نظرسنجی: چه مقطع تحصیل میکنید؟
دبستان
راهنمایی(متوسطه)
دبیرستان
[نمایش نتایج]
 
 
امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تحقیق و پژوهــش ویژه کلآس هشتمــی هـآ.. ! -.-

#1
سلام دوستان
همونجور که میدونید مدرسه ها خیلی نزدیکه.خیلی خیلی نزدیک(اشکال نداره.این سال نیز بگذرد.گریه نکنید)
یکی از تکلیفامون که از نظر معلما خیلی مهمه تحقیقه.به راستی که واقعا به یادگیری کمک میکنه به شرطی که براش زحمت بکشی که دیگه جدیدا همه دانش آموزا با اومدن اینترنت کار خودشونو با یه کپی پیست راحت کردن.اول میرن یه سرچ میکنن و چند تا مطلب میخوننو یکیشو انتخاب میکنن.
اینجا هر کی دلش میخواد میتونه پست بذاره ولی هرچی دلش میخواد نه.
من این تاپیکو زدم چون دلم میخواد هر موضوعی که درموردش تحقیق کردم رو بزارم.میخوام اون مطلبی که به عنوان تحقیق مدرسم انتخاب کردم رو بزارم اینجا تا اونایی که هم سنم هستن دیگه زحمت سرچ رو نکشن.البته اگه کاربران دیگه هم دوست دارن همکاری کنن اشکال نداره من خیلیم ممنونشون میشم.
خب شما که میرید کپی پیست میکنید یه کپی پیست دیگه هم اینجا بکنید.
فقط یه مدل دیگه.همین بالا این گوشه که نوشته "پاسخ جدید" رو بزنید.عنوانش که عنوان این تاپیک هست رو پاک کنید بعد عنوان تحقیقتون رو بزنید(مثلا تحقیقتون اینه:زندگی نامه پیامبر.تو عنوان همون رو بنویسید.)بعد هم که میاید پایین میخواید مطلب بنویسید اول پایتون رو بنویسید (مثلا پایه هشتم). بعد اسم کتاب (مثلا دینی) بعد صفحه ی کتاب که تحقیقتون رو نوشته. و بعد باز هم عنوانی که در موردش تحقیق کردید و در مطلبتون.اگه هم تحقیقتون تو کتاب نبود و معلمتون با توجه به درستون بهتون تحقیق گفته بود همون عنوان رو فقط بنویسین و پایه.
حالا بچه های فلشخور اول بیان به این تاپیک سر بزنن بعد اگه موضوعی برای تحقیقشون اینجا نبود برن سرچ کنن و بعد همون مطلب انتخابیشون رو لطفا به صورتی که بالا توضیح دادم بزارن اینجا تا بقیه هم پایه ایاشون ازش استفاده کنن.
هیچ کس هم که نیاد تو این تاپیک  پست بزاره خودم میذارم پس هشتمیا که فکر نکنم کمم باشن میتونن به دلشون صابون بزنن.
در ضمن اینجا تمامی پست ها باید تحقیق باشه و لطفا کامنتایی مثل مرسی دستت درد نکنه و اینا نزارید چون همین ها هم اینجا اسپم حساب میشه.
ممنون از اینکه به تاپیکم اومدید و من باز هم تو این تاپیک پست ارسال میکنم پس باز هم به اینجا سر بزنید.
شروع کار:شروع مدرسه ها
گمشده این نسل اعتماد است نه اعتقاد! اما افسوس ک نه بر اعتماد اعتقادیست و نه بر اعتقادها اعتماد!!!!!!!
پاسخ
 سپاس شده توسط "تنها" ، ஐற£ℒἶ†дஐ ، ღSηow Princessღ ، Ƒαкє ѕмιƖє ، ♪neGar♪ ، ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، سارا دوست عاطی جوجو ، zaynab ، ᖇᗩᖺᗩ ، نساء ، First Star ، پری خانم ، しíþ ßしâçk ، DARK.H ، ._NeGiX_. ، # αпGεʟ ، || Mιѕѕ α.η.т || ، مانیا مانیا ، omidkaqaz ، †cυяɪøυs† ، erfan-shahbaZ ، Jєιяαη ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، sober ، ρυяρℓє_ѕку ، 83 pooneh ، М Δ ђ ΐ ą ، ყ_ʍ
آگهی
#2
پایه هشتم
درس علوم
صفحه 7(گفت و گو کنید)
روغن های مایع مانند روغن زیتون چه مزیتی نسبت به روغن های جامد دارد؟





اكثر روغن های گیاهی مایع مقدار بسیار كمی اسید چرب اشباع و به ندرت ایزومرهای ترانس دارند، در حالی كه روغن های جامد حاوی مقدار زیادی چربی اشباع و ایزومر ترانس هستند.

بدون شك یك علت عمده ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ، شیوه نامناسب زندگی از جمله تغذیه نامناسب است. نكته مهم اینكه زمینه این بیماری ها از دوران كودكی در بدن شكل می گیرد. تمایل به مصرف غذاهای چرب، شور، برشته، سرخ شده و دودی از كودكی شكل می گیرد و ذائقه ما را می سازد که عوض كردن آن در بزرگسالی مشكل است.

روغن های مایع به دلیل داشتن چربی غیر اشباع برای مصرف بهتر از روغن جامد هستند؛ مثل روغن ذرت، آفتابگردان، زیتون، کانولا(گلزا) و سویا.

روغن ها و چربی ها نقش مهمی در تغذیه ما دارند . اگر چه مصرف زیاد آنها خطر 

اضافه وزن  و بیماری های قلبی و عروقی و بعضی از انواع سرطان ها را افزایش می دهد، ولی وجود مقدار كافی از روغن و چربی در رژیم غذایی برای سلامت بدن ضروری است. روغن های گیاهی مایع با دارا بودن مقادیر كافی از اسیدهای چرب غیر اشباع و نداشتن كلسترول ، مناسب تر از روغن جامد هستند.

برای سرخ کردن مواد غذایی، هیچ وقت از روغن مایع استفاده نکنید ، زیرا سریعاً اکسیده شده و تولید مواد سرطان زا می کنند. برای سرخ کردن از روغن مخصوص سرخ کردنی و در صورت نداشتن، از روغن جامد استفاده کنید.

لازم به ذكر است كه روغن های نباتی جامد ابتدا به صورت مایع هستند و در كارخانه های تولید روغن برای بالا بردن مقاومت، آنها را هیدروژنه یا جامد می كنند . در این فرایند اسیدهای چرب روغن، اشباع شده و به همین دلیل به این روغن ها اشباع شده می گویند. روغن های جامد مدت بیشتری قابل نگهداری هستند، حرارت را بهتر تحمل می كنند و علاوه بر این به نور حساس نیستند، ولی به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع برای سلامت بدن زیان آورند. چربی های اشباع در ایجاد 

بیماری های قلبی-عروقی،  سکته قلبی و افزایش چربی های خون نقش زیادی دارند. علاوه بر این، جریان هیدروژنه كردن اسیدهای چرب ترانس هم كه ضرر مضاعفی برای سلامت دارد، در این روغن ها بوجود می آید. اسیدهای چرب ترانس در ایجاد  سرطان  نقش دارند. به همین دلیل روغن های جامد اگر چه برای سرخ كردن در حرارت زیاد، بهتر از روغن های مایع معمولی هستند، اما بطور كلی در لیست غذاهای خطرناك قرار می گیرند.

اخیراً صنایع تولید روغن، تلاش مؤثری را برای تولید روغن های كم ترانس شروع كرده اند. این روغن ها بصورت نیمه جامد هستند(مثل روغن مخصوص سرخ کردنی) و گاهی اوقات یكنواخت نبوده و قسمت مایع در روی ظرف روغن بیشتر است. اگر شكل ظاهری روغن بدین صورت بود، دلیل بر فساد روغن نیست و بهتر است آن را قبل از مصرف كاملاًَ هم بزنیم. هر چه ایزومر ترانس روغن كمتر باشد، روغن سالم تر است، ولی كمتر حرارت را تحمل می كند. بنابراین از روغن های مایع برای سرخ كردن مواد غذایی با درجه بالا استفاده نكنید.

روغن های نباتی جامد به دلیل هیدروژنه شدن باعث ایجاد سرطان و به دلیل داشتن چربی غیراشباع باعث گرفتگی عروق خونی و ایجاد بیماری های قلبی می شوند.

موقع خرید باید به برچسب روغن توجه كنید. اگر میزان ایزومرترانس زیر 10 درصد باشد، می توانید به عنوان یك روغن خوب از آن استفاده كنید. روغن های مایع اگر چه متفاوتند، ولی اكثر آنها درجه حرارت بالا را تحمل نمی كنند و می سوزند و در جریان سرخ كردن تبدیل به مواد سرطان زا می شوند. بنابراین برای سرخ کردن مواد غذایی از روغن های مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. علاوه بر این روغن های مایع به نور و شرایط نگهداری بسیار حساس هستند و باید آنها را در ظروف غیر شفاف، كاملاً در بسته، دور از تابش نور و در درجه حرارت پایین نگهداری كرد.

منبع : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.shamimm.com
گمشده این نسل اعتماد است نه اعتقاد! اما افسوس ک نه بر اعتماد اعتقادیست و نه بر اعتقادها اعتماد!!!!!!!
پاسخ
 سپاس شده توسط zaynab ، پری خانم ، ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، ._NeGiX_. ، fatemeh81 ، # αпGεʟ ، || Mιѕѕ α.η.т || ، ayshaaa.1381 ، fariba202 ، AMIRABAS1381 ، حمید مرادی
#3
پايه هشتم
درس علوم
صفحه 8 (گفت و گو كنيد)
دستگاه دياليز:
دیالیز(تراکافت) (به انگليسي: dialysis) فرایندی است که در آن ترکیب مواد حل شونده در یک محلول با در معرض قرار گرفتن با محلول دیگر که از طریق غشای نیمه تراوا از هم جدا شده‌اند، تغییر می‌کند. مولکولهای آب و مواد با وزن مولكولي کم می‌توانند از منافذ غشا عبور کرده ولی مواد با وزن مولکولی زیاد مانند پروتئینها نمی‌توانند عبور کنند. دیالیز در تصفیه خون بیماران دچار نارسايي كليه استفاده می‌شود.

دستگاه تصفيه آب:

تصفیه آب (به انگليسي: Water purification)، به فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده‌های بیولوژیکی، جامدات معلق و گازها از آب آلوده حذف می‌شوند، تا قابل آشاميدن یا مصرف کشاورزی گردد. به طور کلی روش‌های مورد استفاده عبارتند از فرایندهای فیزیکی مانند فيلتراسيون،ته نشيني، تقطير و فرایندهای زیستی مانند فیلترهای شنی و ماسه‌ای کند، کربن اکتیو (زغال فعال) و فرایندهای شیمیایی مانند كلرزني,اذن زني،دفلوكولانت، استفاده از تابش الكترومغناطيسي مانند اشعه ماوراء بنفش.
فرایند تصفیه آب ممکن است به کاهش غلظت ذرات معلق یا ذرات محلول در آب از جمله ذرات معلق، انگل ها باكتري ها، جلبك ها، ويروس ها،قارچ ها و طیف وسیعی از مواد محلول و ذرات معلق موجود در آب منجر شود.
دستگاه تقطير:
تَقطیر(به انگليسي: Distillation) یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین روش‌های جداسازی است و اساس آن بر توزیع اجزاء بین دو فاز بنیان گذاشته شده‌است. در واقع تقطیر یکی از متداول‌ترین راه‌های جداسازی مواد از یکدیگر به علت تفاوت نقطه جوش می‌باشد.
تقطیر یک فرایند فیزیکی برای جداسازی اجسام با دماي جوش متفاوت است.

منبع:ويكي پديا
گاهی ادم دلش می خواهد....      کفش هایش را در بیاورد یواشکی با نوک پا از خودش دور شود   دور     دور   دور.......
پاسخ
 سپاس شده توسط Nasim 13 ، پری خانم ، ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، ._NeGiX_. ، # αпGεʟ ، || Mιѕѕ α.η.т || ، sober ، fariba202
#4
پایه هشتم
درس علوم
صفحه 6
عنوان:یکی از تصاویر زیر را انتخاب کنید و در مورد کاربرد آنها تحقیق کنید(این تحقیق دستور کتاب نیست و معلممون گفته)
کاربرد های قهوه:
از بین بردن خط و خش‌ وسایل چوبی
ترک‌ها و خطوط کوچک ایجاد شده روی مبلمان چوبی را با قهوه برطرف کنید. 
2 -3 قاشق غذاخوری قهوه را با مقداری آب مخلوط کنید تا به صورت خمیری سفت درآید. در مورد چوب‌های متمایل به قرمز چند قطره ید اضافه کنید. 
خمیر را روی چاقو بتونه یا چاقو یکبار مصرف بگذارید و درزها را با آن پر کنید. خمیر اضافی را با یک دستمال پاک کنید. بگذارید کاملا خشک شود. سپس از واکس مخصوص مبل استفاده کنید. 

2 - از بین بردن بوی بد اتومبیل
برای تازه نگه داشتن هوای داخل ماشین از ظرفی حاوی دانه‌های قهوه استفاده کنید. دانه‌های قهوه بو مواد تند مانند فست فود را جذب می‌کنند.

3 - تسریع در تولید کمپوست
با ریختن مقداری قهوه یا چای روی مواد کمپوست، تعداد باکتری‌ها افزایش یافته، خاک و کمپوست سریع‌تر تجزیه می‌شوند. 

4 - حاصل‌ خیز شدن گیاهان
این کافئین موجود در قهوه نیست که گل‌هایی مانند آزالیا، بوته رز و گیاه همیشه سبز خواستار آن هستند بلکه جدا از نیتروژن، فسفر و مواد معدنی ، اسیدیته و اکسیژن‌رسانی خاک را بالا می‌برد. 
دانه‌ها را برای جلوگیری از کپک زدن داخل خاک فرو کنید. 
¾ پیمانه دانه قهوه را با کنار زدن خاک نزدیک ریشه گیاه بریزید. این کار را ماهی یکبار تکرار کنید. استفاده زیاد از قهوه حتی در گیاهان دوستدار محیط اسیدی موجب افزایش بیش از حد اسیدیته خاک می‌شود. 

5 - رفع بوی بد حیوانات خانگی از محیط
حرارت دادن یک فنجان دانه تازه قهوه داخل دیگ چدنی کوچک با شعله کم، به رفع بوی حیوانات از محیط کمک می‌کند. به محض درآمدن بوی قهوه، ظرف را به اتاق مورد نظر ببرید و روی یک پایه قرار دهید. تا زمان خنک شدن قهوه بوی بد از بین می‌رود. 

6 - دفع مورچه‌ها
برای خلاص شدن از مورچه‌ها کافیست مقداری قهوه نزدیک لانه آن‌ها بریزید. با این کار مجبور می‌شوند به جایی دیگر نقل مکان کنند.

7 - تمیز کردن پوست
قهوه لایه‌بردار مناسبی برای پوست است. با مالیدن قهوه مرطوب روی پوست از دست سلول‌های مرده خلاص شوید. بعد پوست را با آب بشویید.

8 - براق شدن مو
مالیدن قهوه بر روی موهای خشک و تمیز باعث درخشش آن می‌شود. بعد از 20 دقیقه مو را با آبکشی نمایید. هفت روز استفاده برای گرفتن نتیجه کافیست. 

9 - رفع سردرد
طبق تحقیق انجام شده در ایلینویز، کافئین موجود در قهوه موجب کاهش التهاب رگ‌ها، شدت و دفعات سردرد می‌شود. 
در این تحقیق مصرف قهوه باعث رفع کامل سردرد در 58 درصد از کسانی که فقط قهوه مصرف کرده بودند، شد و در گروه دیگر استفاده از قهوه همراه با ایبوپروفن علائم بیماری را در 70 درصد بیماران از بین برد.

10 - رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها
از بین روش‌های رنگ کردن تخم‌مرغ با مواد طبیعی می‌توان به قهوه دم‌کرده اشاره کرد. ¼ پیمانه قهوه حل شده در آب برای داشتن رنگ قهوه‌ای مناسب است.
گمشده این نسل اعتماد است نه اعتقاد! اما افسوس ک نه بر اعتماد اعتقادیست و نه بر اعتقادها اعتماد!!!!!!!
پاسخ
 سپاس شده توسط zaynab ، پری خانم ، ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، ._NeGiX_. ، # αпGεʟ ، MAHDI NASIRI ، || Mιѕѕ α.η.т || ، مانیا مانیا ، sober
#5
خانومای هشتمی{مثل خودم} Big Grin بالاخره مدرس هاتموم شدوبایدپس ازاستراحت تابستانی به پایه نهم برویم من همینجاقول میدم که اگه جواب تحقیقی روفهمیدم توی همین تاپیک بزارم Angel درضمن1سوال دیگه اینجافقط مخصوص علوم هستش یادروس دیگه مثل ادبیات و...هم هست؟ Heart
پاسخ
 سپاس شده توسط MAHDI NASIRI ، || Mιѕѕ α.η.т || ، yasin2372
#6
سلام ..
بنظر میاد لین تاپیک مال پارساله !
شما هشتم های پارسال الان نهم هستید .. کسی هست این تاپیک رو برای ما هشتم های امسال اپ کنه ؟
ممنون میشم .. منم هشتم هستم !
خوب، ولی اشتباه...
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ ، sober ، nanali
آگهی
#7
(27-09-2015، 22:17)shadi♥ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
سلام ..
بنظر میاد لین تاپیک مال پارساله !
شما هشتم های پارسال الان نهم هستید .. کسی هست این تاپیک رو برای ما هشتم های امسال اپ کنه ؟
ممنون میشم .. منم هشتم هستم !

شادی جونم
شاید بتونم تو این مورد کمکت کنم
برادر خودم الان هشتمه
یعنی پلی کپی و نمونه سوال امتحانی می خواین؟
یا پاسخ فعالیت ها؟
سوالای عربی و ادبیاتتون هم می تونم تو همین تاپیک اگه خواستین بپرسین جواب میدم
پاسخ
 سپاس شده توسط Apathetic ، # αпGεʟ ، nanali
#8
اره ممنون میشم ^^
:-))
خوب، ولی اشتباه...
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ ، sober
#9
پاسخ فعالیتهای علوم-فصل اول-سال هشتم
 فصل 1 ( مخلوط و جداسازی مواد )

 *تعاریف این فصل:                                                                                                              
ماده خالص:ماده ای که از ذرات یکسان ساخته شده باشدمی تواند عنصر باشد یا ترکیب عنصر: ماده ای ک از یک اتم ساخته شده باشد. ترکیب: ماده ای که مولکول های آن از اتصال اتم های مختلف ساخته شده باشد.

مخلوط: ماده ای که مولکول ها و ذرات آن یکسان نباشد.


--------------------------------------------------------------------------------



در شکل های زیر مواد را تشخیص دهید؟ (صفحه2)

نمک: ترکیب(خالص)

آجیل: مخلوط ناهمگن

آب مقطر: ترکیب(خالص)

شربت آب لیمو: مخلوط ناهمگن آب وشکر وآب لیمو


خود را بیازمایید (صفحه2)

مس:عنصر
سکه : آلیاژمحلول جامد در جامد
شکر: تر کیب عناصر کربن وهیدروژن واکسیژن
دوغ : مخلوط نا همگن  سوسپانسیون


--------------------------------------------------------------------------------


*انواع محلول ها و خود را بیازمایید (صفحه5)
محلول مایع در مایع : سرکه در آب – الکل در آب – اسید در آب- آب لیمو
محلول جامد در مایع :  نمک در آب – شکر در آب  
محلول گاز در مایع : نوشابه – آب که در آن گاز اکسیژن حل شده است.  
محلول جامد در جامد: آلیاژها
محلول مایع در جامد: ماده ی پر کننده دندان آلیاژ جیوه در نقره
گاز در جامد : یونولیت
محلول جامد در گاز: دوده در هوا (کربن در هوا)
محلول مایع در گاز: محلول بنزین در هوا در موتور ما شین
محلول گار در گاز: هوا – انواع گاز های سوختی

*محلول ناهمگن : اجزاء آن قابل تشخیص هستند وبه طور غیر یکنواخت پخش شده اندمانند خاک – اجیل – انواع سالاد- سیب - دوغ - لقمه - خاک در آب - شربت خاک شیر - شربت آموکسی سیلین


--------------------------------------------------------------------------------

فعالیت (صفحه3)

الف) نمک وآب :شفاف - آب و خاک:کدر
ب) شکر در آب به راحتی حل می شود ولی ذرات خاک در آب - سوسپانسیون ایجاد می کند.


--------------------------------------------------------------------------------

فکر کنید (صفحه4)

از مخلوط معلق سوسپانسیون نور عبور نمی کند وبه عبارتی مسیر نور در آن  نامشخص است،
*اندازه ی درات کمی بزرگتر از نانو است و بزرگتر از ( 10 به توان 7- ) نور در آن پخش میشود،به صورت معلق است.


--------------------------------------------------------------------------------

فعالیت (صفحه4)
هرگاه مقدار حل شونده بیشتر شود،رنگ محلول هم بیشتر می شود.


--------------------------------------------------------------------------------

خود را بیازمایید (صفحه5)

در الکل 70 درصد: مایع-آب حل شونده و الکل حلال است.
در نوشابه: مایع-آب بیشترین ماده حلال است.حل شونده: گاز کربن دی اکسید،شکر
در سرکه: مایع-سرکه %80 استیک اسید حلال و %20 آب
در کپسول هوا: گاز-بیشترین ماده گاز نیتروژن(%78) می باشد و حلال می باشد.حل شونده:اکسیژن(%21)، کربن دی اکسید و بخار آب(%1)

*معمولا ماده ای که بیشتر است حلال وماده ی کمتر حل شونده است بجز محلول جامد در مایع که جامد همیشه حل شونده است.


--------------------------------------------------------------------------------

آزمایش کنید (صفحه5 )

میزان حل شدن نمک خوراکی در آب در دمای 30 درجه حدود 39 گرم می باشددر صورتی که برای شکر وترکیبات دیگر تغییرات زیادتری داریم.

*تذکر: حل شدن نیترات پتاسیم در آب گرما گیر است وافزایش دما، حلالیت را زیاد می کند.
افزایش دما در واکنش های گرما گیر حلالیت را زیاد می کند  ودر واکنش های گرما ده  حلالیت  در اثر دما کم می شود در مورد حل شدن گاز ها در آب


--------------------------------------------------------------------------------

گفت و گو کنید (صفحه7)

دو ترکیب قهوه وروغن زیتون خوراکی بوده دارای فوایدی هستند شامپو وصابون بعنوان مواد مخلوط :شوینده وچربی ها را در خود حل کرده ومیکروب کش هستند.روغن زیتون کلسترول آن کم ودارای انواع ویتامین ها می باشد.


--------------------------------------------------------------------------------

فعالیت (صفحه7)

آبلیمو حدود 3
مایع ظرف شویی 8  
شیر 6  
آب پرتقال 4PH


--------------------------------------------------------------------------------

روش های جدا سازی مواد مخلوط (صفحه8)

خرمن کوب: نوعی صاف کردن، اجزائسبک مثل کاه را از دانه جدا می کند بر اساس سبکی وسنگینیو اندازه ذرات
 قیف جدا کننده یا دکانتور: برای جدا سازی دو مخلوط مایع مخلوط نشدنی مثل آب وروغن - وآب ونفت که دو لایه ی جدا از هم ایجاد می کنند. نام روش سرریز کردن
کاغذ صافی : دارای سوراخ های ریزی است که مواد جامد در مایع  را بر اساس اندازه از هم جدا می کند مانند جدا سازی گوگرد از اب-  گل وشن از اب
سانتریفوژ : دستگاهی که با سرعت زیاد می چرخد مواد  مخلوط را بر اساس سبکی وسنگینی با نیروی گریز از مرکز کار می کند. جداسازی خامه از شیر .-جداسازی سلول های خونی از پلاسما
دستگاه تقطیر: بر اساس تبخیر ومیعان دو مایع مخلوط شدنی مثل اب والکل-  اجزاء نفت خام – اجزاء گاز هوا
دستگاه تصفیه آب : بر اساس داشتن صافی های مختلف ورزین های مخصوص مواد وذرات داخل اب را می گیرد
دستگاه دیالیز: دارای صافی هایی از جنس غشاءسلول های صفاغ هستند که مواد لازم را از خون گرفته واز بدن خارج می کند.
تبلور :  برای جدا سازی نمک ها  از اب. با تبخیر آب وبا استفاده ار میزان حلالیت ماده می توان مواد را از هم جدا کرد.


--------------------------------------------------------------------------------

فعالیت (صفحه8)
در مخلوط ماسه نمک مقداری آب ریخته،بع آن را از کاغذ صافی عبور میدهیم؛ماسه روی کاغذ صافی باقی می ماند.اگر آب نمک را حرارت دهیم اب بخار شده ونمک در ته ان باقی می ماند.


- ماده ی خالص از یک نوع اتم یا مولکول ساخته شده  اندولی مخلوط ها از دو یا چند مولکول  ساخته شده اند که می توان به روش های مختلفی آنها را از هم جدا کرد.





نمونه سوالات فصل اول و دوم:

آزمون درس علوم تجربی پایه هشتم (فصل1 و2)
1- صحیح ترین پاسخ را با علامت (×) مشخص  کنید؟
(1-1)کدام یک خالص است؟
الف)شکر                        ب)فولاد                               ج)سوسپانسیون                               د)طلای زینتی
(2-1)سرریز کردن روشی است برای جداکردن اجزای ..........
الف)مخلوط های ناهمگن                                                     ب)محلول های جامد در مایع
ج)محلول های مایع در مایع                                               د)مخلوط های ناهمگن مایع در مایع
(3-1)به نظر شما در محلولی مانند هوا حلال کدام است؟
الف)نیتروژن                                        ب)اکسیژن                                   ج)کربن دی اکسید                                       د)آب قند
(4-1)کدام یک محلولی از سه حالت ماده است؟
الف)هوا                                               ب)آب                                       ج)نوشابه                                                          د)آب قند
(5-1)برای جداسازی اجزای کدام مخلوط از تفاوت نقطه جوش استفاده می شود؟
الف)نمک و آب                             ب)الکل و آب                                     ج)آب و روغن                                            د)آب و نفت
(6-1)مخلوطی از نمک و نشاسته در آب را صاف نموده و مایع حاصل را حرارت میدهیم پس از تبخیر آب چه چیزی باقی میماند؟
الف)نمک                                      ب)نشاسته                                   ج)مخلوط نشاسته و نمک                               د)هیچکدام
(7-1)در کدام مورد زیرآب حلال نیست؟
الف)الکل50%                        ب)بخار آب موجود در هوا (رطوبت هوا)                                 ج)آب لیمو                        د)الکل 20%                                                                            
(8-1)افزایش دما سبب کاهش کدام ماده در آب می گردد؟
الف)نمک خوراکی                                        ب)شکر                                 ج)اکسیژن                                              د)جیوه
(9-1)PH کدام ماده زیر 7 است؟
الف)شیر                                                ب)آب خالص                               ج)آب لوله کشی                                         د)آبلیمو
(10-1)افزایش دما بر انحلال پذیری کدام ماده اثر کمتری دارد؟
الف)سدیم کلرید(نمک خوراکی)                         ب)مس سولفات                       ج)سدیم نیترات                             د)الف و ب
(11-1)کدام مطلب درموردکاتالیزگرها صحیح نیست؟
الف)انرژی فعال سازی را کاهش می دهند.                                                                  ب)زمان انجام واکنش را کاهش می دهند.      ج)زمان رسیدن به حداکثر سرعت واکنش را کاهش می دهند.                                    د)مقدار فراورده ها را افزایش می دهند.
(12-1)کدام ترش شدن تغییر شیمیایی نیست؟
الف)ترش شدن شیر در یخچال                                                         ب)ترش شدن ماست در هوای گرم
ج)ترش شدن آب انگور در هوای گرم                                              د)ترش شدن اب با اضافه کردن سرکه
(13-1)کدام یک گرماگیر است؟
الف)انفجار                                         ب)فتوسنتز                                         ج)سوختن کبریت                                  د)انجماد
(14-1)حاصل سوختن ناقص کربن، کدام ماده زیر است؟
الف)کربن دی اکسید                             ب)کربن منواکسید               ج)کلسیم کربنات                                     د)هیدروکربن

(15-1)جرم اتم اهن 56 و جرم اتم گوگرد 32 کرم است.در صورتی در مخلوطی 28گرم اهن و17 گرم گوگرد را حرارت دهیم،جرم اهن سولفید حاصل چند گرم خواهد بود و از کدام یک اضافه می آید؟
                                                                  8Fe + S8                    8  FeS
الف)45-هیچکدام                                ب)44-گوگرد                                   ج)40-آهن                                     د)40-گوگرد
(16-1)عنصرهای سازنده شمع کدام یک هستند؟
الف)اکسیژن- هیدروژن                       ب)اکسیژن- نیتروژن                       ج)کربن- هیدروژن                        د)کربن- نیتروژن
(17-1)کدام یک از تغییرات شیمیایی زیر فیزیکی است؟
الف)سفت شدن یک تکه نان تازه                ب)پوسیدن چوب                        ج)ترش شدن ماست            د)فاسد شدن گوشت
(18-1)در کدام یک از تغییرات شیمیایی زیر قانون پایستگی جرم صدق می کند؟
الف)تشکیل آهن سولفید                                                                     ب)تشکیل آمونیاک از هیدروژن و نیتروژن
ج)تجزیه هیدروژن پراکسید                                                               د)هرسه مورد
(19-1)موادی که از دو یا چند ماده تشکیل شده اند ................................. می نامند.
الف)مواد نا خالص                            ب)مواد مخلوط                                        ج)مواد خالص                              د)موارد الف و ب
(20-1)ماده ای با  1=PH در اختیار داریم این ماده یک .................. است.
الف)اسیدقوی                            ب)اسید ضعیف                     ج)باز قوی                                      د)باز ضعیف
2-دو ویژگی مهم مخلوط ها را بنویسید.  
الف:                                                                               ب:

3-جدول زیر را کامل کنید؟ (ذکر یک مثال کافی است)
حالت محلول حالت اولیه مثال
گاز جامد در گاز
مایع در مایع
جامد مس در طلا

4- راه های جدا سازی مخلوط ها را نام ببرید؟(4مورد)


5- معادله ی نوشتاری واکنش سوختن شمع را بنویسید و در آن واکنش دهنده ها و فر آورده ها را مشخص کنید؟(2)


6-سه شرط لازم برای ایجاد آتش را بنویسید.

الف)                   ب)                       ج)

7-جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید؟
الف)در بدن موجودات زنده کاتالیزگرهای گوناگونی وجود دارد به نام ..............................
ب)حدود03/0 درصد هوا را گاز ------ تشکیل می دهدکه اساس آتش خاموش کن ها به حساب می آید.
ج)---------- ماده ای است که معمولا جزء بیشتری از محلول را تشکیل می دهد.

موفق و موید باشید.


@دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
shadi♥
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ ، Apathetic
#10
وصیت نامه شهید چمران
متنی كه در زیر می خوانید، وصیتنامه ای از سردار رشید اسلام، شهید دكتر مصطفی چمران است كه خطاب به امام موسی صدر نگاشته شده است. این وصیتنامه در 29 خرداد سال 1355 تنظیم گردید یعنی در سیاه ترین روزهای جنگ داخلی لبنان، كه از یكسو نیروهای فلسطینی و احزاب چپ لبنان با سوریه درگیر شده بودند؛ و از سوی دیگر احزاب دست راستی و در رأس آنها فالانژیستها، با سوءاستفاده از غفلت جبهه ملی و اسلامی لبنان، مناطق آنان را مورد هجوم قرار داده بودند. در چنین روزهایی كه از آنها به عنوان دومین دوره جنگ داخلی نام برده می شود، امام صدر به دكتر چمران مأموریت داد تا برای سازماندهی مقاومت شیعیان، راهی شهرك نبعه گردد. و این وصیتنامه قبل از عزیمت تنظیم
متن وصیتنامه:
وصیت می كنم به كسی كه او را بیش از حد دوست می دارم! به معبودم ! به معشوقم ! به امام موسی صدر! كسی كه او را مظهر علی می دانم! او را وارث حسین می خوانم! كسی كه رمز طایفه شیعه، و افتخار آن، و نماینده هزار و چهار صد سال درد، غم، حرمان، مبارزه، سرسختی، حق طلبی و بالأخره شهادت است! آری به امام موسی وصیت می كنم …
برای مرگ آماده شده ام و این امری است طبیعی كه مدتهاست با آن آشنا شده ام. ولی برای اولین بار وصیت میكنم. خوشحالم كه در چنین راهی به شهادت می رسم. خوشحالم كه از عالم و ما فیها بریده ام. همه چیز را ترك گفته ام. علایق را زیر پا گذاشته ام. قید و بندها را پاره كرده ام. دنیا و ما فیها را سه طلاقه گفته ام و با آغوش باز به استقبال شهادت میروم.
از اینكه به لبنان آمدم و پنج یا شش سال با مشكلاتی سخت دست به گریبان بوده ام، متأسف نیستم. از اینكه آمریكا را ترك گفتم، از اینكه دنیای لذات و راحت طلبی را پشت سر گذاشتم، از اینكه دنیای علم را فراموش كردم، از اینكه از همه زیبائیها و خاطره زن عزیز و فرزندان دلبندم گذشته ام، متأسف …
از آن دنیای مادی و راحت طلبی گذشتم و به دنیای درد، محرومیت، رنج، شكست، اتهام، فقر و تنهایی قدم گذاشتم. با محرومیت همنشین شدم. با دردمندان و شكسته دلان هم آواز
از دنیای سرمایه داران و ستمگران گذشتم و به عالم محرومین و مظلومین وارد شدم. با تمام این احوال متأسف نیستم …
تو ای محبوب من، دنیایی جدید به من گشودی كه خدای بزرگ مرا بهتر و بیشتر آزمایش كند. تو به من مجال دادی تا پروانه شوم، تا بسوزم، تا نور برسانم، تا عشق بورزم، تا قدرتهای بی نظیر انسانی خود را به ظهور برسانم، از شرق به غرب و از شمال تا جنوب لبنان را زیر پا بگذارم و ارزشهای الهی را به همگان عرضه كنم، تا راهی جدید و قوی و الهی بنمایانم، تا مظهر باشم، تا عشق شوم، تا نور گردم، از وجود خود جدا شوم و در اجتماع حل گردم، تا دیگر خود را نبینم و خود را نخواهم، جز محبوب كسی را نبینم، جز عشق و فداكاری طریقی نگزینم، تا با مرگ آشنا و دوست گردم و از تمام قید و بندهی مادی آزاد
تو ای محبوب من رمز طایفه ای، و درد و رنج هزار و چهار صد ساله را به دوش می كشی، اتهام و تهمت و هجوم و نفرین و ناسزای هزار و چهار صد سال را همچنان تحمل می كنی، كینه های گذشته و دشمنی های تاریخی و حقد و حسدهای جهان سوز را بر جان می پذیری، تو فداكاری می کنی، تو از همه چیز خود می گذری، تو حیات و هستی خود را فدای هدف و اجتماع انسانها می كنی، و دشمنانت در عوض دشنام می دهند و خیانت می كنند، به تو تهمتهای دروغ می زنند و مردم جاهل را بر تو می شورانند، و تو ای امام لحظه ای از حق منحرف نمی شوی و عمل به مثل انجام نمی دهی و همچون كوه در مقابل طوفان حوادث آرام و مطمئن به سوی حقیقت و كمال و قدم بر می داری، از این نظر تو نماینده علی (ع) و وارث حسینی… و من افتخار می كنم كه در ركابت مبارزه می كنم و در راه پر افتخارت شربت شهادت می
ای محبوب من، آخر تو مرا
زیرا حجب و حیا مانع آن بود كه من خود را به تو بنمایانم، یا از عشق سخن برانم یا از سوز درونی خود بازگو كنم…
اما من، منی كه وصیت می كنم، منی كه تو را دوست می دارم… آدم ساده ای نیستم! من خدای عشق و پرستشم، من نماینده حق و مظهر فداكاری و گذشت و تواضع و فعالیت و مبارزه ام، آتشفشان درون من كافیست كه هر دنیایی را بسوزاند، آتش عشق من به حدی است كه قادر است هر دل سنگی را آب كند، فداكاری من به اندازه ای است كه كمتر كسی در زندگی به آن درجه رسیده ا …
به سه خصلت ممتاز شده ا1. عشق كه از سخنم و نگاهم و دستم و حركاتم و حیات و مماتم می بارد. در آتش عشق می سوزم و هدف حیات را جز عشق نمی شناسم. در زندگی جز عشق نمی خواهم، و جز به عشق زنده نیستم.
2. فقر كه از قید همه چیز آزاد و بی نیازم. و اگر آسمان و زمین را به من ارزانی كنند، تأثیری در من نمی كند.
3. تنهایی كه مرا به عرفان اتصال می دهد. مرا با محرومیت آشنا می كند. كسی كه محتاج عشق است، در دنیای تنهایی با محرومیتِ عشق می سوزد. جز خدا كسی نمی تواند انیس شبهای تار او باشد و جز ستارگان اشكهای او را پاك نخواهند كرد. جز كوههای بلند راز و نیازهای او را نخواهند شنید و جز مرغ سحر ناله های صبحگاه او را حس نخواهند كرد. به دنبال انسانی می گردد تا او را بپرستد یا به او عشق بورزد. ولی هر چه بیشتر می گردد، كمتر می یابد …
كسی كه وصیت می كند آدم ساده ای نیست. بزرگترین مقامات علمی را گذرانده، سردی و گرمی روزگار را چشیده، از زیباترین و شدیدترین عشقها برخوردار شده، از درخت لذات زندگی میوه چیده، از هر چه زیبا و دوست داشتنی است برخوردار شده، و در اوج كمال و دارایی همه چیز خود را رها كرده و به خاطر هدفی مقدس، زندگی دردآلود و اشكبار و شهادت را قبول كرده
آری ای محبوب من، یك چنین كسی با تو وصیت می کنم
وصیت من درباره مال و منال نیست. زیرا می دانی كه چیزی ندارم، و آنچه دارم متعلق به تو و حركت و مؤسسه است. از آنچه به دست من رسیده، به خاطر احتیاجات شخصی چیزی بر نداشته ام. جز زندگی درویشانه چیزی نخواسته ام. حتی زن و بچه ها و پدر و مادر نیز از من چیزی دریافت نكرده اند. آنجا كه سر تا پای وجودم برای تو و حركت باشد، معلوم است كه مایملك من نیز متعلق به تو
وصیت من درباره قرض و دین نیست. مدیون كسی نیستم، در حالی كه به دیگران زیاد قرض داده ام. به كسی بدی نكرده ام. در زندگی خود جز محبت، فداكاری، تواضع و احترام نبوده ام. از این نظر نیز به كسی مدیون نیستم …
آری وصیت من درباره این چیزها نیست …
وصیت من درباره عشق و حیات و وظیفه است …
احساس می كنم كه آفتاب عمرم به لب بام رسیده است و دیگر فرصتی ندارم كه به تو سفارش كنم. وصیت می كنم، وقتی كه جانم را بر كف دستم گذاشته ام، و انتظار دارم هر لحظه با این دنیا وداع كنم و دیگر تو را نبینم…
تو را دوست می دارم و این دوستی بابت احتیاج و یا تجارت نیست. در این دنیا به كسی احتیاج ندارم. حتی گاهگاهی از خدای بزرگ نیز احساس بی نیازی می كنم … از او چیزی نمی طلبم و احساس احتیاج نمی كنم. چیزی نمی خواهم، گله ای نمی كنم و آرزوئی ندارم. عشق من به خاطر آن است كه تو شایسته عشق و محبتی، و من عشق به تو را قسمتی از عشق به خدا میدانم. همچنانكه خدای را می پرستم و عشق می ورزم، به تو نیز كه نماینده او در زمینی عشق می ورزم. و این عشق ورزیدن همچون نفس كشیدن برای من طبیعی است …
عشق هدف حیات و محرك زندگی من است. زیباتر از عشق چیزی ندیده ام و بالاتر از عشق چیزی نخواسته ام. عشق است كه روح مرا به تموج وا می دارد، قلب مرا به جوش می آورد، استعدادهای نهفته مرا ظاهر می كند، مرا از خودخواهی وخودبینیی رهاند، دنیای دیگری حس می كنم، در عالم وجود محو می شوم، احساسی لطیف و قلبی حساس و دیده ای زیبابین پیدا می كنم. لرزش یك برگ، نور یك ستاره دور، موریانه كوچك، نسیم ملایم سحر، موج دریا، غروب آفتاب، احساس و روح مرا می ربایند و از این عالم به دنیای دیگری می برند … اینها همه و همه از تجلیات عشق است …
به خاطر عشق است كه فداكاری می كنم. به خاطر عشق است كه به دنیا با بی اعتنایی می نگرم و ابعاد دیگری را می یابم. به خاطر عشق است كه دنیا را زیبا می بینم و زیبائی را می پرستم. به خاطر عشق است كه خدا را حس می كنم، او را می پرستم و حیات و هستی خود را تقدیمش می كنم …
می دانم كه در این دنیا به عده زیادی محبت كرده ام، حتی عشق ورزیده ام، ولی جواب بدی دیده ام. عشق را به ضعف تعبیر می كنند و به قول خودشان زرنگی كرده از محبت سوءاستفاده می نمایند!
اما این بی خبران نمی دانند كه از چه نعمت بزرگی كه عشق و محبت است، محرومند. نمی دانند كه بزرگترین ابعاد زندگی را درك نكرده اند. نمی دانند كه زرنگی آنها جز افلاس و بدبختی و مذلت چیزی نیست …
و من قدر خود را بزرگتر از آن می دانم كه محبت خویش را از كسی دریغ كنم. حتی اگر آن كس محبت مرا درك نكند و به خیال خود سؤاستفاده نماید. من بزرگتر از آنم كه به خاطر پاداش محبت كنم، یا در ازاء عشق تمنایی داشته باشم. من در عشق خود می سوزم و لذت می برم. این لذت بزرگترین پاداشی است كه ممكن است در جواب عشق من به حساب آید …
می دانم كه تو هم ای محبوب من، در دریای عشق شنا می كنی. انسانها را دوست می داری. به همه بی دریغ محبت می كنی. و چه زیادند آنها كه از این محبت سوءاستفاده می كنند. حتی تو را به تمسخر می گیرند و به خیال خود تو را گول میزنند … تو اینها را می دانی ولی در روش خود كوچكترین تغییری نمی دهی … زیرا مقام تو بزرگتر از آن است كه تحت تأثیر دیگران عشق بورزی و محبت كنی. عشق تو فطری است. همچون آفتاب بر همه جا می تابی و همچون باران برچمن و شوره زار می باری و تحت تأثیر انعكاس سنگدلان قرار نمی گیری …
درود آتشین من به روح بلند تو باد كه از محدوده تنگ و باریك خودبینی و خودخواهی بیرون است و جولانگاهش عظمت آسمانها و اسماء مقدس خداست.
عشق سوزان من فدای عشقت باد، كه بزرگترین و زیباترین مشخصه وجود توست، و ارزنده ترین چیزی است كه مرا جذب تو كرده است، و مقدس ترین خصیصه ای است كه در میزان الهی به حساب می آید …



پایان

آنچه اولیاء و مربیان باید درباره ورزش کودکان بدانند.
کودکان و نوجوانان می‌توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارت‌های تازه بپردازند. بیشتر افرادی که از دوران کودکی به فعالیت و ورزش عادت می‌کنند، در سنین بزرگسالی نیز، به‌رغم مشغله و نوع کار خود، زمانی را به ورزش اختصاص خواهند داد. ورزش‌های همراه با بازی، بهترین روش برای تبدیل کردن تمرین‌های بدنی به کاری مفرح است…

پرداختن به ورزش می‌تواند آمادگی جسمانی کودکان و نوجوانان را افزایش دهد. کسب مهارت و موفقیت اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد و به آنها می‌آموزد که چگونه محرک‌های آنی را در خود کنترل کنند که این توانایی نه‌تنها در ورزش که در مناسبات اجتماعی نیز مفید خواهد بود و به یافتن دوستان تازه کمک می‌کند. در کشف علایق و شیوه صحیح زندگی به کودک کمک می‌کند. به کودک می‌آموزد که قوانین را رعایت کرده و منصفانه عمل کند. کنار آمدن با پیروزی و شکست را به او می‌آموزد. یک نکته مهم دیگر اینکه چاقی مفرط در سراسر جهان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و اگر کودکان از سنین کمتر به کشف لذت ورزش و بازی‌های ورزشی پی ببرند و کمتر به انجام بازی‌های کم‌تحرک یا بی‌تحرک (مانند بازی با کامپیوتر) بپردازند، در آینده نیز سالم و تندرست خواهند بود.

سن شروع ورزش
کارشناسان ورزش و روان‌شناسی کودک توصیه می‌کنند که کودکان تا قبل از رسیدن به سن 8 تا 10 سالگی نباید در ورزش‌های رقابتی سازمان یافته که در آن امتیاز محاسبه می‌شود و به خصوص بزرگسالان در اجرای آن نقش دارند، شرکت کنند زیرا اگر کودکان قبل از رسیدن به سنی که از نظر احساسی و فیزیکی آماده شده باشند به ورزش‌های رقابتی بپردازند، احتمال اینکه فشار روانی دوران تمرین و زمان مسابقه و همچنین یأس ناشی از باخت تاثیرات ناگواری بر آنان بگذارد، بسیار زیاد است و می‌تواند به کنار گذاشتن دایمی ‌ورزش منتهی شود.

زیر 8 سال
باید در بازی، کشف و یادگیری مهارت‌هایی که از طریق پرتاب کردن و گرفتن، ضربه زدن به توپ، بالا و پایین پریدن، دویدن و شنا کردن حاصل می‌شود، کاملا آزادانه رفتار کنند و این مهارت‌ها را به شادی‌بخش‌ترین روش بیاموزند.

واضح است که آموختن این موارد به آنها کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بیشتر وارد مرحله بعد شوند. والدین می‌توانند نقش مهمی‌ در بازی با کودکان ایفا کنند. به یاد داشته باشید که کودکان قبل از اینکه مفاهیم برد و باخت را بیاموزند، به تمرین فراوان احتیاج دارند.

8 تا 10 سال
کودکان 8 تا 10 ساله، بسته به میزان رشد خود می‌توانند در مسابقات سازمان‌یافته شرکت کنند مانند مسابقات داخلی در مدارس. آنها هنوز برای توسعه مهارت‌های خود به کمک نیاز دارند و باید کنار آمدن با ناامیدی و شکست را بیاموزند. کودکانی که بیشتر اوقات بازنده هستند بیش از دیگران مستعد کنار گذاشتن ورزش هستند. والدین و اولیای مدرسه باید مراقب باشند که با فراهم آوردن زمینه مناسب مثلا شرکت دادن این کودک در مسابقه‌ای که در آن بیشترین توانایی را دارد موجبات برنده شدن و دلگرمی‌ او را فراهم نمایند. این سنین، بهترین زمان برای پرداختن به ورزش‌های مختلف و انتخاب ورزش مورد علاقه از میان آنهاست.

10 تا 12 سال
کودکان و نوجوانان می‌توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارت‌های تازه بپردازند. بعضی از کودکان در این گروه سنی استعداد و علاقه خاصی به یک ورزش به خصوص نشان می‌دهند و می‌توانند با داشتن مربی در این زمینه بسیار پیشرفت نمایند. یک مهارت بسیار مهم در این سنین، آموختن رفتار صحیح در زمان بازی، بردن و باختن است. پرداختن به ورزش در این سنین می‌تواند شامل سفرهایی با تیم ورزشی و فرصت‌هایی برای رهبری گروه هم باشد. نکته مهم در اینجاست که نباید نوجوان را بیش از حدود آمادگی و توانایی جسمی‌روحی او به انجام کاری وادار کرد.

نوجوانانی که به هر دلیل علاقه‌ای به شرکت در ورزش‌های رقابتی تیمی ‌ندارند، می‌توانند با راهنمایی مربیان و والدین خود به ورزش‌هایی چون اسکیت، سوارکاری، دوچرخه‌سواری و مانند اینها بپردازند.
ورزشهاي مناسب براي سنین مختلف

ورزشهاي مناسب براي دوره هاي مختلف زندگي در دوران زندگی ورزش و فعالیت های بدنی بر حسب سن ، جنس و وضع سلامتی بدن فرق می کند. مثلاً در جوانی باید عضلات را قوی و محکم کرد تا در سنین بالاتر به آسانی دچار رخوت و سستی نگردند و از چهل سالگی به بعد دیگر نباید در بند تحکیم عضلات و حفظ زیبائی اندام بود بلکه ورزش را باید به منظور حفظ سلامت و طول عمر انجام داد و از پنجاه سالگی به بعد باید سعی کرد هر قدر ممکن است پیری را به عقب انداخت و از عوارض آن جلوگیری نمود .

قابلیت و زمان لازم برای برگشتن به وضع طبیعی بعد از ورزش راهنمای خوبی برای تعیین مقدار و شدت ورزش در هر سنی است . برگشتن به وضع طبیعی بایستی سریع باشد .

درصورتی که ورزشکار ده دقیقه بعد از متوقف نمودن ورزش هنوز تنفس و ضربان قلبش به وضع عادی برنگشته باشد ویا تا روز بعد هنوز خستگی ادامه داشته باشد ، ورزش انجام شده بسیار شدید و یا طولانی بوده است و در مدت یا نوع آن باید تجدید نظر شود .

زمان ورزش کردن نیز باید طوری انتخاب گردد که در فعالیت قسمت های مختلف بدن عوارض نامطلوب برجای نگذارد ، مثلاً ورزش بلافاصله بعد از صرف غذا موجب اختلال در کار معده و سوء‌هاضمه می گردد .
در سن مدرسه یعنی از ابتدای ۶ سالگی ، ورزش هائی که سبب تصحیح حالات بدن شوند و بازی هائی که در جریان آن ها بچه می جهد و میدود مناسب است .

بعد از ۱۲ سالگی علاوه بر تعلیم ورزش ، باید بازی های ورزشی را بدون مسابقه و حداکثر تا حد رقابت شروع نمود. اشخاصی که در انجام این ورزش ها شرکت می کنند باید دقیقاً مراقبت شوند ، زیرا جوانان همیشه تمایل دارند و می خواهند از حدود امکاناتشان تجاوز کنند .

مسابقات ورزشی را می توان از ابتدای هیجده سالگی شروع نمود .

در سن بلوغ به شرطی که مورد غیرمجازی وجود نداشته باشد می توان تمام انواع ورزش ها را تمرین نمود . ورزش منظم در سن بلوغ باعث افزایش وزن ،‌ پهنای شانه ها و قدرت عضلانی بیش از آن چه از بلوغ ناشی می شود می گردد .

بعد از چهل سالگی باید ورزش های سخت و سنگین و طولانی را کنار گذاشته و از خسته شدن زیاد تا حدی که نفس ببرد اجتناب نمود .

بازی های سخت ورزشی و ورزش هائی که احتیاج به سرعت دارند باید ترک شوند . ورزش ها با ملایمت انجام گرفته و همیشه فواصل استراحت در بین آنها موجود باشد .
ورزش و حرکت موجب عقب انداختن دوران پیری می باشد و سالمندانی که ورزش می کنند از سلامتی و نشاط بیشتری برخوردار می باشند . بنابراین یکی از مؤثرترین روش های پیشگیری از اختلالات دوران سالمندی ورزش و تربیت بدنی است . البته منظور از ورزش ، تمرینات ورزشی خسته کننده نیست بلکه حرکات ملایمی است که برای سالمندان مناسب باشد ، شنای ملایم و پیاده روی ، ورزش های مناسبی برای سالمندان می باشد .

خانم ها و دوشیزگان بایستی ورزش هائی را انتخاب کنند که تلاش بدنی ملایمی را داشته باشد و از انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری ، بوکس و کشتی خودداری نمایند .

ورزش هائی که این شرایط را برای خانم ها و دوشیزگان به بهترین نحوی تأمین می کند عبارت اند از پیاده روی در هوای آزاد ، اسکی ، تنیس ، والیبال ، بسکتبال ، هندبال ، سواری ، شنا ،‌قایقرانی ،‌ ماهیگیری و باغبانی . حرکات موزون توأم با موزیک ، به خصوص برای دختران جوان مناسب است .

ورزش باید در تمام عمر ، با توجه به سن ، جنس و وضع جسمانی بدن به طور مداوم انجام گیرد مگر در مواردی که علائم واضح یک عیب عضوی در فرد وجود داشته باشد و طبق نظریه کمیسیون طبی کمیته ملی ورزش ،‌ هر گونه فعالیت بدنی و ورزش به طور دائم و یا موقت غیرمجاز گردد .

همان قدر که تمرین بهداشتی و صحیح مفید است افراط در تمرین نیز به طور یقین مضر می باشد که از عوارض نامطلوب آن خستگی و احساس درد در بدن ،‌ تغییرات در خلق و خوی و ناراحتی های قلب و عروق قابل ذکرند

عزیزم میشه لطف کنی بگی چجوری power point رو بزاریم تا بقیه هم استفاده کنن؟
دوستان اگر خواستید برام پیام بفرستین تا طرز انیمیشن درست کردن با پاورپوینت رو بهتون یاد بدم.اگر هم سوال دیگه ای درباره گوشی موبایلتون یا کامپیوترتون داشتین به من بگین.با تشکر.نوکر همتون هم هستم Big Grin Big Grin
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ ، sober ، fariba202


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Humanfemale آزمون های آزمایشی رشته انسانی | ویژه کنکور ۱۴۰۳
Lightbulb ● ویژه کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳
Book خلاصه آیات تعلیمات اسلامی ( ویژه کنکور فرهنگیان)
  آرشیو آزمون های جامع | ویژه رشته ریاضی
Minioni PDF کتاب های رشته انسانی | ویژه کنکور
Star2 ♧ زبان انگلیسی : ویژه کنکور زبان خارجه
Science PDF کتاب های دوازدهم انسانی | ویژه امتحان نهایی
Book پک جمع‌بندی دهم و یازدهم ویژه رشته زبان و هنر
Minioni آرشیو آزمون های جامع | ویژه رشته انسانی
  سه آزمون جامع قلمچی سال ۱۴۰۲ | ویژه انسانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان