امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جنگ های کوتاه جبهه غربی

#1

همانطور که میدانید، جبهه غربی میان مرز های فرانسه و آلمان و کشور های همسایه تشکیل شده بود. آنچه در ذیل میخوانید تمام نبرد های جنگ جهانی اول با مختصر توضیحات آن است.


1914


نبرد لیگه(1)


نبرد لیگه اولین نبرد در جنگ جهانی اول بود و میشود گفت پیروزی اخلاقی برای متحدین بود و در مدت دوازده روز بلژیک در مقابل آلمان ایستادگی کرد. از 5 تا 16 اوت 1914 بلژیکی ها با موفقیت در برابر برتری عددی فوق العاده آلمانی ها ایستادگی کرده و به سربازان مقابل خسارت های سنگین وارد نمودند. ارتش دوم آلمان متشکل از 320 هزار سرباز از بلژیک که بی طرف بود، به منظور اجرای طرح اشلیفن(2) از آنجا گذر کردند و هدف نهایی آنها حمله به فرانسه از سمت شمال بود. لیگه کلید استراتژیکی بود که در بالای آردن(3) قرار داشته و علاوه بر آن، بهترین مسیر در قلب بلژیک بود.


شهر به صورت حلقه ای توسط 12 قلعه و تحت فرماندهی جرالد لمن(4) و لشگری 70 هزار نفری به شدت مسلح شده بود. حمله شبانه در 5 اوت دفع شد و تلفات سنگینی به آلمان تحمیل گردید. روز بعد به جای حمله به قلعه ها اریش لاندروف(5) فرمانده آلمانی به شهر از سوی عقب حمله کرد و میخواست مدت کوتاهی با ارتش در خط قلعه بلژیکی ها بماند و استحکاماتش را محکم تر نماید، اما موفق نشد.


اگر چه شهر را گرفتند اما آلمانی ها میدانستند که ادامه پیشروی آنها در بلژیک بدون شکست قلعه ها ممکن نیست. با کمک هویتزر 17 اینچ(6) در 16 اوت موفق به سقوط قلعه ها شدند. این مهم بود که بلژیک مقاومت بی سابقه ای در برابر حملات طولانی مدت و جدی آلمان در جنگ جهانی اول نشان داد، در حالی که فرانسه و بریتانیا فقط از خود و پاریس دفاع میکردند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جنگ های کوتاه جبهه غربی 1
استحکامات اطراف شهر


نبردهای مرزی(7)


این ابتکار عمل فرانسه بود که خاکی را که به آلمانی ها در جنگ فرانسه-پروس 1870-1871 از دست داده بودند پس بگیرند و یک سری درگیری بین مرز فرانسه و
آلمان در گرفت و به نبرد مرز معروف شد. جنگ هایی که در مول هوس، لورن، آردن، شارلوا، مونس(8) و جاهای دیگر به طور همزمان آغاز شد، مشخص شد که نتیجه برخورد برنامه های جنگی آلمان و فرانسه یعنی طرح های اشلیفن و طرح 17(9) بود.


نبرد مول هوس(10)


نبرد مولوز حمله گسترده ی فرانسه علیه آلمان بود و بخشی از تلاش فرانسه برای برگرداندن استان آلزاس(11) که در جنگ فرانسه-پروس در 1870-1871 از دست داده شده بود، محسوب میشد. نیروی فرانسوی تحت فرماندهی ژنرال لوئیس بونه آیو(12) از لشگر یکم فرانسه جدا گشته و به مرز در 7 اوت 1914 حمله نمودند. دشمن آنها لژیون هفتم آلمان بود و باید منطقه طبق طرح هفدهم فرانسه و ایجاد دوباره غرور و افتخار ملی دوباره بازمیگشت.


فرانسه به سرعت به شهر مرزی آلتکیرش(13) حمله نمود و بونه آیو که به مقاومت کم آلمانی ها مشکوک شده بود احتیاط کرد زیرا فکر میکرد دام های آلمانی برنامه ریزی شده سر راه قرار دارند. با این حال او روز بعد پیشرفت به سوی مول هوس را دستور داد و آن را با کمی تلاش تسخیر کرد، زیرا در آن زمان آلمانی ها آنجا را رها کرده بودند.


در فرانسه باز پس گیری مول هوس بدون مبارزه را جشن گرفتند و اما با ورود پشتیبانی آلمان از استراسبورگ(14) آلمانی ها ضد حمله ای در نزدیکی کرنای(15) ترتیب دادند. بونه آیو نمیتوانست با پشتیبانی تماس بگیرد و دستور به خروج آهسته از منطقه را داد. نیروهای پشتیبانی با عجله توسط فرمانده فرانسوی یعنی جوزف جوفر(16) حرکت کردند اما دیر شده بود. جوفر از دست بونه آیو بسیار عصبانی بود و او را متهم به عدم تجاوز کرد و بلافاصله او را خلع کرد. پس از او نیرو به رهبری پاول پایو(17) رسید که در باز پس گیری استان ناموفق ماند.


نبرد لورن(18)


تهاجم و باز پس گیری لورن یکی از بخش های عمده استراتژی قبل از جنگ فرانسه یعنی طرح هفدهم را تشکیل میداد. از دست دادن لورن و واگذار کردن به پروس ها در جنگ فرانسه-پروس در 1870-1871 تحقیر ملی ای بود که در نظر مردم و نیروهای نظامی یکسان دیده میشد و در ذهن خود خط مقدم جنگ بعدی را آلمان میپنداشتند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جنگ های کوتاه جبهه غربی 1
سواره نظام سنگین فرانسوی در راه مبارزه، پاریس، اوت 1914


نبرد توسط لشگر اول و دوم فرانسه شروع شد. اولی به رهبری ژنرال آگوست دوبایل(19) و برای گرفتن ساربورگ(20) و دومی به رهبری ژنرال نوئل د کاستلناو(21) برای گرفتن مورهانگ(22) منصوب شدند. از هر دو شهر به خوبی دفاع شد و وظیفه دفاع از آنها به ولیعهد راپرچت(23) واگذار شد که کنترل لشگرهای ششم و هفتم آلمان را داشت. راپرچت یک استراتژی داشت که بیانگر این بود که تحت حملات فرانسه قرار میگیرند و پس از آن فرانسوی ها با یک ضد حمله توسط استحکامات آلمان زمینگیر میشوند. این به کار بسته شد و همانطور که ارتش فرانسه پیشرفت میکرد با مقاومت جدی توپخانه آلمانی و آتش مسلسل ها مواجه گشت.


رئیس ستاد ارتش ژنرال هلموت فون مولتکه(24) یک تاکتیک تهاجمی ترتیب داد و پس از آن در 20 اوت ارتش آلمان شروع به عقب راندن فرانسه نمود. آنها متعجب و بدون هیچگونه کمکی در منطقه تثبیت شده، به سرعت عقب نشینی را رو به فرانسه شروع کردند. بدین ترتیب شکافی میان نیروهایی که در مول هوس بودند و نیروهای لورین درست شد و نیروهایی که در مول هوس بودند برای جلوگیری از حملات آلمانی ها به سوی شکاف بوجود آمده ناشی از نبود نیرو، عقب نشینی کردند.


جدا از طرح اشلیفن، راپرچت تشویقهایی دریافت کرد و به سوی مرز فرانسه نزدیک به شارمس ترو(25) حمله کرد. با این حال فرانسه با استفاده از هواپیماهای شناسایی آلمانی ها را کشف نموده و شروع به ایجاد یک دفاع مناسب نمودند. بنابراین دستاوردهای المان به حداقل رسیده و توسط ضد حمله فرانسه، نیروهای آلمانی تا 25 ام ریشه کن شدند. مبارزه تا پایان ماه اوت ادامه داشت و پس از آن، نبرد به سرعت به بن بست رسید.

نبرد آردن(1)


نبرد آردن در 21 و 23 اوت 1914 به وقوع پیوست که یکی دیگر از نبردهای مرزی اولیه انجام شده در ماه اول جنگ بود. این نبرد با برخورد متقابل نیروهای مهاجم فرانسوی و آلمانی در پایین جنگل آردن آغاز گشت. استراتژی فرانسه قبل از جنگ این بود که نیروهای آلمانی در این منطقه اول شروع به تیراندازی و پس از آن فرانسوی ها تیراندازی کرده و پس از آن توپخانه سریع فرانسه به کار بیفتد تا آلمانی ها اسلحه های سنگین خود را به زمین های جنگلی منتقل کنند. اما در عوض، حمله برنامه ریزی شده آلمانی ها آشکار شد.


پس نبردی بین دو طرف به وقوع پیوست. لشگر سوم با فرماندهی ژنرال پیر رافی(2) در جنوب و فرمانده لشگر چهارم کری(3)، به فرماندهی فرناند د لانگ(4) در شمال با لشگر چهارم آلمان به فرماندهی دوک آلبرشت(5) و ارتش پنجم با رهبری شاهزاده ویلهلم(6) میجنگیدند. سربازان آلمانی در 19 اوت از راه جنگل شروع به حرکت نمودند و شرایط بدتر شده و در زمانی دو ارتش به یکدیگر رسیدند که جنگل پوشیده از مه غلیظی بود و این دو ارتش اتفاقی به یکدیگر برخوردند.


در ابتدا فرانسه آلمان را یک نیروی سبک و سطحی فرض میکرد و در این حال تعداد ارتش فرانسه نیز کم بود. روز اول نبرد درگیری سبک بود و نبرد تا 21 اوت شروع نشد. با توجه به استراتژی فرانسه قبل از جنگ، یعنی طرح هفدهم، انتظار میرفت نیروهای آلمانی در این منطقه با سلاح های سبک درگیر شوند و فرانسه نیز همینطور و فرانسه با شلیک سریع توپخانه در منطقه پر از درخت جنگل آردن که به نفع فرانسه بود، وضعیت را به نفع خود نماید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جنگ های کوتاه جبهه غربی 1
نقشه نبرد آردن


با این حال وضعیت کنونی کاملا مخالف آن بود. فرانسه مشتاقانه به آلمان حمله کرد اما توسط آتش مسلسل عقب رانده شد. ارتش فرانسه با عجله ای که به خرج داده بود با موقعیت های تاکتیکی برتر آلمان مواجه گشت و عقب نشینی کرد و آلمانی ها آنان را در تمام راه برگشت به مرز فرانسه، تعقیب نمودند. فرانسه علاوه بر از دست دادن یک موقعیت استراتژیک منابع آهن در منطقه را نیز از دست داد.


نبرد شارلوا(7)


نبرد شارلوا یکی دیگر از نبرد های مرزی بود که از 12 تا 23 اوت 1914 انجام پذیرفت. این نبردی بود که توسط لشگر پنجم فرانسه که به سمت شمال رودخانه سامبر(8) در حال حرکت بود و لشگر های دوم و سوم آلمان که در حال حرکت از جنوب غربی بلژیک بودند انجام شد. ارتش پنجم میخواست به ارتش های سوم و چهارم در آردن ملحق شود و با این حال، فرض بر این قرار داده شد که آلمانی ها تماما از طریق شمال بلژیک حمله مینمایند. چارلز لانرزاک(9) فرمانده ارتش پنجم با این عقیده مخالف بود و ترس حمله ای از جانب شمال را داشت.


جوزف جوفر(10)، رئیس ستاد هر ایده ای را رد کرد و لانرزاک عاقبت او را متقاعد به انتقال ارتش پنجم به شمال نمود. در همین زمان لشگر پنجم وارد شده و واحدهای لشگر دوم آلمان نیز در منطقه بود. جوفر میخواست از سامبر حمله نماید و پیش بینی کرد که آلمان 18 لژیون دارد و با 15 لژیون لانرزاک برابری میکند. به علاوه سه لشگر برای تقویت از بریتانیا اعزام گردیدند. لانرزاک تعداد بالاتری را پیش بینی نموده و 32 لژیون را نزدیک به ارقام واقعی آلمان براورد کرد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جنگ های کوتاه جبهه غربی 1
نقشه نبرد شارلوا و نبرد مونز(21تا 24 اوت 1914)

او ترجیح میداد برای پشتیبانی بیشتر صبر نماید اما همان روز آلمانی ها از سراسر رودخانه حمله کردند و شدتشان بوسیله ضدحمله های فرانسه در ساحل کاهش یافت. روز بعد حمله اصلی آغاز گشت و ادامه دار شد. مرکز فرانسه متحمل خسارات شدید شد و عقب نشینی کرد اما فرانسوی ها در قسمت شرق و غرب هنوز به قوت خود باقی ماندند. عقب نشینی سواره نظام دوری از غرب بود و با خبر دار شدن از این وضعیت، جناح های چپ و راست نیز به دستور لانرزاک به طور کامل به شمال فرانسه عقب نشینی کردند.


محاصره ماهبوگ(11)


شهر ماهبوگ فرانسه قلعه ای بزرگ در مرز فرانسه بود. با اتصال کمتر از پنج خطوط اصلی راه آهن یک موقعیت استراتژی کلیدی و شناخته شده توسط هر دو طرف بود: 15 سلاح سنگین و مجموع 435 اسلحه و 35 هزار سرباز در آنجا وجود داشت. این شهر جهت پایه پشتیبانی برتانیا انتخاب شد، هنگامی که نیروهای شهر و لشگر پنجم فرانسه پس از وقایع شارلوا عقب نشینی نمودند، این شهر از حمایت متحدانش محروم گشته و پس از آن در 25 اوت محاصره شد. توپخانه سنگین آلمانی موفق به تخریب قلعه کلیدی اطراف شهرستان شد و ژنرال ژوزف آنتلمه فورنیه(12) که فرمانده پادگان بود حدود 13 روز بعد به آلمانی ها تسلیم شد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
جنگ های کوتاه جبهه غربی 1
سربازان آلمانی در بیرون از ماهبوگ، سپتامبر 1914
پاسخ
آگهی
#2
(02-11-2014، 17:12)سپهر82 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
الان به ما چه؟؟؟
چی کار کنیم؟؟؟Dodgy
آقا ی خوشمزه، بخون عبرت بگیر اگه نتونستی بگیری بگو خودم بهت بدم.
جنگ های کوتاه جبهه غربی 1
پاسخ
 سپاس شده توسط Son of anarchy


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جملات کوتاه از فرماندهان بزرگ
  پستی کوتاه درباره ی خودروی زرهی \"گولان\"ساخت رژیم صهیونیستی
  آشنایی با غول تانک بر Faun FS 42-75-42 ساخت آلمان غربی
  وضعيت جبهه هاي ايران در سخنراني شهيد احمد كاظمي
  سلاح تهاجمی کوتاه برد پِرِدتِر (اس. آر. ای. دبلیو) Predator
  موشک بالستیک هسته ای تاکتیکی کوتاه برد نصر
  پدافند کوتاه برد بر روی ناو جماران ؟
  نگاهی کوتاه به توان نظامی پاكستان .
Star خاطره ای از سرتیپ خلبان محمد عتیقه چی فرود میان جبهه خودی و دشمن!
  وحشت در جبهه داخلی اسرائیل از واکنش ناگهانی ایران

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان