امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پاسخ به ۱۰ سوال مبتلایان به سرطان

#1
پاسخ به ۱۰ سوال مبتلایان به سرطان 1
وقتی به سرطان مبتلا هستید، گاهی مسائلی که شاید روی کیفیت زندگی یا زیبایی تان اثرگذار باشد، ذهنتان را درگیر می کند و گرفتار سوال هایی می شوید که شاید یافتن پاسخشان به زندگی امیدوارتان کند.


۱. آیا برای بازسازی سینه، وقتی پوست شکم بالا کشیده می شود، سلولیت ها هم بالا می آیند؟

سلولیت روی شکم مساله شایعی نیست و بیشتر روی ران ها دیده می شود اما اگر به دلیل بالابودن سن یا اضافه وزن زیاد دچار این مشکل هستید، باید بگوییم هنگام بازسازی سینه سلولیت ها می شکند و در نیمی از موارد بعد از بازسازی روی پوست سلولیتی دیده نمی شود.

۲. آیا اگر شکم دچار استریا باشد با کشیدن پوست برای بازسازی سینه استریا هم بالا می آید؟

محوکردن استریا غیرممکن است اما در صورتی که سینه کاشته شده بزرگ باشد معمولا کشیدگی پوست باعث می شود استریا ها به چشم نیاید.

۳. آیا فرد مبتلا به سرطان می تواند به حمام، سونا یا جکوزی برود؟

تاکنون هیچ تحقیقی نشان نداده که انجام این کارها مضر باشد. با این حال بهتر است با احتیاط عمل کنید و به تدریج درجه حرارت بدن را بالا ببرید. باید به پاسخ بدن توجه کرد. اگر احساس می کنید تحمل بخارآب و گرما را ندارید، اجباری به انجام این کارها نیست اما اگر مشکلی ندارید به حمام و سونا بروید و لذت ببرید. تلاش برای تمدد اعصاب به روشی که می پسندید مفید است.

۴. شیمی درمانی و داروهای مربوطه باعث پیری زودرس پوست و چاقی مفرط می شود؟

همه چیز بستگی به نوع درمان دارد. شیمی درمانی معمولا در اکثر افراد باعث کاهش اشتها و لاغری می شود اما در افرادی که درمان های کورتونی دریافت می کنند به دلیل احتباس آب و افزایش اشتها، وزن بالا می رود. برخی داروهای مربوط به سرطان پستان که به هورمون ها حساس هستند نیز باعث افزایش وزن می شوند اما در مورد پیری پوست باید گفت تمام درمان ها، پوست را خشک و نازک می کند و باعث پیری زودرس می شود به همین دلیل مراقبت از پوست و استفاده از مرطوب کننده ها در طول درمان و پس از آن الزامی است.

۵. آیا ممکن است موها پس از شیمی درمانی دیگر رشد نکند؟

موهای سر، ابرو و مژه و حتی موهای زائد بدن مجددا رشد خواهند کرد اما گاهی رشد موها هماهنگ نیست و لازم است یک مرتبه بعد از آغاز رویش موها تراشیده شود. گاهی نیز حالت موها عوض می شود. موهای صاف، گاهی مجعد و موهای مجعد گاهی صاف می شوند.

۶. آیا پس از اتمام درمان ها می توان به زندگی بازگشت و حتی به بارداری امید داشت؟

بله اما باید پذیرفت که شیمی درمانی، قدرت باروری را کاهش می دهد. احتمال باردارشدن به سن و نوع درمان های انجام شده بستگی دارد. در یک خانم ۳۰ ساله که شیمی درمانی معمول برای سرطان پستان داشته، شانس باردارشدن ۸۰ درصد است اما در خانم ۴۰ ساله با همین شرایط احتمال بارداری به ۲۰درصد کاهش می یابد.

۷. آیا بارداری، احتمال عود سرطان را افزایش می دهد؟

خیر. معمولا توصیه می شود قبل از بارداری ۲ سال صبر کنید تا در مورد پیشرفت بیماری اطمینان حاصل کنید. در صورتی که سرطان کاملا درمان شده باشد و طی ۲ سال عود نکند، بارداری هیچ خطری ایجاد نمی کند.

۸. بعد از درمان های رایج سرطان های زنانه و یائسگی مصنوعی، میل جنسی کم می شود؟

کسانی دچار یائسگی مصنوعی می شوند که تحت عمل جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی قرار بگیرند و خود این موارد باعث خستگی جسمی شدید می شود. در کنار این مسائل، دلایل روانی مثل نگرانی از آینده و عدم اطمینان از بهبود خود بر روابط زوج اثر منفی می گذارد.

بعد از یائسگی مصنوعی در صورتی که سن خانم پایین باشد، گاهی ترشح هورمون ها مجددا آغاز می شود اما این مساله چندان رایج نیست. هورمون درمانی نیز گاهی توصیه می شود اما با توجه به شرایط هر فرد این موضوع متفاوت است و از پزشک باید توصیه های منحصر به خودتان را بگیرید.

۹. فریزکردن تخمک برای بارداری وقتی تحت شیمی درمانی هستیم کار درستی است؟

چراکه نه! خوب است. پیش از این نیز اقداماتی توسط مبتلایان انجام شده و موفقیت آمیز هم بوده است. البته این کار ساده ای نیست و میزان موفقیت از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما در صورتی که جوان هستید، می توانید از این گزینه استفاده کنید.

۱۰. آیا در طول شیمی درمانی می توان رابطه زناشویی داشت؟

رابطه زناشویی به خودی خود مشکل آفرین نیست و نه برای زن و نه برای مرد خطری ندارد اما در هیچ شرایطی نباید خانم مبتلا به سرطان باردار شود، زیرا شیمی درمانی به شدت تاثیرهای منفی روی سلامت جنین دارد. به عبارتی رابطه زناشویی بدون پیشگیری با وسایل مطمئن ممنوع است. ضمن اینکه خشکی واژن و درد در رابطه زناشویی (دیسپارونی) در مبتلایان به سرطان رایج است، مخصوصا در صورتی که فرد تحت درمان ضدهورمونی باشد. اما خوشبختانه با توجه به شرایط بیمار (شدت خشکی واژن و میزان حساسیت تومور به هورمون و نوع درمان ها) می توان این مساله را درمان کرد. ژل های مخصوص نیز در کنار هورمون درمانی موثرند.
پاسخ به ۱۰ سوال مبتلایان به سرطان 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  خال هایی که نشانه ی سرطان دارند !
  سرطان هایی که در مردان رایج تر است و 10 سرطانی که باعث مرگ مردان می شود
  سرطان لب: علائم، راه های پیشگیری و روش های درمان آن
  علائم و راه‌های جلوگیری از سرطان پوست در کودکان
  سیگار و سرطان
Star خروپف شایدعلامت سرطان باشد
  سرطان روده کوچک و بهترین روش درمان آن از نظر پزشکان
  گریپ فروت از ابتلا به سرطان معده جلوگیری می کند
  این 7 سرطان خطرناک با الکل می آیند!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان