امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

«وبا» نخستين بيماري تهديد كننده سال 84

#1
«وبا» به عنوان نخستين بيماري تهديدكننده سال 84 در ايران درحالي تا كنون صدها تن را مبتلا كرده است كه طبق آخرين اپيدمي گزارش شده در كشور در سال 77 ، 11 هزار تن را از تمامي استانهاي كشور مبتلا كرده بود. همچنين در سال 78 حدود 1000 مورد ابتلا به وبا تاييد و طي 4 سال اخير نيز به طور متوسط 100 مورد وبا در كشور گزارش شد.

از سويي ديگر آخرين موارد گزارش شده اپيدمي وبا در جهان به سال 1992 ميلادي بازمي‌گردد كه در بنگلادش و جنوب آسيا و سال 1994 در زئير شماري را مبتلا كرد.

امسال نيز در افغانستان - از همسايه‌هاي شرقي ايران - مواردي از وبا گزارش شد.

«وبا» از بيماري‌هاي عفوني قديمي است كه تا كنون 7 مورد پاندمي در جهان ايجاد كرده است و 6 پاندمي اوليه وبا كه از قرن 19 آغاز شده و تا قرن 20 ادامه داشته، با بيوتيپ كلاسيك بوده است.

آخرين پاندمي وبا در سال 1961 ميلادي و با بيوتيپ جديد التور بود. اين در حاليست كه شناسايي التور به سال‌هاي دور برمي‌گردد، ولي بروز آن در سال 1961 و در آخرين پاندمي وبا بوده است.

«وبا» از بيماري‌هاي بومي ايران محسوب مي‌شود و نزديك به 40 سال است كه در كشور ما وجود دارد، به طوري كه قانون مصوب سال 1322 مجلس ايران، پزشكان را ملزم كرد تا در صورت مواجهه با اين بيماري موارد را فورا گزارش كنند.

وباي التور نيز يك بيماري حاد اسهالي و عامل آن «ويبريوكلرا يا التور» است كه منحصرا انسان را مبتلا مي‌كند. اين بيماري به شدت مسري است.

ويژگي مشخص وبا آغاز ناگهاني اسهال جهنده بدون فشار و آبكي است كه به دنبال آن استفراغ، كم آب شدن سريع، گرفتگي ماهيچه‌ها و كم شدن ادرار فرا مي‌رسد. ميزان كشندگي بيماري در صورت عدم جايگزيني سريع مايعات و الكتروليت بدن 30 تا 40 درصدست.

علايم:

دوره پنهاني وبا از چند ساعت تا 5 روز بوده و بطور معمول 1 تا 2 روز است . شدت علائم بيماري به سرعت و مدت از دست رفتن مايعات بستگي دارد.

وبا داراي سه مرحله است:

الف: مرحله تخليه‌اي: بيمار ناگهان دچار اسهال شديد، بدون درد و آبكي مي‌شود كه به دنبال آن استفراغ روي داده و مدفوع نماي آب برنجي دارد.

ب: مرحله كلاپس: به دليل كم آبي بدن بيمار به مرحله كلاپس وارد مي‌شود و به صورت پايين افتادن فشار خون، نبض خيلي ضعيف، شكم فرو رفته، دست و پاي خيلي سرد، قطع ادرار و ... نمايان مي‌شود.

ج: مرحله بهبودي: اگر مايعات بدن بيمار جبران شود فشار خون بيمار رو به افزايش مي‌رود و علائم حياتي نرمال شده و بيمار از مرگ حتمي نجات مي‌بايد.

راه انتقال:

انتقال وبا از انسان به انسان از راههاي زير صورت مي‌گيرد:

آب آلوده به مدفوع ( منابع آب بدون نظارت ) شامل: استخرها و ...، آشاميدني و خوراكي آلوده.

شايان ذكر است خوردني و آشاميدني آلوده با همه‌گيري وبا رابطه مستقيم دارد شيردادن كودكان با بطري يك عامل خطر چشمگير براي خورندگان آن است.

وبا را هرچه سريع‌تر درمان كنيد

احتمال مرگ مبتلايان به «وبا» در صورت كنترل و درمان كمتر از يك درصد است، همچنين هشدار داد: در صورتي كه بيماران درمان نشوند احتمال مرگ‌شان به بالاي 60 درصد مي‌رسد.

مسئولان كشور با هشدار نسبت به اين كه احتمال همه‌گيري وبا بسيار بالاست، خاطرنشان مي كنند: اين تعداد ابتلا در كشور مقدمه‌اي براي اپيدمي است و احتمال دارد كه تا دو هفته آينده همه تخت‌هاي بيمارستان‌ها از بيماران پر شود.

اين متخصصين به شهروندان توصيه مي كنند كه نكات بهداشتي را رعايت كنند و از مصرف ميوه و سبزي آلوده قويا خودداري كنند.

تعداد مبتلايان به وبا در كشور به صدها تن رسيد

علي‌رغم هشدارهاي داده شده از سوي مسؤولان بهداشتي تعداد موارد ابتلا به وبا در كشور در حال افزايش است .

دكتر سروش رييس اداره بيماريهاي منتقله از آب و مواد غذايي وزارت بهداشت درتاريخ بيستم مردادماه هشتاد و چهار تعداد فوت ناشي از وبا در كشور را سه مورد اعلام و اظهار كرد: موارد مرگ در استانهاي قم، كرج و همدان هر كدام يك مورد گزارش شده است و تا كنون افزايشي نداشته است.



اقدامات و توصيه‌هاي وزارت بهداشت براي كنترل وبا

شستن دست‌ها با آب و صابون و ضد عفوني سبزيجات از راههاي پيشگيري از وبا

وزارت بهداشت در نخستين روزهاي آغاز گسترش بيماري وبا در كشور در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: شستن دستها با آب و صابون مايع، ‌ضد عفوني كردن سبزيجات و ميوه‌ها قبل از مصرف و استفاده از آب آشاميدني سالم مهمترين موازين بهداشتي براي جلوگيري از وباست.

در اين اطلاعيه همچنين به مسافران توصيه شده بود تا از مصرف آب‌هاي غير مطمئن خودداري كنند و در صورت عدم دسترسي به آب سالم از آب بطري استفاده كنند يا آن را بجوشانند و سپس مصرف كنند.

وزارت بهداشت در اطلاعيه خود همچنين به مسافران ورودي از كشورهاي افغانستان و پاكستان توصيه كرد در صورتي كه افراد داراي علائم گوارشي از قبيل اسهال و استفراغ هستند به اولين مركز بهداشتي - درماني در اولين فرصت مراجعه و تحت درمان و تشخيص بيماري قرار بگيرند.

نظارت بر اماكن تهيه، توزيع مواد غذايي و اماكن بين راهي تشديد مي‌شود

از فعاليت دست‌فروشان مواد غذايي خطرناك جلوگيري مي‌شود

كارشناس مسؤول اداره بهداشت مواد غذايي و بهسازي اماكن عمومي وزارت بهداشت در اين خصوص اظهار كرد: نظارت بر اماكن تهيه، توزيع مواد غذايي و اماكن بين راهي تشديد و از فعاليت دست‌فروشان مواد غذايي خطرناك جلوگيري مي‌شود.

وي در عين حال تاكيد كرد: سلامت از جمله مقوله‌هايي است كه علاوه بر وزارت بهداشت تمام ارگان‌ها از قبيل نيروي انتظامي، دستگاه قضايي، استانداري‌ و شهرداري بايد درگير باشند و به وزارت بهداشت در زمينه كنترل وبا كمك كنند.

وي بيان كرد: همچنين در بحث سالم‌سازي سبزيجات حتما رستوران‌ها هنگام تهيه سالاد نكات بهداشتي را رعايت كنند، زيرا در غير اين صورت با متخلفان برخورد مي‌شود.

كارشناس مسؤول اداره بهداشت مواد غذايي يكي از راه‌هاي انتقال وبا را سبزيجات آلوده دانست و به ايسنا گفت: در فصل تابستان دست فروشان مواد غذايي خطرناك مثل بستني، آب زرشك، ساندويج و فالوده و ... تحت كنترل بيشتر قرار مي‌گيرند و حتي در موارد شديد از فعاليت آنها جلوگيري مي‌گردد.

وي در ادامه افزود: در نامه‌اي كه به فرماندهي نيروي انتظامي ارائه كرده‌ايم، ذكر شده كه به نيروهاي تحت امرشان اين موضوع را ابلاغ كنند كه در هر صورتي و در هر زماني با نيروهاي بهداشتي هماهنگ باشند و موارد مشكوك را گزارش كنند.

وي تصريح كرد: به شهرداري‌ها نيز اعلام شده كه رعايت بهداشت عمومي در بازار روزها و دست‌فروشان مورد تاكيد قرار دهند.

مصرف سبزي در رستوران‌هاي كرج ممنوع شد

رييس شبكه بهداشت و درمان كرج اعلام كرد: براي جلوگيري از شيوع بيماري وبا مصرف سبزي در رستوران‌ها و كبابي‌هاي شهرستان كرج ممنوع است.

مسعود رفعتي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: علت اصلي ابتلاي 12 تن از كرجي‌ها به اين بيماري مصرف آب و سبزي آلوده بوده است.

وي افزود: همچنين با همكاري شهرداري يگان ويژه‌اي براي جلوگيري از فعاليت وانت‌بارهاي دوره‌گرد سبزي فروش در نظر گرفته شده تا از شيوع بيماري وبا در اين شهرستان از طريق مصرف سبزي آلوده جلوگيري شود.

رفعتي در پايان از مردم خواست تا با رعايت بهداشت فردي و افزايش آگاهي خود در خصوص راه‌هاي جلوگيري از ابتلا به وبا، از شيوع اين بيماري در سطح گسترده جلوگيري كنند.

تيم پزشكي در مرز عراق مستقر شد

دكتر غلامرضا عسگري معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ايلام در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: با توجه به اينكه استان ايلام طولاني‌ترين مرز مشترك با كشور عراق را دارد و روزانه 1500 عراقي از مرز مهران وارد كشور مي‌شوند و با توجه به وضعيت نابسامان بهداشتي كشور عراق، تيم پزشكي براي كنترل دقيق در نقطه مرزي مستقر شد.

وي گفت: موارد وبا در كشور عراق مشاهده شده است اما اين موارد نسبت به كشورهاي افغانستان و پاكستان كمتر است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي اظهار كرد: تيم پزشكي مستقر در مرز از تمامي موارد مشكوك به وبا نمونه‌گيري مي‌كند و آزمايش‌هاي لازم را به عمل مي‌آورد.

مبتلايان به وبا نيازي به قرنطينه ندارند

رييس اداره‌ بيماريهاي منتقله از آب و غذاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: مبتلايان به وبا نيازي به قرنطينه ندارند.

دكتر سروش در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: بر اساس قانون سازمان بهداشت جهاني تنها 4 بيماري

«طاعون»، «تب زرد»، «سارس» و «آبله» نياز به قرنطينه دارند.

وي با تاكيد بر اين كه در 75 تا 80 درصد موارد وبا بدون علامت بهبود مي‌يابد، افزود: در حال حاضر طبق قانون نظام مراقبت حساسيت براي مردم ايجاد شده است كه با يك اسهال ساده به مركز درماني مراجعه كنند.

رييس اداره بيماري‌هاي منتقله از اب و غذاي وزارت بهداشت اضافه كرد: تمامي نمونه‌ها به آزمايشگاه فرستاده مي‌شود تا مشخص شود كه مورد مبتلا به وبا است يا خير؟

سروش تصريح كرد: ‌در چند روز آينده با توجه به تغيير درجه‌ حرارت و آگاه‌سازي مردم خود به خود اين بيماري از بين خواهد رفت.

رييس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب وزارت بهداشت گفت: تمامي مرزهاي شرقي كشور نيز تحت كنترل قرار دارند.

اقدامات ساير دستگاههاي ذيربط

ميزان كلر آب افزايش مي‌يابد

مديرعامل آب و فاضلاب تهران نيز اعلام كرد: براي آمادگي جهت مقابله با بيماري وبا در تهران، دوز كلر در آب افزايش مي‌يابد و تمهيدات آزمايشگاهي مثل كنترل ورودي و خروجي آب و نمونه‌گيري انجام مي‌شود.

مهندس قرباني در گفت‌وگو با ايسنا افزود: طبق مكاتبات انجام شده با وزارت بهداشت و براي مبارزه با ميكروب وبا، ضمن افزايش ميزان كلر در آب، ورودي و خروجي تصفيه‌خانه‌ها هم به منظور نظارت بيشتر و افزايش فرآيند كار كنترل مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: اين افزايش كلر تا سقف يك ppm (يك در ميليونيم) مجاز است و هيچ مشكل جانبي ايجاد نخواهد كرد.

هشدارهاي لازم به استخرها داده شد

در پي ابتلاي 80 تن از هموطنان به بيماري وبا و تاييد مرگ 3 تن، رييس فدراسيون پزشكي ورزشي، پيشگيري از گسترش اين بيماري در استخرهاي شنا را ضروري خواند و تاكيد كرد: بخشنامه‌هاي هشداردهنده در اين خصوص را صادر كرده‌ايم.

دكتر مهرزاد خليليان در گفت‌وگو با ايسنا اغلب بخشنامه‌هاي فدراسيون را پيشگيرانه دانست و گفت: ما تنها مي‌توانيم در زمينه‌ كمك و حمايت بيشتر با وزارت بهداشت همكاري كنيم.

وي تصريح كرد: وظيفه‌ اين فدراسيون و محتواي بخشنامه‌هاي ارسالي لزوم حفظ بهداشت است كه هشدارهاي لازم در جهت موازين بهداشتي براي استخرهاي زير نظر اين فدراسيون ارايه شده است.

خليليان تاكيد كرد: برخي از استخرهايي كه در اختيار بخش خصوصي هستند را ما نمي‌توانيم كنترل خاصي كنيم.

رييس فدراسيون پزشكي ورزشي با تاكيد بر اين كه فدراسيون شنا براي ارايه خدمات به تمام موسسات آماده است، خاطرنشان كرد: برخي از استخرها كه در اختيار بخش خصوصي است دسترسي به آنها بسيار مشكل است و نمي‌توان كار بهداشتي خاصي انجام داد.

خليليان به ايسنا گفت: در صورت رويت نمونه‌اي از وبا در استخرهاي خصوصي كه فدراسيون پزشكي ورزشي به آنها دسترسي ندارد، اين فدراسيون ابدا مسؤوليتي نخواهد داشت و خودشان مسؤول و پاسخگو هستند. برخي مجتمع‌هاي مسكوني در سطح كشور وجود دارد كه استخرهاي خصوصي در آنها وجود دارد و طبيعتا اولين هزينه‌اي كه مديران اين مجموعه‌ها بايد مد نظر داشته باشند حفظ نظافت و توجه به علائم هشدار دهنده از سوي نهادهاست.

وبا يك تهديد جدي است

بيماري وبا يك تهديد جدي است كه با توجه به وضعيت هوا، امكان اپيدمي شدن(همه‌گيري) آن زياد است.

محسني‌بندپي، نايب رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان مطلب بالا اظهار كرد: بايد هشدار جدي نسبت به كنترل اين بيماري در مرزها و افرادي كه به آن مبتلا شده‌اند صورت گيرد. هم‌چنين آگاهي و هشدار لازم به خانواده‌ها براي پيشگيري از اين بيماري عفوني داده شود.

وي با بيان اين‌كه روز گذشته اعضاي كميسيون با ستاد بيمه درمان روستاييان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ديدار داشته‌اند، گفت: در حاشيه‌ اين ديدار بحث‌هاي غيررسمي در مورد اين بيماري و شيوع آن با معاونان وزارت بهداشت، صورت گرفت كه آنها ادعا كردند كه اين بيماري را تحت كنترل قرار داده‌اند.

وي افزود: البته با توجه به اين‌كه اين بيماري از طريق آب‌هاي آلوده، سبزيجات و ميوه‌هاي نشسته امكان انتقال دارد، بنابراين نمي‌توان با اطمينان از كنترل آن صحبت كرد و بايد در اين زمينه دانش و اطلاعات مردم را بالا برده و در جهت كنترل آن دقت شود.

محسني بندپي ابراز داشت: اولين بار اين بيماري در استان قم به دليل اين‌كه زوار و مسافرين در آنجا حضور دارند مشاهده شده است، اما به دليل عفوني بودن اين بيماري در استان‌هاي ديگر نيز شيوع پيدا كرده است.

نماينده مردم نوشهر و چالوس با ابراز تاسف گفت كه نمي‌توان اين بيماري را در يك استان كه مركزيت دارد كنترل كرد و ممكن است با بي‌توجهي به كل كشور انتقال يابد.



تا كنون براي ريشه‌كني وبا برنامه‌اي اجرا نشده است



هر ساله در فصل تابستان بيماري وبا شيوع پيدا مي‌كند، اما به دليل جدي نگرفتن از سوي مسؤولان، با پايان فصل گرما، پي‌گيري در اين زمينه مسكوت مي‌ماند.

حجت‌الاسلام علي بنايي نماينده مردم قم در مجلس در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: تا كنون برنامه‌اي براي ريشه‌كني اين بيماري در فصل گرما از سوي مسوولان ذي‌ربط اجرا نشده است. امسال تنها وزارت بهداشت آب‌فروش‌هايي كه با تانكر، به محله‌ها آب مي‌فروختند را جمع‌آوري كرده و كار جدي ديگري در اين زمينه صورت نگرفته است.

بنايي با تاكيد بر اين‌كه شيوع بيماري وبا را از سوي مسوولين به صورت جدي پي‌گيري مي‌كنيم تا عوامل اين بيماري شناسايي و نتيجه‌ قطعي آن مشخص شود، افزود: در اين راستا تذكر خود را به وزير مربوطه در صحن علني اعلام كرديم. هم‌چنين اين‌جانب از طريق كميسيون بهداشت و درمان اين مساله را پي‌گيري مي‌كنم تا مسوولين مربوطه به اين كميسيون آمده و پاسخ دهند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بيماري ماشين گرفتگي
  بيماري ام اس -MSرا بيشتر بشناسيم
  بيماري هاي چشم سری اول
  بيماري هاي نهفته چشم
  افسردگي شما را چاق ميكند پرخوري عصبي، بيماري اين روزها
  آنفلوآنزا، بيماري آزاردهنده اين روزها امسال حتما مریض خواهید شد مگر اینکه...
  راههاي مقابله با بيماري پاركينسون
  کدام كبودي‌ها نشانگر بيماري‌ خطرناكي است؟
  ورزش هاى چاق كننده
  استخر شما محل مناسب براي انتقال بيماري ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان