امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رفع آلودگی‌های نفتی با کاتالیست جدید

#1
رفع آلودگی‌های نفتی با کاتالیست جدید 1

محققان دانشگاه نیویورک موفق به ساخت نانوکاتالیستی شدند که می‌تواند آلودگی‌های نفتی را از بین ببرد. این کاتالیست در صورت تابش نور خورشید مولکول‌های نفتی را به ترکیبات زیست‌تخریب‌پذیر تبدیل می‌کند.

 نشت نفت می‌تواند اثرات مخرب زیست‌محیطی جدی را به دنبال داشته باشد؛ به طوری که وارد شدن نفت به آب‌ها موجب آلودگی آب و به خطر افتادن زندگی آبزیان خواهد شد. در سال 2010 فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک اتفاق افتاد که بزرگترین آلودگی نفتی در جهان محسوب می‌شود؛ این واقعه بعد از سه ماه مهار شد که صدمات بسیاری به محیط‌ زیست وارد کرد.

به طور کلی زدودن آلودگی‌های نفتی از آب کار بسیار دشواری است. بر اساس آخرین یافته‌های بدست آمده در دانشگاه نیویورک این کار می‌تواند ساده‌تر و زیست‌سازگارتر انجام شود. محققان این پروژه با استفاده از اکسید تنگستن مس موفق به ساخت توری نانومقیاسی شدند که در صورت تابش نور خورشید می‌تواند مولکول‌های نفت را شکسته و آنها را به ترکیبات زیست تخریب‌پذیر تبدیل کند.

گوما از محققان این پروژه می‌گوید: ما نوعی کاتالیست جدید ساخته‌ایم که قادر است هیدروکربن‌های موجود در آب را بشکند و آنها را به ترکیباتی تبدیل کند که برای محیط‌زیست بی‌خطر هستند.

این کاتالیست جدید تمام طیف‌های نور خورشید را جذب کرده و از آنها بعنوان عاملی برای شکستن مولکول‌های نفت استفاده می‌کند؛ این کاتالیست پایداری بالایی داشته به طوری که مدت زمان طولانی در آب باقی می‌ماند.

عمر این کاتالیست از تمام فتوکاتالیست‌های رایج بیشتر بوده و می‌تواند بارها مورد استفاده قرار گیرد. این کاتالیست می‌تواند توسط تمام نفتکش‌ها حمل شود تا در صورت بروز نشت نفت به داخل آب بتوان به سرعت آلودگی را رفع کرد.

این توری که شباهت زیادی به تور ماهی‌گیری دارد، می‌تواند کاربردهای دیگری نیز داشته باشد برای مثال برای رفع آلودگی‌های گازی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر برای تمیز کردن البسه به صورت خشک، از ترکیباتی نظیر بنزن استفاده می‌شود که بسیار آلاینده و هزینه‌بر است اما در‌صورت استفاده از این روش می‌توان لباس‌ها را بصورت خشک تمیز کرد که هم ارزان‌تر و هم برای محیط‌ زیست بی‌خطر است. محققان این پروژه می‌گویند: با استفاده از این روش می‌توان لباس‌ها را بدون استفاده از ماشین لباس‌شویی و تنها با تابش نور خورشید تمیز کرد.

نانوالیاف بافته نشده روی این توری قرار داده شده که با این کار مساحت سطحی توری افزایش یافته و کارایی کاتالیست بهبود قابل توجهی می‌یابد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  گیاهان خانگی پیشنهاد ناسا برای فرار از آلودگی هوا
  تولید 8 نوع ماده نفتی از دود خروجی کارخانجات ایزوگام
  گاهی درختان هم عامل آلودگی می‌شوند!
  راه‌های مبارزه با خواب آلودگی بهار
  آلودگی هوا چه تاثیری بر سلامت چشم دارد؟
  اخبار علمی - سفر مجازی به کارخانه‌ نفتی رباتیک زیردریایی+تصاویر
  تولید کاتالیست های ارزان و زیست سازگار !
  نانو پوستری که آلودگی هوا را جذب می‌کند
  عامل مشکلات روانی، ویروس و آلودگی است؟!
  درخت دریا ایده ای برای مبارزه با آلودگی ها

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان