امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با رادارهای آتشبار موشکی هاوک

#1
در این مونه ها ضد اقدامات متقابل الکترونیک یا ECCM در ورژن های MIM-23C   و MIM-23 D بهتر شد.معمولا"  سیستم های پدافندی علیه اهدافی که در سطح پایی ن حرکت میکنند دچار مشکل می شوند و قادر به تشخیص نیستند اما در نمونه های MIM-23 E/F  قابلیت درگیری در سطح پایین و محیط های آلوده به جامینگ های چند گانه اضافه شده است.این نمونه در سال 1990 ساخته شده و نوع ارتقا داده شده از نمونه های C و D  می باشد.

نمونه های دیگری نیز هستند که در آنها کلاهک , فیوز و بدنه موشک تغییر داده است.در مجموع هر فاز و معرفی هر نمونه توضیحات خاص خود را دارد که نیازمند ارائه یک مقاله جداگانه است بنابراین من سعی کردم که در این مقاله به معرفی رادار های این سیستم دفاع پدافند موشکی بپردازم.
 
 
آشنایی با رادارهای آتشبار موشکی هاوک 1
 

 
یک آتشبار از سیستم دفاعی هاوک پایه شامل رادار ها و بخش های زیر است:

1 رادار اکتساب پالس یا PAR
1رادار اکتساب موج پیوسته CWAR
2 رادار داپلر روشنگر توان بالا   یا  HPIR
1 رادار تک رنج یا ROR  که در باند K عمل می کند و اطلاعت برد را در زمانی که دیگر سیستم ها دچار جمینگ شده اند و یا در دسترس نیستند فراهم میکند.
1مرکز همانگی اطلاعات یا ICC
1مرکز کنترل آتشبار یا BCC  
1میز فرمان دستور آتش حمله یا AFCC 
1 پست فرماندهی جوخه یا PCI
2 کنترل قسمت  لانچر یا LSC
6 لانچر M-192 با 18 موشک و 6 ژنراتور 56 کیلو وات که هر کدام 400 هرتز هستند به اضافه 12 پالت انتقال موشک M390   با 36 موشک -3 تراکتور بار موشک M501  - یک لودر بوکت و 1 مرکز تست موشک

در طرف دیگر یک آتشبار هاوک فاز III  شامل قسمت هاتی زیر است:

1 رادار اکتساب پالس
1 رادار موج پیوسته
2 رادار روشنگر توان بالا
1 مرکز توزیع آتش FDC 
1 دستگاه فرستنده گیرنده تشخیص دوست از دشمن
6 لانچر دیجیتال DLN  با 18 موشک و 6 ژنراتور  60 کیلو واتی MED816   با برق 400 هرتز – 12 پالت انتقال موشک - 3   تراکتور  - 1 لودر بوکت و 1 مرکز تست  مشوک که مشابه مدل هاوک پایه هستند.

رادارهای  سیستم پدافند موشکی هاوک MIM-23 
سیستم هاوک  اصلی  4 رادار را بکار میبرد:
رادار های PAR  و CWAR برای کشف – رادار های CWAR  و HPIR   برای رهگیری و نهایتا رادار های  ROR  و    HIPIR  برای درگیری با هدف.
هاوک یک سیستم پدافند با چند رادار است که در نمونه های آخر تنها 2 رادار استفاده شده که یک رادار آرایه فازی برای جستجو و یک رادار HPIR  برای درگیری با هدف بکار میروند.
معرفی رادارهای  سیستم هاوک:
آشنایی با رادارهای آتشبار موشکی هاوک 1
 
معرفی رادار های اکتساب پالس
آشنایی با رادارهای آتشبار موشکی هاوک 1
1-معرفی رادار اکتساب پالس AN/MPQ-35  هاوک پایه
رادار جستجو با سیستم هاوک پایه استفاه شده که توان 450 کیلو وات و طول  پالس 3 میکرو متر را دارد.فرکانس تکرار پالس یا PRF بین 667 تا 800 هرتز متناوب است.محدوده فرکانس رادار بین 1.25 تا 1.35 گیگا هرتز است.ابعاد آنت 6.7 *1.4 متر  بوده و روی تریلر 2 چرخ سوار می شود.لازم به ذکر است که سرعت چرخش آن 20 دور بر دقیقه است.
مرکز کنترل آتشبار BCC  و رادار اکتساب موج پیوسته توسط چرخش و راه اندازی رادار PAR  همگام شده هستند.
2-معرفی رادار اکتساب پالس AN/MPQ-50   برای نمونه بهبود داده شده از هاوک پایه و فاز های یک, دو و سه
این رادار با سیستم هاوک 1 معرفی شد که نمونه بهبود داده شده از رادار PAR  است.در این رادار یک نشانگر هدف متحرک یا MTI  دیجیتال مطرح شده که اهداف را از نویز های زمینی جدا می کند.این رادرا در باند C عملکرده و محدوده آن بین 500 تا 100 مگا هرتز است و حداکثر توان آن 1000 وات است.
برد رادار های PAR  بر اساس منبع Janes 
104 کیلومتر با فرکانس تکرا پالس زیاد و 96 کیلومتر با فرکانس تکرار پالس کم  بر غلیه هدفی با سطح مقطع راداری 3 مترمربع
98 کیلومتر با فرکانس تکرار پالس زیاد و90 کیلومتر با فرکانس تکرار پالس کم برعلیه هدفی با سطح مقطع رادرای 2.4 متر مربع
79 کیلومتر با فرکانس تکار پالس زیاد و 72 کیلومتر با فرکانس ترار پالس کم برعلیه هدفی با سطح مقطع راداری 1 متر مربع
آشنایی با رادارهای آتشبار موشکی هاوک 1
3 – معرفی رادار سینتل AN/MPQ-64  

این رادار نگهبان یک رادار باند X  سه بعدی پالس داپلر است و برای سیستم هاوک XXI بکار رفته و جایگزین هر دو رادار اکتساب پالس و رادار اکتساب موج پیوسته است که در واقع ترکیبی از هر دو می باشد.
در رادار Sentiel  (نگهبان) 75 کیلومتر پوشش برد بیشتر شده و سرعت چرخ در آن به 30 دور بر دقیقه رسیده است. میانگین زمان مابین خرابی یا همان مشخصه MTBF  در این نوع رادار به 600 ساعت رسیده و می تواند60 هدف را در یک زمان رهگیری کند.آنتن رادار می تواند تا +55 درجه و – 10 درجه در الویشن حرکت کند.
 
آشنایی با رادارهای آتشبار موشکی هاوک 1
 
رادار موج پیوسته CWAR  

این سیستم موج پیوسته باند X برای کشف اهداف بکار می رود و بر روی یک تریلر سیار سوار می شود.این واحد اهداف را از طریق گردش 360 درجه ایی در آزیموت بدست می آورد و اطلاعات اولیه برد و سرعت شعاعی هدف را می دهد.

AN/MPQ-34  هاوک پایه
ای رادار کتساب موج پیوسته با توان 200 وات و فرکانس 10 گیگاهرتز بند X ساخت کمپانی رایزون است .جایگزین این رادار,  سیستم رادار ی MPQ-48   است.

AN/MPQ-48  
نمونه بهبود داده شه از رادار اکتساب موج پیوسته است که توان خروجی آن دو برابر شده و در این مدل برد های کشف بهبود داده شده اند:
69کیلومتر برای  موج پیوسته و 63 کیلومتر برای مدلاسیون فرکانس بر علیه هدف با سطح مقطع راداری 3 متر مربع
65 کیلومتر برای موج پیوسته و 60کیلومتر برای مدلاسیون فرکانس بر علیه هدفی با سطح مقطع راداری 2.4 متر مربع
52 کیلومتر برای موج پیوسته و 48 کیلومتر برای مدلاسیون فرکانس بر علیه هدفی با سطح مقطع راداری 1 متر مربع

AN/MPQ-55  رادار اکتساب موج پیوسته فاز یک و فاز 2 سیستم هاوک
این رادار ICWAR  یا رادار امتساب موج پیوسته بهبود داده شده هاوک  نام دارد.توان خروجی در این مدل نیز دوبرابر شده یعنی به 400 وات رسیده است و برد کشف به 70 کیلومتر افزایش پیدا کرده.این رادرا در باند J  عمل می کند.دیگر مشخصه ها شامل محدوده FM و BITE  است.  مدلاسیون فرکانس درانتشار اسکن های متناوب از  ICWAR برای بدست آوردن  اطلاعات برد کاربردی است.

AN/MPQ-62 فاز III آتشبار موشکی هاوک
بعضی  تغییرات در پردازش سیگنال به رادار این اجازه را می داد تا برد هدفش و سرعت آن را در یک اسکن تنها تعیین کند.یک سیستم پردازش دیجیتال یا دیجیتال DSP اضافه شده که اجازه می دهد کار پردازش بسیار زیادی روی رادار و پیش بردن مستقیم توسط لینک دیجیتال سریال به PCP/BCP  انجام شود. 
آشنایی با رادارهای آتشبار موشکی هاوک 1
 
رادار روشنگر پرتوان هاوک HPIR
رادار اولیه HPIR AN/MPQ-46 فقط 2 آنتن دیش شکل کنار به کنار هم داشت که یکی فرستنده و دیگری گیرنده بود.HPIR  به طور اتوماتیکو انتخاب شده هدف را در آزیموت,  الویشن و برد رهگیری میکند.رادار روشنگر HPIR همچنین با عنوان واحد واسط  ارائه آزیموت و الویشن و محاسبه زوایای پرتاب توسط پردازشگر اتوماتیک اطلاعات در مرکز هماهنگی اطلاعات به ICBB یا IPCP برای پرتاب های بیش از 3 موشک بکار  می رود.انرژی بازتاب شده J-Band   رادار روشنگر بوسیله موشک هاوک دریافت می شود.این بازتاب ها با سیگنال مرجع موشک مستقیما مخابره شده به موشک توسط HPIR  مقایسه  می شوند.رهگیری هدف در پرواز موشک کاملا" پیوسته و مداوم است.گیرنده های HPIR  هدف را از یک یا هر دو رادار نظارت توسط مرکز کنترل آتشبار و جستجو های اتوماتیک یک بخش معین برای قفل کردن سریع هدف تعیین می کنند.

AN/MPQ-33/39 
این سیستم موج پیوسته باند X برای روشن کردن هدف در آتشبار موشکی هاوک بکار رفته است.این واحد روی یک تریلر دوچرخ سوار است .واحد به طور اتوماتیک هدف را در آزیموت,الویشن و برد دریافت , تعیین  و رهگیری میکند.سیتم داری توان خروجی 125 وات است و در محدوده 10-10.25    گیگا هرتز عمل می کند.MPQ-39 نمونه ارتقا داده شده از MPQ-33 است.

AN/MPQ-46  فاز I هاوک
این رادار در محدوده 10 تا 20 گیگا هرتز عمل می کند.خیلی از تجهیزات لامپ خلاء در رادار های اولیه با تکنولوژی حالت جامد تعویض شدند.در زیر برد این رادار را بر اساس منبع Janes  مشاهده می کنیم:
99  کیلومتر با فرکانس تکرار پالس بالا و 93 کیلومتر با فرکانس تکرار پالس کم بر علیه هدفی با سطح مقطع رادار 3 متر مربع
93  کیلومتر با فرکانس تکرار پالس بالا و 89 کیلومتر با فرکانس تکرار پالس کم بر علیه هدفی با سطح مقطع رادار 2.4 متر مربع
75  کیلومتر با فرکانس تکرار پالس بالا و 72 کیلومتر با فرکانس تکرار پالس کم بر علیه هدفی با سطح مقطع رادار 1 متر مربع

AN/MPQ-55 فاز II آتشبار هاوک
اکثریت قطعات الکترونیکی  لامپ خلاء باقی مانده با حالت جامد ارتقا داده شدند.همچنین یک سیستم رهگیری الکترواپتیکال تحت نام OD-179/TVY TAS  برای عم کردن در محیط ECM  بالا اضافه شده است.سیستم کمک رهگیر یا TAS  توسعه داده شده TISEO نیروی هوایی ایالات متحده امریکا بود که توسط نورث روپ انجام شد.آن شامل یک دوربین تلویزیونی با یک لنز با زوم *10  بود. I TAS یا سیستم کمک رهگیر بهبود داده شده که در دشت و محیط  باز تست شده بود در سال 1992 با قابلیت مادون قرمز  برای عمل کردن در شب و همچنین قابلیت کشف و رهگیری خودکار مجهز شد.

HESO : آلمان/ هلند و نروژ  سیستم های هاوکشان  را با یک سیستم اکتساب و رهگیری مادون قرمز که با عنوان HESO شناخته می شد و جایگزین TAS  بود اصلاح کردند.سنسور الکترو اپتیکال هاوک یا همان HESO در باند 8 تا 11 میکرو متر  عمل می کرد و مکمل رادار روشنگر برای بدست آوردن و رهگیری هدف قبل از پرتاب موشک بود.

AN/MPQ-61
این رادار با سیستم LASHE یا درگیری همزمان ارتفاع پایین هاوک ارتقا داده شد که اجازه می داد هاوک با بکار گیری یک آنتن پروتوی پوششی با فراهم  سازی یک زاویه عریض با اهداف چندگانه که در ارتفاع پایین  پرواز میکردند درگیر شود.این رادرا مستطیل شکل است. این رادار اجازه می دهد هاوک در یک زمان با بیش از 12 هدف درگیر شود.در این رادار نیز سیستم اپتیکی  TV/IR برای هدایت پسیو موشک استفاده شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تشدید حملات موشکی و نیاز به احیای توافق هسته ای
  یمن| عملیات گسترده موشکی و پهپادی در عمق عربستان و هدف قرار گرفتن تاسیسات راهبردی
  حمله موشکی به محل نشست فرماندهان ائتلاف سعودی در «مأرب»
  نورثروپ گرومن آرکیو-۴ گلوبال هاوک
  بی‌ای‌ئی سیستمز هاوک
  لاکهید اف-۱۱۷ نایت‌هاوک
  حفره مگنترون؛ از رادارهای جنگ جهانی دوم تا اجاق های مایکروویو!
  توسعه یافتن رادارهای ضد پنهانکار VHF روسی - قسمت اول
  آشنایی با سنگین‌ترین و مخرب‌ترین سلاح نیروی هوایی ارتش
  آشنایی با تک تیرانداز AMR-2 چین

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان