امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رابطه ورزش و سرماخوردگی

#1
سرما خوردگی چیست؟ علت آن چیست؟ آیا وقتی که سرماخورده اید باید فعالیت ورزشی خود را ادامه دهید یا نه؟ سوالتی از این قبیل ذهن همه ما را درگیر می کند.در این مطلب به توضیح سرماخوردگی و رابطه آن با ورزش می پردازیم.سرماخوردگی التهاب راه های تنفسی است که در اثر سرایت ویروس ها به وجود می آید.
سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می‌شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می‌یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود.سرماخوردگی شایع ترین بیماری است که در سراسر جهان انسان ها را گرفتار می کند. لازم است بدانید که عامل سرما خوردگی باکتری نیست!سرماخوردگی توسط ویروس ها ایجاد می شود، به همین دلیل استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان سرماخوردگی کاری بیهوده است.
استفاده از این داروها مؤثر نخواهد بود.تنها کاری که با مصرف آنتی بیوتیک انجام می دهید، تضعیف بیشتر سیستم ایمنی بدن است زیرا باعث از بین بردن تمام باکتری ها، هم خوب و هم بد در روده ، جایی که ۸۰ درصد از سیستم ایمنی بدن در آنجاست، می شوید.
در بعضی موارد که احتمال ابتلا به یک بیماری باکتریایی (مانند برونشیت، سینه پهلو، سینوزیت و عفونت گوش میانی) وجود دارد، از آنتی‌بیوتیک برای درمان آن استفاده می‌شود.
آیا زمانی که احساس سرماخوردگی می کنید باید ورزش کنید؟
بر اساس تحقیقات انجام شده، گذشته از اینکه ورزش به عنوان یک عامل قوی در پیشگیری از سرماخوردگی شناخته است، حتی اشخاصی که دچارسرماخوردگی شده اند با انجام فعالیت های ورزشی ملایم روند سریع تری را در بهبود سرماخوردگی طی کرده اند.یکی از تحقیقات سال ۲۰۰۲ نشان داد که کسانی که به طور منظم ورزش می کنند، ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر به سرماخوردگی مبتلا می شوند.نگاه به ورزش به عنوان یک دارو  بسیار مهم است اما باید به درستی تجویز شود، تحت کنترل بوده و ادامه داشته باشد.
ورزش کردن باعث افزایش درجه حرارت بدن می شود و می توانید با عرق کردن ناشی از ورزش بسیاری از ویروس های بدنتان را از بین ببرید. با این حال باید بسیار مراقب باشید و به بدن خود گوش دهید. ورزش را روزانه به میزان نرمال و نه شدید انجام دهید زیرا می تواند به سیستم ایمنی بدن استرس بیشتری وارد کند و اگر مراقب نباشید و یکباره ورزش را قطع کنید، این امر منجر به طولانی شدن بیماری خواهد شد .
شدت و نوع ورزش در سرماخوردگی
به خاطر داشته باشید که ورزش بیش از حد می تواند اثر معکوس بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد.به این دلیل که ورزش های شدید باعث افزایش تولید هورمون استرس یعنی کورتیزول می شود. هورمون های استرس مهارکننده فعالیت سلول های طبیعی قاتل هستند.این سلول ها نوعی از سلول های سفید خون بوده که به عوامل ویروسی حمله کرده و بدن را از وجود آن ها پاک می کنند.به ورزشکاران توصیه می شود که اگر علائم سرما خوردگی " زیر گردن" دارند و یا تب دارند از ورزش اجتناب کنند.
مهمتر از همه، همیشه به آنچه که بدن شما به شما می گوید، توجه کنید و اگر بیش از حد احساس خستگی می کنید، به ورزش کردن ادامه ندهید. احتمالا" بیش از هر وقت دیگری، آنچه نیاز دارید، استراحت کردن است.اما اگر به فکر دور زدن برنامه تمرینی خود هستید به خاطر اینکه به شما گفته شده است که " وقتی بیمار هستید نباید ورزش کنید "، پس باید تجدید نظر کنید!در واقع ورزش می تواند به شما کمک کند که هرچه زودتر احساس بهتری داشته باشید.به ویژه تحریک ملایم سیستم ایمنی بدن با برخی از ورزش های ملایم مفید است.البته باید توجه کنید در اینجا منظور سرماخوردگی ویروسی است، اگر در سیکل سرما خوردگی بدن شما دچار عفونت شد، به هیچ وجه فعالیت ورزشی را ادامه ندهید تا زمانی که سیکل آن طی می شود.
برای جلوگیری از سرماخوردگی چه باید کرد؟
اگر می خواهید از سرماخوردگی جلوگیری کنید، پیدا کردن علت بسیار مهم است.اکثر سرماخوردگی ها در طول ماه های زمستان رخ می دهد و این یعنی فقدان نور خورشید و در نتیجه کاهش سطح ویتامین  D.در واقع، شواهد قانع کننده ای نشان می دهند که سرما خوردگی و آنفولانزا ممکن است کم تا بیش از نشانه های کمبود ویتامین D باشند.ارتباط بین ویتامین D و کاهش عملکرد سیستم ایمنی آنقدر زیاد است که افزایش سطح ویتامین D در زمان ابتلا به سرما باید در ابتدای لیست درمان باشد.
ویتامین  C موجب پیگشیری از سرما خوردگی نمی شود، اما ممکن است شدت و مدت علائم را کاهش دهد.
سیستم ایمنی بدن معمولا" به طور کامل قادر به از بین بردن مهاجمان ویروسی مثل ویروس سرما خوردگی می باشد.در نتیجه باید گفت سرماخوردگی و آنفولانزا بیانگر تضعیف سیستم ایمنی بدن هستند، زیرا تنها زمانی ویروس می تواند به بدن غلبه کند که سیستم ایمنی بدن به خطر افتاده باشد.عوامل مؤثر رایج عبارتند از:
کمبود ویتامین D که قبلا ذکر شد
عدم استراحت و کمبود خواب
عوامل استرس زا در زندگی
ورزش نکردن
فعالیت ورزشی شدید و ۲ ساعت به بالا
نکته پایانی
ورزش فقط وسیله برای تناسب اندام نیست.سلامت مطلوب دست نیافتنی باقی خواهد ماند مگر اینکه یک سبک زندگی فعال داشته باشید.انجام ورزش منظم می تواند برای سلامتی شگفت انگیز باشد و تقویت سیستم ایمنی بدن بخش عمده ای از منافع ورزش است.اگر به طور منظم ورزش کنید و به همان اندازه سطح ویتامین D بدن خود را متناسب نگه دارید، احتمال مبتلا شدن به عفونت تنفسی فوقانی به طور چشمگیری کاهش می یابد.
هر زمان که با مدیریت زمان خود درگیر هستید، به یاد داشته باشید که ورزش به اندازه غذا خوردن، خوابیدن و نفس کشیدن مهم است.اگر به ورزش به عنوان یک امر اجباری غیر قابل مذاکره در کارهای روزانه خود بنگرید، ترفندی برای انجام آن می باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط "تنها"
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  باخت «تاریخی» الاهلی مقابل استقلال در حضور وزیر ورزش عربستان
  درخواست نویسندگی در بخش فوتبال و سایر ورزش ها و زیرشاخه ها
  ورزش جدید اسلم بال
  آشنایی با ورزش لاکراس
  مهدی طارمی؛ پرچم و غرور یک ملت فراتر از ورزش
  کدوم ورزش رو بیشتر می پسندید؟
  افشاگری جالب از رابطه گریزمان و لیونل مسی!
  ورزش پایه و مادر ۸ ماه بدون رئیس!
  تصمیم‌گیری در مورد مسابقات غیرفوتبالی کلید خورد/ ورزش‌های برخوردی فعلا تعطیل!
  خسروی: سرپرست فدراسیون‌های "ورزش روستایی" و "بدنسازی" به‌زودی معرفی می‌شوند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان