امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شهر رویدر

#1
شهر رويدر از توابع بخش رويدر شهرستان بندر خمير، با مختصات جغرافيايي 55 درجه و 25 دقيقه طول شرقي و 27 درجه و 28 دقيقه عرض شمالي، در 87 کيلومتري شمال غربي بندر خمير و 140 کيلومتري بندر عباس واقع شده است.
رويدر از غرب به کوه شب، از جنوب به کوه رخ رويدر و از شمال شرقي به کوه گروه بنزي محدود مي‌شود. اين شهر از سطح دريا 830 متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن در تابستان گرم و در بهار و زمستان مطبوع و معتدل است.رودخانه دايمي رويدر، از ميان رویدر عبور مي‌کند.
بنابر منابع محلي، رويدر در حدود 8 قرن قدمت دارد. زيارتگاه هاي سيد حسن و ملک القدوس از قدمت کهن اين شهر حکايت دارند.
مردم رويدر به زبان فارسي دري با گويش محلي معروف به لاري سخن مي‌گويند و بيشتر آنان به دليل رفت و آمد با مناطق عرب نشين به زبان عربي نيز تسلط دارند. آن ها مسلمان و اکثراً پيرو مذهب شافعي هستند، برخي نيز پيرو مذهب شيعه جعفري مي باشند.
الگوي معيشت و سکونت
بر اساس نتايج سرشماري سال 1375،روستای رويدر در حدود 4720 نفر جمعيت داشته است که در سال 1385، به 8549 نفر افزيش يافته است.و اقدامات لازم برای شهر شدن رویدر انجام شد و اکنون مردم آن را به عنوان شهر رویدر می شناسند.
اقتصاد شهر رويدر، بر پايه فعاليت هاي زراعي، دامداري و باغداري استوار شده است. گروه کثيري از مردم در بخش خدمات و امور اداري فعاليت دارند. خرما، انبه، ليمو و سبزيجات مهم‌ترين محصولات زراعي اينجاست. انواع لبنيات مرغوب مانند شير، دوغ، ماست، کره و روغن محلي به وفور در اینجا توليد مي‌شود. توليد انواع صنايع دستي در رونق اقتصادي رویدر مؤثر است.
رويدر در محدوده اي پاي کوهي استقرار يافته و بافت مسکوني متراکمي دارد.چندين محله در کوهپايه و مابقي در ميان دشت استقرار دارند. رودخانه دايمي رويدر، رویدر را به دو بخش تقسيم نموده و راه دسترسي دو بخش اصلي از طريق پلي است که بر روي رودخانه احداث شده است.
مصالح به کار رفته در بافت سنتي مسکوني شامل خشت، گل، آجر، تنه و شاخه و برگ درختان نخل و درختان ميوه مي‌باشد. در ساخت خانه هاي جديد از مصالح نوين آجر،‌ سيمان و تيرآهن نيز استفاده شده است. معابر اصلي پهن و آسفالت است و بيشتر کوچه هاي فرعي آن باريک و پيچ در پيچ هستند.

جاذبه هاي گردشگري
رويدر بنا به شرايط مساعد اقليمي، به بهترين مکان تفريحي منطقه به ويژه در فصل زمستان و بهار تبديل شده است و هر ساله گردشگران بسياري به آن مراجعه مي‌کنند. از مهم‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي آن مي‌توان به موارد زير اشاره کرد.
دره چورستان که در سه کيلومتري رویدر واقع شده و چشم اندازي زيبا و دل انگيز دارد.
تنگه نباب که در امتداد دره چورستان و در 2 کيلومتري رویدر واقع شده، يکي از زيباترين گردشگاه‌هاي اين منطقه گرمسيري به شمار مي‌رود.
ارتفاعات رخ که همچون ديواري بلند، در حاشيه شهر واقع شده‌اند، چشم‌اندازهاي شهر را غنا بخشيده‌اند. در ايام مختلف سال گردشگران و کوهنوردان بسياري از مناطق مختلف کشور به اينجا مسافرت و به ارتفاعات رخ صعود مي‌کنند.

ارتفاعات کوه شب از ديگر چشم‌اندازهاي جالب توجه رویدر است.
غار تُرُد که در 5 کيلومتري واقع شده، بسيار جالب و مورد توجه کوهنوردان و غارنوردان است.
چشمه آب سرد انجيري و حواشي آن از تفرجگاه‌هاي سرسبز و جالب توجه رويدر است. آب اين چشمه زلال و گوارا است.
قلعه برج، که قدمت آن به دوره قاجاري مي‌رسد و دو زيارتگاه به نام‌هاي امام‌زاده سيد حسن و ملک‌القدوس نيز از اماکن زيارتي است.
از مراسم ويژه مردم رويدر مي‌توان به مراسم عيد فطر، عيد قربان، شب چله زمستان، شب چهارشنبه سوري، دعاي باران و عروسي هاي محلي اشاره کرد.
برگزاري مراسم عزاداري در ايام محرم و صفر نيز توسط شيعيان رویدر مرسوم است.
بهره‌گيري از موسيقي محلي به ويژه شروه خواني،‌ با سازهاي ني، عود، سرنا،‌ دهل، قره‌ني، چنگ و جفتي يدر مراسم شادي و عروسي رايج است.
از رقص‌هاي محلي مي‌توان به اسب پيرمرد و رقص دستمال بازي اشاره کرد.
مردم رويدر، به ويژه در شب‌هاي زمستان به دامان دشت و طبيعت روي مي‌آورند و از آرامش دلپذير آن بهره مي‌گيرند. خانه‌هاي بسياري نيز در تپه‌هاي اطراف ساخته شده که به عنوان محل اقامت شبانه استفاده مي‌شود و وقف عام شده‌اند.
گلابتون دوزي، خوس دوزي، گلدوزي، حصير بافي، زنبيل بافي، سون بافي و سفالگري، مهم‌ترين صنايع دستي رويدر به شمار مي‌روند.
از سوغاتي‌هاي رويدر مي‌توان به نان چورک، خرما چنگال، حصير، زنبيل و ديگر صنايع دستي اشاره کرد
پوشاک اغلب زنان رویدری لباس‌هاي بندري است. زنان از عباي مشکي و يا چادر، برقع، پيراهن و شلوار بندري استفاده مي‌کنند. مردان نيز از کت، شلوار، پيراهن و يا عباهاي عربي استفاده مي‌کنند.
از معروف‌ترين غذاهاي گردشگرپسند اينجا مي‌توان به بورَک، قليه ماهي، کماچ، نان مهياوه، شله، خورشت زنجبيل و نان محلي چورک اشاره کرد.
دسترسي: رويدر از طريق شمال غرب شهر بندر خمير با جاده‌اي مناسب و آسفالت قابل دسترسي است.
مردم بخش رویدر اکثریت سنی شافعی مذهب هستند مدرسه علوم دینی سلطان علما رویدر در سال 1373 تاسیس شده است و طلبه های آن از روستاهای اطراف و خود بخش رویدر هستند . و مدرسه علوم دینی خواهران با قدمت 12 سال در حال فعالیت است انجمن سبز بانوان که با همت زنان رویدر تاسیس شده است قریب به 4 سال است که از فعال ترین کانون مذهبی رویدر به شمار می آید که شامل دو مهد کودک جلسات سخنرانی کلاس تجوید و تعلیم قرآن کلاس حدیث و فقه برای بانوان است. انجمن خیریه رویدر که فعالیت های چشم گیری در سال های اخیر دارد که اکثریت اقشار مردم بانی خیر آن هستند از جمله کارمندان آموزش و پرورش و کارمندان شرکت سیمان و خیرین خارج از کشور فعالیت انجمن خیریه به غیر از کمک به خانواده های کم درامد و بیماران کم بذاعت برگذاری جشن های عروسی دسته جمعی جوانان است که در فضای شاد و مذهبی باحضور امام جمعه اهل سنت بندرعباس برگذار می شود که استقبال خوبی از سوی جوانان داشته است. مردم غیور رویدر در ماهای رمضان فعالیت مذهبی خود را دو چندان می کنند و 13 مساجد رویدر با برگذاری نماز تراویح و تهجد و جلسات سخنرانی و حلقه قرآن پذیرای جوانان است. از جمله فعالیت های جوانان در این ماه مبارک تهیه و توزیع سی دی ها و بروشورهای مذهبی، برگزاری مسابقات مختلف مذهبی برگزاری مسابقه فوتبال به نام جام رمضان اشاره کرد.
مردم فهیم و با فرهنگ رویدر که اکثریت تحصیل کرده هستند به اعتقادات مذهبی خود پایبند هستند و انشالله با کوشش مدرسه دینی و انجمن سبز سعی بر بالا بردن فرهنگ مذهبی مردم رویدر و اطراف دارند.

شهر رویدر 1

شهر رویدر 1

شهر رویدر 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان