امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تقسیم میتوز ( تقسیم غیرمستقیم هسته سلول ) و سرطان

#1
تقسیم میتوز ( تقسیم غیرمستقیم هسته سلول ) و سرطان 1
آیا بین تقسیم میتوز و سرطان رابطه‌ای وجود دارد؟ در مقاله زیر اسرار رابطه‌ی میان تقسیم میتوز و تشکیل سلول‌های سرطانی را بیاموزید.
آیا می دانید سرطان چگونه اتفاق می‌افتد؟ این اتفاق تنها مجموعه‌ی تصادفی از بافتهای غیر طبیعی نیست که یک شبه در یک اندام خاص جمع شده باشند! سرطان، روش بدن در انجام بازی شیطانی با شما است، با استفاده از همان منابعی که در طبیعت آن قرار داده شده است و همان منابعی که قرار است برای رشد، جای گزینی و باز سازی بافتهای مرده و آسیب دیده آنها را مصرف کند. بله، بدون شک در مورد سلول‌ها صحبت می‌کنیم! پس، در مورد سلولها چه عاملی وجود دارد که بدن می‌تواند با مهارت اداره کرده و البته ندانسته (در حالی که شما ضعیف می‌شوید و بدن شما ضعیف می‌شود و بنا بر این مجبور به سازش و همراهی با آن است .... به همین سادگی) در موقع ایجاد شدن، از مسیر منحرف شده و سرطانی ‌شود؟ اکنون که موضوع جالب شده است (!) جهت دانستن ارتباط میان تقسیم میتوز و سرطان به بخش‌های زیر توجه کرده تا درک بهتری از اختلافات جزئی و پیچیده‌ای که در مورد این موضوع وجود دارد، به دست آورید.
تقسیم میتوز ( تقسیم غیرمستقیم هسته سلول ) و سرطان 1
چه ارتباطی میان تقسیم میتوز و سرطان وجود دارد؟
در ادامه‌ی سخنان خود در پاراگراف قبلی باید بگوییم که، یک سلول سرطانی چیزی نیست جز یک سلول عادی با دی ان آیی (DNA) که دیوانه شده است! می‌دانید که در یک سلول درست از زمان آغاز دوره‌ی حیاتش تا مرگ و عمل کرد لازم جهت رشد آن، ماده‌ی ژنتیکی موجود در داخل سلول تعیین می‌کند که چه مسیری را باید در پیش بگیرد، مدت عمرش چقدر باید باشد و از همه مهمتر، چه روند رشدی را طی خواهد کرد. چیزی که در درجه‌ی اول یک سلول سرطانی را از نوع طبیعی آن متمایز می‌سازد آخرین عامل است. بسیار خوب، اجازه دهید به این شکل آن را توضیح دهیم. یک سلول سرطانی از همان ابتدای موجودیت یافتن سلول، زندگی خود را به عنوان یک سلول سرطانی آغاز می‌نماید. هنگامی که تمام مواد بیولوژیکی جمع شده است تا یک سلول واحد را ایجاد نمایند، ماده‌ی ژنتیکی یعنی DNA دست خوش جهش غیر طبیعی می‌شود. ببینید، به عنوان مثال، از مجموعه‌ی هزار تایی سلول جدید، دی ان آی یک سلول این جهش را نشان می‌دهد، و در نتیجه، شروع به رشد غیر طبیعی کرده و به یک سلول سرطانی تبدیل می‌شود.
تا چه میزان یک سلول غیر طبیعی می‌تواند در میان یک میلیون سلول طبیعی آسیب وارد کند؟ این جاست که اهمیت تقسیم میتوز مشخص می‌شود. در صورتی که خیلی در مورد اصول اولیه‌ی زیست شناسی سلولی نمی‌دانید، [باید گفت که] میتوز فرایندی است که در آن سلول کاملاً رشد یافته و بالغ شده و به دو قسمت تقسیم می‌شود، شبیه بسیاری از ریز موجودات که جهت تولید مثل تحت تقسیم دو تایی قرار می‌گیرند. به این معنی که، وقتی یک سلول تا یک مرحله خاص رشد می‌کند، آماده‌ی تقسیم شدن به دو واحد سلولی یک سان می‌شود که دقیقاً به همان تعداد کروموزوم، ساختار DNA و تمام دیگر عناصر ساختار سلولی را دارا می‌باشد. اکنون، میتوز بخشی از مرحله مقدماتی (برای تقسیم سلولی) است که در آن سلول‌های پدر و مادر نسخه‌ی مشابهی از ژنوم خود (که از کروموزوم تشکیل شده است) را می‌سازند به گونه‌ای که در طی تقسیم، هر دو سلول دختر دقیقاً ساختار و ویژگی‌های ژنتیکی یک سانی را که سلول پدر و مادر پیش از تقسیم آن ویژگیها را داشتند کسب خواهند کرد. هنوز متوجه نشده‌اید؟ خیر؟ بسیار خوب، از وقتی که یک سلول، سرطانی می‌شود و به دلیل ایجاد جهش در DNA در داخل ژنوم خود رشد غیر طبیعی را نشان می‌دهد، میتوز تنها نقش یک دستگاه فتوکپی ژنتیکی را بازی می‌کند - تهیه‌ی نسخه‌های مشابه از ژنوم سلول پدر یا مادر، جهش و همه چیز!
بنا بر این، زمانی که تقسیم سلولی اتفاق می‌افتد، چیزی که به عنوان جهش سرطانی در یک سلول به وقوع می‌پیوندد اکنون به دو قسمت تکثیر می‌شود و این تنها آغاز راه است. به همین ترتیب این سلولهای دختر بالغ شده و در چرخه‌های یوکاریوتی (سلولهایی که دارای هسته‌‌ی مشخص هستند) آماده‌ی تقسیم سلولی می‌شوند (بله، میتوز تنها در سلولهای یوکاریوتی رخ می‌دهد)، آنها نیز تحت تقسیم میتوز قرار گرفته، DNA جهش یافته مجدداً کپی برداری می‌شود و اکنون به جای دو سلول، چهار سلول سرطانی در بدن وجود دارد. این زنجیره ادامه می‌یابد تا آن قدر بر تعداد سلول‌های غیر طبیعی افزوده شود که حضور خود را به صورت رشد بد خیم بافت و تومور نشان دهند. تقسیم میتوز فرایندی است که در آن ماده ژنتیکی عیناً چندین بار در سلولها ایجاد می‌شود. از آن جا که سرطان از آسیب و یا جهش DNA سلولی ایجاد می‌شود، میتوز با ساخت نسخه‌های دقیق از این مواد ژنتیکی سلولهای آسیب دیده و جهش یافته نقش فعالی را در گسترش سرطان در بدن بازی می‌کند. مداخله پزشکی تنها راه ریشه کن کردن انتشار سلولهای بد خیم در بدن می‌باشد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  خال هایی که نشانه ی سرطان دارند !
  سرطان هایی که در مردان رایج تر است و 10 سرطانی که باعث مرگ مردان می شود
  سرطان لب: علائم، راه های پیشگیری و روش های درمان آن
  علائم و راه‌های جلوگیری از سرطان پوست در کودکان
  سیگار و سرطان
Star خروپف شایدعلامت سرطان باشد
  سرطان روده کوچک و بهترین روش درمان آن از نظر پزشکان
  گریپ فروت از ابتلا به سرطان معده جلوگیری می کند
  این 7 سرطان خطرناک با الکل می آیند!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان