امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اصول ساخت گلخانه‌ای برای همه فصول

#1
اصول ساخت گلخانه‌ای برای همه فصول 1


ساختن گلخانه‌ای زیبا و ماندگار نیازمند تهیه مواد و لوازمی استاندارد است تا گیاهان در مکانی امن، رشد و پرورش یابند و عمر آن‌ها طولانی‌تر شود. در این مطلب به اصول اساسی ساخت گلخانه‌ها اشاره می‌کنیم:

تهویه هوا یکی از مهمترین اصول برای ساخت گلخانه است‌. قبل از هرکار، تهویه‌ای را انتخاب کنید که از نظر مصرف انرژی و تامین هوای سالم برای گیاهان مناسب باشد. برخی از تهویه‌ها بازده مناسب ندارند و فقط مصرف را بالا می‌برند؛ براي مثال كولرهای آبی می‌توانند رطوبت داخل گلخانه را تامین کنند اما مصرف انرژی آنها زیاد است و رطوبت نامشخصی دارند که این رطوبت ممکن است باعث فساد خاک و ایجاد بیماری‌های گیاهی شود.

دماسنج نیز یکی از ارکان مهم هر گلخانه‌‌ است؛ چرا که تنظيم درجه حرارت گلخانه علاوه بر صرفه‌جويي در مصرف انرژي، به شادابي گل‌ها و گیاهان نيز كمك مي‌كند. شما می‌توانيد در گلخانه خود از تهویه‌های دارای ترموستات استفاده کنید. این تهویه‌ها به‌صورت خودکار دمای گلخانه را تنظیم مي‌كنند و دیگر نیازی به تهیه دماسنج نخواهید داشت.

در فصل گرم‌ و خشک، آبیاری نیز اهمیت بسزایی دارد. امروزه بهترین روش آبیاری، روش‌ مکانیزه است. این روش‌ بسته به نیاز گیاه و آب‌وهوای موجود، به‌ دوصورت قطره‌ای یا آب‌افشانی انجام می‌شود و نقش فراوانی در کاهش هزینه‌ها، مصرف سوخت و آب دارد.

امروزه گلخانه‌های بسیاری با کارآیی‌های‌ گوناگون طراحي می‌شوند که به نمونه‌هایی از آنها اشاره می‌کنیم:

گلخانه‌های نایلونی در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما امروزه با آگاهی از معایب بسیار، این نوع دیگر کاربرد چندانی ندارد. این گلخانه‌ها محافظ مناسبی محسوب می‌شوند اما به دلیل سرعت تعدیل هوای داخل و خارج گلخانه، انرژی زیادی هدر رفته و هزینه‌های زيادي را در پی دارند. یکی از بزرگترین مشکلات اين گلخانه‌ها كوتاه بودن عمر مفيد آنهاست.

گلخانه‌های چوبی بسیار سریع و آسان نصب مي‌شوند و قابل جابه‌جایی هستند. این گلخانه‌ها نیز به‌دلیل عمر کوتاه و استفاده در موارد خاص، کمتر ساخته می‌شوند؛ مثلا برای نگهداری گیاهان بهاری و زودگذر یا انبارهای گیاهی استفاده می‌شوند. بیشترین معایب این گلخانه‌ها، انتشار بیماری‌هایی مانند قارچ و کپک‌زدگی است.

گلخانه‌های شیشه‌ای تقریبا در هر مکانی قابل استفاده‌اند. این گلخانه‌ها با کمترین آلودگی به دلیل افزایش درخشش گیاهان بسیار زیبا جلوه می‌کنند. گلخانه‌های شیشه‌ای در كمترين زمان، قابل تعمیر و تعویض هستند. از معایب این گلخانه‌ها می‌توان به جلوه‌ ناپسند آن در برابر گرد و خاک، شکستگی و تشدید تابش نور خورشید بر روی گیاهان اشاره کرد. این گلخانه‌ها بیشتر در فصول سرد مثل پاییز و زمستان و در شهرهای کم‌نور و خنک استفاده مي‌شوند. گیاهان پرورش‌‌یافته در گلخانه‌های شیشه‌ای باید از گونه‌های گیاهی مقاوم به نور خورشید انتخاب شوند؛ از جمله اين گياهان مي‌توان به انواع کاکتوس‌ها، بامبو و بنفشه آفریقایی اشاره كرد.

گلخانه‌های آلومینیومی موارد استفاده زیادی دارند. تلفیق آلومینیوم و شیشه در این گلخانه‌ها بهترین و استانداردترین شرایط را برای یک گلخانه ایجاد می‌کند. گلخانه‌های آلومینیومی به لحاظ داشتن فلز آلومینیوم بسیار مقاوم و با‌دوام بوده و عمر مفید آنها بسیار زیاد است. این گلخانه‌ها نسبت به رطوبت، بسیار مقاوم هستند و زنگ‌زدگی در آنها نادر است. گلخانه‌های آلومینیومی به لحاظ داشتن وزنی سبک، قابلیت جابه‌جایی دارند و در هر مکان و فصلی قابل اجرا هستند. با تنظیم دما نیز می‌توان گونه‌های مختلف گیاهان، اعم از درختچه‌های تزئینی، سبزیجات، گیاهان آپارتمانی و ... را در آنها به عمل آورد. این گلخانه‌ها نسبت به گلخانه‌های دیگر معایب کمتری دارند.
اصول ساخت گلخانه‌ای برای همه فصول 1
پاسخ
 سپاس شده توسط پرییییییییی ، مهربان ترین دختر دنیا
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ساخت وسایل تزئینی خلاقانه با استفاده از لامپ های حبابی
  هنر در خانه » تزیین ژله برای تولد / ژله لیوانی برای تولد همسر فرزند پسر دختر
  ساخت ایستگاه اتوبوس خلاقانه
  ساخت بزرگترين شكلات دنيا + عكس
  ساخت اشکال باورنکردنی از حیوانات بادکنکی توسط یک هنرمند ژاپنی
  عکس هایی از ساخت گل های باورنکردنی با کاغذ
  ساخت خانه هابیت در حیاط خانه
  ساخت کفش با الهام گرفتن از آلیس در سرزمین عجایب
  مراحل ساخت ویولون :))))
  ساخت خطرناک ترین پل جهان در چین+عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان