امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

◄۩★۩ دیوار نگـــاری ۩★۩ ►-2-

#1
Music 
گرافیتی در ایران
در ایران دیوارنگاری به دو دسته بخش می گردد: دیوارنگاری مردمی و دیوارنگاری حکومتی. دیوار نویسی های مردمی به دو دسته تقسیم می شود. تبلیغاتی وپیاده سازی طرح ها و اشکالی تقریبا جذاب. دسته نخست بیشتر گویای مسائل سیاسی روز مخالفت با سامانه حاکم و یا تبلیغات مشاغل و آگهی هاست. دسته دوم در خدمت تبلیغات عقیدتی حاکم و نمایان ساختن برنامه های ایدئولوژیکی حکومت فعلی است. اما آنچه به عنوان هنر شهری و خیابانی مطرح است از ده ی هشتاد خورشیدی در ایران رنگ و بوی جدیدی به خود گرفت که نه تبلیغاتی بود و نه سیاسی و دقیقا همان هنر شهری و خیابانی بود،که بعد از به وجود آمدن موسیقی رپ فارسی در ایران به وجود آمد و از همان ابتدا با رپ فارسی ایران پیوند خورد اما این عنصر هیپ هاپ از تمام عنصرهای دیگرش چون بریک دنس و رپ خوانی دیر تر در ایران به وجود آمد اما پیشرفت خوبی داشت.هیچ کس دقیقا نمیداند اولین نقاشی گرافیتی در ایران کی و چگونه بوجود آمد اما به اعتقاد برخی هنرمندی با اسم مستعار تنها اولین کسی بوده است که این نقاشی را با همان سبک واقعی گرافیتی در سال ۲۰۰۴ در تهران کشیده است. بعد از مدتی این نقاشی در شهر های دیگر ایران چون مشهد توسط افرادی چونEdrak / ادراک, در تبریز توسط SOT / سوت و ICY / آیسی در شیراز توسط Amin Graff / امین گراف و MR.MAN / آقای من ، در کاشان توسط R!oter / رضا ریوتر ، در اصفهان احتمالا توسط seier و همچنین در برخی شهرهای دیگر شکل گرفت که شاید همه ی آنها در حدود سال ۲۰۰۵ یا ۲۰۰۶ دیوار نگاری را شروع کردند.از دیگر هنرمندان شناخته شده در ایران میتوان به: هداک ، نفیر ، عمق ، خاموش ، Black Hand، Mad، mr.man, Ck1، PST ,nirone,hoshvar و تجسم و...اشاره کرد. بیشتر نقاشی های گرافیتی در تهران ,شیراز ومشهد وجود دارند.در تهران در منطقه ی شهرک اکباتان وجود دارد که همواره بین هنرمندان خیابانی تهران و شهرداری این منطقه مشکلاتی وجود داشته.در شیراز اکثر گرافیتی ها در زیر پلهای رودخانه خشک و محدوده ساحلی شرغی و غربی وجود دارند. شهر داری هر از چند گاهی به پاک کردن نقاشی ها اقدام می کند اما اطلاعی از نحوه ی فعالیت گرافیتی در دیگر شهر های ایران در دست نیست


تنها یا a1one ( پدر گرافیتی فارسی و عرب در خاورمیانه)
نام و نام خانوادگی : کارن رشاد
الگو های هنری: فرانسیس بیکن و زیگی وان کودینگ
تنها (a1one) نام مستعار هنرمند شهری ایرانی است که با آثار خود هنر شهری (به اصطلاح هنری گرافیتی) را به ایران و همینطور جهان اسلام معرفی کرد. آثار تنها بیش از هر کجا در تهران و حوالی شهرک اکباتان و آپادانای تهران به چشم می خورد.
وی از سال ۱۳۸۲ با نقاشی هایی که همراه با دوستان خود بر دیوارهای حاشیه اتوبان تهران کرج می کشید شناخته شد و رفته رفته در جامعه هنری ایران شناخته شد آثار تنها علاوه بر خیابان در گالری های تهران به نمایش در آمد و در مجموعه های هنرهای زیبا در ایران و خارج از مرزهای این کشور نگهداری می شود. تنها علاوه بر خیابان های تهران آثار خود را بر دیوار شهرهای کرج ، تبریز، انزلی، رشت، اصفهان و همینطور شهرهای ملبورن، پاریس، باسل، کلن، برلین و هاوانا نیز تصویر کرده است و بدین ترتیب نماینده ای از پیام خیابان های تهران به دیگر شهرهای بزرگ دنیا بوده. آثار تنها در چندین کلکسیون معتبر جهانی نگاهداری می شود و اخیراً در کتاب درسی رشته هنر در کشور المان به چاپ رسیده است.
تنها به دفعات متعدد توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده است. در اسفند ۱۳۹۰ توسط لباس شخصی های سازمان اطلاعات در خیابان ربوده شد و در نهایت بعد از ۱۲ روز از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد. اتهام وارد شده به این هنرمند شهری نامعلوم است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
◄۩★۩ دیوار نگـــاری ۩★۩ ►-2- 1



انواع سبک های گرافیتی:
هنر شهری و گرافیتی امروزه در تاریخ دنیای مدرن ریشه دوانیده است و تنه ای نسبتا تنومند یافته. به طوری که شاخه های آن در تمامی دنیا گسترش یافته است . این هنر در طی سالیان به شکل های گوناگون دچار تغیر و پیشرفت شده و در مسیر خود تجربه های فراوانی را به ثبت رسانیده در این مطلب تلاش می شود تا انواع اصلی سبک های شناخته شده را برای مخاطبین و هنرمندان بازگو کرده تا در حین مشاهده آثار تا حدودی از نوع اجرا و سبک و روش کار هنر مندان نیز مطلع باشند!
امضا زنی:
امضا همانطور که از نامش پیداست ساده ترین اثری است که روی دیوار ها می بینید. این نوع گرافیتی هرچند از اولین انواع گرافیتی محسوب می شود اما امروزه در جامعه هنر شهری به تنهایی وجهه خوب و هنری ندارد و به نوعی با وندالیسم پیوند می خورد!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
◄۩★۩ دیوار نگـــاری ۩★۩ ►-2- 1
ترو آپ:
ترو آپ طرحی با اندازه بزرگ که از یک یا چند رنگ زمینه ساده و سریع و یک آوت لایت یا خط محیطی معمولا با قطر ۵ تا ۲۰ سانتی متر اجرا می شود . این آثار می توانند بسیار زیبا و خلاقانه اجرا شوند و نمونه ای از هنر شهری و گرافتی محسوب می شود!

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
◄۩★۩ دیوار نگـــاری ۩★۩ ►-2- 1
اثر:
اثر که همان اثر هنری است که به نقاشی گفته می شود که از غنای بصری بیشتری برخوردار بوده و از نقطه نظر هنری قابل بررسی باشد . یک اثر معمولا از رنگ های بسیاری تشکیل شده و از کنار هم گذاشتن خلاقانه حروف تصویر زیبا حتی ناخوانا را ایجاد می کند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
◄۩★۩ دیوار نگـــاری ۩★۩ ►-2- 1


پاسخ
 سپاس شده توسط مهربان ترین دختر دنیا ، Mไ∫∫ ∫MΘKξЯ ، First Star
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان