امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

طرح‌های انتقال آب از دریا حتمی است

#1
Heart 
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این که انتقال بین حوضه‌ای آب تنها برای مصارف شرب و لاغیر صورت گیرد در مورد سیاست وزارت نیرو با توجه به افزایش پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای گفت: در حال حاضر حداقل چهار طرح انتقال آب از دریا در حوضه خلیج فارس و دریای عمان و دو طرح نیز در شمال کشور در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌شود که با شکل کاملا اقتصادی این طرح‌ها حتما انجام شود.
به گزارش جهان؛علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بر اساس سیاست نیرو انتقال بین حوضه‌ای آب تنها برای مصرف شرب صورت می‌گیرد چرا که این انتقال تنها در شرایط خاصی امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: یکی از شروط این است که حتما حوضه‌ای که از آن آب منتقل می‌شود دارای منابع کافی باشد و از سوی دیگر این کار تنها برای مصرف شرب صورت گیرد. همچنین حوضه گیرنده آب باید به صورت بهینه آب را مصرف کند و آب در آن محل هدر نرود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر این که انتقال بین حوضه‌ای یک روش بسیار محدود است، گفت: این کار طبعا راهکاری پرهزینه است که هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی دارد. چرا که معمولا حوضه دهنده آب موافق این امر نیست.

دائمی با اشاره به این که انتقال آب از دریا نیز باید حتما با شیرین‌زدایی و نمک‌زدایی همراه باشد که روشی پرهزینه می‌شود، ادامه داد: برای شیرین‌سازی آب دریای خزر حداقل سه هزار تومان برای هر متر مکعب آب باید هزینه شود بنابراین باید مطمئن باشیم که این آب پرهزینه از نظر اقتصادی منطقی است.

وی با اشاره به طرح‌های در دست انتقال آب به ویژه از دریا تاکید کرد: انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس حتما انجام می‌شود، انتقال از دریا شامل طرح‌های مهمی می‌شود که در بلند مدت باید صورت گیرد تا حاشیه‌ی ایمنی ایجاد کند تا وابسته به بارندگی نباشیم و بتوانیم از آب دریا استفاده کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با تاکید بر مشکلات زیست محیطی طرح‌های عمرانی گفت: باید تلاش کنیم که مشکلات زیست محیطی به حداقل رسد.

دائمی در مورد متقاضیان آب انتقالی از دریا گفت: معمولا متقاضیان اصلی این کار صنایع هستند. در مورد انتقال آب از دریا باید هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی سنجیده شود و از سوی دیگر انتقال آب بین حوزه‌ای تبعات اجتماعی بالایی دارد که باید سنجیده شود.

به گزارش ایسنا، با روی کار آمدن حمید چیتچیان در وزارت نیرو جلوی بسیاری از طرح‌های سدسازی با بهانه توجیه نداشتن گرفته شد در حالی که اکنون می‌بینیم وزارت نیرو طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای را توسعه می‌دهد که هزینه و تبعات بالایی دارد.

انتقال آب از دریا کاری است که ایران در حاشیه خلیج فارس دیرتر از بسیاری از کشورها آغاز کرده اما انتقال آب بین حوضه‌ای شرایط خاص خودش را دارد که شاید رشد چشمگیر آن نگرانی‌هایی را در حوضه‌های مختلف آبی با توجه به مشکل مدیریتی موجود در کشور در حوزه آب به عنوان چالش اصلی مطرح می‌شود، به وجود آورده است.
طرح‌های انتقال آب از دریا حتمی است 1
پاسخ
 سپاس شده توسط سارا بهرامپور
آگهی
#2
عالی بود ممنون
در زندگی مهم نیست به کجا سفر میکنید مم این است که با چه کسی سفر میکنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط ✘PETER✘


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Heart مسکو: اطلاعات موثق داریم که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته اند
  انتقال زن 400 کیلویی گیلانی به بیمارستان (عکس)
Heart سازمان بهداشت جهانی: شیردهی عامل انتقال کرونا نیست
  افزایش احتمال انتقال کرونا در محیط‌های بسته
  افزایش احتمال انتشار و انتقال کروناویروس با کولر گازی
  فعالیت پایگاههای انتقال خون هشت شهرستان گیلان در شب های قدر !
Heart ایران آمادگی دارد تجربیات خود در زمینه مهار ویروس کرونا را به ایتالیا انتقال دهد
  توضیح درباره خبر جعلی انتقال کرونا از طریق هوا
  معجزه رهایی این دختر از مرگ حتمی (عکس)
Shocked زنده ماندن پیرمردی 4 روز بدون آب و غذا وسط دریا + عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان