امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

درمان را با مطالعه تجربه کنید

#1
درمان را با مطالعه تجربه کنید 1

متخصصین رشد و پرورش کودکان، بارها، کتاب درمانی را برای مواردی که کودکان در فشارهای روحی مانند بستری بودن در بیمارستان، از دست دادن دوست و جدایی والدین،‌ یا در شرایط جنگ و رخداد های طبیعی همچون سیل و زلزله قرار می گیرند، توصیه کرده‌اند

مفهوم اساسی «داستان‌درمانی» بازپروری از راه خواندن است. همچنین فکر «کتاب‌درمانی» از آن‌جا برمی‎خیزد که انسان به تعیین هویت با دیگران از راه ادبیات و هنر علاقه‎مند است. در روش درمان با کتاب، مطالب خواندنی در اختیار خواننده قرار می‎گیرد که تأثیر درمانی و شفابخش دارد.

یک دکترای ادبیات عضو هیأت علمی دانشگاه درباره رمان‎خوانی و تأثیر آن بر روی افراد می‌گوید: رمان یک واقعیت جعل است و همین موضوع به خواننده این امکان را می‎دهد که بدون صرف عمر برخی از واقعیات را تجربه کند.

بهمن کرم‎الهی می‌افزاید: هر شخصی با خواندن داستان تجربه‎ای شبیه تجربه واقعی را درک می‌کند به این معنا که رمان انسان را در متن واقعیات قرار می‎دهد.

او می‌گوید: رمان و داستان به انسان احساساتی می‎دهد که شخص بدون ورود به حقیقت و یا حضور در متن داستان آن را درک و تجربه کند. اگر رمانی دارای نزدیکی قوی با واقعیت باشد، تجربیات ارزشمندی بدون حضور مخاطب به وی ارمغان خواهد داد.

او با اشاره به گفته‎های ارسطو در رابطه با تأثیر تراژدی و حماسه بر روی ذهن مخاطب، می‌گوید: به طور مثال در یک تراژدی فرصتی برای خواننده پیش می‎آید که خود را جای قهرمان داستان دانسته و احساس کند که همین اتفاق برای خودش در حال رخ دادن است.

کرم‎الهی اظهار می‌کند: به همین خاطر «داستان‎خوانی» سبب می‎شود شخص اشتباهات قهرمان تراژدی و یا رمان را در زندگی واقعی خود تکرار کند و از همین منظر است که داستان بر افراد تأثیرگذار است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه می‌افزاید: رمان به مخاطب و خواننده ابن امکان را می‎دهد که از تجربه واقعی اتفاقات درون داستان بی‎نیاز باشد و از طریق همین مهم احساسی پیش می‎آید که انگار شخص خواننده فرصتی دوباره برای جبران بدون صرف عمر دارد.

او با اشاره به این‌که رمان می‎تواند جایگزین بسیار مناسبی برای برخی از سرگرمی‎های خطرناک جوانان در دنیای امروزی باشد، می‌گوید: یکی از ضروریات آثار هنری جذابیت است؛ اثر هنری علاوه بر سرگرمی، پیام‎های اخلاقی و انسانی نیز به دنبال دارد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(..*)


درمان را با مطالعه تجربه کنید 1
پاسخ
 سپاس شده توسط پرییییییییی
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زنده اید یا «زندگی می کنید»؟
  درمان بیماری افسردگی با فیزیوتراپی
  بیش فعالی بزرگسالان (ADHD)؛ علائم، علل و درمان
  درمان افسردگی بعد از شکست عشقی
  درباره علت راه رفتن در خواب و درمان آن چه چیزهایی لازم است بدانید!
  روانشناسان قادر به درمان کدام بیماری ها هستند؟¿♡
  به جای غر زدن، توافق برقرار کنید
  این درد بی درمان خودشیفتگی!
  بد قلق‌ها را چون موم نرم کنید
  احساسات منفی‌ را مهار کنید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان