امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تربیتی الهی برای اولیاء خدا

#1
تربیتی الهی برای اولیاء خدا 1
تربیتی الهی برای اولیاء خدا

ایران مطلب :
 علامه طباطبایی(ره) می‌گوید: بلایا و محنت‌هایی که اولیاء خدا بدان مبتلا می‌شوند تربیتی الهی است که خدا به وسیله آن بلایا ایشان را تربیت می‌کند و به حد کمال می‌رساند و در واقع بلا لازمه ولایت و دوستی است.

بلا

زندگی و حیات طیبه الهی وقتی تحقق می‌یابد که راه و رسمی را که دنبال می‌کنیم مورد تأیید و تأکید خداوند متعال باشد همان طریقی که توسط جانشینان و نمایندگانش در میان بندگان و مخلوقاتش به ودیعه گذاشته است.

حرکت همیشگی انسان به سوی حضرت باری تعالی امری قطعی است که در قرآن کریم می‌خوانیم: «یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَى رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ»؛ ای انسان تو همواره به سوی پروردگارت با رنج و زحمت در سیر و حرکت هستی، پس او را ملاقات خواهی کرد.

یکی از این موارد موضوع «بلا» است که شاید در هر دوره‌ای از زندگی انسان‌ها مورد توجه قرار گیرد و ما آن را از منظر آیت‌الله بهاءالدینی و علامه طباطبایی(ره) را مورد توجه قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آیت‌الله بهاء‌الدینی(ره):

اگر کسی بخواهد از نفوس بشری به نفوس الهی و از نفوس ناری به نفوس نوری حرکت کند و به آن برسد و به تربیت های الهی تربیت شود باید به صبر و نماز استعانت جوید. باید در برابر بلا و حوادث جهانی صابر باشد که حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: دنیا جهانی است که در محاصره بلا است. هیچ کس از حوادث جهان مصون نیست و راهی جز صبر و تحمل در برابر بلا را ندارد.

در روایات شریفه مده که پیامبر اعظم(صلی الله علیه وله) می‌فرماید: «از میان همه پدیده‌های جهان، آن که بیش از همه به سوی ما شتاب می‌گیرد، بلاست و پس از ما نیز چنین است حال خوبان، به ترتیب درجه و رتبه ایشان» از این رو بلا اول سراغ دوستان خدا می‌رود. بشر اگر صابر باشد بلا سازنده اوست. رفاه سازنده نیست. وقتی که راه برای انسان باز باشد و افکار او راحت باشد؛ ساخته نمی‌شود.

اگر انسان در برابر بلا صابر باشد، این صبر سازنده است و از او انسان درست می‌کند. از صبر و تحمل در برابر بلایا تجربیات علمی برای او پیدا می‌شود و بسیاری از مشکلات برای او حل خواهد شد. بنا بر این باید به صبر و نماز متوسل شد.

بلا و عذاب برای مۆمن رحمت است؛ یعنی گرفتاری مۆمن موجب سازندگی اوست. روایتی است که می‌گوید از میان مردم بیش از همه انبیاء گرفتار بلا و دشواری هستند و پس از ن اوصیا و نگاه سایرین به ترتیب درجه و رتبه. مراد این است که مۆمنان از حوادث جهانی و گرفتاری بشر ساخته می‌شوند و این سازندگی برای انسان لازم است.
اگر کسی بخواهد از نفوس بشری به نفوس الهی و از نفوس ناری به نفوس نوری حرکت کند و به ن برسد و به تربیت های الهی تربیت شود باید به صبر و نماز استعانت جوید. باید در برابر بلا و وحوادث جهانی صابر باشد که حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: دنیا جهانی است که در محاصره بلا است. هیچ کس از حوادث جهان مصون نیست و راهی جز صبر و تحمل در برابر بلا را ندارد

انسان قبل از اینکه وارد جامعه شود و جامعه را هدایت کند،‌ باید خود را بسازد،‌ اصلاحات باید از خود انسان شروع شود. یک وقت نگویید این چه نحوه دوستی است که خدا با انبیاء و اولیاء دارد که بلا مال آنهاست. بلا سازنده است و بلا برای آنها نعمت به شمار می‌رود. بنابراین تا انسان در نتیجه بلا ساخته نشود، انسان کاملی نمی‌شود.

انسان؛ الهی نمی‌شود. انسانی که در رفاه و عیش زندگانی است همان جای اول خودش است. گمان نکن اگر در جامعه مورد هتک و اتهام واقع شدی و برای خدا تحمل کردی بدون اجر می‌مانی. بلکه خدای تعالی به تو کمک خواهد کرد.

علامه طباطبایی(ره):

ممکن است انسان در مواقعی از خدا غافل شود و پروردگار یک تب سخت و خطرناک 40 روزه به او بدهد. برای اینکه یک بار از ته دل بگوید: یا الله و به یاد خداوند بیافتد.

بلایا و محنت‌هایی که اولیاء خدا بدان مبتلا می‌شوند تربیتی الهی است که خدا به وسیله ن بلایا ایشان را تربیت می‌کند و به حد کمال می‌رساند و درجاتشان را نیز بالا می‌برد؛ هرچند که بعضی از ن بلایا، جهات دیگری داشه باشد که بتوان ن را مواخذه و عقاب نامید، و گفته شده است: بلا لازمه ولایت و دوستی است.
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آیا حوری بهشتی فقط برای مردان است؟ پس نعمت های بهشتی برای زنان چیست؟
Star آیت‌الله نوری همدانی: ریشه‌های تربیتی را با تربیت اسلامی آمیخته کنید
  زندگینامه حضرت هُوشَع (ع) یکی از پیامبران الهی
  اسما الهی
  تعریف عشق الهی
  چگونگی رسیدن به رحمت الهی
  اگر کسی بنده ی خوب خدا شد، آیا باز هم مورد امتحان و ابتلای الهی قرار می گیرد؟
  سنت حتمی الهی را در نمایشگاه تاریخ به نظاره بنشین
Rainbow شیعه در محک آزمون و امتحان الهی
Rainbow انواع ادیان الهی کدامند ؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان