امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برنامه‌های بزرگداشت قربانیان ترور

#1
Heart 
دبیر دبیرخانه دائمی بزرگداشت قربانیان ترور( فصل مظلومیت) گفت: برگزاری بزرگترین دادگاه افکار عمومی برای محاکمه تروریست‌ها و سرکرده‌هایشان از جمله کارهای مهمی است که در حال برنامه ریزی آن‌ هستیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دبیرخانه دائمی بزرگداشت قربانیان ترور که فصل مظلومیت نام گرفته است از ابتدای امسال به طور رسمی کار خود را آغاز کرد به همین مناسبت با دبیر این دبیرخانه حسین دلاوری به گفت‌وگو نشستیم تا از فعالیت‌هایی که قرار است در این دبیرخانه برای شهدای ترور انجام شود و اهدافی که در این برنامه‌ها دنبال می‌شود با خبر شویم.

**دلیل شکل گیری این دبیرخانه چه بوده است؟

دلاوری: وقتی جمله ۱۷ هزار شهید ترور به گوشتان می‌رسد ناخودآگاه به فکر فرور می‌روید و سوالاتی در ذهنتان متبادر می‌شود؛ با این تعداد بالای شهید چرا تا به امروز توجهی به این موضوع نشده است؟ چرا کاری صورت نگرفته؟ چرا در این رابطه کار هنری فاخری انجام نداده‌ایم؟ چرا در سینما و مکتوبات هیچ خبری از این ۱۷ هزار شهید ترور نیست؟ از آن سو نیز با وجود این همه شهید ترور و قربانی تروریسم، جامعه جهانی ایران را تروریسم می‌خوانند و این موضوع بسیار سنگین است.

پرداخت صحیح به این موضوع، مظلومیت و حقانیت جمهوری اسلامی را در جامعه جهانی اثبات خواهد کرد. مدت طولانی است که به دنبال حرکتی بودیم تا به شکل گرفتن این موضوع کمک کند. البته کارهایی در این حوزه انجام شده است اما مانند خیلی از کارهایی که در عرصه فرهنگ انقلاب صورت گرفته جزیره‌ای و نامنسجم بوده و آن گونه‌ای که باید به بار ننشسته است.

کارهای مناسبتی در این فضا جواب نمی‌دهد به همین خاطر به این فکر افتادیم که این گونه از کارها را در یک جا تجمیع دهیم و به آنها جهت ببخشیم که نتیجه آن به راه اندازی این دبیرخانه موجب شد. این دبیر خانه متولی کارهایی که در حوزه قربانیان ترور در کشور انجام می شود، خواهد بود.

دبیرخانه به مثابه یک نخ تسبیح است

یکی از کارهایی که ما در دبیرخانه فصل مظلومیت انجام خواهیم داد بررسی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که در دستگاه‌های فرهنگی، ‌موسسات و سازمان‌های فعال در این زمینه وجود دارد. که باید این ظرفیت‌ها به فراخور خودش به کار گرفته شود. بگذارید اینگونه بگویم که دبیرخانه به مثابه یک نخ تسبیح است که می‌خواهد دانه‌های ریز و درشت این تسبیح را گرد هم آورد. این اتحاد و یکرنگی باعث می‌شود کارها بهتر و هدفمندتر باشند و همچنین از موازی کاری نیز جلوگیری شود.

*چرا بعد از گذشت این همه سال از تاریخ اولین ترورها، این دبیرخانه شروع به فعالیت کرده است؟

دلاوری: در این حوزه کار شده است و نمی‌توانیم بگوییم جامعه فرهنگی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده، اما همه این کارها جسته و گریخته بوده که باید همه این توان و پتانسیلی که در حوزه قربانیان ترور وجود دارد را همسو و جهت دار کنیم.

*دلیل انتخاب نام "فصل مظلومیت" چه بوده است؟

دلاوری: با توجه به اینکه بیشترین آمار ترور را در فصل تابستان داریم،‌ از ۶تیر که ترور نافرجام حضرت آقاست تا خود شهریور که یک روز از آن به نام مبارزه با ترورسیم نامگذاری شده، اسم دبیرخانه دائمی بزرگداشت قربانیان ترور را "فصل مظلومیت" گذاشتیم. مظلومیت هم از آن بابت که واقعاً قربانیان ترور مظلوم هستند و آنگونه‌ای که باید و شاید ما نتوانسته ایم به آنها بپردازیم. هنوز کسی نیامده راجع به سیده فاطمه طالقانی، دختر بچه سه ساله‌ای که جلوی چشمان پدر و مادرش بنزین رویش ریختند و آتشش زدند، ‌حرفی بزند. کسی نیامده به طور جدی راجع به شهیده فاطمه ناهیدی کرجو که معروف به سمیه کردستان است یا خانواده شهید اسکندری سخنی بگوید.

تمام فعالیت‌های فصل مظلومیت در این سه ماه تابستان نیز خلاصه نخواهد شد و این سه ماه بسان جولان‌گاهی خواهد بود برای اقداماتی که در طول سال در حوزه قربانیان ترور تدارک و تهیه شده‌اند. مثلاً فیلمی که در طول سال ساخته شده در این مدت اکران خواهد شد و یا اگر بخواهیم جشنواره‌ای برگزار کنیم به یقین در این فصل انجام خواهیم داد.

دبیرخانه دائمی است، چون قرار نیست این دبیرخانه برای مدت کوتاهی کار کند و بعد به گوشه ای برود. هماهنگی با سازمان‌ها و تبیین آن برای مسئولین زمان‌بر است و ما باید به طور مداوم کار کنیم تا به یک ثمره مناسبی دست بیابیم.

*دبیرخانه فصل مظلومیت به کدام ارگان و یا نهادی وابسته است؟ اگر به جایی وابسته نیست چگونه فعالیت و ادامه حیات خواهد داد؟

دلاوری: تعداد کمی از این ۱۷هزار شهید ترور از مسئولان بوده‌اند و بخش عمده‌ای از این شهدا از جنس مردم عادی هستند. طبیعتاً وقتی بخش عمده‌ای از این شهدا از جنس مردم هستند دبیرخانه آن‌ها نیز باید مردمی باشد. نه اینکه حمایتی از طرف دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی صورت نگیرد، نه. حمایت می‌شود اما این حمایت مالی نیست. مثلاً رسانه‌ها در همه حوزه‌ها (دیداری، شنیداری، نوشتاری) سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، بنیاد شهید و امور ایثارگران، مرکز گسترش سینمای تجربی، بنیاد سینمایی فارابی، قوه قضائیه و حوزه هنری و... ظرفیت‌هایی دارند که ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

*عنوان برنامه های آینده دبیرخانه برچه اساس است؟

دلاوری: راه اندازی بانک اطلاعاتی قربانیان ترور، رصد و تشکیل بانک تولیدات و کارهایی که تا به امروز در این حوزه صورت گرفته از جمله فیلم، موسیقی، کتاب، گرافیک و ... . تهیه کارت پوستال‌هایی از سوژه‌های که کمتر به آنها پرداخته شده، تهیه و انتشار کتاب عکس قربانیان ترور، انتشار تاریخ شفاهی ترور در ایران، انتشار دائره المعارف شهدای ترور، تولید اینفوگرافی‌هایی پیرامون معرفی گروهک‌های تروریستی، تسهیل مراتب و مراحل جهت صدور کیفرخواست از طرف خانواده‌های شهدای ترور، طراحی و نصب یادمان هفده هزار شهید ترور، راه اندازی نمایشگاه دائمی قربانیان ترور، رایزنی با شبکه‌های تلویزیونی جهت تهیه و تولید برنامه‌هایی مناسب و مستمر که بتواند جریان سازی کند، تهیه تقویم جامع ترور و پیش بینی برنامه های ویژه‌ای در این خصوص و از همه مهمتر برگزاری بزرگترین دادگاه افکار عمومی برای محاکمه تروریست‌ها و سرکرده‌هایشان و... از جمله کارهای بسیار دیگری است که در حال برنامه ریزی آن‌ها هستیم .

*هدفتان از جمع آوری اسناد قربانیان ترور چیست، چه کسانی می توانند در این باره به شماره کمک کنند؟

دلاوری: از حیث منابع و مستندات یک مقداری دست ما خالی است، لذا همان‌طور که گفتم یکی از برنامه‌های محوری ما در فصل مظلومیت راه اندازی بانک اطلاعاتی قربانیان ترور است که در این زمینه همت دستگاه‌هایی مانند بنیاد شهید و امور ایثارگران بسیار کارساز خواهد بود، چرا که تا امروز صرفاً توانسته‌ایم بخشی از اطلاعات مربوط به قربانیان ترور را رصد کنیم و برای شناسایی مابقی آن‌ها نیازمند همکاری صمیمانه بنیاد شهید و امور ایثارگران هستیم.

تمام اسناد مرتبط با شهدای ترور از نحوه شهادت گرفته تا زندگی نامه و چگونگی ترور شدنشان از عکس گرفته تا دست نوشته و گفت‌وگو هایی که می‌توان با خانواده‌های این عزیزان انجام داد، همه و همه در این زمینه به ما کمک خواهند کرد.

همه شهدای ترور برای جامعه و انقلاب یک وزنه بوده‌اند
از زمان انقلاب تا به امروز انسان‌هایی ترور شده‌اند که در زمان خودشان و در شهر و محله خودشان وزنه‌ای بوده‌اند؛ از آن بچه هیئتی و مسجدی بگیر تا اسداله لاجوردی و صیاد شیرازی و شهید مطهری و شهید بهشتی و یارانش که از مسئولین نظام بوده‌اند تا به امروز و شهدای هسته‌ای. اینها آدم‌های معمولی نبودند و منافقین هم می‌دانستند چه کسانی را دارند ترور می‌کنند.

بعد از آنکه پرونده‌های این شهدا تکمیل شد دیگر برنامه‌ای که مرتبط با همین بانک اطلاعاتی است کلید می‌خورد که آن هم، برگزاری دادگاه بزرگ افکار عمومی تحت عنوان "محکمه" است و آنجاست که افکار عمومی نقش وکیل مدافع را خواهد داشت و مطالبه گری خواهد کرد. من نمی‌دانم تا کی باید در قبال این همه جنایت سکوت کنیم، دیگر وقتش رسیده و باید سران این گروهک‌های تروریستی و سرکرده هایشان محاکمه شوند.

*مردم هم می‌توانند در جمع آوری اطلاعات این بانک به شما کمک کنند؟

دلاوری: هر کسی که بتواند به زعم خودش ما را در این مسیر یاری رساند ما دستانش را به گرمی می‌فشاریم و استقبال هم می‌کنیم، مثلآ کسانی که شاهد ماجرای ترور بوده یا شهید تروری را می‌شناسند، می‌توانند با معرفی یا با بیان ماجرای ترور آن شهید به ما کمک کنند یا هر کسی که دست نوشته‌ای، عکسی،‌ فیلمی از شهید و یا خانواده قربانی ترور دارد و یا حتی تولیداتی در این زمینه داشته است از مجله و ویژه نامه تا فیلم مستند،‌ برایمان ارسال کند. به نظر من این حرکتی که آغاز شده استمرار و بقاء نمی‌یابد مگر با با مشارکت و حمایت مردم بخصوص خانواده‌های محترم قربانیان ترور.

*هدف دبیرخانه پرداختن به شهدای جهان اسلام نیز هست؟

دلاوری: بله. وقتی ما می‌گوییم قربانیان ترور، ‌به شهدای جمهوری اسلامی بسنده نخواهیم کرد. دامنه موضوع وسیعتر از مرزهای جغرافیایی ماست. ما به جهان اسلام در تمام گیتی می‌اندیشیم، چرا که هدف ما نشان دادن چهره‌های منفور منافقین، این امله‌های دست نشانده نیست، بلکه هدف تخریب چهره واقعی و اربابان این‌ها یعنی آمریکاست و به همین خاطر نام آن بزرگداشت قربانیان ترور است و این شامل تمام کسانی است که توسط گروهک‌های تروریستی به شهادت رسیده اند.

*مشکلاتی که پیش رو دارید و فکر می‌کنید سازمان یا نهادی در برطرف کردن آن می‌‎تواند کمکتان کند، ‌چیست؟

دلاوری: طبیعتاً‌ هر کاری در آغاز سختی‌هایی دارد و این طبیعی است. وقتی یک موضوع جدیدی در جامعه طرح مسأله می‌شود، به یقین تبیین این موضوع برای مسئولین و افکار عمومی سختی‌هایی به همراه خواهد داشت که امیدواریم با توجه به اینکه می‌دانیم این موضوع دغدغه عمومی است و الحمد الله همه نسبت به اهمیت این موضوع اشرافیت دارند، سختی‌ها رو به افول برود.

*نقش رسانه را در پیشبرد اهدافتان چگونه می‌بینید و چه تمهیداتی برای کمک گرفتن از رسانه ها در این کار اندیشیده اید؟

دلاوری: من اعتقاد دارم افکار عمومی بزرگترین قدرت دنیا است. یعنی اگر دنیا بخواهد کاری کند ولی افکار عمومی با آن همراه و همسو نباشد آن کار به سرانجام نخواهد رسید. لذا افکار عمومی تحت تأثیر رسانه‌ها هستند. رسانه است که می‌تواند همچون بازویی توانمند افکار عمومی را با خود همراه کند. تبیین موضوع "ایران قربانی تروریسم" برای مردم بر عهده رسانه است. ما زمانی می‌توانیم قدرتمند وارد عرصه تقابل با جبهه کفر شویم که مردم را با خود همراه کرده باشیم و این زمانی است که پیش از آن رسانه مسئله را برای افکار عمومی تبیین کرده باشد.

الحمدالله همکاری‌هایی با رسانه‌ها در حال شکل گرفتن است و سعی شده که با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی همکاری‌های دو جانبه‌ای صورت بگیرد. البته فعالان فرهنگی و سیاسی که به مثابه رهبران فکری جامعه ایفای نقش می‌کنند نیز نقش بسزایی در جهت تبیین این مفاهیم در جامعه دارند.

نباید بگذاریم رسانه‌های دشمن ذهن مردم را غبارآلود کنند
از آن سو نیز نباید از رسانه‌های دشمن غافل شویم. نگذاریم دشمن برای ما طرح سوال کرده و خودش پاسخش را بدهد. باید خودمان این کار را بکنیم. خودمان باید روشنگری کنیم و نگذاریم دشمن با رسانه‌هایی که در اختیار دار ذهن مردم را غبار آلود کند. این را بدانیم هر آنجایی که ما نتوانیم پاسخ شفافی برای افکار عمومی داشته باشیم دشمن با استفاده از ابزارهایی که در دست دارد جای جولان و لجن پراکنی‌های بسیاری را برای خود فراهم می‌کند.

تأکید می‌کنم که دبیرخانه فصل مظلومیت سندش به نام کسی نیست. هدف ما یک حرکت انقلابی است و خواهشم از بچه‌های انقلابی و فرهنگی این است که همچنان‌که در حوزه فرهنگ انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس تلاش می‌کنند در این جبهه که تقابل با جبهه معارض انقلاب اسلامی است نیز با جدیت ورود پیدا کنند، چرا که در این جبهه دشمن مسلح بوده و از تمام توانش بهره می‌جوید که بازی را به نفع خود تمام کند.
برنامه‌های بزرگداشت قربانیان ترور 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow بلغارستان روسیه را متهم اصلی انفجار و ترور معرفی کرد
  رضایی: سلاح استفاده شده در ترور شهید فخری‌زاده متعلق به ناتو است
  وضعیت قرمز بوشهر در انتظار برنامه‌های رئیس‌جمهور
  برنامه‌ریزی بر اساس اصول علمی در شرایط بحرانی الزامی است
  روحانی: برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام فعالیت‌های آموزشی سال آینده در کنار کرونا انج
  از پالایش اخبار کرونا تا مذاکره با صداوسیما برای پخش برنامه‌های زنده آموزشی
  جزئیات برنامه جاسوسی تل‌آویو از فلسطینیان !
  کمیسیون اروپا برنامه سفر تابستانی اعلام کرد
  ترامپ چه برنامه ای برای ایران دارد؟
  توافق الکاظمی و گردان‌های حزب‌الله برای تشکیل کمیته تحقیق پیرامون ترور سردار سلیمانی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان