امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زندگی‌نامه‌ی «شان پن»

#1
زندگی‌نامه‌ی «شان پن» 1



«شان جاستین پن» متولد هفدهم آگوست سال ۱۹۶۰، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینماست که یک فعال سیاسی نیز به شمار می‌رود، و در این مقوله شهرتش را بیشتر مرهون فعالیت‌های اجتماعی و طرفداری از نظام چپ‌گرایانه‌ی سیاسی است و یکی از مخالفان سرسخت «جرج دبلیو بوش» نیز هست.او به ایران نیز سفر داشته است و از خونگرمی مردم ایران و زیبایی‌های این کشور بسیار تعریف کرده است.
او متولد کالیفورنیاست و در خانواده‌ای هنردوست پرورش یافته است.پدرش، «لئو پن» کارگردان و مادرش «ایلین رایان» یک بازیگر است.برادرش، «مایکل پن» موسیقی‌دان است و برادر دیگرش، «کریس پن» بازیگر بود اما او در سال ۲۰۰۶ دار فانی را وداع گفت.
او برای بازی در دو فیلم «رودخانه‌ی اسرارآمیز» و «میلک»، تا کنون دوبار برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است.همچنین، او سه بار نامزد دریافت این جایزه به واسطه‌ی نقش‌آفرینی‌هایش در فیلم‌های «من سم هستم»، «تلخ و شیرین» و «پیاده‌روی مرد مرده» شده است.
او دو باز نیز برنده‌ی جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد(در فیلم‌های درام) برای نقشش در فیلم‌های «رودخانه‌ی اسرارآمیز» و «میلک» شده است.او سه نامزدی دریافت جایزه‌ی گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد(در فیلم‌های درام) را برای فیلم‌های «تلخ و شیرین» و «پیاده‌روی مرد مرده» و «راه و روش کارلیتو» را نیز در کارنامه دارد.
او سه نامزدی دریافت جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد بفتا را نیز در کارنامه دارد که دوتا از آن‌ها در یک سال رقم خورده‌اند!او دو بار برای فیلم‌های «رودخانه‌ی اسرارآمیز» و «۲۱ گرم» در سال ۲۰۰۳ نامزد دریافت این جایزه شد و در سال ۲۰۰۹ هم به‎واسطه‌ی فیلم «میلک»، اما هیچگاه در دریافت این جایزه توفیق نیافت.
پن حضورش در هنر هفتم را مدیون به پدرش است.پدرش «لئو پن»، در سال ۱۹۷۴ پدرش در یکی از قسمت‌های سریال «خانه‌ای کوچک در دشت» از او استفاده کرد (پدرش کارگردان آن مجموعه بود).او در سال ۱۹۸۱ در اولین فیلم سینمایی‌اش با نام «ضربات» ایفای نقش کرد و سپس، در دهه‌ی ۸۰ به بازی در قالب نقش‌های گوناگونی پرداخت اما سکوی پرتاب او، فیلم «پیاده‌روی مرد مرده» محصول سال ۱۹۹۵ است، فیلمی که برای او اولین نامزدی‌اش در اسکار و گلدن گلوب را به ارمغان آورد.او همچنین در سال ۱۹۹۷ و با فیلم «او خیلی دوست‌داشتنیست» برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد جشنواره‌ی کن شد.او روند موفقیت‌هایش را با فیلم‌های چون «رودخانه‌ی اسرارآمیز»، «۲۱ گرم»، «من سم هستم» و «میلک» ادامه داد و در مجموع، ۵ نامزدی اسکار، ۵ نامزدی گلدن گلوب و ۳ نامزدی بفتا را بدست آورد که از این میان، موفق به دریافت جایزه‌ی اسکار برای ۲ بار و جایزه‌ی گلدن گلوب برای ۲ بار شد.
او در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار کارگردانی را با فیلم «سرخپوست دونده‌» تجربه کرد.سپس، او با فیلم «نگهبان گذرگاه» برای دومین بار طعم کارگردانی را چشید.او این روند را با فیلم‌های «قول» (با بازی جک نیکلسون) و کارگردانی یکی از قسمت‌های سریال «یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱» ادامه داد.سریالی که درباره‌ی حوادث روز یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ساخته شده بود.
اما نقطه‌ی عطف کار او به عنوان کارگردان مربوط به سال ۲۰۰۷ است که با فیلم زیبای «به دل طبیعت وحشی» نظر مساعد بسیاری از منتقدان و سینمادوستان را به همراه داشت.
آخرین فیلم او «زندگی مخفیانه‌ی والتر میتی» بود که با بازی او و «بن استیلر» همراه بود و از نظر منتقدان، اثری متوسط بود.
فیلم بعدی او با نام «هفت‌تیرکِش» قرار است در ماه فوریه‌ی سال آینده اکران شود.


منبع : نقد فارسی
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مروری کوتاه بر زندگی برادران مارکس
  درباره بیوگرافی و زندگی نامه کامل آتنه فقیه نصیری
  بیوگرافی و زندگی نامه ناصر گیتی‌جاه
  شرح زندگی محمد احمدی
  شرح زندگی خسرو احمدی
  شرح زندگی جمال اجلالی
  شرح زندگی ابراهیم شفیعی
  شرح زندگی امید آهنگر
  شرح زندگی منوچهرآذر
  درباره زندگی مگان فاکس بازیگر زیبای هالیوود (عکس)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان