امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

الگوهاي رفتاري در نوجوان

#1
الگوهاي رفتاري در نوجوان

دختر مثل سایر دختران پوشش مناسبی داشت از نظر تحصیلی هم بسیار موفق بود، او گفت حدود۲ سال است که به تهران آمدیم و در این منطقه ساکن شدیم . سال اول دبیرستان فاطمه را در یک مدرسه ثبت نام کردیم واز همان موقع مشکلات ما شروع شد. اوایل سال وقتی فاطمه از مدرسه بر میگشت بسیار عصبی بود، با ما کمتر صحبت می کرد با خواهر و برادرش سر ناسازگاری داشت و بعد از مدتی به من اعتراض کرد که دوست ندارم مرا به مدرسه ببرید . من دیگر بزرگ شدهام بچهها مسخرهام می کنند که چرا مادرت ترا به مدرسه میآورد، می خواهم خودم بروم . علیرغم مخالفت های پدر مجبور شدم به او اجازه دهم که تنها به مدرسه برود ولی دلم طاقت نیاورد و چند بار دورا دور مراقبش بودم می دیدم که نزدیک مدرسه که میرسد چادرش را در آورده در کیفش میگذارد ، موضوع را با او در میان گذاشتم که چرا اینکاررا می کنی؟ ادعا کرد: تنها دختر چادری در مدرسه من هستم . بچهها مرا تحویل نمی گیرند و با دیده حقارت به من نگاه می کنند. 

از طرفی مبلغ قبض تلفن بهطور قابل ملاحظه ای افزایش یافت و این موضوع موجب اعتراض شدید پدرش شد . از طرف دیگر پس از مراجعه به مدرسه و جویا شدن وضع تحصیلی او متوجه شدیم که افت شدیدی کرده و سال اول دبیرستان را با نمرات بسیار پایینی پشت سر گذاشت.از امسال هم از نظر وضع ظاهری همانطور که میبینید تغییرات شدیدی در خودش ایجاد کرده که پدرش مرتب مرا سرزنش می کند و در خانه بهخاطر فاطمه با همسرم مرتب جر و بحث داریم . نمی دانم چه کنم، از یک طرف افت تحصیلی او ، از یک طرف تغییرات ظاهری که در او ایجاد شده که به هیچ وجه در شأن خانواده ما نیست ، درگیری مستمر با او بهخاطر شکل و قیافه ای که برای خودش درست می کند، نمی دانم با او چه کنم .از مادر خواستم که چند دقیقه ای بیرون اتاق باشد تا به تنهایی با دخترش صحبت کنم . بعد از اینکه مادر از اتاق خارج شد دختر یک نفس بلندی حاکی از عصبانیت کشید .نوجوانان غالبأ به توصیه های دوستان خود روی می آورند و از آنان آرامش می خواهند. دوستان غالبأ به نوجوانان در کسب مهارتهای اجتماعی و هویت کمک می کنند . گفتم خوب حالا تو بگو جریان از چه قرار است .

او گفت مادرم فکر می کند هنوز در آن شهر کوچک زندگی می کنیم او مرا درک نمیکند. من دوست ندارم انگشت نمای دیگران باشم تا موقعی که چادر داشتم مجبور بودم تنها در گوشه ای از کلاس بمانم با هیچ کس نمی توانستم صحبت کنم، احساس بدی داشتم افسرده شده بودم، بر روی درس تمرکز نداشتم. دوست نداشتم تنها بمانم، می خواستم مرا تحویل بگیرند، احساس تنهایی شدیدی داشتم . این بود که تصمیم گرفتم چادر را کنار بگذارم. دوست داشتم مثل بقیه بچه ها زیبا و امروزی باشم مثل آنها لباس بپوشم، موهایم را مثل آنها آرایش کنم با این تغییرات کم کم جذب بچه ها شدم . کم کم حرفی برای گفتن داشتم و ارتباطاتم با دوستانم قویتر شد و از تنهایی در آمدم، شبها که خانه می آمدم ارتباط تلفنی خود را با دوستانم حفظ کردم ، در مدرسه احساس راحتی میکردم ولی در خانه اوضاع بر عکس شده بود و مرتب سر من در خانه جنجال به پا بود همین موضوع باعث شد که من بیشتر به طرف دوستانم کشیده شوم و برای فرار از این تنش ها وقتی به خانه میرسیدم ترجیح میدادم که به اتاقم بروم و کمتر بیرون بیایم. محیط خانه ما پر تنش شده، احساس راحتی نمی کنم . از اینکه باعث دعوای آنها می شوم ناراحتم . 



● نوجوانان چگونه بر یکدیگر تأ ثیر می گذارند؟

یکی از ویژگیهای سنین نوجوانی ، کاهش مدت زمانی است که نوجوان با خانواده اش می گذراند . در پژوهشی که در خصوص گذران اوقات فراغت صورت گرفته نشان می دهد که <نوجوانان در سال آخر دبیرستان فقط ۱۴ درصد از اوقات بیکاری خود را با خانواده خویش می گذرانند> این قطع ارتباط لزومأ معلول اشکال در روابط خانوادگی نیست بلکه معلول نیروهای تأثیر گذار بیرون از خانواده، دسترسی پیدا کردن به ماشین و حق بیرون ماندن از خانه است . همسالان در تلاش نوجوانان جهت استقلال پیدا کردن به آنان کمک می کنند و نقش یک دوست فهیم را برای آنها بازی می کنند .

چون همسالان نوجوان نیز تحت همان فشارها و استرس ها هستند ، فرض را بر این می گذارند که درد آنها را می فهمند . نوجوانان غالبأ به توصیه های دوستان خود روی می آورند و از آنان آرامش می خواهند دوستان غالبأ به نوجوانان در کسب مهارتهای اجتماعی و هویت کمک می کنند . گروه همسالان به نوجوانان اجازه می دهند بر اساس معیارهای گروه به ارزیابی اعمال خود بپردازند . وقتی نوجوانان از لحاظ هیجانی ،خود مختارتر می شوند و از پدر و مادرشان کمتر بت میسازند، وابستگی کمتری به والدین خود پیدا می کنند و به همسالان خود بیشتر متکی می شوند . این جریان با افزایش آسیب پذیری در برابر نفوذ همسالان همراه می شود . هر کسی متناسب با نیازها ، شخصیت و علایق خودش ، دوستان خود را انتخاب می کند . نوجوانانی که ناراحتیها را درونی می کنند یعنی به شدت افسرده و مضطرب هستند؛ دوستانی را انتخاب میکنند که مثل آنها ناراحتیهای درونی دارند .

والدین غالبأ نگران شدت همرنگی فرزندان خود با همسالان شان هستند . اگر خواسته پدر و مادر نوجوان یک چیز باشد و خواسته گروه همسالان چیز دیگری ، نوجوان چه کار خواهد کرد؟ بستگی دارد . همسالان و والدین برای نوجوانان در زمینه های مختلف حکم راهنماهای قابل را دارند . گروه همسالان در زمینه های سطحی و اجتماعی مثل مد و احساسات مرتبط با مدرسه مطلع تر هستند . نوجوانان در رابطه با موضوعات اجتماعی جزئی و روز مره ای چون مد و لباس ، موسیقی و گذران اوقات فراغت خصوصأ در مقطع دبیرستان بیشتر تابع نظر همسالان خود هستند اما در مورد ارزشهای عمیق خانوادگی ، تحصیلی و مالی معمولا به پدر و مادر خود رجوع می کنند؛ البته اگر رابطه خوبی با آنان داشته باشند . نوجوانان به تدریج که بزرگتر می شوند به نظر صاحب نظران در هر زمینه رجوع می کنند .

پس اشتباه است که فکر می کنیم نوجوانان بین والدین و همسالان خویش گیر می کنند و خودشان هیچ نظری ندارند . تصمیمات نوجوانان غالبأ معرف این است که <نوجوانان قوه قضاوت مستقل و معقولی دارند> روابط همسالان تحت تأثیر روابط خانوادگی است . نوجوانان خود مختار از خانواده هایی بیرون می آیند که <روشهای اقتداری بر آنها حاکم بوده است.> کودکانی هم که در خانواده های کم توجه و بسیار کنترل کننده یا سهل گیر بزرگ شده اند به نوجوانانی تبدیل می شوند که به همسالان خویش گرایش دارند. لذا در این زمینه نیاز سنجی از اهمیت بالایی برخوردار است . اگر نیاز او را به دوست درک کنیم و انکار نکنیم و او را در انتخاب دوست یاری کنیم میتوانیم مطمئن باشیم که نوجوان ما با گذران وقت در کنار آنها هم به برطرف کردن نیاز پرداخته و هم به بازآموزی مهارت های جدید منجر شده است.

علاوه بر آن باید اقدامی کرد تا نوجوان بتواند در کنار خانواده برنامه های جذاب داشته باشد . به این طریق از خانواده گریزان نشده و کمتر تمایل دارد تا زمان بیشتری را به دوستان خود متعلق سازد لذا لازم است خانواده ها بیشتر از جوانان خود مواظبت نمایند و جوانان هم از تجربیات پدر و مادران خود بهره مند شوند . پدر و مادر خیر وخوشبختی فرزندانشان را می خواهند و خانواده ها ضمن احترام به شخصیت جوان ، نباید آنها را تنها بگذارند تا دچارفضایی که دشمن غربی برای ما فراهم کرده است گرفتار شوند.
پاسخ
 سپاس شده توسط امــــــیـــــــر راد
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان