امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اندرحكایت ناصرالدین شاه

#1
ناصرالدین شاه فرزند محمد شاه قاجار بود كه بعد از فوت پدر در سن 16 سالگی به سلطنت رسید . وی حدود 50 سال با اقتدار حكومت كرد و در جشن پنجاهمین سال سلطنت در حرم حضرت عبدالعظیم در 17 ذیقعده 1313 ه . ق در هنگام خواندن نماز به دست میرزا رضا كرمانی كه از مریدان سید جمال الدین اسد آبادی بود به قتل رسید و در همان جا به خاك سپره شد . در زیر چند حكایت از زندگی خصوصی وی خواهد آمد .


اندرحكایت ناصرالدین شاه 1

مشروطه از دیدگاه ناصر الدین شاه :  روزی ناصرالدین شاه قاجار با معدودی از خواص در دیوانخانه به صحبت ایستاده بود . ناگاه از لای درخت ها نظرش به حاج سیاح افتاد كه كنار دیوار برای شرفیابی انتظار می برد . شاه به نشانه دیدن او سر را آهسته جنبانید. لحظه ای به فكر فرو شد . آنگاه با اشاره دست او را پیش خواند . حاج سیاح با شتاب آهنگ حضور كرد و بنا بر سنت دیرین كه آن زمان منسوخ شده بود هنوز فاصله ای به شاه مانده ، كفش ها را از پا بیرون كرده ، با جوراب نزدیك آمد . ناصرالدین شاه رو به او كرده گفت :

« از قراری كه شنیده ام هم مسلكت ملكم ( میرزا ملكم خان ) در روزنامه قانون مطالبی در مورد لزوم دادن آزادی و برقراری آیین مشروطه در ایران نوشته . از قول من به او بنویس كه به اندازه تو و امثال تو عقل و شعور دارم . تواریخ هم خوانده ام و از اوضاع دنیا آگاهم ، نیك می دانم كه ترقی كامل مملكت بسته به آزادی است ولی دادن آزادی به مردم نادان و بی سواد و رها ساختن عنان اراذل و اوباش ، تیغ در كف زنگی مست نهادن است و آرامش و امنیت كشور را به خاطر انداختن .

مخصوصاً به او بگو كه این فضولی ها را كنار بگذار و مطمئن باشد روزی كه تشخیص دهم مردم شایستگی داشتن حكومت مشروطه و لیاقت استفاده از آزادی را دارند اگر لازم شود از تاج و تخت نیز می گذرم و مشروطه را به آنان ارزانی می دارم .»

آنگاه شاه رو به حاضران نموده اضافه كرد : مردم قبل از آزادی ، احتیاج به سواد و تربیت صحیح دارند . ترتیب این كار را درحدود امكانات داده ام و بلافاصله پس از برگزاری تشریفات قرن به یاری خداوند آن را به اجرا خواهم گذارد .

میرزا ملكم خان ارمنی بود و از سران فرقه فراماسون ، روزنامه قانون را در خارج به زبان فارسی منتشر می كرد .    پس از وقایعی كه ذكر آن در بالا گذشت سر بر فرمان ناصر الدین شاه نهاد و دیری نگذشت كه به سمت سفیر ایران در انگلستان منصوب گردید و سال ها به این سمت باقی ماند .

حاج سیاح از محلات بود . مردی نیك نفس و خیرخواه و از اعضای فراماسون به شمار می رفت . به اعتبار هم مسلكی با میرزا ملكم خان روابط دوستانه داشت . ( معیر الممالك ، 1362 ، ص 37 )


 ناصرالدین شاه نسبت به كمال الملك بی اندازه توجه داشت و احترامی خارج از حدود معمول به وی می گذاشت و شاید هم به این جهت بود كه خود نیز ذوقی داشت و نسبتاً نقاشی متوسطی می كرد و می دانست تهیه یك تابلو به این زیبایی چه اندازه هنر و استعداد می خواهد

بیزاری ناصرالدین شاه از تملق و چاپلوسی :  مرحوم دوستعلی خان معیر الممالك نوه ناصرالدین در خاطرات خود می نویسد : ناصرالدین شاه از چاپلوسی سخت بیزار بود و تملق و گزاف گویی را در حق خود توهین می شمرد . خود در این باره شاهد مواردی چند بوده ام كه به یاد كردن یكی از آنها اكتفا می ورزم .

هنگامی كه شاهد به عزم سواری و تفرج از دوشان تپه به سوی قصر فیروزه می راند و گروهی سوار همراه او بود، ناگاه خرگوشی از برابر اسبش بیرون جسته در دامنه تپه رو به بالا دویدن گرفت . شاه در دم تفنگ گلوله زنی طلبید و خرگوش را هدف قرار داد ولی هنوز تیر رها نشده خرگوش جستنی كرده پس از چند بار دست و پا زدن بر سراشیبی تپه در غلتید و بی حركت به جای ماند . همراهان شاه زبان به تحسین و تمجید گشودند و تیراندازی شاه را ستودن گرفتند . ناصرالدین شاه از مشاهده این حالت بر آشفت و گفت : مگر كسی صدای تیر را شنید تا به هدف آمدن آن را بستاید ؟ مكرر گفته ام كه از ستایش های بی اساس و اغراق گویی در تحسین بیزارم . این آخرین بار باشد كه خلاف آن را می شنوم .

اندرحكایت ناصرالدین شاه 1

آنگاه امر كرد تا كسی رفته خرگوش را بیاورد . آقا مردك خان آجودان حضور پیش تاخته ، حیوان را به حضور آورد . شاه از اسب به زیر آمده بدن خرگوش را به دقت رسیدگی كرد و از زخم یا نقصی در آن اثرنیافت . ناگزیر حدس زده شد كه شاید حیوان واژگون بخت بطور ناگهانی دچار اختلالی درونی شده و به هلاكت رسیده باشد . ( آذر ، 1389 ، ص 326 ) .

تجارت شاهانه : ناصرالدین شاه نسبت به كمال الملك بی اندازه توجه داشت و احترامی خارج از حدود معمول به وی می گذاشت و شاید هم به این جهت بود كه خود نیز ذوقی داشت و نسبتاً نقاشی متوسطی می كرد و می دانست تهیه یك تابلو به این زیبایی چه اندازه هنر و استعداد می خواهد .

مرحوم كمال الملك خود یك روز برای یكی از شاگردان خود ، آقای استاد میرزا اسماعیل آشتیانی ، نقل كرده بود كه هر تابلویی برای شاه می ساختم ، شاه مدتی طولانی ملاحظه می نمود و سپس تابلو را بر زمین خوابانیده می فرمود تا چندان اشرفی بر آن بریزند كه سطح تابلو از اشرفی پوشیده شود . آنگاه به من دستور می داد تا اشرفی ها را بردارم .

یك روز یكی از وزرا كه چشم تنگ دنیا دارش از این گونه گشوده دستی های شاه آزرده شده بود . به شاه عرض كرد كه چرا برای این تابلو نقاشی این اندازه پول می دهید ؟ این كار از صرفه به دور است . ناصرالدین شاه به او گفت : نمی فهمی من با این پول در ایران تجارت می كنم . اولاً این تابلو پس از چندی ده برابر اشرفی ها قیمت پیدا می كند ، ثانیاً با این كار صدهاكمال الملك برای حفظ آبروی كشور و برای سرافرازی این مملكت پیدا می شود . پیش گویی مرحوم ناصرالدین شاه هرچند كه قسمت اخیرش عملی نشد و دیگر مردی بهتر و بزرگوارتر از كمال پیدا نشد ، اما آنچه در باره قیمت تابلوهای كمال گفته بود ثابت شد . این محبت باعث شد تا كمال الملك تا آخر عمر نسبت به مرحوم ناصرالدین شاه ارادت خاصی داشته باشد .  (  باقرزاده  ، 1377 ، ص 144 ) .


میرزا ملكم خان ارمنی بود و از سران فرقه فراماسون ، روزنامه قانون را در خارج به زبان فارسی منتشر می كرد .    پس از وقایعی كه ذكر آن در بالا گذشت سر بر فرمان ناصر الدین شاه نهاد و دیری نگذشت كه به سمت سفیر ایران در انگلستان منصوب گردید و سال ها به این سمت باقی ماند

ماه صیام : در این ماه شب ها عبور و مرور در شهر آزاد بود و شب نشینی و شب زنده داری تا صبح ادامه داشت . در آن زمان هفت دهم جمعیت تهران در كمال  عقیده روزه نگاه می داشتند . ناصرالدین شاه در نخستین سال های سلطنت روزه می داشت ، ولی تا آن جا كه من به یاد دارم ،‌ روزه داری را ترك گفته بود اما آداب دیگر ماه صیام را به كار می بست .

در ماه رمضان اداره های دولتی به جای روز ، شب كار می كردند . بساط افطار در دربار گسترده می شد ، سپس شاه نیز به كارها رسیدگی كرده ، وزیران را به حضور می پذیرفت .

اندرحكایت ناصرالدین شاه 1

در اندرون ، مجلسی مفصل برای وعظ و نماز تشكیل می یافت . میان تالار پرده زنبوری می كشیدند . آن سوی پرده منبری نهاده ، ترتیب محرابی می دادند و شیخ سیف الدین برادر شیخ الرئیس كه از شهزادگان و به لباس اهل علم در آمده بود ، به نماز می ایستاد . این روی پرده زنبوری بانوان صف آراسته اقتدا می كردند . پس از نماز ، شیخ مزبور به منبر می رفت و خانم ها از پس پرده سوال های مذهبی مطرح می كردند . آن مرحوم كه در حركت دادن سر و دست و ابرو ماهرتر از بیان و تقریر بود ، جواب هایی می داد كه كما بیش چیزی از آن مفهوم نمی شد و مقارن غروب مجلس پایان می یافت .

شب ها زن های سالخورده شاه در منزل یكدیگر محفلی تماشایی برای مقابله قرآن و طرح مسائل شرعی بر پا می ساختند و شیخ اسدالله ، قاری نابینا ، اصلاح قرائت و حل مسائل می كرد . زن های به اصطلاح عاقله پس از ادای مختصر آدابی به دور هم گرد آمده ، پیچاز بازی می كردند و بانوان جوان پس از افطار و نماز تا سحرگاه به صحبت های مناسب سن و شوخی و خنده می گذراندند . در سه شب احیا اهل اندرون در تالار نماز قضا به جای آورده ، قرآن سر می گرفتند و نیز ( الغوث ) كه یكی از اعمال مخصوص شب های مزبور است خوانده و هر بندی از آن را به شیشه گلاب یا چند نبات و حب قند می دمیدند .

از افطار تا سحرگاه چهارنوبت خوردنی می خوردند از این قرار : پیش افطاری كه عبارت بود از میوه های فصل و انواع پالوده و انگشت پیچ و غیره ؛ افطار كه از انواع آش و كوفته و كوكو و شامی و شیربرنج و فرنی و لرزانك و یخ دربهشت تشكیل می یافت ؛ شبچره كه نیمه شب صرف می شد و زولبیا و بامیه و پشمك از لوازم آن بود ؛ وسرانجام سحری كه بیشتر چند نوع پلو و چلو و خورش های مختلف بود . ( معیر الممالك ، 1362 ، ص 68 )
اندرحكایت ناصرالدین شاه 1


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دو دستخط شوم از ناصرالدین شاه
  خاطرات ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه ازسفر لهستان
  بدل”‹بدلی ”ناصرالدین‌شاه!
  طرد آقاخان نوری از سوی ناصرالدین شاه
  ملیجک محبوب ناصرالدین شاه
  داستان اولین باغ وحش ایران در زمان ناصرالدین شاه
  عاقبت خانوم ببری خان گربه ناصرالدین شاه
  ناصرالدین شاه از شر سفر فرنگ به سلامت جست
  نامه شدیداللحن ناصرالدین شاه به وزیر خارجه‌اش
  گدایی صبیه ناصرالدین ‌شاه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان