امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عراقچی:نسبت به هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار می‌دهیم

#1
Heart 
متاسفم که احمد شهید بیشتر در یک اپوزوسیون ظاهر شدند و اقدامی انجام دادند که فراتر از وظایفش به عنوان گزارشگر سازمان ملل بود. برای ما اصلا قابل فهم و پذیرش نیست که ایشان خارج از چارچوب وظایف با افرادی ملاقات کنند، در جاهایی مصاحبه کنند در مجامعی حاضر شوند که مربوط به مسوولیت ایشان نیست.
عراقچی:نسبت به هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار می‌دهیم
به گزارش جهان، سید عباس عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: سخنگوی وزارت خارجه که یک خانم است تا هفته آینده معرفی می‌شود.

وی همچنین از تصمیم به اعزام اولین سفیر زن وزارت خارجه به یکی از کشورهای خارجی خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با اعلام تصادفی بودن هم‌زمانی سفر جفری فلتمن با سلطان قابوس به ایران گفت: دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه به صراحت به معاون دبیرکل سازمان ملل ابلاغ شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر جفری فلتمن به ایران گفت: در درجه اول باید بیان کنم که ما چیزی با عنوان سفر معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا به ایران نداریم و نداشتیم.

وی ادامه داد: آقای فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل است و تحت همین عنوان هم به ایران سفر داشته است و ما هیچ ارتباطی بین ماموریتی که ایشان در سفر به ایران انجام دادند به عنوان معاون دبیرکل با ملیت ایشان و سوابق دیپلماتیک ایشان قائل نیستیم. همزمانی این سفر با سفر سلطان قابوس سلطان محترم عمان کاملا تصادفی بوده است و هر کدام اینها با اهداف جداگانه‌ای طراحی شده است.

عراقچی تصریح کرد: سفر فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل در خصوص مسائل منطقه به ویژه موضوع سوریه بود. مدتی بود که قرار بود این سفر انجام شود حتی یکی دو بار به تاخیر افتاد تا اینکه در زمان حاضر انجام شد و دیروز ایشان در تهران حضور داشت و ملاقات‌های خود را با وزیر امور خارجه و دو تن از معاونان وزیر امور خارجه انجام داد. بحثی که وجود داشت صرفا بحث مسائل منطقه با محوریت سوریه بود که رایزنی‌های مختلفی صورت گرفت و چون ایشان از منطقه هم آمده بود دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کردند و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران هم به ایشان منتقل شد به خصوص در رابطه شرایط این چند روز اخیر و احتمال حملات نظامی که به صراحت به ایشان گفته شد که هرگونه استفاده از ابزارهای نظامی تبعات سنگین خود را برای نه تنها سوریه بلکه برای کل منطقه خواهد داشت و به هر حال دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران تشریح شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر سلطان قابوس به ایران نیز بیان کرد: این سفر نیز اهداف خود را داشت. ایشان برای حضور در مراسم تحلیف جناب آقای دکتر روحانی ابزار علاقه کرده بود اما به دلیل همزمانی آن با ایام سعید عیدفطر و اهمیتی که این عید در کشورهای اسلامی و منطقه خلیج‌فارس داشت این سفر را با تاخیر انجام دادند و به عنوان اولین میهمان خارجی به دیدار جناب آقای دکتر روحانی آمدند.

وی ادامه داد: روابط جمهوری اسلامی ایران و عمان روابط کاملا نزدیک و برادرانه‌ای است غیر از بحث هدف اول سفر که تبریک و نشان دادن عمق روابط دوستانه و برادرانه دو کشور بود طبعا همکاری‌های مختلف در حوزه‌های به ویژه با موضوع انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. همین طور سایر همکاری‌های سیاسی دو کشور. ایران و عمان همواره روابط دوستانه و عمیقی داشتند ما در دوره‌های مختلفی با هم همکاری داشتیم بحث ترانزیت‌،انرژی‌، صدور گاز و بحث های دیگر. وزرای امور خارجه، انرژی،‌ اقتصادی،‌فرهنگی ایشان را همراهی می‌کردند که با همتایان خود دیدارهایی را داشتند و در مجموع سفر از نظر ما سفر بسیار خوب و موفقی بود و در راستای گسترش همکاری‌های دو جانبه کشور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات احمد شهید مبنی بر نوشتن دو نامه به حسن روحانی برای سفر به ایران گفت: آقای احمد شهید دو نامه به آقای روحانی نوشته است. نامه‌ها به دفتر آقای روحانی ارسال شده است درباره درخواست ایشان برای سفر به ایران باید این واقعیت را عرض کنم که ما متاسفانه جناب آقای شهید را گزارشگر منصفی نمی‌دانیم. ایشان در گزارش‌های گذشته خود جانب انصاف را رعایت نکردند حتی متاسفم که بیشتر در یک اپوزوسیون ظاهر شدند و اقدامی انجام دادند که فراتر از وظایفش به عنوان گزارشگر سازمان ملل بود. برای ما اصلا قابل فهم و پذیرش نیست که ایشان خارج از چارچوب وظایف با افرادی ملاقات کنند، در جاهایی مصاحبه کنند در مجامعی حاضر شوند که مربوط به مسوولیت ایشان نیست.

وی افزود: به هر حال تا این روند غیر منصفانه توسط ایشان متوقف نشود طبعا زمینه‌ای برای سفر ایشان به ایران وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره مطالب منتشر شده در نشریه فارین پالسی در مورد حمایت‌های آمریکا از صدام در جنگ تحمیلی علیه ایران نیز گفت: اسنادی که درباره کمک آمریکا به رژیم صهیونیستی منتشر شده برای ما خبر جدیدی نبود، ما از کمک‌های گسترد‌ه‌ای که آمریکا و کشورهای غربی دستور جنگ ایران به صدام انجام داده بودند اطلاع داشتیم و مدارک زیادی در این باره وجود دارد از جمله در مورد بحث حملات شیمیایی مدارک زیادی وجود دارد و حتی بعضی از شرکت‌های آمریکایی به این دلیل به دادگاه کشیده شدند و با پیگیری‌هایی که انجام شد محکوم شدند.آنچه که در اینجا مطرح است سیاست دوگانه آمریکایی‌ها است که به هیچ معیار و اصول انسانی و مقررات بین‌المللی پایبندی عمیقی ندارند. تروریست‌ها هر جایی که در جهت منافع آنها باشند خوب هستند و در مواردی که علیه منافع آنها باشند بد هستند. حملات شیمیایی اگر در راستای منافع آمریکا باشد نه تنها سکوت می‌کنند بلکه برای آنها کمک هم می‌خواهند اما در جای دیگری اگر بتوانند بهانه جویی کنند به بهانه سلاح‌های شیمیایی در جهت منافع خودشان از آن استفاده می‌کنند و این نکته‌ای است که در سوریه می‌گذرد.

وی در ادامه درباره تلاش برخی کشورها برای مداخله نظامی در سوریه گفت: به بهانه اینکه حملات شیمیایی توسط دولت در این کشور صورت گرفته است در روزهای اخیر فضاسازی گسترده‌ای را مبنی بر حمله نظامی به سوریه صورت دادند که در این باره چند نکته قابل توجه است. استفاده از سلاح‌های شیمیایی در هر شرایطی توسط هر طرفی محکوم است و ایران به عنوان یکی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی قاطعانه آن را محکوم می‌کند. این مساله در اعتقادات ما جا دارد که از نظر ما تمامی سلاح‌های کشتار جمعی خلاف اسلام، اخلاق و انسانیت است و هم اینکه ما به عنوان قربانی این سلاح‌ها همواره آن را محکوم کردیم. نفس استفاده از این سلاح‌ها در هر شرایطی و با هر هدفی محکوم است اما دلایل و اسنادی وجود دارد که آنچه که در سوریه اتفاق افتاده توسط گروه‌های تروریستی بوده است .

وی توضیح داد: اسناد این مساله حتی توسط دولت روسیه در شورای امنیت به نمایش گذاشته شد و کاملا هم منطقی به نظر می‌رسد که در شرایطی که بازرسان سازمان ملل در سوریه بودند این کار صورت گرفته و بهانه‌ای به دست کشورهای غربی داده می‌شود و در پی آن تلاش برای استفاده از ابزارهای نظامی علیه دولت سوریه و مردم آن کشور مطرح می‌شود و توسط برخی کشورها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

عراقچی ادامه داد: ما به شدت نسبت به هرگونه استفاده از حملات نظامی و هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار می‌دهیم مسلما تبعات خطرناکی برای منطقه و عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت و این تبعات و عواقب به سوریه محدود نخواهند ماند و کل منطقه را درگیر می‌کند.

عراقچی تاکید کرد: منطقه ما در شرایط بسیار حساسی به سر می‌برد و بیش از هر چیز به آرامش نیاز دارد و باید راهکارهای سیاسی برای حل مشکلات پیدا کرد. امیدواریم عقلانیت کافی در رهبران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که اظهاراتی مبنی بر حملات نظامی داشته‌اند وجود داشته باشد به خصوص اینکه شورای امنیت سازمان ملل هم هیچگونه مجوزی در این باره صادر نکرده است.
عراقچی:نسبت به هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار می‌دهیم 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star نان گران نشد! هشدار برای گران فروشان!
Subarrow دعوت پارلمان سوریه از مجلس ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور
Subarrow سیاست آمریکا نسبت به ایران به ویژه فعالیت های آن در منطقه چیست
  هشدار فرابورس درباره دستکاری قیمت سهام در شبکه‌های اجتماعی
  ربیعی: رییس مجلس در ابلاغ قانون اقدام لغو تحریم ها عجله کرد
  اقدام عجیب در کتاب فارسی پایه هفتم
Heart به موضع خود در حمایت از مسأله فلسطین ادامه می‌دهیم
Heart مسکو: اطلاعات موثق داریم که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته اند
Heart رئیس‌جمهور ارمنستان:حوزه قفقاز در حال تبدیل به سوریه‌ دیگر است
Heart نباید سناریوی سوریه در لیبی تکرار شود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان