امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی

#1
Heart 
به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی به طور دائم و نیز تعیین و تصویب دستورالعمل اهرم های کاهنده مشکلات زیست محیطی صنوف و مشاغل در تهران از جمله موضوعاتی بود که به تصویب اعضا شورا رسید.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، طرح به روزرسانی تجهیزات و امکانات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و ارتقاء سطح آموزش در این سازمان در هفتاد و هشتمین جلسه شورا به تصویب رسید.

احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در دفاع از طرح فوق با اشاره به تصویب یک فوریت آن در مهرماه سال گذشته خاطر نشان کرد: مأموریت بررسی این طرح بر عهده دو کمیسیون عمران و سلامت شورا قرار گرفت. نظر کمیسیون عمران مبنی بر اجرای این طرح است اما کمسیون سلامت شورا با استناد به مصوبات قبلی شورا که در جهت به روز رسانی تجهیزات آتش نشانی و ساخت و تجهیز ایستگاههای جدید به صورت مستمر تاکید دارد، نگاه موافقی به طرح ندارد.

رئیس کمیسیون عمران شورا با اعتقاد به اینکه سازمان آتش نشانی از نظر سخت افزاری دچار کمبودهایی است تاکید کرد: اجرای این طرح به نفع سازمان خواهد بود چرا که این سازمان به نسبت طرح های توسعه ایی مصوبی که دارد در بخش کمیتی و کیفیتی تجهیزات دچار کمبودهایی است.

اسماعیل دوستی - نایب رئیس کمیسیون عمران نیز با یادآوری اظهارنظر یکی از مدیران سابق آتش نشانی درخصوص عدم نیاز به روزرسانی در این سازمان گفت: برخی مدیران آتش نشانی معتقدند که نیازی به روز شدن ندارند این در شرایطی است که دنیا در هر ساعت تغییر می کند.

معصومه آباد - رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورا نیز خاطر نشان کرد، در سال ۹۲ مصوبه ایی را شورای شهر تهران، درخصوص اخذ عوارض ایمنی در شهر تهران داشت که ۲ درصد از عوارض صدور پروانه های ساختمانی به منظور تجهیز و به روزرسانی سازمان آتش نشانی تحت عنوان عوارض ایمنی اختصاص پیدا کند.

وی در ادامه تاکید کرد: ارائه طرح هایی مشابه طرح های قبلی شورا و تکه پاره کردن مصوبات قبلی به ضرر شورا است. اگر فکر می کنیم در آمد حاصل از ۲ درصد عوارض ایمنی کفاف به روزرسانی سازمان را نمی دهد و یا این بودجه به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص پیدا نمی کند. مباحث دیگری است که باید برای رفع چنین موانعی طرح و مصوبه داشته باشیم.

احمد دنیا مالی یادآور شد: فرض بر این باشد که در سال جاری و یا سالهای بعد، مجوزهای ساخت و ساز کاهش پیدا کند در آن صورت پرداخت ۲ درصد سهم عوارض به سازمان آتش نشانی با کمبود بودجه و اعتبار مواجه خواهد شد. طرح مذکور برای چنین وضعیت هایی کارساز و مفید است.

علیرضا دبیر در خصوص این طرح یاد آور شد؛ با اشاره به اینکه ۲ درصد از عوارضی که شهرداری بابت صدور پروانه ساخت و نوسازی دریافت می‌کند به سازمان آتش نشانی اختصاص دارد؛ تصریح کرد: من از شهرداری می‌خواهم این مبلغ را برای ساخت ایستگاه‌های آتش نشانی و به روز رسانی تجهیزات به این سازمان پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع را در کمیسیون تخصیص هم پیگیری می‌کند؛ یادآور شد: صلاحی(معاون برنامه ریزی توسعه شهری شهرداری تهران) به عنوان دبیر کمیسیون تخصیص تاثیر زیادی در پرداخت این بودجه به سازمان آتش نشانی دارد و من از وی می‌خواهم پرداخت این بودجه را به منظور ارتقا سطح تجهیزات این سازمان پیگیری کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بودجه ۲۴۵ میلیارد تومانی آتش نشانی در سال جاری با ردیف کمک هزینه جاری، گفت: سازمان آتش نشانی برای سال جاری به ۲۸۱ میلیارد تومان نیاز داشتند و ما برای تامین این کسری یک تبصره در بودجه قرار دادیم که بر اساس آن شهرداری اجازه دارد ۳۶ میلیارد تومان دیگر از طریق کمیته تخصیص به سازمان آتش نشانی پرداخت کند.

دبیر با اشاره به اینکه پروانه ساخت و ساز تا سطح نوسازی ساختمان‌ها به عنوان درآمد پایدار محسوب می‌شود و مازاد بر آن ناپایدار است؛ بیان داشت: شورای شهر باید کمیته تخصیص را پیگیری کند که بودجه سازمان آتش نشانی را برای اینکه بتواند زیر ۴ دقیقه به محل حادثه برسد به روز پرداخت کند.

مجتبی شاکری - رییس کمیته فرهنگی شورا نیز تاخیر در رسیدگی به این طرح را یادآور شد و گفت: کسی با به روزرسانی تجیهزات آتش نشانی مخالف نیست، از زمان تصویب یک فوریت تا امروز که زمان بررسی آن فرار رسیده است، حدود ۹ ماه می گذرد. آیا اطلاعات کارشناسی در این زمینه ناکافی بوده است در حالی که بررسی چنین طرحی که تمام موضوعات پیرامونی اش تخصصی و اطلاعاتش موجود است باید سریعتر به نتیجه می رسید.

شاکری یادآور شد، باید به دنبال نقایصی در عدم اجرای طرح ها و لوایح باشیم.

مجتبی عبداللهی - معاون خدمات شهری شهرداری تهران که به همراه رییس جدید سازمان آتش نشانی سعید شریف زادگان در جلسه حضور داشت، ضمن معرفی رئیس جدید این سازمان به اعضا، درخصوص اظهار نظری مبنی بر عدم لزوم به روزرسانی سازمان آتش نشانی گفت: تاکنون هیچ یک از مدیران و حتی خود بنده نسبت به عدم لزوم به روزرسانی سازمان اظهار نظری نکرده ایم، شاید در توضیحاتی که سال گذشته رییس سابق این سازمان درخصوص خرید تجهیزات جدید برای سازمان ارائه کرده اند، منظورشان را به درستی نتوانسته اند برسانند و این تعبیر پیش آمده است که سازمان آتش نشانی نیازی به تجهیزات جدید ندارد.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران ضمن عذرخواهی از اعضا شورا در این خصوص گفت: سال گذشته اقدامات خوبی برای خرید تجهیزات و ناوگان جدید در سازمان آتش نشانی صورت گرفته است اما این ادعا را نداریم که چون تجهیزاتمان در حال به روزشدن است دیگر نیازی به کمک و اعتبار برای خرید و تجهیز ایستگاه های جدید نداریم.

وی در ادامه یادآور شد: در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران، مبلغی معادل ۷۸۰ میلیارد تومان برای تجهیز ناوگان تا پایان برنامه در نظر گرفته شده است.

عبداللهی به بحث اختصاص ۲ درصد از عوارض ساخت و ساز بر ایمنی ساختمان ها اشاره کرد و گفت: اختصاص صددرصد این رقم به سازمان کمک بسیار بزرگی در اجرای این اهداف خواهد کرد. اما درآمد حاصل از این ردیف بودجه به طور صددرصد به سازمان اختصاص پیدا نمی کند.

مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز تاکید کرد: به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی باید به طور مستمر و دائمی صورت گیرد از سوی دیگر شهرداری تهران باید موظف شود که گزارش سالانه ایی از چگونگی تجهیز شدن این سازمان به شورا ارائه دهد.

محمد سالاری - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز، با تاکید بر اینکه به روز رسانی سازمان هم در برنامه ۵ ساله و هم در بودجه سال ۹۳ دیده شده است خاطر نشان کرد: مشکل عمده اخذ درآمد ثابت از ردیف ۲ درصدی عوارض صدور پروانه مربوط به ساختمان ها و املاکی است که شرایط و ضوابط ایمنی به صورت استاندارد در آنها اجرا نخواهد شد و عمده درآمد شهرداری تهران هم از تثبیت تجاری و اداری این املاک است. در حال حاضر ساختمان های قدیمی و مجموعه هایی مثل سالن های پذیرایی و ... که به دنبال تثبیت تجاری خود هستند، باید شرایط ساختمان خود را به گونه ایی کنند تا از نظر ضوابط ایمنی بتوانند مجوز لازم را اخذ کنند. اما به دلیل سازه هایی که این ساختمان ها دارند گرفتن چنین مجوزی غیر ممکن می شود.

سالاری پیشنهاد داد، ضوابط بینابینی از سوی سازمان آتش نشانی در جهت رعایت نکات ایمنی در این ساختمان ها تدوین شود تا اخذ عوارض ۲ درصدی از آنها سهل شود.

رحمت الله حافظی - رئیس کمیسیون سلامت شورا نیز در این خصوص یادآور شد، یک فوریت این طرح در ۱۶ مهر سال گذشته به تصویب رسیده است تا کمکی برای تجهیز سازمان آتش نشانی باشد. چون در فصل تصویب بودجه ۹۳ و بررسی برنامه ۵ ساله دوم بودیم، که بحث تجهیز سازمان به طور دقیق در این دو برنامه دیده شده است. به طور مشخص ماده ۷۰ برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تکالیفی مبنی بر به روزرسانی سازمان آتش نشانی دارد.

وی افزود: سوال اصلی در این موضوع این است که اگر ردیفی برای جبران بودجه سازمان آتش نشانی در نظر گرفته شده است چرا تمام درآمد جذب شده از آن بخش، به سازمان اختصاص پیدا نمی کند. برای نمونه در سال ۹۲ پیش بینی درآمدی معادل ۱۴۴ میلیارد تومان از ردیف ۲ درصدی صدور پروانه ساخت و مجوز ایمنی ساختمان شده بوده که تنها ۹۰ میلیارد آن محقق شده ست و از این مبلغ هم تنها ۵۳ درصد آن به سازمان اختصاص داده شده است. اگر دغدغده تجهیز نشدن سازمان وجود دارد چرا تمام درآمد حاصل از این ردیف به سازمان تخصیصی داده نشده است.

حافظی مجددا موضوع عدم دعوت روسای کمیسیون های شهرداری تهران را به جلسات کمیسیون تخصیصی یادآور شد و افزود: شهردار تهران در روز طرح سوال از ایشان درخصوص عدم دعوت از اعضا شورا به کمیسیون تخصیص عدم موارد قانونی در این زمینه را ذکر کرده اند و در ضمن ایشان قول دادند که این دعوت را انجام خواهند داد. اما از آن تاریخ تا کنون بیش از ۴۰ روز می گذرد. این در شرایطی است که چنانچه تا ۲۰ روز نسبت به اعلام نظر قطعی اعتراضی صورت نگیرد اجرای آن لازم است. بنابراین چرا شهردار تهران به این موضوع توجهی ندارند.

رییس کمیسیون سلامت شورا یکی از عواقب عدم حضور اعضا شورا در جلسات کمیسیون تخصیص را نامشخص بودن تخصیص اعتبارات به صورت ناقص در صورت تحقق درآمدهای هر ردیف مصوب بودجه دانست.

وی خطاب به معاون برنامه ریزی و هماهنگی شهرداری تهران، گفت: در تاریخ ۹۲/۱۲/۲۵ تذکری را مبنی بر عدم تخصیص درآمد حاصل از ردیف اعتباری درنظر گرفته شده برای سازمان آتش نشانی را به شهردار تهران داده ام چرا پاسخ آن تاکنون نیامده است.

براساس این گزارش و با توجه به موافقت اکثریت اعضا مبنی بر کمک برای به روزرسانی تجهیزات سازمان آتش نشانی طرح «به روز رسانی تجهیزات و امکانات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و ارتقا سطح آموزش در این سازمان به اتفاق آراء به تصویب رسید.

همچنین در این جلسه دستورالعمل تعیین شاخص ها، ابزارها و اهرم های کاهنده مشکلات زیست شهری» به تصویب رسید.

محمد حقانی - رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورا با اشاره به اهمیت موضوع ساماندهی اصناف، صنایع و فعالیت های شهر تهران گفت: با توجه به اینکه بیش از ۷۶۰ هزار فعالیت و بیش از ۵ هزار واحد صنعتی بزرگ و ۴۰۰ هزار فعالیت صنفی در ۹۶۰ رشته شغلی در تهران مستقر هستند، و وجود این حجم عظیم صنوف و صنایع، اثرات بهداشتی و زیست محیطی مخربی را در شهر خواهد داشت. تعیین و کاربرد شاخص ها، ابزارها و اهرم های کاهنده مشکلات زیست محیطی بسیار ضروری بود.

وی در ادامه به قرائت این دستورالعمل پرداخت و افزود: این دستورالعمل شامل تعاریف، شاخص های مشکلات زیست محیطی، برنامه های ساماندهی، مشوق ها و رئوس اقدام های حمایتی، ابزارهای تشویقی و اهرم های بازدارنده در قوانین فرادست و نیز بهار خدمات ساماندهی است.

در نهایت اعضا شورا دستورالعمل فوق را به تصویب رساندند.

در ادامه جلسه لایحه «پیشنهاد و معرفی آقایان علیرضا نادری و مازیار حسینی برای عضویت در شورای سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

در جریان بررسی این لایحه محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: انتخاب این افراد طبق روال گذشته و براساس جایگاه آنان بوده است، که امیدوارم با توجه به اینکه حجم کاری این معاونتها بالا است بتوانند در این جلسات شرکت کنند.

سالاری همچنین با اشاره به اینکه بحث املاک در شهرداری تهران بدلیل حجم بالای معاملات بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای فرآیند، فروش و تهاتر اراضی در شهرداری تهران متاسفانه در شورای شهر هیچ گونه کمیسیون متناظر برای بحث نظارت بر فروش و تهاتر املاک و مستغلات شهرداری وجود ندارد تا بهتر بتوانیم بر این حجم بالای گردش کار نظارت داشته باشیم، بنابراین در زیر مجموعه کمیسیون معماری و شهرسازی کمیته ای با همین نام تشکیل دادیم.

محسن سرخو - رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه بخش عمده ای از بودجه سالیانه شهرداری تهران به صورت غیر نقدی و از فروش و تهاتر املاک بدست می آید، پیشنهاد داد تا کمیسیون شهرسازی شورا یک ضرب الاجل برای سازمان املاک شهرداری تهران تعیین کند تا لیست املاک، و تهاترهای سالیانه آن را به شورا برای برنامه ریزی و سیاستگذاری ارائه کند.

در نهایت اعضای شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شورای سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بدلیل حجم بالای معاملات دارای جایگاه مهمی است، پیشنهاد کمیسیون شهرسازی شورا را مبنی بر انتخاب معاون شهرسازی و فنی و عمران شهرداری تهران را برای عضویت در شورای سازمان پذیرفتند.

گفتنی است براساس ماده ۸ اساسنامه سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، ترکیب شورای سازمان متشکل از، شهردار تهران، معاون ذیربط شهرداری، نماینده وزارت کشور و دو نفر کارشناس متخصص در رشته های مرتبط با پیشنهاد شهردار و تائید شورای شهر است.

همچنین در این جلسه لایحه اصلاح اعتبارات عمرانی ا محل در آمد داخلی سازمان حمل و نقل و ترافیک مورد بررسی قرار گرفت .

دبیر در خصوص این لایحه توضیح داد: لایحه ای را سال ۹۲ شهرداری تهران برای سازمان ترافیک درخواست کرده بود با توجه به اینکه نزدیک سال ۹۳ بودیم در بودجه سال جاری این را پیش بینی کرده ایم و الان هیج اولویتی برای این تصویب موضوع نداریم. کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد رد این لایحه را دارد.

دنیامالی نیز با اشاره به اینکه موافق رد این لایحه در سال جدید است؛ بیان داشت: عنوان این لایحه اصلاح اعتبارات عمرانی از محل درآمد سازمان حمل و نقل و ترافیک است و من استدعا دارم ضمن اینکه کمیسیون برنامه و بودجه باید نظر تخصصی بدهد لایحه های این چنینی باید در کمیسیون مربوطه یعنی عمران نیز مطرح شود.

سرخو در تایید سخنان دنیامالی اظهار داشت: همه موضوعاتی که در دستور کار قرار می گیرد به نوعی به کمیسیون برنامه و بودجه ارتباط پیدا می کند. من درخواست دارم در همه موضوعات کمیسیون اصلی؛ کمیسیون تخصصی باشد و کمیسیون برنامه و بودجه به جز مواردی که به برنامه ۵ ساله مربوط می شود کمیسیون جانبی باشد.

دبیر در پاسخ به سرخو بیان کرد: کدام یک از موارد تاکنون خارج از نظر کمیسیون ها بسته شده است؟ در این لایحه ما اصلا به این موضوع ورود پیدا نکردیم؛ چون در بودجه پیش بینی شده بود

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: مشی کمیسیون ما این است که در همه موارد کمیسیون های تخصصی نظر بدهند.

دوستی نیز در این خصوص یادآور شد: این لایحه نباید در دستور کار قرار می گرفت.

دبیر عنوان کرد: هیات رییسه نمی تواند این را در دستور جلسه قرار ندهد. این لایحه به شورا ارائه شده و حالا باید رد شود.

در پایان اعضای شورا به انتفای لایحه رای دادند.
به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی 1
پاسخ
آگهی
#2
بودخوب
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘PETER✘


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان