امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روش های درمان تنگی نفس در خواب

#1
روش های درمان تنگی نفس در خواب



کلمه یونانی apnea به معنای نفس نکشیدن و تنگی نفس می باشد. بطور کلی سه نوع apnea (تنگی نفس) وجود دارد: مسدود کننده - مرکزی و ترکیبی. در بین این سه نوع، تنگی نفس مسدود کننده شایع تر می باشد. این نوع تنگی نفس در اثر مسدود شدن مسیر تنفسی رخ می دهد. صرف نظر از نوع تنگی نفس در حین خواب، این اتفاق در طول شب ممکن است بارها و بارها و گاهی اوقات به مدت یک دقیقه یا بیشتر اتفاق افتد.
مشکل تنگی نفس در خواب مانند بیماری دیابت بزرگسالی بسیار رایج می باشد و در ایالات متحده امریکا حدود 12 میلیون نفر به این عارضه مبتلا می باشند. ریسک فاکتورهای این عارضه شامل افزایش وزن و سن بالای 40 سال می باشد. اما با این حال تنگی نفس برای هر فردی در هر سنی حتی کودکان هم ممکن است رخ دهد. با توجه به این نکته که این عارضه جندان شناخته شده نیست و در بسیاری از موارد شخص متوجه ی مشکل خود نشده و همین عدم تشخیص به موقع می تواند عوارض قابل توجهی را به همراه داشته باشد.
تنگی نفس در حین خواب در صورتی که درمان نشود عوارضی چون فشار خون بالا و سایر بیماریهای قلبی- عروقی -اختلال حافظه – افزایش وزن – ضعف جسمی و سر درد را بهمراه خواهد داشت. خوشبختانه این اختلال قابل تشخیص و درمان می باشد. درمان های متعددی در حال حاضر وجود دارد و تحقیق برای دستیابی به راه های بیشتر در جریان می باشد.

روش هایی پیشنهادی برای درمان تنگی نفس در خواب:
روش هایی گوناگونی برای درمان این عارضه وجود دارد. انتخاب روش درمان باید متناسب با میزان شدت تنگی نفس فرد در حین خواب باشد . شدت تنگی نفس از طریق معاینه ساختار فیزیکی مسیر هوارسانی بدن و سایر سوابق پزشکی فرد تعیین می شود.
روش های درمان گوناگون در ادامه ذکر شده که فرد با در میان گذاشتن این مطالب با پزشک خود روش درمانی مناسب را بکار می گیرد.

درمان موقعیت خوابیدن:
تنگی نفس در شرایطی که فرد به پشت خوابیده شدیدتر می شود بنابراین یکی از روش ها می تواند اصلاح موقعیت خوابیدن فرد باشد. برخی از افراد از روش های خانگی و ساده برای حل این مشکل استفاده می کنند مانند قرار دادن توپ تنیس در داخل یک جوراب و سنجاق کردن آن به پشت لباس خوابشان تا در صورت غلط زدن و تغییر موقعیت به پشت در حین خواب از خواب بیدار شوند.

کاهش وزن:
تنگی نفس به هنگام خواب با افزایش وزن بیشتر می شود . چربی اضافی اطراف گردن مسیر عبور هوا و تنفس را تنگ تر کرده و منجر به تنگی نفس می شود. در برخی از افرادی که اضافه وزن داشته و تنگی نفسشان خفیف می باشد کاهش وزن می تواند در درمان عارضه شان موثر باشد. این مطلب به این معنا نیست که این عارضه فقط مختص افراد دارای اضافه وزن می باشد و یا به محظ کاهش وزن شرایط تنفس فرد بهبود می یابد.

اجتناب از مصرف الکل و سایر داروهای کنترل کننده سیستم عصبی مرکزی:
استفاده ی مداوم از الکل و یا داروهای ضدافسردگی و حتی مسکن ها و شل کننده های عضلات به دلیل ریلکس کردن عضلات ناحیه تنفسی فرد می تواند تنفس به هنگام خواب را دشوارتر سازد. بنابراین جلوگیری از مصرف الکل و داروهای کنترل کننده ی سیستم مرکزی عصبی می تواند در بهبود این عارضه موثر و مفید باشد.

لوازم دهان و دندان:
لوازم دهان و دندان که گاهی به نام لوازم دندانپزشکی هم بکار برده می شوند، برای درمان تنگی نفس با باز نگه داشتن مسیر هوایی (دم و بازدم) در فرد از 3 طریق زیر انجام می گیرد:

1. با فشار دادن فک پایین به سمت جلو با ابزار کمکی دندانپزشکی
2. جلوگیری از افتادن زبان بر روی راه هوایی
3. ترکیب هر دو مکانیزم

جراحی:
روش دیگر جراحی برای گشاد کردن مسیر تنفس فرد می باشدکه معمولا به ندرت انجام می گیرد. این عمل جراحی به طرق مختلفی انجام می شود و در برخی موارد مشاهده شده که عمل جراحی مشکل تنگی نفس به هنگام خواب را افزایش داده است.

فشار مثبت پیوسته بر روی مسیر هوایی (CPAP):
این دستگاه در جلوی دماغ فرد به هنگام خواب قرار گرفته و هوای موجود در فضای اتاق را با فشار بیشتری به سمت مسیر هوایی فرد هدایت می کند و از این طریق از بروز تنگی نفس جلو گیری می کند. استفاده از این دستگاه کمکی که به صورت یک آتل تنفسی می باشد موثرترین روش در درمان این اختلال تنفسی به هنگام خواب می باشد. برخی اوقات استفاده از این دستگاه ممکن است برای کاربر سخت و آزار دهنده باشد اما با توجه به این نکته که انواع گوناگونی از این دستگاه های کمک تنفسی وجود دارد شخص می تواند نوع مناسبتری را با مشورت پزشک خود انتخاب کرده و بکار برد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star درمان سرما خوردگی
  درمان و عکس گشادی مقعد + علائم و تشخیص گشاد شدن مقعد
  درمان خانگی کیست مویی دنبالچه + بهترین روشهای تخلیه در خانه
  هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  درمان آبسه مقعدی با لیزر بدون جراحی
  هزینه درمان شقاق با لیزر و عمل جراحی 1402 + تعرفه بیمه
  انواع توده تناسلی در مردان و زنان + درمان زائده با عکس
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  هزینه درمان کیست مویی با لیزر و عمل جراحی – سال 1401

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان