امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ابتلای اکثر معتادان بی‌خانمان به بیماری‌های مقاربتی

#1
Heart 
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه عدم اجرای آئین‌نامه مراقبتی موجب بازگشت معتادان متجاهر به جامعه شده گفت: دادستان کل کشور ابلاغیه رئیس قوه قضائیه را در این مورد اجرا کند.
به گزارش جهان؛ بابک دین پرست در گفت‌وگو با فارس در مورد علت زیاد شدن معتادان متجاهر در سطح شهر گفت: موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر دو گروه از معتادان را مشمول می‌شود؛ گروه اول معتادان فاقد گواهی درمان یعنی معتادانی که به مراکز درمان مراجعه نمی‌کنند و گروه دوم معتادان متجاهر هستند که تجاهر به اعتیاد می‌کنند این دو گروه طبق قانون جمع‌آوری می‌شوند.

وی افزود: این دو دسته از معتادان با حکم مقام قضایی به مراکز ویژه درمان موضوع ماده ۱۶ فرستاده و به مدت یک تا ۳ ماه برای درمان در آنجا نگهداری می‌شوند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: طبق همین ماده قانونی اجازه داده شده با درخواست مسئولان مرکز ترک اعتیاد، ماندن معتادان در این مرکز به مدت ۳ ماه دیگر تمدید شود و ۶ ماه در آنجا بمانند و ما توانایی نگهداری بیشتر از مدت را نداریم.

وی به وظایف دستگاه‌های مختلف در مورد معتادان ترخیص شده از مراکز ماده ۱۶ گفت: موقع خروج معتادان از این مراکز باید آئین‌نامه‌ای توسط ستاد مبارزه با موادمخدر تهیه شود و رئیس قوه قضاییه آن را ابلاغ کند.

دین پرست با بیان اینکه این آئین‌نامه در آبان سال ۹۲ توسط ریاست قوه قضاییه ابلاغ شده است خاطر نشان کرد: تبصره ۲ این قانون می‌گوید مقام قضایی می‌تواند برای یک بار معتاد مشمول ماده ۱۶ که گواهی درمان ندارد یا متجاهر است به جای فرستادن به مرکز ماده ۱۶ به مراکز موضوع ماده ۱۵ بفرستد.

وی به تبصره ۳ قانون نیز اشاره کرد و افزود: تبصره ۳ این ماده قانون می‌گوید معتادانی که به تکالیف خود عمل نمی‌کنند به ۹۱ روز تا ۶ ماه زندان محکوم می‌شود این بدان معنی است که یک معتاد خیابانی بی‌خانمان مشکل‌دار با ریسک بالا، که نه به مرکز درمان مراجعه می‌کند و یا اینکه تجاهر به اعتیاد می‌کند ما در بهترین شرایط می‌توانیم از آنها تا ۶ ماه به صورت اجبار در مراکز درمان نگهداری کنیم.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر به وظیفه قوه قضائیه بعد از ترخیص معتاد از ماده ۱۶ اشاره کرد و گفت: قوه قضاییه نیز می‌تواند نهایتاً ۶ ماه این فرد را به دلیل عدم توجه به تکالیف قانونی به زندان بفرستند.

وی مشکل اصلی در عدم جمع‌آوری معتادان متجاهر را این گونه تشریح کرد: مشکل اینجاست وقتی معتاد از مرکز ماده ۱۶ ترخیص می‌شود، تازه مشکلات اولیه نظیر بی‌خانمانی، بیکاری و ...که از عوامل عمده اعتیاد بوده نمایان می‌شود.

دین پرست در مورد اینکه چه کسی مسئول تامین سرپناه برای این افراد است گفت: بنده مسئول تأمین مسکن افراد بی‌خانمان نیستم؛ اما سوال می‌پرسم که در این مملکت طبق قانون اساسی، طبق قوانین تشکیل وزارتخانه‌ها، چه کسی مسئول تأمین خانه برای افرادی که به مدت ۶ ماه در این مراکز نگهداری شده‌اند، است؟

وی با انتقاد از فرستاده نشدن معتادان به زندان به علت کمبود زندان گفت: از زمان ابلاغ قانون، قوه قضاییه به دلیل مشکلات زندان نظیر کمبود جا هیچ معتاد متجاهری را به زندان نفرستاده اند.

مسئول نگهداری معتادان ریسک بالا و روانی کیست؟

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با بیان اینکه خانواده این افراد نیز حاضر به پذیرش آنها نیستند گفت: بخش اعظم این افراد سرپناه ندارند، خانواده ندارند یا اگر خانواده دارند بخش مهمی از خانواده‌ها حاضر به پذیرش این افراد نیستند؛ چه کسی مسئول نگهداری دختری است که هیچ کس حاضر به پذیرش وی نیست؟

وی در مورد معتادان روانی و بیمار نیز گفت: بخشی از این معتادان دارای بیماری‌های مزمن روانی هستند، چه کسی مسئول نگهداری این بیمار روانی است؟ جای این فرد مزمن روانی کجاست؟ طبق آئین‌نامه و پروتکل درمان این فرد را نمی‌توان در مرکز ماده ۱۶ نگهداری کرد. این فرد جایش بیمارستان‌های روانی و تخت بیمارستان‌های روانپزشکی است.

دین پرست ادامه داد: بخش اعظمی از این افراد معتادانی هستند که دارای بیماری‌های شدید عفونی نظیر ایدز، هپاتیت، بیمار‌ی‌های مقاربتی یا عفونت‌های شدید پوستی هستند که نمی‌توان در مراکز ماده ۱۶ نگهداری شوند چون باعث سرایت این بیماری‌ به دیگران می‌شود.

به گفته وی از تعداد ۶۵ هزار معتاد متجاهر دستگیر شده بخش اعظم آنها به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: وظیفه این ستاد تنها تامین هزینه‌های درمان معتادی که از ماده ۱۶ ترخیص می‌شود تا ۶ ماه است و تهیه خانه و سرپرستی آنها به عهده ما نیست.

آیین نامه مراقتی اجرا نمی‌شود

دین پرست مشکل اصلی در بازگشت معتادان به چرخه اعتیاد را عدم اجرای آئین نامه‌ مراقبتی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در ماده ۲ این آئین‌نامه که در سال ۹۲ که توسط رئیس قوه قضاییه ابلاغ شده، آمده است «معتادی که پس از طی شدن مدت زمان مشخص از مرکز ماده ۱۶ بیرون می‌رود یک یا چند تکلیف را به پیشنهاد گروه درمانگر و اعلام مسئول فنی و تقاضای مدیر مرکز توسط مقام قضایی عهده‌دار می‌شود».

وی ادامه داد: فرمانده انتظامی تهران اعلام کرده که بین ۵ تا ۷ هزار نفر معتاد متجاهر در تهران وجود دارد، آمار دستگیری‌های تهران طی دو سال و نیم گذشته نزدیک به ۲۸ هزار نفر بوده که نشان می‌دهد برخی معتادان ۳ تا ۵ بار به این مراکز منتقل شده‌اند و حضور آنها تکراری است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر علت این امر را عدم اجرای آیین نامه مراقبتی دانست و گفت: این آیین نامه ۱۲ بند دارد که می‌گوید « ۱- فرد باید بعد از ترخیص از ماده ۱۶ به مراکز ماده ۱۵ ارجاع داده شود ۲- شرکت معتاد در جلسات گروه‌های خودیاری ۳- مراجعه به مراکز درمانی در دوره‌های زمانی مشخص و اخذ گواهی سلامت و تسلیم آن به نماینده مقام قضایی ۴- گذراندن دوره‌های خاص آموزشی و یادگیری مهارت‌های زندگی ۵- حرفه‌آموزی ۶- انجام خدمات عمومی یا اجتماعی ۷- منع یا محدودیت ارتباط یا معاشرت با شخص یا اشخاص معین ۸- محدودیت رفت و آمد به محل‌ یا محل‌های معین ۹- اشتغال به شغل، حرفه یا کار معین ۱۰- منع یا محدودیت رانندگی با وسیله نقلیه موتوری ۱۱- ارائه خدمت در مسیر موضوع ماده ۱۵ و ۱۶ و ۱۲- در صورت بی‌خانمان بودن یا وجود شرایط مربوطه، الزام به اقامت در مراکز اقامتی از قبیل خانه‌های بین راهی، گرمخانه‌های شهرداری‌ها یا مراکز متولی امور بی‌خانمان‌ها یا معلولان»

چرا دادستان با متخلفان برخورد نمی‌کند؟

وی تأکید کرد: فرد بعد از ترخیص از مرکز ماده ۱۶ نگهداری معتادان طبق دستور مقام قضایی مکلف به اجرای یک یا چند مورد از این بندها است اما متأسفانه این بندها از سوی مسئولان رعایت نمی‌شود و مقام قضایی هم آن را نادیده می‌گیرد.

وی با انتقاد از عمکرد دادستان کشور طی چند سال اخیر گفت: آیا دادستان کل کشور آیین نامه‌ای که رئیس قوه قضاییه ابلاغ کرده را اجرا می‌کند؟ یا چرا با مسئولانی که به وظایف خود در این مورد عمل نمی‌کنند برخورد نمی‌کند؟
ابتلای اکثر معتادان بی‌خانمان به بیماری‌های مقاربتی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Heart دانسته‌ها و ندانسته‌های ما درباره ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا
Heart باشد که ابتلای ترامپ به کرونا باعث توجه بیشترش به این بیماری شود
Heart ابهامات پرونده ابتلای ترامپ به کرونا/ کاخ سفید شفاف عمل نمی‌کند
  از بی‌توجهی‌ها به بیماری کرونا وحشت می‌کنم
  ستون اصلی مبارزه با بیماری کرونا غربالگری است
  درباره وضعیت زندان های کرمان در رابطه با بیماری کرونا نگرانی جدی وجود ندارد
  مرحله سوم مدیریت مقابله با بیماری کووید 19، سازگاری با کرونا با رعایت کامل دستورالعمل
  امکان ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا وجود ندارد اما ...
  به نظر می‌رسد شدت بیماری‌زایی کروناویروس کاهش یافته است
  ابتلای ۱۷ دانشجوی علوم پزشکی کرمان به کرونا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان