امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مشروح سخنان معاون وزیر بهداشت در جمع دانشجویان معترض دستیاری

#1
طی تصویب قانون طرح بومی سازی پزشکی و تصویب 30 درصد سهمیه مناطق محروم گروهی از داوطلبان دوره دستیاری تخصصی و کارشناسی ارشد صبح امروز مقابل مجلس و ساختمان اصلی وزارت بهداشت تجمع کردنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نفیسه خاکسار داوطلب دستیاری تخصصی دوره چهل و یکم به نمایندگی از تجمع کنندگان گفت: تصویب سهمیه 30 درصدی مناطق محروم در آزمون دستیاری امسال از سوی مجلس کاری عجولانه است و بهتر است مسوولان قبل از اختصاص این چنین قوانین در عرصه پزشکی، امکانات رفاهی و تجهیزات را در مناطق محروم را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه تا به امروز مسوولان امر به صدای اعتراض فارغ التحصیلان هیچ گونه پاسخی نداده اند افزود: خدمت کردن در مناطق محروم با ارزش است اما این نوع سهمیه بندی ها در دانشگاه فقط باعث دلزدگی در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان پزشکی می شود و نیروی متخصص برای ادامه تحصیل خود به خارج از کشور می روند و خروج نخبگان برای کشوری که 7 سال هزینه کرده است بسیار سنگین است.

این فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه این طرح یک آسیب جدی به نظام سلامت است و در دراز مدت هیچ سودی برای مناطق محروم نخواهد داشت اظهارکرد: خواسته دانشجویان در این تجمع، لغو اختصاص سهمیه 30 درصدی مناطق محروم از ظرفیت کل است.

وی با بیان اینکه طرح بومی سازی پزشکی به ضرر دانشجویان دانشگاه های شهر تهران است گفت: این سه دانشگاه هیچ گونه سهمیه بومی برای هیچ دانشگاهی در کشور ندارد و سهمیه بومی این سه دانشگاه به سایر دانشگاه ها تعلق می گیرد و دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران که هفت سال درس خوانده‌اند به صورت ناگهانی 30 درصد از سهمیه ورودی آنها کاهش پیدا می کند.

گفتنی است این معترضان با سر دادن شعارهای « افزایش ظرفیت تنها راه عدالت؛ هاشمی- ضیایی ملاقات همین جا؛ حمایت حمایت» خواستار ملاقات با معاون آموزشی وزارت بهداشت بودند که در نهایت دانشجویان به سالن آمفی تئاتر وزارت بهداشت هدایت شدند و جلسه مشترکشان با معاون آموزشی وزیر بهداشت و رییس مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار شد.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در سخنانی با اشاره به موارد مورد اعتراض داوطلبان، گفت: بسیاری از موضوعات گفته شده توسط دانشجو خارج از اختیارات وزارت بهداشت است و مصوبه مجلس است که باید اجرایی شود.

وی در عین حال با اشاره به تفاوت‌های مسوولیت‌های وزارتخانه های بهداشت و علوم در تربیت و پذیرش دانشجویان، اظهار کرد: بخش آموزش عالی مسوولیتی برای به کارگیری نیرو و به خدمت گرفتن آنها ندارد، اما ما در قبال به کار گرفتن نیروهایی که آموزش داده‌ایم تعهد داریم و صورتی که اگر منطقه‌ای در کشور دکتر متخصص نداشته باشد، وزیر بهداشت باید پاسخگو باشد. در واقع ما در قبال تربیت و توزیع و ماندگاری نیروی انسانی مسوول هستیم.

به گفته معاون آموزشی وزیر بهداشت، ما در 27 رشته، 2500 نیرو داریم که این مطلوب است اما در توزیع و به کارگیری آنها مخصوصا در مناطق محروم، با مشکل مواجه هستیم و برای این مشکل باید به نمایندگان و مجلس پاسخ بدهیم.

ضیایی بااشاره به مصوبه مجلس درباره سهمیه 30 درصدی مناطق محروم و شرط وزارت بهداشت برای آن، ادامه داد: مجلس قصد داشت ماندگاری نیرو در مناطق محروم را بالا ببرد و استدلالش برای تصویب قانون 30 درصد مناطق محروم هم این است که شرط ماندگاری فردی که در مناطق محروم متولد می‌شود در این مناطق بالاتر است. شرط پذیرش ما برای این داوطلبان نیز این است که 85 درصد از نمره را کسب کنند و مطمئن هستیم بسیاری از آنها موفق به کسب 85 درصد نمره نخواهند شد.

وی در مورد 20 درصد سهمیه ایثارگران اظهار کرد: این قانون در سال 91 تحت عنوان قانون حمایت از ایثارگران تصویب شد که طی این قانون امسال 20 درصد سهمیه به ایثارگران تعلق دارد. سال گذشته 8 درصد از این 20 درصد تکمیل نشد و سهمیه‌های خالی به داوطلبان آزاد اختصاص داده شد. چنانچه امسال هم این ظرفیت تکمیل نشود، به دانشجویان آزاد اختصاص داده خواهد شد. هدف ما این است که داوطلبان آزاد آسیب کمتری ببینند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: اما وقتی قانونی در مجلس رای می‌آورد، امکان اصلاح آن بسیار مشکل است. مخصوصا که قبل از تصویب این قانون تاکید شد که این اصلاح از قانون برنامه پنجم رد می‌شود و باید دوسوم مجلس به آن رای بدهند و در نهایت این قانون موفق به کسب رای موافق دو سوم نمایندگان مجلس شد. البته امکان اصلاح آن وجود دارد اما به امسال نخواهد رسید.

به گزارش ایسنا، وی با همدردی با دانشجویان گفت: من و همکارانم مشکلات شما را درک می‌کنیم و قدر زحمات شما را می‌دانیم. بنابراین سعی ما این است که تعدیل به نفع داوطلبان آزاد و افرادی که زحمت بیشتری کشیده‌اند باشد.

پاسخ معاون وزیر بهداشت به چرایی کاهش ظرفیت‌های رشته‌های کارشناسی ارشد
یکی از این دانشجویان داوطلب آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی نیز بااشاره به کاهش ظرفیت‌های این آزمون، اظهار کرد: رشته‌های ارشد آزمون امسال با کاهش شدید ظرفیت روبرو بوده است به طوری که ظرفیت رشته ام‌آرآی از 24 نفر به 4 نفر کاهش پیدا کرده است. اگر دلیل کاهش ظرفیت کیفیت آموزشی یا عدم نیاز به نیرو در رشته‌های خاص است، پس چگونه پردیس‌های بین‌الملل توانایی جذب نیرو را دارند. از طرفی ما با مشکل طرح روبه‌رو هستیم و اگر امسال قبول نشویم، مجبور به گذراندن دو سال طرح هستیم.

وی با گله از اعلام دیرهنگام ظرفیت‌های این مقطع گفت: چرا این کاهش ظرفیت شدید قبل از آزمون اعلام نشد، شاید اگر ما از این کاهش ظرفیت اطلاع داشتیم، در آزمون شرکت نمی‌کردیم.

ضیایی در پاسخ به این دانشجو گفت: ظرفیت یک اصطلاح فنی در آموزش عالی است و معنای آن این است که به یک صندلی یعنی هیات علمی امکانات و تجهیزات داده شود. در سال 89 الی 91 با افزایش شدید ظرفیت روبرو بودیم در صورتی که امکانات و تجهیزات لازم را نداشتیم. همین باعث اعتراض دانشگاه‌ها شد. از طرف دیگر برخی از دانشگاه‌ها هر دو، سه سال یک بار نیرو جذب می‌کنند و طبق زمانبندی آنها امسال جذب نیرو صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای یک‌سوم دانشجویان اعتبار داریم و قصد نداریم نیروی بی‌سواد تربیت کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت در مورد پردیس‌های بین‌الملل گفت: تشکیلات پردیس های بین‌الملل جدا است. دانشگاه‌ها با توجه به شرایطی که دارند درخواست دانشجو می‌کنند و هر گروه آموزشی براساس ظرفیت خودش نیرو جذب می‌کند. از آنجا که وضعیت اعتباری دانشگاه به شدت با مشکل مواجه است، هزینه‌ای که در بخش بین‌المللی اخذ می‌شود، در بخش دولتی هزینه می‌شود.

ضیایی ادامه داد: از طرف دیگر نیاز کشور در مقطع کارشناسی ارشد برخی از رشته‌ها تأمین است به همین دلیل ظرفیت‌ها را کاهش داده‌ایم.

[ɴᴏᴛ ʀᴇᴀʟ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Book جزوه سلامت و بهداشت
Question سوالات نهایی سلامت و بهداشت
  سوالات امتحان نهایی سلامت و بهداشت
Wink سوالات پرتکرار نهایی ( درس ۹ و ۱۰ سلامت و بهداشت)
  سوالات امتحان نهایی ۱۴۰۲ | درس سلامت و بهداشت
  آزمون تشریحی قلمچی ۲ آذر ۱۴۰۲ | سوالات سلامت و بهداشت
  آموزش ورود به کلاسهای مجازی {ویژه دانشجویان}
  آیا دانشجویان خارجی میتوانند در کانادا کار کنند?
  رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت واگذار شد
  تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری قطعی است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان