر وسعت پنجاه و ششمين كشور جهان به شمار مي‌رود. مردمان ایرانی‌تبار نخستين ساكنان منطقه ازبکستان را تشکیل می‌دادند. زبان‌های قدیمی ‌رایج در این منطقه هم زبان‌های ایرانی، سغدی، خوارزمی‌ و پارسی میانه بوده است.‌ اين كشور جزو زيباترين كشورهاي آسياي ميانه به شمار مي‌رود.

دیواره جهنم

سرزمين ازبك‌ ها 1

دیواره جهنم که در نزديکي شهر کوچک درواز در ازبکستان قرار دارد، توسط افراد محلي «در‌جهنم» خوانده مي‌شود.داستان در‌جهنم به 35 سال قبل برمي‌گردد. هنگامي‌که زمين شناسان در جست‌وجوي گاز حفاري مي‌کردند، به حفره‌اي زير زميني رسيدند که بسيار بزرگ بود و همه تجهيزات حفاري و چادرهاي کاوشگران را در خود فرو برد. از آنجايي که حفره را گاز پر کرده بود، کسي جرات رفتن به عمق غار را پيدا نکرد و آنان حفره را آتش زدند تا از انتشار گازهاي سمي ‌جلوگيري کنند. از آن زمان، ‌اين حفره براي 35 سال است که بدون وقفه مي‌سوزد.



جاده ابريشم

سرزمين ازبك‌ ها 1

جاده ابريشم به طول ۱۴هزار كيلومتر از شرق چين تا سواحل درياي مديترانه و شمال درياي آدرياتيك را به هم پيوند مي‌داد. بازرگانان ونيزي و اروپايي در طول ‌اين مسير با مسافرت به قلب آسيا به تجارت مي‌پرداختند و بازرگانان آسيايي راه اروپا را در پيش مي‌گرفتند. در طول ‌اين مسير مردماني گوناگون با فرهنگ‌ها و زبان‌هاي گوناگون با يكديگر در مي‌آميختند و به تجارت مي‌پرداختند و انديشه، دين، مذهب، زبان، آداب و رسوم و رفتارهاي مردمان سراسر ‌اين مسير از قلمرويي به قلمروي ديگر منتقل شد كه هنوز هم آثار ‌اين انتقال ميراث‌هاي فرهنگي را مي‌توانيم در جهان معاصر بيابيم. در‌اين راه شهرهايي بودند كه هنوز هم موجودند و به حيات خود ادامه مي‌دهند. آسياي مركزي قلب و مركز ‌اين راه بود و قلمرو كنوني ازبكستان مركز ‌اين شاهراه بود.

سرزمين ازبك‌ ها 1

موزه تاریخی

سرزمين ازبك‌ ها 1

این موزه در سال 2006 در تاشکند تأسیس شد و امروزه به عنوان یک شاخص مهم مطرح است. بناهای بلند موزه مثال واضحی از معماری خوبی است که سبک معماری شرقی دارد. دور تا دور ساختمان با یک گنبد بلند آبی احاطه شده است. تمام بنای این ساختمان با ستون‌های زیبایی تزئین شده که سقف را محافظت می‌کند. تمام پنجره‌های ساختمان قوسی شکل است.

سرزمين ازبك‌ ها 1

نمای سر در موزه خیلی زیبا تزئین شده است. تمام ساختمان توسط آبشارهایی احاطه شده که نظر تماشا گر را به خود جلب می‌کند. این موزه شامل بیش از 300 سالن نمایش است که در مورد تاریخچه قدیمی‌ هر ناحیه صحبت می‌کند. در میان این سالن‌ها تعدادی تصاویر از مسائل تاریخی زندگی اميرتيمور، با دست خطی منحصر به فرد که شامل اسلحه‌ها، لباس‌های قدیمی ‌و سکه‌های مختلف وجود دارد، به چشم می‌خورد.


مدرسه باراك خان

سرزمين ازبك‌ ها 1

این بنای تاریخی در قرن 16 ساخته شده است. همچنین دست‌خط‌های مشرقی غنی در اینجا وجود دارد. قرآن مشهور خلیفه عثمانی نيز در اینجا نگهداری مي‌شود. این کتاب اولین نسخه کتاب اسلامی ‌است. نسخه قدیمی‌شامل 353 ورق پوست آهو با سایز بسیار بزرگ از نسخه اصلی است. برای قرن‌ها، این قرآن در گنجینه شهرهایی مثل مدینه، دمشق و سپس در بغداد نگهداری می‌شد اما‌ اين قرآن در ازبکستان بوده، سپس در قرن 19 به سن پترزبورگ منتقل شد تا زمان قبل از شورش. سپس به آسیای مرکزی منتقل شد. حکایت‌ها می‌گوید که عثمان وقتی در حال خواندن قرآن بود کشته شد و هنوز مقداری از خونش روی صفحات آن باقی مانده است.


سالن نمايش

نمایش‌های سالن نمایش در ازبکستان دائماً در حال تغییر است. اتاق‌های سالن بیشتر در اختیار هنرمندان مشهور قراردارد اما به جوانترها هم اجازه استفاده می‌دهند. یک سالن نمایش در مرکز شهر قرار دارد که در سال 1974 بازگشایی شد. این بنای مرکزی پیکر تراشی و نگاره سازی شده است. سالن‌های تصویری و هنرهای تجمیعی در اطراف آن است. ساختمان خود به خود جالب است. یک گالری نقش و نگارهای گوتیک تابستانه در اطراف آن برگزار می‌شود. دکوراسیون ملی، نقاشی سیاه قلم، رنگ‌های سردر نمای خارجی هم در این گالری هست. در طبقه همکف دقت زیادی شده است؛ جايی که می‌توان تمام کارهای هنری را خرید. سالن دیگری در فضای باز وجود دارد. پارک کوچکی با مجسمه‌های اصلی وجود دارد. در روزهای گرم تابستان کار‌های هنرمندان و مجسمه تراشان در این پارک نمایش داده می‌شود.


مدارك لازم براي ويزا

اصل گذرنامه با حداقل هفت ماه اعتبار از زمان پرواز، 4 قطعه عكس 6 در 4 رنگي تمام رخ با زمينه سفيد،

كپي از صفحه‌هاي اول و دوم و توضيحات شناسنامه؛ ضمانت بازگشت (يك فقره چك به همراه اصل و كپي گذرنامه‌ صاحب چك)
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان