امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با AN/APG70 رادار جنگنده F-15E

#1
اين هواپيما، جهت انجام عمليات بازدارندگي در عمق خطوط دفاعي نيروهاي زميني دشمن طراحي شده است. اساس اين هواپيما، از روي شكاري- رهگير موفق دههء 70 يعني F-15 Eagle ساخت مك‏دانل‏داگلاس و توسط كمپاني بوئينگ اقتباس شده است. جنگنده F-15، قابليتهای بسيار عالي خود را در حين عمليات «طوفان‏صحرا» به اثبات رساند. اين هواپيما، درعمق خطوط دفاع هوايي عراق،‌ نفوذ كرده و به اهداف بسيار مهم و ارزشمندي حمله‏ور شدند. بدين ترتيب بود كه ماموريت پشتيباني نزديك هوايي را براي نيروهاي ائتلاف فراهم كرد.





آشنایی با AN/APG70 رادار جنگنده F-15E 1
سیستم راداری AN/APG-70  جت جنگنده اف-15




قلب واحد های الکترونیکی جنگنده اف-15E  رادار AN/APG-70  است که توسط کمپانی هیــــوز ساخته شده است. جنگنده های مدل F-15C/D  رادارهای APG-63(V1) و (V2) را دارند که این رادار بعدا تبدیل به یک نوع از رادارهای فوق مدرن AESA شد.این رادرا یک رادرا بطور کاملا وسیع بهبود داده شده از APG-63  است.مشخصه های APG-70 حالت های جدید هوا به هوا و هوا به سطح و قابلیت اجازه ضربت زمینی است.

AN/APG-70  یک رادار چند حالته پالس داپلر بسیار معتبر است که در باند I/J یعنی بین 8 تا 20 گیگا هرتز کار می کند و ویژگی های نگهداریش بهبود داده شده است.این رادار هر دو قابلیت هوا به هوا و هوا به سطح را دارد و با عنوان قسمتی از برنامه MSIP II  توسعه داده شده بود. MSIP مخفف برنامه بهبود چند مرحله ایی است.این رادار بعضی اوقات با عنوان یک ارتقا از رادار AN/APG-63  یاد می شود اما در  حقیقت آن یک برند جدید از رادار بود که دو چیز مکشترک با رادار AN/APG-63  داشت.





آشنایی با AN/APG70 رادار جنگنده F-15E 1
اجزا رادار AN/APG-70





رادار AN/APG-70 برای قابلیت اطمینان بالاتر و نگهداری آسانتر طراحی شده بود در واقع قابلیت اطمینان پذیریAPG-70  1/3 برابر بیشتر از APG-63  است و نرخ MTBF  یی برابر 80 ساعت دارد. APG-70  در دماغه اف-15E و پشت رادوم آیرودینامکی شکل داده شده در زیر وجلوی کاکپیت بنا شده است.آن یک دیش رادار نیرومند که بطور مکانیکی حرکت میکند را با گین بالا و آرایه پرتو جانبی کم از انتشار دهنده رابکار می برد.

پوشش کمانی پرتو رادار در جلوی جت با زاویه 120 درجه بطور افقی منتشر می شود.زمانی که پوشش پرتو رادار بیش از 8 بار است رادار می تواند یک خط  را از راست به چپ  که  bar  نامیده میشود را اسکن و سپس یک ذره پایین  بیاید و از چپ به راست  را پویش کند.زمانی بارها تغییر می کنند پرتو راداری تقریبا 1 درجه در 40 ناتیکال مایلی یا برد بیشتر و تقریبا 2.5 درجه در 20 ناتیکال مایلی افت میکند.الویش یا زاویه از سطح افق آنت می تواند تنظیم شود بدین گونه که پویش عمودی به بالا و پایین تغییر پیدا میکند.تعداد بار اسکن ها را می تواند مقادیر مختلفی از جمله 1,2,4 و 6 بار که بصورت پیش فرض هستند یا 8 بار اسکن نشاند.





آشنایی با AN/APG70 رادار جنگنده F-15E 1


قسمت الکترونیک,  پشت دیوار جداسازی شده از آنتن APG-70  است و شامل 6 قسمت اصلی است:

1-منبع تغذیه 
2-پردازش اطلاعات رادار
3-پردازش سیگنال رادار
4-مبدل سیگنال آنالوگ
5-فرستنده
و نهایتا" قسمت  گیرنده/ محرک

منبع تغذیه:
منبع تغذیه بکار رفته در AN/APG-63  دوباره طراحی شد چونکه گیرنده محرک APG-70  مقداری ولتاژ پیشتر از قبل نیاز داشت.

فرستنده:
این واحد ردیف میانی حفره سه سطحی دماغه اف-15E را که تجهیزات در آن چیده شده اند, اشغال کرده است و آن عهده دار تولید انرژی رادار است که  از رادار منتشر می شود.نکته ایی که در مورد رادار APG-70  بای دبه آن اشاره کرد این است که این یک رادرا منسجم است به این معنی که واقعا هرگز در طی پرواز خاموش نمی شود! حتی زمانی که جت در حالت سایلنت است و هیچ انرژی از رادار منتشر نمی شود.منبع سیگنال همواره فعال است فقط تقویت کننده در انتشار انرژی رادار روشن یا خاموش است.

گیرنده / محرک:
گیرنده 32 کاناله رادار APG-70  به خود  می بالد و آن اولین واحدی است که مستقیما" سیگنال های دریافت شده از آنتن را پردازش می کند.گیرنده ابتدا این سیگنال های آنالوگ را به فرکانس پایین تر تبدیل کرده سپس آن  را به مدل سیگنال آنالوگ منتقل می کند.

مبدل سیگنال آنالوگ:
این واحدسیگنال های آنالوگ دیجیتالیزه را از گیرنده محرک دریافت می کند.سپس سیگنال های دیجیتالی توسط پردازشگر اطلاعات سیگنال بیشتر پردازش می شوند.

SDP یا پردازشگر اطلاعات سیگنال:
این واحد سیگنال های ورودی  رادار را در فرمت دیجیتال از مبدل سیگنال آنالوگ می گیرد.SDP یک کامپیوتر است که به طور قابل توجهی در مقایسه با APG-63  ارتقا داده شده است بطوری که 5 برابر سریعتر و 10 برابر حافظه اش بیشتر شده است.نقش SDP  ایجاد یک پیش پردازش از سیگنال دریافتی است.این توسط دیتا باس MIL-STD-1750A  و باضافه یک متد  پردازش موازی مدولار در پردازش و دستکاری کردن سیگنال های ورودی  دیجیتالیزه شده به واحد پردازش اطلاعات رادار منتقل می شود.

RDP یا پردازش اطلاعات رادار:
این واحد یک کامپیوتر است.در واقع قلب سیستم راداری AN/APG-70   است.آن 1 مگا بایت حافظه دارد که 10 برابر بیشتر از کامپیوتر APG-63 است.تقسیم بندی حافظه به شرح زیر است:

220 کیلوبایت برای حالت های هوا به هوا
110 کیلو بایت برای حالت های هوا به سطح
200 کیلو بایت برای BIT
64 کیلوبایت برای حافظه UFC

و مابقی برای آپگیرید های آینده رزرو شده است.نقش اصلی RDP  تشخیص دادان برگشت های رادار هدف از برگشت های غلط است.بازگشت های رادار هدف به پردازشگر نمایش چند منظوره یا MPD  منتقل می شود. پردازشگر MPD  یک واحد در جلوی منبع تغذیه است که مسئول تجسم اطلاعات هدف روی صفحه رادار در MPD های انتخاب شده توسط خدمه هواپیما است.





آشنایی با AN/APG70 رادار جنگنده F-15E 1
تصاویر از کاکپیت تمام دیجیتال جت جنگنده  F-15E

آشنایی با AN/APG70 رادار جنگنده F-15E 1
کابین عقب




این رادار  در سری آخر جت هایF-15C/D  و F-15E وF-15S که برای نیروی هوایی عربستان سعودی  همچنین F-15 I که برای ارتش اسرائیل می باشد بکار رفته است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |عکس هایی از جنگنده آرادو ئی.555|
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  |عکس هایی از جنگنده میتسوبیشی اف-2|
  |عکس هایی از جنگنده میکویان میگ-31|
  |جنگنده های سوئد دهه 1940|
  |عکس هایی از جت جنگنده گرومن اف۴اف وایلدکت|
  -سه مدل از برترین جنگنده های آمریکا در دهه 1990-
  -چهار مدل جنگنده ساخته اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1930-
  -جنگنده‌های اتحاد شوروی و روسیه دهه ۱۹۹۰-
  |معرفی جنگنده فرانسوی داسو سوپر اتاندارد|

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان