امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تنگی نفس

#1
تنگی نفس:



تنگی نفس به حالت تنفس سخت، سطحی و آگاهی ناخوشایند از تنفس خود اطلاق میشود.تنگی نفس به علت عدم کفایت پمپاژ قلب ایجاد میشود که سبب احتقان ریه و ادم ریه میگردد.

علاوه بر عوامل قلبی ریوی عواملی مانند استرس ، اضطراب ، افسردگی و بعضی حالات روانی سبب تنگی نفس میشود چند نوع تنگی نفس وجود دارد. عموما سه نوع است:

1 _ تنگی نفس به هنگام فعالیت: این نوع تنگی نفس شایع است ،در مراحل اولیه نارسایی قلب تنگی نفس معمولا فقط با فعالیت ایجاد شده و با استراحت بهبود می یابد.

2 _ تنگی نفس اورتوپنه یعنی در حالت نشسته : که به این نوع تنگی نفس در حالت خمیده هم اطلاق میشود معمولا در هنگام استراحت و در وضعیت درازکش اتفاق افتاده و هنگامیکه به حالت نشسته در می آید خود به خود بهبود می یابد. اورتوپنه معمولا نشانگر وضعیت خطرناکتر سیستم قلبی نسبت به تنگی نفس فعالیتی یا کوششی است.

هنگامیکه بیمار حالت درازکش به خود میگیرد بازگشت وریدی زیاد شده که این امر سبب ازدیاد حجم خون داخل قفسه سینه و افزایش فشار مویرگی شده و در نتیجه یک احتقان ریوی به صورت گذرا ایجاد میشود.

اورتوپنه در مدتی کمتر از 5 دقیقه بعد از نشستن رفع میشود.

3 _ تنگی نفس حمله ای شبانه : به عنوان آسم قلبی هم خوانده میشود، این نوع تنگی نفس به دنبال نارسایی شدید بطن چپ ایجاد میشود. معمولا 2 تا 5 ساعت بعد از خوابیدن اتفاق می افتد و همراه با بیدار شدن بیمار ویزینگ Wizzing و تعریق به وجود می آید. این حملات تنگی نفس در اثر کشیده شدن مایع ادمی است که در طول روز از گردش خون خارج شده و هنگامیکه بیمار در وضعیت درازکش قرار میگیرد مایع ادم از بافت به گردش خون برمیگردد و در نتیجه حجم خون در قفسه سینه افزایش می یابد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان