امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بافت

#1
شهرستان بافت در ۱۸۵ کیلومتری مرکز استان کرمان با بخش‌های رابر مرکزی و ارزوئیه و با جمعیتی بیش از ۱۸۰۰۰۰ نفر از خوش آب‌‌وهواترین جاهای استان می‌‌باشد. چشمه عروس و خبر از نقاط دیدنی این شهرستان است. از روستاهای خوش آب وهوای این شهرستان میتوان به روستای خوشکار اشاره کرد.این شهر کمتر از ۱۲۰۰ سال قدمت تاریخی دارد.
نام قدیم آن باخته بوده که بعدها به باخت تبدیل شده و در نهایت اکنون بافت نامیده می شود. در این شهرستان مردم عمدتا به شکل طایفه ای زندگی می کنند. طایفه‌هایی از لرها و ترک ها نیز در این شهرستان ساکنند. بخش عمده مردم این شهرستان طی هزاره گذشته از استان فارس به آنجا مهاجرت نموده اند.
جاذبه های گردشگری
غار جفريز در گوغر (غرب شهرستان بافت)
کوه شاه
پارک ملی خبر
غار طرنگ در جنوب شهرستان بافت
صنايع و معادن
از صنايع اين منطقه اطلاعات مستندي در دست نيست. معدن كروميت و معدن سرب از كان هايی استكه تاكنون در اين شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

کشاورزی و دام داری
شهرستان بافت از نظر كشاورزی بسيار پر رونق بوده و به دو منطقه گرمسيری و سردسيری تقسيم می گردد. درمنطقه گرمسيری پنبه و مركبات و در منطقه سردسيری گندم، جو و تره بار كشت می شود. روش آبياری به صورت ديمی و آبی بوده و جهت آبياری زمين های تحت كشت از كاريزها و رودخانه ها استفاده می شود. فرآورده های عمده كشاورزی اين شهرستان گندم، جو، كنجد، پنبه، زيره، انگور، انار، بادام، گردو و تره بار می باشند. به علت مساعد بودن آب و هوا و وجود مناطق كوهستانی، امكانات زيادی جهت پرورش دام فراهم گرديده كه شامل گوسفند، گاو و طيور مي‌شود. اساس اقتصاد شهرستان بافت بر كشاورزی، دام‌داری و قالي‌بافی استوار است. گندم، جو، پنبه، قالی، تره بار، روغن، كتيرا، زيره، كنجد و دانه های روغنی نيز صادرات اين شهرستان را تشکيل می‌دهند.
مشخصات جغرافيايي
شهرستان بافت يكی از شهرستان های استان كرمان از نظر جغرافيايی در 56 درجه و 37 دقيقه ی درازای خاوری و 29 درجه و 14 دقيقه ی پهنای شمالی و ارتفاع 2270 متری از سطح دريا قرار دارد. شهرستان بافت از شمال به بردسير، از خاور به جيرفت، از باختر به سيرجان و از جنوب به ميناب و بندرعباس محدود می شود. به طور كلی آب و هوای بافت خشك و معتدل است. بر اساس سرشماری سال 1375 جمعيت شهرستان بافت 122967 نفر و جمعيت شهر بافت 27920 نفر، شامل 5292 خانوار بوده است. مردم بافت مسلمان شيعه و آريايی نژادند و به زبان فارسی با گويش ويژه بافتی نزديك به كرمانی صحبت می کنند. جمعيت شهرستان بافت از طايفه های افشار و بوچاقچی، تيره های ميری، آنه ای، خوارزمی، اولادی، سليمانی، سلاجقه، قلندری، آقاجانلو و گوغری می باشد كه در نقاط مختلف زندگی می كنند. مسيرهاي ارتباطي و دسترسي به اين منطقه نيز عبارتند از:
ـ بافت – بخش رابر، راهی به سوی خاور به درازای 38 كيلومتر
- رابر – سبزواران، راهی به سوی جنوب خاوری به درازای 112 كيلومتر
ـ‌ بافت ـ سيرجان، راهی به سمت شمال باختری به درازای 130 كيلومتر
ـ راهی به سوی جنوب که شهر بافت را به دهستان خبر به درازای 70 كيلومتر، به مركز بخش ارزوييه به درازای 120 كيلومتر و به سوغان به درازای 15 كيلومتر پيوند می دهد و اين راه تا جيرفت ادامه دارد.
وجه تسمیه و پیشینه تاریخی
قدمت بافت به بيش از 1000 سال می رسد. به طوری كه از حفاری ها و كاوش های باستان شناسی بر می آيد بنای شهر قديم بافت كه درناحيه جنوبی شهر فعلی قرار دارد منصوب به هفت صد سال پيش بوده و شهر جديد در حدود دويست سال قبل ساخته شده است. در حدود عالم (372 هـ . ق) بافت مركز «اقطاع» ذکر شده است. در صورت الارض و تقويم البلدان اين شهر به نام «بافد» آمده و سپس به «بافت» تبديل شده است.

بافت 1

بافت 1

پاسخ
 سپاس شده توسط "تنها"
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بافت
  گشتی در بافت تاریخی دزفول
  بافت تاريخي روستاي رياب
  گشتی در بافت تاریخی دزفول

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان