امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سوریه بدون ایران درژنو۲ شرکت نمی‌کند

#1
Heart 
کارشناس مسائل راهبردی راهبردی خاورمیانه با بیان اینکه نشست ژنو۲ بدون حضور ایران نشست موفقی نخواهد بود گفت: سوریه بدون حضور ایران درنشست ژنو۲ دراین نشست شرکت نخواهد کرد.
به گزارش جهان، "امین حطیط" درگفت‌وگو با تسنیم درارتباط با علل مخالفت آمریکا با حضورایران درنشست ژنو۲ گفت: این موضوع ریشه در دوعامل دارد اولین علت مربوط به جایگاه وموقعیت راهبردی ایران درمنطقه است. آمریکا درچارچوب گروه ۱+۵ درحال مذاکره با ایران درخصوص برنامه‌های هسته‌ای تهران است لذا در شرایط کنونی تمایل ندارد جایگاه و موقعیت ایران را درسطح منطقه افزایش دهد. دوم اینکه آمریکا ملاحظه می کند حضورایران درکنار سوریه در نشست ژنو۲ می تواند به تقویت موضع دمشق منجرشود واین مانع از واردکردن هرگونه فشاری برسوریه خواهد شد واین به سود منافع واشنگتن نیست.

این کارشناس مسائل راهبردی خاورمیانه با اشاره به ا برخی اخبار مبنی بر حضور ترکیه وقطر درنشست ژنو۲ گفت: درارتباط با حضور این کشورها درنشست ژنو۲ باید بگویم که تمام کشورها و جریان‌هایی که درجنگ داخلی سوریه نقش دارند، حضورشان در این نشست مفید خواهد بود. البته این مفید بودن درصورتی است که حضورآنها به پایان جنگ داخلی سوریه منجرشود اما اگرحضورشان فقط برای تعیین چارچوب مذاکرات باشد، این حضور بی فایده و زیان بخش خواهد بود.

ناتوانی غرب و متحدانش

این تحلیلگر لبنانی با اشاره به سخنان مقامات دیپلماتیک فرانسوی مبنی براینکه پاریس و ریاض خواستار باقی ماندن بشاراسد درقدرت نیستند. گفت: شما می دانید حمله‌ای که به فرماندهی غرب ومتحدان منطقه‌ایش نظیر ترکیه وعربستان علیه سوریه انجام شد، با هدف سرنگونی نظام بشاراسد بود. این حمله دراثرمقاومت ملت و ارتش سوریه با شکست مواجه شد. مهم ترین هدف غرب این است که موقعیت سیاسی سوریه را درمنطقه نابود سازند. اینها فهمیدند که دست یابی به این مهم ازطریق نظامی ممکن نیست. اما تصورکردند که از طریق نشست ژنو ۲ بتوانند به این هدف دست پیداکنند. به همین دلیل، آنها در نشست ژنو۲ شرکت می کنند ولی به اعتقاد بنده غربی‌ها و متحدانشان قادر نیستند به این هدف دست پیدا کنند و نظام بشاراسد را سرنگون سازنند.

توافق با تهران

حطیط درخصوص امکان حضورایران درنشست ژنو۲ گفت: آمریکا درصورتی با حضور ایران دراین نشست موافقت می کند که با تهران مستقیما به یک توافق محرمانه و زیرمیزی دست پیدا کند. این توافق می‌تواند دریکی از موارد ذیل باشد. اول آن است که تهران به صورت عملی ازحمایت گروه‌های مقاومت ازجمله حزب‌الله لبنان درمنطقه دست بردارد زیرا امکان ندارد واشنگتن به تهران اجازه دهد وارد فضای استراتژیک بیشتری شود درحالی همچنان از مقاومت حمایت می کند. دوم آنکه ایران هیچ اقدامی انجام ندهد تا کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نگران شوند. سومین انتظاری که واشنگتن از ایران دارد این است، تهران به نفع آمریکا کمک کند تا صلح و ثبات و آرامش درعراق و افغانستان برقرار شود.

کمک به عقب نشینی آمریکا از افغانستان

وی تصریح کرد: بنده براین باورم آمریکا به این موضوع بسنده خواهد کرد که ایران به عملیات عقب نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان کمک کند تا خروج این نیروها که قراراست درسال ۲۰۱۴ انجام شود، درکمال امنیت و آرامش برگزار شود. فکرمی کنم این موضوع قابلیت اجرایی شدن را دارد. اگر چنین توافقی بین تهران – واشنگتن امضاء شود، فکرمی کنم آمریکا با حضور ایران در نشست ژنو۲ موافقت کند.اما بقیه هدف ها برای وارد کردن فشار به تهران است.

شرکت ایران در نشست ژنو۲

این کارشناس لبنانی با ابراز تردید نسبت به برپایی نشست ژنو۲ در زمان مقرر گفت: این نشست درمعرض خطرعدم برگزاری قرار دارد. با توجه به کش وقوس‌هایی که برای طرف‌های شرکت‌کننده دراین نشست وجود دارد،‌ بنده معتقد نیستم که نشست مزبور در موعد مقرر برگزار خواهد شد. به هرحال، چنانچه نشست ژنو۲ درموعد مقرر برگزار شود این نشست موفق نخواهد بود مگراینکه ایران درآن حضور داشته باشد. زیرا سوریه بدون حضور ایران درنشست ژنو۲ دراین نشست شرکت نخواهد کرد لذا به هیچ یک از توافقات آن پایبند نخواهد بود.
سوریه بدون ایران درژنو۲ شرکت نمی‌کند 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Heart مسکو: اطلاعات موثق داریم که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته اند
Heart رئیس‌جمهور ارمنستان:حوزه قفقاز در حال تبدیل به سوریه‌ دیگر است
  فروش ویژه انواع درب ضد سرقت شرکت اتحاد درب
  تاریخ برگزاری کنکور بدون تغییر ماند!
  عوامل اجرای موسیقی خیابانی بدون رعایت الزامات فرهنگی و بهداشتی در ایلام دستگیر شدند.
  عروس با سر کچل شده در مراسم عروسی اش شرکت کرد ( عکس )
Heart نباید سناریوی سوریه در لیبی تکرار شود
Heart تصور اینکه بدون مبارزه شوروی علیه نازیسم، چه بر سر جهان می‌آمد، ممکن نیست
Heart تحریم ۸ شرکت فعال در زمینه آهن و فولاد توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان