امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

۱۵ نکته درباره یک سرطان مردانه و درمان آن

#1
۱۵ نکته درباره یک سرطان مردانه و درمان آن 1

۱۵ نکته درباره یک سرطان مردانه و درمان آن 1
ررسی سرطان پروستات با استفاده از آزمایش خونی به نام PSA انجام می شود.

پس از ۲ دهه توصیه به بررسی سرطان پروستات در مردان بالای ۵۰ سال، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این اقدام نه تنها به طول عمر مردان اضافه نمی کند، بلکه باعث تحمیل هزینه های بهداشتی درمانی هنگفت به دولت ها و بیماران می شود. علاوه بر این، بررسی سالیانه باعث انجام اقدام های تشخیصی و درمانی می شود که عواقب و عوارض جبران ناپذیری در مردان دارد.


۶ نکته درباره سرطان پروستات

درباره سرطان پروستات گفتنی های زیادی وجود دارد ولی دانستن ۶ نکته زیر ضرورت دارد:

۱. سرطان پروستات در مردان خیلی شایع است.

۲. سرطان پروستات بیشتر مشی بطئی دارد و برای بیمار مشکل ایجاد نمی کند.

۳. بسیاری از مردانی که دچار این سرطان هستند، از ابتلا به آن بی خبرند.

۴. بیشتر مردان مبتلا به سرطان پروستات، به دلیل بیماری دیگری فوت می کنند، نه سرطان پروستات.

۵. ثابت شده است بسیاری از مردانی که میزان PSA خون آنها بالا گزارش شده، دچار سرطان پروستات نیستند.

۶. اگر در مردی میزان PSA خون بالا باشد، باید تمام اقدام های تشخیصی سرطان پروستات انجام شود که مهم ترین آن نمونه برداری از پروستات است. نمونه برداری از پروستات علاوه بر اینکه عوارض خطیری دارد، پرهزینه هم است. اگر جواب نمونه برداری طبیعی باشد، باز بیمار دل نگران می ماند و از نظر علمی نمی توان گفت که به سرطان پروستات مبتلا نیست چون ممکن است نمونه برداری از محل طبیعی انجام شده باشد.


۲ نکته درباره درمان سرطان پروستات

اگر در مردی سرطان پروستات تشخیص داده شود به ناچار باید درمان شروع شود:

۱. دو نوع درمان مرسوم رادیوتراپی و عمل جراحی. رادیوتراپی، روش درمانی پرعارضه ای است و حجم مثانه را به اندازه یک فنجان می کند و باعث التهاب روده می شود. بیمار دچار اسهال و خونریزی ادراری می شود و در روز ممکن است چند بار (بیش از ۱۰بار) به دستشویی برود.

۲. در عمل جراحی برای سرطان پروستات، کل پروستات خارج می شود که با عمل جراحی مرسوم پروستات در مردان متفاوت است. بعد از این عمل، بیمار تقریبا صددرصد دچار ناتوانی جنسی می شود و حدود ۱۰ درصد بیماران دچار بی اختیاری ادرار خواهند شد. علاوه بر اینها، این عمل عوارض دیگری هم دارد و پرهزینه هم است.


۳ نکته یک توصیه غیرکارشناسانه

حالا برمی گردم به آنچه در ابتدای بحث درباره توصیه های غیرکارشناسانه در یک برنامه گفتم. اگر فرد خود را از نظر سرطان پروستات بررسی نکند، به احتمال زیاد تا آخر عمر مشکلی هم پیدا نمی کند بنابراین توصیه به چنین اقدام هایی دارای تبعات زیر است:

۱. هزاران مرد برای بررسی از نظر ابتلا به سرطان پروستات به پزشک مراجعه می کنند و برای تعداد قابل توجهی از آنها اقدام های تشخیصی و درمانی بی مورد انجام می شود.

۲. سیستم بهداشتی درمانی متحمل صدها میلیون ریال هزینه می شود که می توانست در موارد ضروری هزینه شود.

۳. تعداد انبوهی از خانواده ها ضمن متحمل شدن هزینه های هنگفت، باید بار روانی موضوع و عوارض اقدام های تشخیصی و درمانی ناشی از بررسی سرطان را متحمل شوند.


۴ نکته پایانی

امروزه مجامع معتبر علمی اورولوژی از جمله انجمن اورولوژی آمریکا، بررسی معمول مردان بالای ۵۰ سال از نظر سرطان پروستات را توصیه نمی کند و تاکید بیشتر مجامع معتبر علمی در مورد سرطان پروستات به شرح زیر است:

۱. مردانی که سابقه ابتلا به سرطان پروستات در خانواده شان وجود دارد (مثل پدر و برادر)، لازم است طبق یک برنامه منظم از نظر ابتلا به سرطان پروستات بررسی شوند.

۲. چون میزان شیوع سرطان پروستات در مردان سیاه پوست بیشتر است، توصیه می شود سیاه پوستان از نظر وجود سرطان بررسی شوند.

۳. اگر مردی شخصا درخواست آزمایش سرطان پروستات کند یا پزشک چنین درخواستی داشته باشد، باید مزایا و معایب انجام این تست را کاملا بداند و بعد این کار برایش انجام شود.

۴) در موارد بهداشتی، درمانی مهم که کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد، معمولا در اروپا و آمریکا انجمن های علمی مربوطه دستورالعمل صادر می کنند. در کشور ما نیز انجمن اورولوژی، باید موضع خود را درباره بررسی تمام مردان بالای ۵۰ سال از نظر سرطان پروستات مشخص و اعلام کند. علاوه بر این، وزارت بهداشت نیز باید در چنین مواردی با مشورت با کارشناسان خود دستورالعمل های لازم را صادر کند چون ممکن است از نظر اقلیمی و نژادی دستورالعمل برای بررسی از نظر یک بیماری از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد. این مساله در تمام موارد مهم از جمله سرطان پستان، دهانه رحم در خانم ها، دیابت و... صدق می کند. متاسفانه در کشور انجمن های علمی در این مورد سکوت اختیار کرده اند.

مردان مشهوری که با سرطان پروستات جنگیدند

۱. یان مک کلن

هنرپیشه مشهور بریتانیایی که در فیلم ارباب حلقه ها نقش گاندالف را بازی می کرد، اخیرا در مصاحبه ای اعلام کرد در سال ۲۰۰۵ سرطان پروستات او تشخیص داده شده است و تا به حال با وجود این بیماری زندگی فعالی دارد. مک کلن گفت سرطان پروستات او از نوع با رشد کند است و به جاهای دیگر بدنش منتشر نشده. او در این مصاحبه گفت که با توجه به محدود بودن و عدم انتشار سرطانش، در حال حاضر درمانی دریافت نمی کند و فقط به طور منظم معاینه می شود.


۲. راجر مور

بازیگر انگلیسی که با ایفای نقش جیمز باند در طول سال ها مشهور شد، در سال ۱۹۹۳ مبتلا به سرطان پروستات شد. او تحت عمل برداشتن کل پروستات قرار گرفت و بهبود کامل پیدا کرد.


۳. رابرت دونیرو

بازیگر مشهور آمریکایی و برنده جایزه اسکار که به خاطر نقش هایش در فیلم هایی مانند راننده تاکسی و گاو خشمگین به «مرد سرسخت» مشهور است، همین سرسختی را در زندگی واقعی هم نشان داده. او در ۶۰ سالگی مبتلا به سرطان پروستات شد و خوشبختانه به گفته خودش به علت چکاپ های منظمی که انجام می داد، سرطانش در مراحل اولیه تشخیص داده شد. جزئیاتی درباره درمان او منتشر نشده است، اما سرطان طور کامل فروکش کرد و از در سال ۲۰۱۱ در ۶۸ سالگی برای ششمین بار پدر شد. او و همسرش، گریس هیگواتر در این سال از طریق مادر جانشین صاحب یک دختر شدند.


۴. چارلتون هستون

سرطان پروستات چارلتون هستنون، بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار که با بازی در فیلم «ده فرمان» به شهرت رسید، در سال ۱۹۸۸ تشخیص داده شد، اما پس از دوره کوتاهی از پرتودرمانی فشرده، فروکش کرد.


۵. دنیس هاپر

بازیگر و کارگردان آمریکایی در سال ۲۰۱۰ ۹ ماه پس از تشخیص سرطان پروستات درگذشت. سرطان پروستات او به استخوان هایش منتشر و آنقدر ضعیف شده بود که امکان ادامه شیمی درمانی اش وجود نداشت.


۶. رودی جولیانی

شهردار سابق نیویورک، در سال ۲۰۰۰ مبتلا به سرطان پروستات شد. پدر جولیانی نیز ۱۹ سال پیش به علت ابتلا به همین بیماری درگذشته بود. جولیانی که مصمم بود به سرنوشت پدرش دچار نشود، تحت یک برنامه درمانی چندمرحله ای قرار گرفت که شامل یک دوره ۴ ماهه هورمون درمانی و کاشت ساچمه های فلزی رادیواکتیو در پروستات (برای پرتوتابی به پروستات) و ۵ هفته پرتودرمانی خارجی و بعد تداوم هورمون درمانی می شد. گرچه این طرح درمانی تهاجمی بود، اما موفقیت آمیز بود و باعث بهبودی جولیانی شد.

همان گونه که سرطان سینه و مشکلات مرتبط با آن شایع ترین بیماری در زنان است، بیماری های پروستات و بزرگی و سرطان این غده نیز از جمله شایع ترین ناراحتی های مردان محسوب می شود. مردان از ۵۰ سال به بالا بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های پروستات قرار می گیرند، از این رو پزشکان توصیه می کنند مردان با نزدیک شدن به این سن، هر سال تحت بررسی و معاینه قرار گیرند.

پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردان به شمار می رود که در ناحیه لگن قرار گرفته و تولیدکننده ماده منی است. این ماده حاوی اسپرم است که در فرآیند ارتباط جنسی و تولیدمثل نقش مهمی ایفا می کند. درواقع غده پروستات در اطراف لوله حامل ادرار از مثانه به مجاری خروجی قرار دارد. پروستات در مردان جوان به اندازه گردو بوده و با افزایش سن، اندازه آن بزرگ تر می شود. در صورتی که این غده بیش از حد رشد کند، فرد دچار مشکلاتی از قبیل بزرگی غده پروستات می شود که در سالمندان شیوع بالایی دارد و گاه ممکن است باعث بروز سرطان پروستات شود. بیماری پروستات ممکن است به سه شکل بزرگی، التهاب و حتی سرطان غده پروستات در مردان بروز کند.

بزرگی غده پروستات

بزرگ شدن غده پروستات که به «هایپرپلازی خوش خیم پروستات» معروف است، در مردان یکی از شایع ترین مشکلاتی به شمار می رود که اغلب با بالا رفتن سن با آن دست به گریبانند. حدود یک سوم از مردان بالای ۵۰ سال علائمی از بزرگی غده پروستات را نشان می دهند.

بزرگ شدن غده پروستات روی مجرای خروجی مثانه فشار وارد کرده و تخلیه ادرار را با مشکل مواجه می کند. مردانی که از این عارضه رنج می برند، در ادرار کردن مشکل دارند، جریان خروج ادرار از مجاری معمولا بسیار ضعیف است و به صورت منقطع انجام می شود یا باعث می شود عمل دفع ادرار با فشار انجام گیرد و دفع مکرر ادرار را به دنبال دارد و غالبا فرد را به طور مداوم در طول شب برای دفع از خواب بیدار می کند که همین مساله باعث بروز اختلال خواب در افراد مبتلا می شود. حدود نیمی از مردان ۵۱ تا ۶۰ سال، ۶۰ درصد از مردان ۵۰ سال به بالا و ۹۰ درصد مردان بالای ۸۰ سال به بزرگی غده پروستات مبتلا هستند که آمار قابل توجهی را تشکیل می دهد.

علت اصلی بزرگ شدن پروستات هنوز بدرستی مشخص نیست، ولی بسیاری از محققان بر این باورند که تغییرات هورمونی ایجاد شده به دنبال بالا رفتن سن در مردان می تواند علت اصلی این عارضه باشد. بزرگ شدن غده پروستات گاه موجب بروز عفونت های مجاری ادراری یا احتباس حاد ادرار می شود، ولی عوارض شدید بسیار نادر است. ساده ترین راه درمان برای افراد مبتلا به بزرگی غده پروستات، محدود کردن مصرف مایعات پیش از زمان خواب و نیز ایجاد تغییراتی در سبک زندگی از قبیل خودداری از مصرف مشروبات الکلی و مواد حاوی کافئین است. داروهایی از قبیل مسدودکننده های آلفایی نیز برای آرام کردن عضلات غده پروستات و کاهش اندازه آن موثر است و دفع ادرار را آسان تر می کند. در موارد شدید که بیمار به درمان های دارویی واکنش نشان نمی دهد، پزشکان بخش داخلی غده پروستات که مجاری خروج ادرار را مسدود می کند، از طریق عمل جراحی خارج می کنند.

التهاب پروستات

التهاب پروستات معمولا واکنشی است که به دنبال عفونت ایجاد شده و غده پروستات قرمز و ملتهب می شود، ولی در برخی موارد با توجه به نداشتن عفونت، التهاب پروستات ایجاد می شود. از علائم این عارضه می توان به این موارد اشاره کرد: درد ناحیه لگن، درد بیضه ها، درد یا سوزش هنگام دفع ادرار که شیوع کمتری دارد و بیشتر با عفونت مجاری ادراری همراه است، احساس درد زمان انزال، درد موقع نشستن روی صندلی یا دوچرخه. التهاب پروستات در سه نفر از هر ۲۰ مرد مشاهده می شود که حدود ۱۵ درصد از مردان را شامل می شود. این عارضه در مردان ۳۰ تا ۵۰ سال شیوع بیشتری دارد. پزشکان برای درمان التهاب پروستات معمولا با تجویز داروهای مسکن و مسدودکننده های آلفایی سعی می کنند درد را تسکین دهند.

سرطان پروستات

در انگلیس، سرطان پروستات شایع ترین سرطان میان مردان است؛ به طوری که سالانه بیش از ۴۰ هزار مورد جدید مبتلا به این سرطان شناسایی می شود. این خطر با افزایش سن بالا می رود و احتمال بروز این بیماری بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال وجود دارد. سن و سال، منشأ نژادی و سابقه خانوادگی از جمله مهم ترین عوامل در ابتلا به سرطان پروستات به شمار می رود.

افراد مبتلا به سرطان پروستات معمولا با چنین علائمی مواجه می شوند: نیاز به دفع مکرر ادرار بخصوص شب ها، نیاز فوری به دفع ادرار، دشواری در ادرار کردن، تلاش زیاد برای ادرار کردن، جریان ضعیف ادرار و احساس تخلیه نشدن کامل مثانه.

معمولا پزشکان روش های مختلفی برای درمان سرطان پروستات در دستور کار خود قرار می دهند که با توجه به نوع بیماری از آنها استفاده می کنند. انجام عمل جراحی و خارج کردن غده پروستات، رادیوتراپی و کمک گرفتن از پرتودرمانی برای نابودی سلول های سرطانی، درمان های هورمونی با استفاده از داروهایی به منظور مسدود کردن اثرات هورمون تستوسترون که تحریک کننده بروز سرطان پروستات به شمار می رود؛ از جمله راهکارهای درمانی این بیماری است. البته این قبیل درمان ها عوارضی مانند کاهش تمایلات جنسی، اختلال در عملکرد اندام تناسلی و کاهش کنترل مثانه را به دنبال دارد و به همین سبب، بسیاری از مبتلایان مراحل درمانی را به تاخیر می اندازند و معمولا زمانی برای درمان مراجعه می کنند که بافت سرطانی گسترش یافته و اغلب روش های درمانی موثر واقع نمی شود و درمان تنها شامل استفاده از روش هایی خواهد بود که فقط دردهای بیمار را تسکین می دهد.

هدف از درمان های هورمونی، کاهش و پایین نگه داشتن هورمون های آندروژن در بدن است. پزشکان اغلب در نخستین مراحل پیشرفت بیماری از این روش استفاده می کنند. چنانچه درمان های هورمونی موثر واقع نشود، پزشکان از ایمنی درمانی کمک می گیرند. در این روش، از سیستم ایمنی خود بیمار برای حمله به سلول های سرطانی استفاده می شود. در صورت پیشرفت زیاد سرطان پروستات و عمل نکردن درمان های قبلی، پزشکان از شیمی درمانی برای نابودی سلول های بیمار بهره می گیرند.

از تاثیر تغذیه غافل نشوید

تغذیه مناسب و رژیم غذایی متعادل، بهبود مبتلایان را تسریع کرده و انرژی زیادی برای مبارزه با سرطان به آنها می دهد. مبتلایان به سرطان پروستات باید مراقب کالری مصرف روزانه خود باشند؛ به طوری که این میزان باید در فرآیند درمان بیشتر باشد تا نیاز بدن رفع شود. در صورت ثابت بودن وزن، به ازای هر ۵۰۰ گرم باید ۱۵ کالری در روز به رژیم غذایی اضافه شود، ولی در صورت کاهش وزن، باید ۵۰۰ کالری به مصرف روزانه اضافه کرد. به عبارتی، یک فرد ۶۸ کیلوگرمی روزانه به ۲۲۵۰ کالری برای حفظ وزن خود نیاز دارد.

پزشکان به مبتلایان توصیه می کنند در طول روز مقدار کافی پروتئین استفاده کنند. پروتئین به بازسازی و ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند. درواقع، به ازای هر ۵۰۰ گرم وزن بدن، فرد به ۵/۰ گرم پروتئین در روز نیاز دارد. به عنوان مثال، یک فرد ۶۸ کیلوگرمی به ۷۵ تا ۹۰ گرم پروتئین در طول روز نیاز دارد. غنی ترین منابع پروتئین عبارتند از: شیر، گوشت ماهی، گوشت قرمز و گوشت پرندگان و نیز تخم مرغ و حبوبات که مصرف آنها در طول درمان بیماران سرطانی توصیه می شود.مصرف مایعات به مقدار کافی در طول روز از کم آب شدن بدن جلوگیری می کند. انواع نوشیدنی ها از قبیل آب، آبمیوه، شیر، ژلاتین و نوشیدنی های فاقد کافئین توصیه می شود. مواد حاوی کافئین، دفع ادرار و درنتیجه علائم بیماری را تشدید می کند، درنتیجه مصرف این مواد بخصوص پیش از خواب توصیه نمی شود. بیماران در صورت تهوع و اسهال ناشی از درمان باید برای جلوگیری از کم آبی بدن، مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهند.

مصرف ویتامین ها به اندازه کافی اهمیت زیادی دارد. در صورت کمبود ویتامین مصرفی، می توان از مکمل های غذایی استفاده کرد. مراجعه به متخصص تغذیه همزمان با طی مراحل درمانی و دریافت رژیم غذایی متناسب با بیماران سرطانی تحت درمان، می تواند کیفیت زندگی این بیماران را تا حد زیادی ارتقا بخشد. انجام راهکارهای ارائه شده در طول درمان نه تنها شرایط جسمی بیمار را به طور قابل توجهی بهتر می کند؛ بلکه سرعت و احتمال درمان آنها را نیز افزایش می دهد.
نقل قول: مترجم: ندا اظهری
منابع: ان.اچ.اس، وب ام.دی
نقل قول: دکتر محمدرضا صفری‌نژاد
اورولوژیست و استاد دانشگاه رییس انجمن علمی سلامت خانواده
۱۵ نکته درباره یک سرطان مردانه و درمان آن 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان