امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فراز و فرود كریم‌خان‌زند

#1
کریم خان در طول دوران حیات سیاسی خود بسیار با فراز و فرود هایی برخورد کرد. که در این مطلب  مصادیق آن را با هم مرور خواهیم کرد.

فراز و فرود كریم‌خان‌زند 1

 وقتی حكومت افشاریه در آستانه سقوط قرار گرفت ، اوضاع ایران رو به نابسامانی نهاد . وحدت سیاسی مملكت هم پریشان شد . محمد حسن خان قاجار در استر آباد و مازندران ، آزاد خان افغان در آذربایجان ، هرالكیوس در گرجستان ، هدایت الله خان در گیلان و بالاخره احمد خان ابدالی در افغانستان و بخشی از خراسان دم از استقلال زدند . اصفهان هم در هرج و مرج قرار گرفت . در این وضعیت كریم خان زند روی كار آمد .

وكیل الرعایا : كریم خان زند از قوم زند بود كه روزگاری در اطراف ملایر زندگی می كردند . نادرشاه افشار پاره ای از آنها را به خراسان فرستاد . ولی در زمان علی شاه افشار كه از سرداران نادر بود  دوباره به موطن خود بازگردانده شدند . در این موقع ، ابوالفتح خان بختیاری كه حكمرانی اصفهان را به عهده داشت سر خود حكم می راند و مردم را در مضیقه قرار داده بود . علی مردان خان بختیاری با او جنگید و كار ابوالفتح رو به سستی نهاد . در این زمان علی مردان خان و كریم خان زند متحد شدند و شخصی به نام ابوتراب از اعقاب صفوی را به سلطنت گزیدند ولی خودشان امور را به دست گرفتند .

در این روزگار ، كریم خان در جلفای اصفهان زندگی می كرد و به خاطر مهربانی ها نظر مردم را به خود جلب كرده بود . محبوبیت كریم خان بین مردم باعث حسادت علی مردان خان شد و پندارهای بی جا باعث بروز جنگ بین علی مردان خان و كریم خان گردید . كریم خان در این مبارزه پیروز شد . او به سرعت بر جنوب ایران متولی شد و خود را " وكیل الرعایا " نامید و هیچ گاه نام  پادشاه برخود ننهاد .

از مزایای كریم خان عدالت او و مهربانی با مردم بود . او هیچ گاه شیفته شغل خود نشد و غرور نورزید . نه تنها مسلمانان بلكه صاحبان عقاید دیگر را نیز مورد لطف خود قرار می داد . او راستگو بود . دشمنان هم به قول او اعتماد داشتند . این تفكر پیوسته در ذهن كریم خان وجود داشت كه " مردم باید شاد زیند و در سلامت و سعادت روزگار به سر برند . " همه دوستش داشتند . كریم خان از دو طرف مورد دشمنی قرار داشت : یكی آزاد خان افغان و دیگری محمد حسن خان قاجار . با آزاد خان در نزدیكی های قزوین جنگید و شكست خورد. به اصفهان بازگشت ، سپس به شیراز و كهگیلویه رفت . او در كمارج كه راهی باریك در كوه است دوباره با آزادخان جنگید و او را شكست سختی داد . آزاد خان پس از شكست به خود كریم خان پناه آورد و كریم خان به قدری او را مهربانی كرد كه دشمن سركش شرمنده اخلاق كریم خان گردید و در زمره دوستان نزدیك او در آمد .


از مزایای كریم خان عدالت او و مهربانی با مردم بود . او هیچ گاه شیفته شغل خود نشد و غرور نورزید

محمد حسن خان قاجار دشمن قوی بنیه دیگر كریم خان بود كه در حدود مازندران قدرتی قابل توجه فراهم آورده و حتی آذربایجان را هم تسخیر كرده بود . محمد حسن خان به طرف اصفهان رفت و سپس عازم شیراز شد . مردم شیراز كه وكیل الرعایا را دوست داشتند در مقابل دشمن مقاومت ورزیدند و نقشه های او را نقش بر آب كردند . در نتیجه ، مازندران هم از دست محمد حسن خان آزاد شد و گیلان و آذربایجان در نهایت در حوزه حكومت كریم خان قرار گرفت . با آن كه افراد قاجار مشكلاتی برای كریم خان به وجود آوردند ولی همه آنها در سایه عنایتش بودند . كریم خان می خواست با مزاوجت با مردان قاجار دوستی و مهر را در بین آنها رواج دهد ولی محمد حسن خان قاجار رشته مودت را گسیخت و در دامغان فتنه به پا كرد . كریم خان ، زكی خان را برای دفع فتنه به دامغان فرستاد و او محمد حسن خان را شكست سختی داد و كار را تمام كرد .

در روزگار كریم خان خلیج فارس مورد تهدید اعراب قرار گرفت كه این فتنه هم دفع شد . كریم خان پس از فتح بصره در سال 1193 دار فانی را وداع گفت .( آذر ، 1389 ، صص 54 – 52 )

مدفن كریم خان :  بعد از این كه كریم خان فوت كرد حدود سه روز بین برادران و برادر زادگان جنگ برای رسیدن به سلطنت در گرفت . در عرض این سه روز جسد كریم خان همچنان بر زمین مانده بود . وقتی زكی خان و سایر افراد جاهل و قدرت طلب و بی كفایت زند از ریختن خون برادران و خویشان خود فراغت یافتند به فكر جنازه رئیس و سرور و شهریار خود افتادند . روز چهارم زكی خان و سایر امرا و اعیال ، كه دستشان بخون بهترین افراد قبیله  زند آلوده بود ، سیاه پوشیدند و جنازه كریم خان را بر دوش گرفته در عمارت وسط باغی كه از بناهای آن جناب در جنب ارگ بود مدفون ساختند .

این محل و عمارت همان است كه اكنون باغ و عمارت " موزه فارس " خوانده می شود و در آن روزگار به عمارت " كلاه فرنگی " شهرت داشت و ظاهراً كریم خان به علت علاقه ای كه بدان بنا داشت وصیت كرده بود تا هم در آن جا به خاك رود .

اما جسد كریم خان در این جا دیر زمانی نماند و سیزده سال بعد از این تاریخ یعنی در اول ذی الحجه سال 1206 ه . ق آقا محمد خان قاجار كه دشمن كینه توز وی و خاندان زند بود فاتحانه وارد شیراز شد و در باغ وكیل منزل كرده ، در همین عمارت كلاه فرنگی به سلام نشست و چون برخاست به میرزا محمد خان لاریجانی دستور داد كه قبر را شكافته جنازه كریم خان را به تهران برد و در میان كرباس خلوت كریم خانی دفن كردند تا هرگاه كه آقا محمد خان از آنجا بگذرد پای بر استخوان های دشمن و قاتل پدر خویش گذارد . ( نوایی ، 1384 ، ص 134 )

فراز و فرود كریم‌خان‌زند 1

سیاست داخلی كریم خان : چنانكه مشهور است كریم خان تا پایان عمر نام پادشاهی بر خود ننهاد . طرفدار رعیت و طالب امنیت و آرامش و علاقمند به آبادی و ترقی كشور بود و تدابیری كه در این باره اتخاذ می كرد برحفظ و مال رعایا از تعدی سركشان و فرمانداران و فرمانروایان اتكا داشت . تا حدی كه می توانست به رعایا نزدیك می شد و از حال ایشان استفسار می كرد . اصرار و علاقه نشان می داد تا متعدیان را از خیال دست اندازی به جان و مال مردم منحرف كند . كسانی را كه در صدد آزار مردم بر می آمدند نمی بخشید و چون در هزینه بیت المال صرفه جویی می كرد. او خود وقایع عهد نادری را دیده و از خسارات لشكركشی ها وقوف یافته بود و احتیاج مردم را به استراحت حس می كرد . بدین لحاظ ، سعی داشت در سایه عدل و انصاف او مردم روزگار را به خوشی و كامرانی بگذرانند . 

  ایل زند پیرو آیین تشیع بودند . كریم خان نیز مردی متدین و مقید به آداب و مراسم مذهبی بود و حتی به تقلید از پادشاهان صفوی در ایام محرم به برگزاری مراسم عزاداری می پرداخت ؛ خاصه آنكه معروف است تعزیه داری و نوحه خوانی ماه محرم به شیوه ای كه در عصر قاجار اوج گرفت به زمان وی مربوط می شود . بدیهی است اخلاص عقیدتی كریم خان موجب توجه عمومی نسبت به او می شد . خان زند در امور مذهبی تعصب نداشت ، پیروان تمامی ادیان را محترم می شمرد و در تعهدات اجتماعی و رعایت مقررات كشوری ، مانند پرداخت مالیات ، میان افراد ملت تفاوتی نمی گذاشت .


محبوبیت كریم خان بین مردم باعث حسادت علی مردان خان شد و پندارهای بی جا باعث بروز جنگ بین علی مردان خان و كریم خان گردید
معروف است كه خواندن و نوشتن نیاموخته بود ، ولی با دانشمندان و علما با احترام رفتار می كرد و به ویژه به طبقه عارفان و مشایخ ایشان علاقه زیادی داشت . وجود بعضی از وزیران علم دوست ، مانند میرزا محمد حسین فراهانی متخلص به " وفا " و میرزا محمد منشی كه در خدمت دولت زندیه بودند ، در ترویج علم و معارف آن عصر بی تاثیر نبود . در دوران سلطنت كریم خان مالیات ها تقلیل یافت و فرامینی كه او صادر می كرد دایره خود سری و ظلم و جور مالكان نسبت به رعایا را محدود می ساخت .
فراز و فرود كریم‌خان‌زند 1


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  فراز و فرود پسر خوب واشنگتن /عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان