امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آزمونهای حرفه ای (دوره ای) برای فارغ التحصیلان حقوقღ¸.•*` `*•.¸ ღ

#1
1- آزمون قضاوت

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران همه ساله از کسانی که دارای لیسانس قضایی یا الهیات (گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی) یا لیسانس دانشگاه علوم قضایی وابسته به دادگستری هستند و طلاب حوزه های علمیه که دوره سطح را تمام کرده باشند از طریق انتشار آگهی و آزمون اقدام به جذب و استخدام از متقاضیات امر قضا می نماید.



شرایط متقاضیان امر قضا:

طبق تبصره 2 ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون گزینش و اتسخدام قضات مصوب 31/1/1379 شرایط داوطلبان و متقاضیان به شرح ذیل می باشد :

الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

ب- ایمان و عدالت و تعهد عمل نسبت به موازین اسلامی و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی ایران

ج- نداشتن سوء پیشینه کیفری

د- داشتن حداقل 22 سال تمام

و- داشتن صحت مزاج و توانایی کار و عدم اعتیاد به مواد مخدر

هـ- طهارت مولد

ی- انجام خدمت وظیفه یا دارا بودن معافیت قانونی یا سپردن تعهد طبق قانون


برای اطلاع بیشتر از زمان آزمون، ظرفیتهای پذیرش هر سال و سایر اطلاعات مورد نیاز مراجعه کنید به آدرسهای اینترنتی زیر:

1-سایت رسمی قوه قضایی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.judicary.ir

2- وزارت دادگستری ایران دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.justice.ir

3-معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضایی دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.Law-training.org




نکات مهم در خصوص مشاغل قضایی و شغل قضاوت:

· آزمون قضاوت به صورت تستی و چهار گزینه ای برگزار می گردد.

· تعیین تعداد قاضی مورد نیاز برای هر دوره با اداره کل کارگزینی قضایی قوه قضاییه می باشد.

· در آزمون کتبی نمره ها از یک تا بیست می باشد و حداقل نمره قبولی دوازده است.

· شرط قبولی طلاب و داوطلب شغل قضاوت، اخذ حداقل نمره 12 از کتب زیر می باشد :

کفایه الاصول، مکاسب (بیع و خیارات)، تحریر الوسیله امام خمینی (قده) (مباحث قضا، شهادت، حدود، قصاص و دیات)، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی. البته طلابی که صلاحیت علمی آنان جهت تصدی امر قضا بر اساس امتحانی که از طرف جامعه مدرسین حوزه ی علمیه قم به عمل می آید؛ تصدیق شود، از شرکت در آزمون کتبی معاف می باشند.

· دارندگان مدرک کارشناسی از دانشکده علوم قضایی و خدمات ادرای که متعهد خدمت به قوه قضاییه می باشند از شرکت در آزمون معارف می باشدند.

· در مورد داوطلبان امر قضا پس از قبولی در آزمون نسبت به تعیین صلاحیت آنان از طریق مصاحبه و گزینش توسط اداره گزینش و استخدام قضات اقدام مقتضی به عمل خواهد آمد

· به موجب ماده 3 آئین نامه اجرایی قانون استخدام قضات و شرایط کارآموزی مصوب 1/10/76 مدت کارآموزی به طریق علمی و عملی حداقل یک سال و حداکثر 2 سال می باشد.

· پذیرفته شدگان پس از گذراندن موفقیت آمیز دوره ی کارآموزی و انجام مراسم تحلیف، با ابلاغ قضایی در محل خدمت تعیین شده، حاضر و به انجام وظیفه مشغول می شوند. (ماده 9 آئین نامه مذکور)

· در آزمون قضاوت نیز مانند آزمون وکالت تاکید بیشتر بر مواد قانونی است. ولی توصیه می شود داوطلبان برای تسلط کامل بر سوالات آزمون، به مطالعه منابع و کتب مرتبط بادروس آزمون بپردازند.

2- آزمون وکالت



1- سابقه تاریخی وکالت در ایران

وکلاء در ایران باستان گروهی از افراد بودند که سخن گویان قانون نامیده می شوند. در دوران معاصر، با تصویب قانون اصول تشکیلات عدلیه (مصوب 1329 هـ.ق) وکلا به دو گروه رسمی و غیر رسمی تقسیم شدند؛

وکلای رسمی : وکلایی بودند که شغل خود را وکالت در محاکم قرار داده بودند.

وکلای غیر رسمی: وکلایی بودند که عمل به وکالت را شغل خود قرار نداده و صرفا به صورت اتفاقی وکالت می نمودند. در سال 1307 هـ.ش عنوان وکیل رسمی و غیر رسمی حذف شد و مقرر گردید که فقط وکلاء مجاز، حق حضور در محاکم و وکالت در آن را دارند. وکلای مجاز طبق قانون یاد شده شامل افراد واجد شرایط خدمت قضایی یا دارای سابقه خدمت قضایی و یا دارای سابقه وکالت دادگستری بوده و پروانه لازم را دریافت نموده باشند، می شد. سپس قانون وکالت (مصوب 1315 هـ.ش) وکلاء را به سه درجه اول، دوم، سوم و یک گروه و صنف مجزای دیگر به نام کارگشا تقسیم نمود که برای هر کدام از این گروهها وظایف و اختیارات خاصی را بر شمرد. گفتنی است که در حال حاضر تقسیم بندی های گذشته از حیطه عمل و توجه خارج گردیده و افرادی که قادر به وکالت در محاکم هستند منحصر به دو گروه الف- وکلای پایه دادگستری (و کار آموزان) ب- وکلای اتفاقی می باشند.

الف- وکلای پایه یک دادگستری: به آن دسته از اشخاصی که با شرکت در آزمون کارآموزان وکلای دادگستری (که مطابق ماده 1 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری می بایست هر ساله حداقل یک بار برگزار گردد) قبول شده و پس از اتمام موفقیت آمیز دوره کارآموزی و اختبار موفق به اخذ پروانه وکالت دادگستری شده، اطلاق می شود.

گفتنی است که کارآموزان وکالت (مطابق تبصره ی 3 ذیل ماده 6 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری) قبل از اخذ پروانه ی وکالت، حق وکالت در دعاوی کیفری که مرجع تجدید نظر آن دیوان عالی کشور است، ندارند. بغیر از استثناء یاد شده کارآموزان وکالت می توانند تحت نظارت و هدایت وکیل سرپرست خود، وکالت دعاوی مختلف را بر عهده گیرند

ب-وکلای اتفاقی : بر اساس ماده 2 قانون وکالت، اشخاصی که واجد معلومات کافی برای وکالت باشند اما پروانه وکالت نداشته باشند، می توانند در سال سه مرتبه با گرفتن جواز وکالت اتفاقی از کانون مربوط برای اقربای سببی یا نسبی خود تا درجه دوم از طبقه سوم وکالت نمایند. سایر شرایط و مدارک وکالت اتفاقی در آیین نامه های صدور جواز وکالت اتفاقی (موقت) مصوب 3/3/78 رئیس قوه قضاییه پیش بینی شده است.



2- شرایط لازم برای اخذ پروانه وکالت دادگستری:

بر اساس ماده 2 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 17/1/1376 شرایط لازم برای اخذ پروانه وکالت عبارتند از :

الف- دارا بودن دانش نامه لیسانس یا بالاتر رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق اسلامی و یا معادل آنها از دروس حوزوی.

ب- قبولی در آزمون کارآموی وکلای دادگستری و اتمام موفقیت آمیز دوره کارآموزی و اختبار کانون وکلای دادگستری

ج- داشتن 25 سال سن یا بیشتر

ر- اعتقاد داشتن به احکام و مبانی دین مقدس اسلام و التزام عملی به آن

س- وفاداری به نظامی جمهوری اسلامی ایران

ش- نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری

ص- سابقه ی عضویت و فعالیت در گروه های الحادی و فرقه های ضاله و معاند با اسلام و گروههایی که مرام نامه ی آن ها مبتنی بر نفی ادیان الهی است نداشته باشد.

و- عدم عضویت و هواداری از گروهک های غیر قانونی و معاند با جمهوری اسلامی ایران

ی- به مواد مخدر اعتیاد نداشته و مشروبات الکلی استعمال ننمایند.

تبصره 1- کانون های وکلاء موظفند به منظور احراز شرایط فوق از مراجع ذی صلاح مربوط استعلام نمایند.

تبصره 2- اقلیت های مذهبی رسمی از دارا بون شرایط مندرج در بند «د» معاف می باشند.



3-اشخاصی که برای آنها پروانه وکالت و کارآموزی صادر نمی شود:

الف- اتباع خارجه

ب- قضاوت و مستخدمین دولتی و بلدی مملکتی و بنگاههای که تمام یا قسمتی از سرمایه ی آن متعلق به دولت است در حین اشتغال به خدمت به استثنای استادان دانشکده حقوق که اشتغال به تدریس در یکی از شعب حقوقی دارند در صورت اجازه شورای دانشگاه

ج- محجورین و همچنین کسانی که سن آن ها کمتر از 25 سال می باشد.

د- محکومین به انفصال ابد از خدمات دولتی

س- اشخاص مشهور به فساد اخلاق و تجاهر به استعمال مسکر – افیون و اعمال منافی عفت. و- محکومین به جنایت مطلقا و محکومین به جنحه هایی که منافی با امانت و عفت و شوون وکالت است به تشخیص هیات مدیره ی کانون و یا آن ها به موجب قانونن مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی است.

هـ- کسانی که به اتهام ارتکاب جنایت یا جنحه های مذکور در ماده فوق تحت محاکمه هستند.

ی- اشخاصی که طبق حکم محکم از وکالت محروم شده اند. (ماده 10 لایحه ی استقلال کانون وکلای دادگستری


ضمنا برای اطلاع از شرایط آزمون هر سال، تعداد کارآموزان مورد نیاز هر کانون، تاریخ آزمون، ادرس و شماره تلفن کانونهای وکلای سراسر ایران به آدرسهای اینترنتی ذیل مراجعه نمایید :

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.iranbar.org یا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.centralbar.ir


نکات مهم در ارتباط با وکالت

آزمون وکالت به صورت تستی و چهار گزینه ای می باشد و پذیرفته شدگان در آزمون پس از طی مراحل گزینش ، کارآموزی و موفقیت در امتحان اختبار پروانه وکالت دادگستری را دریافت خواهند نمود.

زمان برگزاری ازمون وکالت پاییز هر سال می باشد.

تعیین تعداد کارآموزان وکالت برای هر کانون بر عهده کمیسیونی متشکل از رئیس دادگستری استان، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلای مربوط می باشد که به دعوت رئیس کانون وکلای هر کانون، حداقل یکبار در سال تشکیل و اتخاذ تصمیم می نماید.

به موجب تبصره 15 قانون تشکیل صندوق حمایت وکلاء و کارگشایان دادگکستری مصوب 29/10/1355 در مورد متقاضیان پروانه کارآموزی برای حوزه قضایی استان مرکز رعایت شرط حداکثر 40 سال سن و برای سایر حوزه های قضایی حداکثر 50 سال سن لازم الرعایه است.

دارندگان لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه های علمیه قم که دارای حداقل 5 سال سابقه کار متوالی یا 10 سال متناوب در سمتهای حقوقی در دستگاههای دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح باشند و بعد از 15/4/1373 با داشتن سی سال سابقه ی خدمت بازنشسته شوند با انجام نصف مدت کارآموزی بدون رعایت شرط سن می توانند پروانه وکالت تحصیل نمایند. (بند دوم الحاقی به ماده 8 استقلال کانون وکلای دادگستری)

مدت کارآموزی اعضای هیات علمی دانشکده های حقوق نصف مدت سایر کارآموزیان خواهد بود (تبصره ی 3 ماده 2 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری)

طول دوره کارآموزی وکالت به مدت 18 ماه زیر نظر وکیل سرپرست که سابقه وکالت آن در شهر تهران 7 سال و در شهرستان 5 سال می باشد، است.

در آزمون وکالت تاکید بیشتر بر مواد قانونی است ولی مطالعه منابع دیگر و از جمله کتابهای مرتبط با دروس و موارد آزمون وکالت خالی از فایده نمی باشد.

نکته: اشخاص ذیل بدون گذراندن دوره کارآموزی و انجام اختبار، پروانه وکالت دادگستری اخذ می نمایند :

الف- اشخاصی که دارای 10 سال متوالی یا 15 سال متناوب سابقه ی خدمت قضایی باشند و لااقل 5 سال ریاست یا عضویت دادگاه را داشته باشند؛ بدون داشتن دانش نامه لیسانس در صورتی که سلب صلاحیت قضایی از آنها از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات نشده باشد (بند الف ماده 8 لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری)

ب- دارندگان دانش نامه لیسانس حقوق که 5 سال سابقه ی خدمت قضایی داشته باشند و سلب صلاحیت قضایی از طرف دادگاه عالی انتظامی قضات از آنها نشده باشد. (بند ب ماده 8 لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری اصلاحی 1373 )

د- افسران بازنشسته نیروهای مسلح که دارای دانش نامه لیسانس حقوق بوده و حداقل 5 سال متوالی یا 8 سال متنواب در مشاغل سازمانی (یعنی 1-ریاست و عضویت دادگاه عالی و دادستان و دادیار دادسرای انتظامی قضات ارتش 2-ریاست و عضویت دادگاههای نظامی 3- دادستان ارتش و معاون وی 4- دادیار و بازپرس و معاون بازپرس نظامی) خدمت نموده و از اشتغال به وکالت محروم نباشند. (ماده واحده قانون اجازه ی وکالت دادگستری به افسران قضایی لیسانسیه حقوق بازنشسته نیروهای مسلح شاهنشاهی مصوب 1351)
3- مشاوره حقوقی قوه قضایی

در اجرای ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (مصوب فروردین ماه 1379) و برآورده ساختن اهداف مقرر در آن مرکز مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضاییه با توجه به شرایط و نیازهای موجود اقدام به برگزاری ازمون مشاوران حقوقی قوه قضایی و پذیرش متقاضیان می نماید.

شرایط لازم برای اخذ پروانه مشاوره حقوقی قوه قضایی:

الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران

ب- داشتن حداقل 24 سال و حداکثر 65 سال سن در زمان صدور پروانه مشاوره حقوقی

ج- داشتن حداقل شناسنامه معتبر کارشناسی از دانشکده های معتبر داخلی یا خارجی

د- انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان

ز- عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تایید سازمان پزشکی قانونی و عدم تجاهر به فسق

و- نداشتن سوء شهرت و عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضایی و ....

هـ- داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

ی- عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه ها، سازمانها، ادارات و شرکتهای دولتی، نهادهای انقلابی، شهرداری ها و موسسات مامور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سر دفتری یا دفتریاری در زمان صدور


شایان ذکر است که آزمون مشاوره حقوقی قوه قضایی زمان مشخص و معینی نداشته و با توجه به اعلام قبلی در جراید و روزنامه های کثیر الانتشار برگزار می گردد. همچنین برای اطلاع بیشتر در خصوص نحوه آزمون، ظرفیتها و تاریخ آزمون و سایر اطلاعات مرتبط با مرکز امور مشاوران حقوقی قوه قضاییه به سایت اینترنتی این مرکز مراجعه بفرمایید.

آدرس: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.judciarybar.ir


نکات مهم:

1- آزمون مشاوره حقوقی قوه قضاییه به صورت تستی و چهار گزینه ای می باشد و متقاضیان پس از قبولی در آزمون و طی مراحل گزینش، مصاحبه و کارآموزی موفق به اخذ پروانه خواهند شد

2- آزمون با توجه به تعداد متقاضیان و به تشخیص مرکز مشاوران حقوقی، وکلاء و کارشناسان قوه قضایی برگزار می گردد.

3- اعضای هیات علمی رسمی دانشکده های حقوق که دارای مدرک دکتری تایید شده بوده و دست کم سه سال سابقه تدریس در دروس حقوق دارند از شرکت در آزمون معاف می باشند (ماده 8 آئین نامه و تبصره آن)

4- پذیرفته شدگانی که حداقل 16 ماه سابقه ی کار قضایی به تایید مراجع مربوط داشته باشند و نیز اعضای رسمی هیئت های علمی دانشکده های حقوق داخل کشور که دارای مدرک تحصیلی دکتری در یکی از رشته های حقوقی باشند و حداقل 5 سال از آغاز استخدام رسمی آن ها گذشته باشد، از انجام دوره کارآموزی معاف خواهند بود.

5- در آزمون مشاوره حقوقی قوه قضاییه تاکید بر مواد قانونی است. اما مطالعه کتب و جزوات مرتبط با مواد و دروس آزمون نیز توصیه می گردد.

4- سردفتر دفترخانه اسناد رسمی

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با توجه به شرایط مقرر در قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 و با در نظر گرفتن نیازمندیهای هر محل، اقدام به پذیرش سر دفتر اسناد رسمی می نماید.

1- شرایط لازم برای اخذ پروانه سر دفتری اسناد رسمی

علاوه بر شرایط عمومی که در زمان اعلام آگهی ثبت نام از طرف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مشخص می شود، طبق مواد 6،9 ، 12 و 15 قانون دفاتر اسناد رسمی، سر دفتران باید شرایط زیر را دارا باشند :

الف- تابعیت ایران

ب- داشتن حداقل 24 و حداکثر 50 سال سن

ج- دارا بودن لیسانس حقوق در رشته قضایی یا منقول از دانشکده ی الهیات یا دانشکده ی سابق معقول و منقول و یا داشتن دو سال سابقه ی خدمات قضایی یا وکالت پایه یک دادگستری و یا داشتن لیسانی از سایر دانشکده ها به شرط داشتن سه سال سابقه ی دفتریاری و یا داشتن تصدیق اجتهاد از مراجع مسلم و یا داشتن پنج سال سابقه ی دفتریاری و قبول شدن در امتحان مخصوص سر دفتری و یا داشتن دیپلم کامل متوسطه و هفت سال سابقه ی دفتریاری درجه اول و یا اشتغال به دفتریاری اول و داشتن پانزده سال سابقه دفتریاری.

د- محجور نبودن

ر- محکوم نبودن به انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضایی یا وکالت دادگستری

س- نداشتن پیشینه ی محکومیت به جنایات عمدی یا جنحه های منافی عفت یا جنحه های مستلزم محرومیت از بعضی حقوق اجتماعی مذکور در ماده 15 قانون مجازات عمومی و تحت محاکمه نبودن به اتهام ارتکاب جنایات عمدی

ش- عدم اعتیاد به مواد مخدر

ل- عدم اشتهام به فساد عقیده

م- دارا بودن صلاحیت اخلاقی

ن- عدم اشتغال به قضاوت و یا وکالت دادگستری و عدم عضویت رد موسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری ها به استثناء اشتغال به تدریس در دانشکده ها و مدارس عالی.

و- عدم اشتغال به امر تجارت بنا به تعریف ماده 1 قانون تجارت. (این ماده مقرر می دارد که: تاجر کسی است که شغل معمولی خود را معاملات تجاری قرار بدهد)

ی- عدم اشتغال به مدیریت روزنامه یا مجله اعم از مدیر مسئول یا مدیر داخلی و صاحب امتیار و سر دبیر (به استثناء نشریه ی کانون سر دفتران و مجلاتی که صرفاً جنبه ی علمی داشته باشد.)


برای اطلاع بیشتر در خصوص تاریخ آزمون، منابع و ... علاوه بر آگهی ثبت نام آزمون، به سایتهای زیر مراجعه بفرمائید:

- سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.sabt.gov.ir

- سایت اداره کل ثبت و اسناد استان تهران: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.sabttehran.ir

- سایت کانون سردفتران و دفتریاران: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.notary.ir


نکات مهم:

· مرجع تشخیص و احراز شرایط لازم برای اخذ پرونه سر دفتری اسناد رسمی، اداره کل امور اسناد و سر دفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

· سن سر دفتران اسناد رسمی در بدو اشتغال نباید کمتر از 24 سال و بیشتر از 50 سال باشد.

· ضرایب دروس آزمون سر دفتری اسناد و املاک بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک می باشد ولی شایان ذکر است که دروس حقوق ثبت و آئین نامه و مقررات ثبتی تعیین کننده می باشند.

· آزمون سر دفتری اسناد رسمی هر سال برگزار می شود و زمان آن هم غالبا زمستان می باشد.

· آزمون به صورت تستی و چهار گزینه ای می باشد و متقاضیان پس از قبولی در آزمون و طی مراحل گزینش و اختبار به موجب ابلاغ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مقام سر دفتری اسناد و املاک منصوب می گردند.

· در آزمون سر دفتری تاکید بیشتر بر مواد قانونی است اما توصیه می شود که داوطلبان قوانین، مقررات و کتب مرتبط با مواد آزمون حتی المقدور کتاب حقوق ثبت آقای غلامرضا شهری (انتشارات جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی) و کتاب مجموعه بخشنامه ها و محشای ثبتی آقای غلامرضا حجتی اشرفی (نشر گنج دانش) را مطالعه نمایند.

5- سر دفتر دفاتر ازدواج و طلاق

حسب مفاد نظامنامه انتخاب سر دفتر ازدواج و طلاق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با در نظر گرفتن نیاز استانهای کشور و از طریق برگزاری آزمون اقدام به انتخاب سر دفتر برای نقاط مورد نیاز می نماید.

1- شرایط لازم برای اخذ پروانه سر دفتری ازدواج و طلاق

طبق مفاد 2 نظامنامه مربوط به انتخاب سر دفتران ازدواج و طلاق، اشخاص زیر را می توان به سر دفتری ازدواج از طریق آزمون کتبی و مصاحبه حضوری انتخاب نمود :

الف- دارندگان مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق، علوم ثبتی، الهیات و معارف اسلامی (گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی)

ب- دارندگان گواهی پایان سطح با تایید شورای مدیریت حوزه علمیه قم

ج- دارندگان گواهی افتاء از مراجع مسلم اهل سنت که به تایید رئیس قوه قضایی رسیده باشد.

علاوه بر موارد مرقوم، سران دفاتر طبق ماده 4 همان نظامنامه باید شرایط ذیل را دارا باشند:

- تدین به دین مبین اسلام

- اعتقاد و تعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران و اصل مترقی ولایت فقیه و قانون اساسی

- ملتزم به احکام شرعی

- دارا بودن حداقل 25 سال شمسی

- حسن شهرت

- توانایی انجام کار

- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه عمومی


نکات مهم:

· اداره کل امور اسناد و سر دفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع تشخیص و احراز شرایط مذکور می باشد.

· آزمون سر دفتری ازدواج و طلاق هر سال برگزار می شود و زمان آن هم غالبا زمستان می باشد.

· آزمون به صورت تستی و چهار گزینه ای می باشد و متقاضیان پس از قبولی در آزمون وطی مراحل گزینش، کارآموزی و اختبار به موجب ابلاغ رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مقام سر دفتری منصوب می گردند.

. در مورد ضرایب لازم به ذکر است که تعیین آنها با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد.

· سر دفتر طلاق از بین سر دفتران شاغل که حداقل 5 سال سابقه داشته باشند و یا افرادی که علاوه بر شرایط مقدره در این نظامنامه دارای 30 سال سن باشند انتخاب خواهد شد.
آزمونهای حرفه ای (دوره ای) برای فارغ التحصیلان حقوقღ¸.•*` `*•.¸ ღ 1
پاسخ
 سپاس شده توسط wushu ، *گوجه سبز* ، رونیکاا ، لی مین هو3
آگهی
#2
:cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool::cool:
Heartکوکا  دم همتون گرم Heart
پاسخ
 سپاس شده توسط رونیکاا
#3
آزمونهای حرفه ای (دوره ای) برای فارغ التحصیلان حقوقღ¸.•*` `*•.¸ ღ 1آزمونهای حرفه ای (دوره ای) برای فارغ التحصیلان حقوقღ¸.•*` `*•.¸ ღ 1
به سلامتی اونایی که خطشون اعتباریه ولی معرفتشون دائمی  آزمونهای حرفه ای (دوره ای) برای فارغ التحصیلان حقوقღ¸.•*` `*•.¸ ღ 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کتاب راه روسیه Дорога в Россию 3 ( دوره پیشرفته دو)
  کتاب راه روسیه Дорога в Россию 3 ( دوره پیشرفته یک)
  از کدوم دوره ی تحصیل خودت خوشت اومده ؟
  منبع دوم و استفاده حرفه ای از تست ها
  نویسندگان و شاعران دوره معاصر _فنون ۳
  10درصد فارغ التحصیلان دندانپزشکی کشور متعلق به دانشگاه آزاد است
  بررسی علل ماندگاری فارغ‌التحصیلان در آمریکا
  آغاز ثبت نام دوره جدید حوزه علوم اسلامی در دانشگاه پیام نور
  اختصاص زکات فطره به دانشجویان نیازمند فنی حرفه ای
  ایجاد کارگروه تعالی علوم دندانپزشکی/ بازنگری مقطع دکتری حرفه ای

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان