امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

صدایی که می توان شنید

#1
Smile 
فاطمه(س) یک زن معمولی نبوده است، یک زن روحانی و ملکوتی و یک انسان به تمام معنا بوده است. تمام نسخه انسانیت و تمام حقیقت زن بوده است. امام صادق (ع) در روایتی می فرماید درباره این آیه شریفه «انا انزلناه و فی لیله القدر» می فرماید که شب قدر فاطمه (س) است. امام صادق (ع) می فرماید اگر علی نبود که با فاطمه (س) ازدواج کند احدی روی کره زمین پیدا نمی شد که همسنگ و همتای فاطمه (س) باشد


فاطمه زهرا (س) دارای فضایل گوناگونی است. یک بعد وجود ایشان شخصیت و حقیقت پنهان و ناشناخته زهراست. زهرا(س) به حسب روایات متعدد و متواتر حقیقتی است ناشناخته و بالا سری است از اسرار الهی که تنها آفریدگار و خالق او و کسی که خالق، او را آگاه کند نسبت به این حقیقت راه پیدا می کند و دیگران را به این حقیقت و درک آن راهی نیست. یک حقیقت کاملا ملکوتی و الهی دارد و سری در او نهفته است که خدا او را می شناسد. روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد. از جمله امام (ع) می فرماید: «انما سمیت فاطمه... » فاطمه را از آن جهت فاطمه نامیدند یعنی قطع کننده، چرا که مردم از شناخت حقیقت او مایوس و محرومند و عاجزند. امام عسگری (ع) در روایتی می فرماید که ما امامان حجت های خداوند بر بندگان هستیم و فاطمه حجت بر ما ائمه است. اما این چه رمزی است؟ امام باقر (ع) می فرماید فاطمه زهرا (س) شخصیتی است که تمام مخلوقات موظف به اطاعت از او هستند، از جن و انس و پرندگان و تا برسد به انسان ها و فرشتگان و ملائکه و انبیا.


حتما شنیده اید و خوانده اید که امام خمینی (ره) فرمودند در کافی با سند معتبر نقل شده است که حضرت امام صادق (ع) می فرماید که فاطمه بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بود و حزن و شدت بر ایشان غلبه داشت و جبرییل امین می آمد و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد. امام می فرماید که ظاهر این قضیه چنان بوده است که در این ۷۵ روز مراوده بوده است. یعنی رفت و آمد جبرییل زیاد بوده است و گمان ندارند که غیر از طبقه اول پیامبران غیر از آنها چنین شده باشد. می فرماید حتی در مورد ائمه هم من


این گونه ندیدم. در هر صورت من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای زهرا (س) ذکر کرده اند بالاتر می دانم. این هم جمله یی است که در صحیفه ذکر شده است. باز در جای دیگری می فرماید فاطمه زنی است که اگر مرد بود، نبی بود. زنی که اگر مرد بود به جای رسول الله (ص) بود. فاطمه یک زن معمولی نبوده است، یک زن روحانی و ملکوتی و یک انسان به تمام معنا بوده است. تمام نسخه انسانیت و تمام حقیقت زن بوده است. امام صادق (ع) در روایتی می فرماید درباره این آیه شریفه «انا انزلناه و فی


لیله القدر» می فرماید که شب قدر فاطمه است. امام صادق (ع) می فرماید اگر علی نبود که با فاطمه ازدواج کند احدی روی کره زمین پیدا نمی شد که همسنگ و همتای فاطمه باشد.


درباره فضایل فاطمه زهرا (س) در عین اینکه یک شخصیت ملکوتی دارد، کمالات انسانی در اوجش در وجود ایشان متجلی و متبلور است. علم فاطمه زهرا (س)، عبادت و تقوای ایشان، تمام خصوصیات اخلاقی و کمالات انسانی در ایشان جمع شده است. جالب این است که هم علمای شیعه و هم علمای اهل سنت در این زمینه روایات متعددی را نقل کرده اند. در کتاب شریف «فضایل الخمسه» ۲۰ فصل در باب فاطمه زهرا (س) است.


فاطمه زهرا (س) در عین اینکه یک حقیقت ناشناخته یی است، یک الگو و اسوه است. کسی نگوید که این شخصیتی که ناشناخته است چگونه می تواند برای ما اسوه باشد در حالی که باید گفت که خیر، آن جنبه ملکوتی فاطمه نمی خواهد برای ما اسوه باشد، آن جنبه انسانی اش منظور است.


در روایتی از پیامبران آمده است که در میان مردان افرادی که به کمال رسیده اند فراوانند اما در میان زنان چهار زن در اوج کمال بودند، مریم بنت عمران، آسیه، خدیجه و فاطمه بنت محمد (ص) . از مریم و آسیه و از خدیجه و از همه آنها و از همه زنان دنیا، افضل، فاطمه زهرا (س) است. فاطمه زهرا(س) با آفرینشش، با زندگی و منش و روشش، با سیره عملی اش به تمام بشریت راه را نشان داد و به همه سوال ها پاسخ گفت. به همه شبهاتی که درباره زنان و مردان آمده است پاسخ گفت. ایشان برای همه زنان و برای همه انسان های با ایمان اسوه است؛ بنابراین فاطمه (س) علاوه بر حقیقت ملکوتی اش به لحاظ انسان بودن اسوه است، چون اسوه باید دست یافتنی و قابل دیدن و شناختن و پیروی کردن باشد، فاطمه زهرا (س) زندگی عادی می کند، فاطمه (س) غذا می خورد، نان می پزد، فاطمه (س) زندگی عادی خودش را اداره می کند، فرزندانش را پرورش می دهد و خطبه می خواند و تمام شوونات زندگی عادی را دارد و از این جنبه فاطمه اسوه است به خصوص برای بانوان.


تنها راه نجات زنان و تنها الگویی که زن را به کرامت واقعی خودش می رساند و از او به عنوان یک ابزار استفاده نمی کند و او را به میدان مبارزه و مسائل اجتماعی می کشاند، آن زندگی زهرای مرضیه (س) و حقیقت انسانی ایشان است. امام صادق (ع) می فرماید: که همه زنان عالم، باید این الگو را بشناسند تا به کمال برسند. منتها در صورتی فاطمه (س) می تواند الگو باشد و می تواند فمینیست را کنار بگذارد و می تواند اندیشه ارتجاعی طالبان و وهابی و خشک مقدس ها را کنار بزند که ما در فاطمه شناسی دچار اشتباه نشویم. در شناخت و معرفی ایشان آن انحرافی که دیگران دارند در ما به وجود نیاید و ایشان را وارونه و غلط نشناسیم و حقیقت وجودی ایشان را غلط معنا نکنیم. سوگواری برای حضرت فاطمه (س) خوب است اما در کنار سوگواری باید حضرت فاطمه (س) را خوب شناخت. حضرت فاطمه (س) خلق نشده است که ما دو دهه در سال برای او سوگواری کنیم اما زنان ما ستاره های سینمایی را الگوی خود قرار دهند و تحت تاثیر این و آن قرار گیرند.


حضرت فاطمه زهرا (س) سه خطبه مشهور دارد. یک خطبه درباره شأن حضرت علی (ع) و مساله غدیر است. یک خطبه وقتی زنان مهاجر انصار می آیند زنان را مورد خطاب قرار می دهد و آنها را نکوهش می کند که چرا نشسته اید و ساکت هستید. اگر مردان شما منحرفند چرا بلند نمی شوید و قیام نمی کنید؟ و یک خطبه در مسجد نبوی ایراد می کند که یک دایره المعارف از نظر ادبی و فصاحت و بلاغت است و چیزی از نهج البلاغه علی کم ندارد و از نظر محتوا بسیار بالاست.


فاطمه زهرا(س) وقتی آن خطبه بلند را بیان کرد رو به قبر شریف رسول الله این چند بیت را خواند:


پدرجان، رسول الله، بعد از تو بلایای بزرگی رخ داد، اگر تو بودی این مصیبت ها برای ما آسان می شد و ای کاش بودی و می دیدی/


پدرجان، ما تو را از دست دادیم، مانند سرزمینی که از باران محروم می شود، یا رسول الله (ص) قوم تو فاسد شده اند و بیا و ببین که پیروان تو، چه راه انحرافی را پیموده اند/


یا رسول الله (ص)، همین که تو رفتی مردانی برای ما رو ترش کردند و ما را خفیف کردند و از هر میراثی محروم ساختند/


یا رسول الله(ص)، ای کاش که ما زنده نبودیم و مرگ تو را تجربه نمی کردیم، ای کاش ما پیش از تو از دنیا رفته بودیم و بعد از ما، تو را به خاک می سپردند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چگونه می توان فهمید که امام زمان (عج) از ما راضی هستند یا خیر؟
  چگونه مي توان از کسي که آبروي شخصي را برده گذشت کرد؟
  چه زمانی می توان روزه را خورد؟
  آیا می‌توان هر روز توبه کرد؟
  فطریه را به چه افرادی می‌توان داد؟
  خدا کیست و چه دلیلی می‌توان برای اثبات او آورد؟
  جامعه عقل مدار را نمی توان فریب داد !
Rainbow آیا خمس را می توان مصرف کرد؟
  توان دشمن را تحقیر كنید
Heart آیا در نماز جماعت می توان به امام جماعت غیر روحانی اقتدا کرد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان