امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20

#1
Video 
نقد و بررسی دوربین عکاسی فوجی فیلم x20
در سال‌های اخیر شرکت‌های تولید کنندۀ دوربین بنا به درخواست مشتریان خود به طراحی و تولید دوربین‌های کامپکتی روی آوردند که به تنظیمات دستی و ضبط تصاویر با فرمت RAW نیز مجهز باشند. اکثر عکاسان حرفه‌ای در کنار دوربین SLR خود یک دوربین کوچک‌تر حمل می‌کنند که ترجیح می‌دهند این دوربین هم تنظیماتی دستی داشته باشد. فوجی فیلم X20 دوربین عکس‌برداری چند منظوره است که می‌توان از آن به عنوان دوربینی حرفه با تنظیمات دستی، قابلیت نصب فلاش و دیافراگم بزرگ استفاده کرد.
برای تازه کاران X20 می‌تواند دوربین اصلی باشد و در کنار آن یک دوربین کامپکت جیبی با تنظیمات اتوماتیک مورد استفاده قرار گیرد و برای عکسان حرفه که دوربین اصلی آنان DSLRهای سنگین است می‌تواند به عنوان دوربین قابل حمل دوم تلقی شود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20 1

ویژگی‌های اصلی فوجی فیلم X20
  • سنسور 5/2 اینچی و 12 مگاپیکسلی Trans CMOS II مدل Type X
  • فوکوس با فناوری تشخیص بر روی سنسور تصویر On-chip phase detection
  • پردازشگر EXR II
  • ویزیور نوری پیشرفته با قابلیت نمایش اکسپوژر
  • لنز 28-112 میلی‌متری با F2.0-2.08 و تثبیت کنندۀ نور تصویر
  • مجهز به زوم دستی و مکانیسم جمع شدن لنز
  • تنظیمات دستی و توانایی عکس‌برداری با فرمت RAW
  • صفحه نمایش 3 اینچی با کیفیت 000/460 پیکسل
  • قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت p1080 و سرعت 60 فریم بر ثانیه (سرعت انتقال داده‌ای معادل 36 مگابیت بر ثانیه)
  • مجهز به میکروفون‌های استریو داخلی و قابلیت نصب میکروفون خارجی MIC-ST1
  • تنظیمات متعدد برای حالت‌های مختلف فیلم‌برداری
  • فیلترهای حرفه‌ای، تنظیمات چگونگی پردازش تصویر و نمایش آنان به صورت زنده بر روی LCD
  • نمایش فوکوس دستی بر روی صفحه نمایش
  • تعدیل کنندۀ لنز برای پوشش خطاها


در نگاه اول X20 بسیار مشابه پدر خود یعنی X10 است. اگرچه فوجی فیلم هم اکنون X20 را با دو بدنۀ نقره‌ای و مشکی عرضه می‌کند اما از دیر باز نمونۀ مشکی رنگ رایج‌تر بوده است. اکثر تغییرات صورت گرفته را نمی‌توان از ظاهر دوربین تشخیص داد. در X20 از سنسور 3/2 اینچی جدیدی به نام 'X-Trans CMOS' استفاده شده که در آن همانند دیگر دوربین‌های مجهز به سامانه پیشرفت تصویر نوع c (APS-C) فیلترهای رنگی بسیار خوبی به کار رفته است. این سنسور به فوکوس خودکار Phase Detection مجهز است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20 1
این ویژگی اگرچه جدید نیست اما در X20 پیشرفته‌تر شده است. تغییر بزرگ دوم ویزیور جدیدی است که توانایی به نمایش در آوردن اطلاعات کلی نظیر اکسپوژر، سرعت شاتر و تأیید فوکوس خودکار را دارد. اگرچه این ویزیور مشابه ویزیورهای الکترونیکی که در دوربین‌ها X100، X100S یا X-Pro1 این شرکت می‌بینیم نیست اما تا کنون چیزی شبیه آن بر روی دوربین‌های کامپکت قرار نگرفته است.
به جز موارد اشاره شده اکثر ویژگی‌های X20 مشابه نسل قبلی خود است. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به لنز زوم سریع که با لنز 112-28 میلی‌متری برابری می‌کند و F2.0-2.8 در بالاترین میزان دیافراگم که به صورت مکانیکی با لنز زوم دستی در ارتباط است، اشاره کرد. X20 به کلیدهای کاربردی نظیر اسکرول تنظیم میزان نور وارده به لنز (اکسپوژر) و کفشک برای اضافه کردن فلاش خارجی نیز مجهز است. یکی از کلیدهایی که در نسل قبلی دیده می‌شد و هم اکنون نبود آن حس می‌شود کلید فیلم‌برداری جداگانه است.

وظیفۀ اصلی X20 عکس‌برداری بوده و فیلم‌برداری در وهلۀ دوم به عنوان امکانی اضافی بر روی آن قرار داده شده است.
اصلی‌ترین رقبای X20 دوربین‌های کنن پاورشات G15، نیکون کوپلیکس P7700، الیمپوس XZ-2 iHS، پاناسونیک لومیکس DMC0LX7، پنتاکس MX-1 و سونی سایبرشات DSC-RX100 هستند.

نقاط قوت
  • کیفیت تصویر بسیار عالی و به مراتب بهتر از نسل قبلی خود یعنی X10
  • زوم پرسرعت مشابه لنزهای 112-28 میلی‌متری، لنز با F2.0-2.8 و مجهز به زوم دستی
  • کیفیت ساخت بالا و طراحی ارگونومیک
  • ویزیور بزرگ با قابلیت نمایش دیافراگم و اکسپوژر
  • امکانات و تنظیمات دستی بسیار گسترده
  • سیستم فوکوس خودکار جدید که در مقایسه با X10 عملکرد بسیار سریع‌تری دارد
  • مجهز به تکنولوژی «Focus Peaking» (این تکنولوژی منطقه‌ای که دوربین فوکوس کرده را با رنگ زرد یا قرمز مشخص می‌کند)
  • تبدیل بسیار خوب فرمت تصاویر به RAW توسط پردازشگر خود دوربین


اصلاح محدودۀ دینامیکی خودکار (این ویژگی عبارت است از تفاوت میزان روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی تصویر. در برخی تصاویر نواحی تاریک یا روشن بعضاً دارای جزئیات هستند و در برخی قسمت‌ها فاقد جزئیات یا بافت قابل تشخیص. محدوده دینامیکی تصویر در واقع مشخص می‌کند که در تصویر چه طیفی از روشنایی بین تاریک‌ترین قسمت‌های حاوی جزییات تا روشن‌ترین قسمت‌ها وجود دارد. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، تصویر دارای محدوده دینامیکی بیشتری بوده و در آن نواحی بیشتری در قسمت‌های تاریک و روشن دارای جزییات قابل تشخیص هستند که البته این ویژگی مقداری نویز تصویر را افزایش می‌دهد)

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20 1
کلید Fn با منوی های قابل تنظیم و دسترسی سریع و آسان به منوی Q
نقاط ضعف
  • حتی در ایزو های پایین نظیر 100 هم برخی از جزئیات تصویر از بین می‌روند.
  • میزان سایه روشن در تنظیمات پیش فرض محدودۀ دینامیکی جالب نیست (البته به مراتب از نسل قبلی خود بهتر است)
  • از پتانسیل‌های بالای ویزیور به خوبی استفاده نشده است (خبری از خطوط شبکه‌ای نیست)
  • نبود کلید مجزا برای فیلم‌برداری و نداشتن هیچ گونه تنظیمات دستی در این حالت (به جز میزان حساسیت میکروفون)
  • کیفیت پایین فیلم‌برداری در مقایسه با دیگر رقبا
  • نبود امکان عکس‌برداری با فرمت RAW در ایزوهای بالای 3200
  • سرعت پایین روشن شدن دوربین از حالت آماده به کار (باید 2 ثانیه کلید را نگه داشت)
  • زمان پردازش طولانی تصاویر پس از عکس‌برداری پیاپی با فرمت RAW
  • میزان نگهداری شارژ پایین


جمع بندی
فوجی فیلم X20 را بر پایه X10 طراحی کرد و سپس به آن امکانات بسیاری افزود. کیفیت ساخت بالا، بدنۀ خوش ساخت، لنز بزرگ، فوکوس خودکار، کلیدها و تنظیمات دستی بسیار گسترده از جمله این ویژگی‌ها هستند. نتیجۀ بدست آمده دوربینی است که کار با آن بسیار لذت بخش است و تنها در چند نقطه این سوال در ذهن می‌آید که چرا فوجی فیلم این کار را کرده است ؟
از نظر طراحی X20 بدون شک ولیعهد بسیار خوبی برای X10 است.
این بدان معنا است که بدنۀ منیزیمی آن بسیار زیبا بوده کیفیت ساخت بالایی دارد. دوربین به راحتی در دست جا شده و اصطکاک بالایی که دارد از افتادن آن جلوگیری می‌کند. یکی اصلی‌ترین عوامل فروش بالای X10 لنز بسیار خوب آن بود و فوجی فیلم در X20 هم از لنزی مشابه استفاده کرده است. این لنز با دیافراگم F2.0-2.8 و سرعتی مشابه لنزهای 112-28 میلی‌متری می‌تواند در محیط‌هایی با نور کم هم تصاویر خارق‌العاده ای بیافریند. سیستم تثبیت نور تصاویر احتمال خلق تصاویر تیره را بسیار کاهش داده است. X20 به حلقۀ زومی مشابه X10 مجهز است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20 1
برای تنظیمات عکس‌برداری دو اسکرول در پشت دوربین قرار گرفته است که یکی برای تنظیم اکسپوژر و دیگری کلید Fn است. این کلیدها در همکاری با منوی Quick تنظیمات و امکانات بسیار آسان و کاربردی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اگرچه فلاشی که بر روی X20 قرار داد ضعیف است اما به لطف کفشک فلاش خارجی که بر روی دوربین قرار گرفته می‌توان فلاش خارجی قدرتمندتری را به آن متصل کرد. این دوربین از فیلتر 52 میلی‌متری، میکروفون خارجی و کنترل از راه دور کابلی نیز پشتیبانی می‌کند.
با گذاشتن چشم خود بر روی ویزیور متوجه بزرگ‌ترین تغییری که در X20 به وجود آمده خواهید شد. ویزیور هم اکنون توانایی نمایش 85 درصد از منظره را داشته و از طریق لایۀ LCD شفافی که درون آن قرار داده شده ویژگی‌هایی نظیر میزان اکسپوژر و نقاط فوکوس را به کاربر نشان می‌دهد، ویژگی که فقط در دوربین‌های حرفه‌ای DSLR می‌بینیم.

فوجی فیلم می‌توانست به راحتی با اضافی کردن خطوط شبکه‌ای و یا نمودار هیستوگرام به این ویزیور لذت کار با آن را بالاتر هم ببرد و این قسمت یکی از همان نقاطی است که این سوال پیش می‌آید چرا فوجی فیلم این کار را نکرد !؟ البته تصاویر را می‌توان از طریق LCD 3 اینچی با کیفیت 460 هزار پیکسل نیز تماشا کرد.

علاوه بر اینکه عکس‌برداری با فوجی فیلم X20 لذت بخش است، تماشای تصاویر گرفته شده هم می‌تواند شما را سرگرم کند. ویژگی SR+ به کاربر این اجازه را می‌دهد تا 64 صحنۀ مختلف را برای تصاویر انتخاب کند. تغییر دادن ظاهر تصاویر گرفته شده به لطف تنظیمات گسترده و فیل‌ترهای زیادی که در اختیار کاربر قرار گرفته بسیار آسان است. تنظیمات دستی حالت عکس‌برداری نظیر اکسپوژر، تعادل رنگ سفید (وایت بالانس) و تکنولوژی Focus Peaking برای عکاسان حرفه‌ای تر بسیار لذت بخش خواهد بود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20 1
این دوربین فقط از فرمت RAW پشتیبانی نمی‌کند بلکه کاربر می‌تواند تصاویر گرفته شده با این فرمت را هم ویرایش کند. ویژگی نظیر اصلاح محدودۀ دینامیکی که با تعدیل میزان روشنایی نقاط مختلف تصویر مرز بین سایه روشن‌ها را کاهش می‌دهد.

X20 توانایی فیلم‌برداری تمام HD با کیفیت p1080 و سرعت 60 فریم بر ثانیه را دارد که سرعت انتقال دادۀ آن به عدد قابل قبول 36 مگابایت بر ثانیه می‌رسد. این دوربین صداها را به صورت استریو ضبط کرده و می‌تواند تا 14 دقیقه با بالاترین کیفیت و رزولوشن فیلم‌برداری کند. متاسفانه فوجی فیلم، فیلم‌برداری با X20 را سخت کرده است. زیرا خبری از کلید مجزا برای حالت فیلم‌برداری نبوده و شما مجبورید ابتدا اسکرول را چرخانده، بر روی حالت فیلم‌برداری قرار دهید و سپس با فشردن کلید شاتر فیلم‌برداری را آغاز کنید.

نبود هیچ گونه تنظیمات دستی در این حالت ممکن است برای افرادی که به فیلم‌برداری علاقه دارند نا امید کننده باشد. تنها تنظیمی که می‌توان انجام داد میزان حساسیت میکروفون است که آن هم قابلیت تنظیم اتوماتیک را دارد. X20 اگرچه در فیلم‌برداری از X10 چند قدم جلوتر است اما هنوز هم نمی‌توان روی این ویژگی و کیفیت آن حساب باز کرد.
روی هم رفته X20 دوربینی با سرعت عملکرد بالا است که می‌توان در عرض 5/0 ثانیه آن را روشن و عکس‌برداری را شروع کرد. سیستم جدید فوکوس خودکاری که بر روی X20 نصب شده مستقیماً با سنسور CMOS در ارتباط بوده و سرعت آن از X10 و بسیاری از رقبا خود بیشتر است. فاصلۀ بین عکس‌برداری‌ها معقول بوده و شما می‌توانید در بالاترین رزولوشن با سرعت 9 فریم بر ثانیه عکاسی پیاپی کنید. دوربین برای پردازش عکاسی پیاپی با فرمت RAW به 20 ثانیه زمان نیاز دارد. دو نقطه ضعف که عملکردهای خوب این دوربین را تحت شعاع خود قرار می‌دهند عبارتند از میزان نگهداری شارژ پایین و زمان دو ثانیه‌ای روشن شدن دوربین از حالت آماده به کار می باشد.
کیفیت تصاویر گرفته شده به لطف سنسور X-Trans CMOS به مراتب بهتر از X10 است. در این سیستم خبری از فیل‌ترهای نوری پایین نیست و به همین دلیل راه برای رزولوشن های بالا باز است. این سیستم مشابه ویژگی است که در سیستم سنسورهای Bayer (همانند سیستم EXR در دوربین X10) می‌بینیم؛ و فیلتر رنگ منحصر به فرد آن احتمال تولید رنگ‌های اشتباه یا بی کیفیت را به صفر رسانده است. مشکلی که عموماً از دوربین‌های بدون OLPF انتظار می‌رود.

تصاویر گرفته شد توسط X20 جزئیات بیشتری را در مقایسه با تصاویر X10 به نمایش می‌گذارد. البته برخی از این جزئیات توسط سیستم کاهش نویز پرقدرت دوربین از بین می‌رود. X20 برخلاف دیگر دوربین‌های کامپکت در اکثر مواقع فاصله خود از سوژه را به خوبی تشخیص می‌دهد که این موضوع را می‌توان از عملکرد بسیار خوب ویژگی اصلاح دامنۀ دینامیکی دوربین متوجه شد. رنگ‌ها طبیعی بوده و دوربین خطاهای رنگی را به حداقل رسانده است. تصاویر تا ایزو 800 نویز نداشته و از آن به بعد نویزها شروع به نمایان شدن می‌کنند. عکس‌برداری با فرمت RAW به تعدیل کردن رنگ تصاویر کمک شایانی کرده و از پخش شدن آنان جلوگیری می‌کند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوربین دیجیتال فوجی فیلم فاین پیکس X20 1
«نتیجه گیری»
روی هم رفته X20 دوربین عکس‌برداری با قابلیت‌های بالاست که اگر چند نقطه ضعف کوچک آن را نادیده بگیریم توانایی رقابت با حرفه‌ها را هم دارد. فوجی فیلم با طراحی و تولید X20 قصد داشته هر دو قشر عکاسان و مردم عادی را راضی نگه دارد. همان‌طور که مشاهده کردید در این دوربین علاوه بر تنظیمات دستی ویژگی‌های خودکار بسیار نیز قرار داده شده است.

X20 در مقایسه با رقبای خود دوربینی گران‌قیمت به شمار می‌رود. این دوربین از کنن G15ريال نیکون P7700 و پنتاکس MX-1 گران‌تر بوده و هم قیمت الیمپوس XZ-2 و سونی RX100 است. اگر شما فردی هستید که چندان به عکس‌برداری علاقه نداشته و از کارایی تنظیمات دستی دوربین نظیر شاتر، دیافراگم و ایزو آگاهی ندارید، دوربین‌های ارزان قیمت‌تر از X20 هم می‌توانند به نیازهای شما پاسخ دهند.
اما اگر از عکس‌برداری لذت می‌برید و امکاناتی نظیر سنسور بزرگ‌تر، ویزیور پیشرفته، عمق میدان بالا و سیستم فوکوس خودکار چندمنظوره برای شما کارایی دارد، بدون شک X20 انتخابی صحیح است که ارزش پرداخت هزینه‌ای بیشتر را دارد
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان