امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اولین حوزه‌ علمیه جهان اسلام کجاست؟

#1
Smile 
همراهي او با پيامبر و مسلمانان در شعب ابوطالب و کمک هايي که نزديکان پدري او براي مسلمانان به شعب مي فرستادند، مايه قوّت قلب مسلمانان بود. اين همراهي و همکاري و فداکاري صادقانه، مصداقي عيني و مثال زدني از زنان مهاجر و مجاهد ساخته بود

به گزارش [/url]افکارنیوز، حضرت خدیجه طاهره(س)، بانویی سپید چهره و نورانی و بلند قامت و زیبا، که در میان جامعه و مردمش پرشرافت و سخت محترم بود و در کارهایش اندیشور و بسیار خردمند بود و از هوشمندی و درایت بهره ای بسیار داشت و در امور و شئون، از بینشی ژرف و فراوان برخوردار بود. در پرتو استقلال فکر و عمل و اعتماد به نفس خویش می زیست و به برکت مغز متفکر و هوشمند خود چرخ های امور اقتصادی و تجاری گسترده خویش را به حرکت درمی آورد.

و خداوند متعال، چنین زنی را الگوی زنان جهان قرار داده است. بانویی ثروتمند که با مال و جان خود در راه دین اسلام مجاهدت کرد. رسول گرامی اسلام (ص) در طول حیات بابرکت شان همواره از همسر بزرگوارشان به نیکی یاد می کردند و می فرمودند: اسلام پس از جاذبه و معنویت خود، تنها با شجاعت و شهامت و شمشیر عدالت علی و دارایی خدیجه بر پای ایستاد و استواری یافت.

تنها خانه‌ای که اهل آن، مسلمان بودند
تاریخ حوزه به قدمت تاریخ اسلام است، اولین حوزه در منزل حضرت خدیجه کبری(س) بود که دو شاگرد داشت؛ امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) و نیز همسر گرامی پیامبر اکرم(ص) و یک استاد که آن هم کسی جز پیامبر اکرم(ص) نبود.


[url=http://www.afkarnews.ir/]
بقایای خانه مقدس رسول گرامی اسلام و حضرت خدیجه سلام الله علیها

امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «و لم یجمع بیت واحد یومئذ فی الاسلام غیر رسول‌اللَّه(صلّی‌اللَّه علیه و آله) و خدیجة و انا ثالثهما»؛ تنها خانه‌ای که اهل آن، مسلمان
بودند، خانه‌ ما بود؛ پیغمبر بود، خدیجه بود و من.

رسول گرامی اسلام (ص)، همواره از حضرت خدیجه(س) به نیکی یاد می‌کردند و بر او درود می‌فرستادند و می‌فرمودند: «خدیجه، هنگامی به من پیوست که همه مردم از من دوری می‌گزیدند؛ مرا در راه اسلام تنها نگذاشت و حمایتم کرد؛ خدایش بیامرزد که زن پربرکتی بود و از او صاحب شش فرزند شدم».(بحار الانوار، ج16، ص12)

نشانه محبّت خديجه به خداوند، پيروي خالصانه او از پيامبر اکرم(ص) بود
عفاف و پاکدامني؛ ازدواج معنوي؛ ايمان؛ هجرت؛ شکيبايي و ثبات قدم؛ انفاق و بخشش، شش ویژگی بارز حضرت خديجه (س) است که وی را به مقام همسری رسول گرامی اسلام(ص) و ام المومنین؛ مادر بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) مفتخر نمود.

عفّت و پاکدامني حضرت خديجه (س) در عصر جاهليت سبب شد، الگو و نمونه زمان شود و به لقب "طاهره" مشهور گردد و فضايل نيک و پسنديده ايشان زبانزد خاص و عام بود. با اينکه از ثروت و مکنت فراواني برخوردار بود و خواستگاران فراواني داشت ولي با قلب و دلي مملو از عشق به خدا؛ در عفت و پاکدامني، طاهره زندگي مي کرد.

ازدواج حضرت خديجه(س) با پيامبر(ص) او با شناخت و آگاهي از اخلاق و رفتار و منش رسول الله(ص) ايشان را به همسري برگزيد و مسائل مادي، هرگز در این ازدواج دخیل نبود.
اعمال صالح و ايمان قلبي خديجه سبب گرديد، اوّلين زني باشد که به خدا و رسول خدا(ص) ايمان آورد و مسلمان شود و ايمان واقعي خود را در مقام عمل نشان دهد.

همراهي او با پيامبر و مسلمانان در شعب ابوطالب و کمک هايي که نزديکان پدري او براي مسلمانان به شعب مي فرستادند، مايه قوّت قلب مسلمانان بود. اين همراهي و همکاري و فداکاري صادقانه، مصداقي عيني و مثال زدني از زنان مهاجر و مجاهد ساخته بود که همواره پيامبر(ص) ياد و نام او را بسيار بزرگ مي داشت و نشانه محبّت خديجه به خداوند پيروي خالصانه او از پيامبر اکرم(ص) بود.

حضرت خديجه مهيا شده براي اين كه كسي مثل حضرت زهرا در درونش پرورش پيدا كند
هر انساني در دوراني كه در رحم مادر است سعادت يا شقاوتش رقم زده مي شود (البته نه به اين معنا كه از آن دوران بر پيشاني اش زده شود و ديگر اعمالش ثابت باشد و نتواند آن را تغيير دهد بلكه عبادت هاي مادر، دعاها و اعمال خير مادر و حلال خوردن مادر در روح وجسم جنين مؤثر است). عبادات و اعمال مادر بر روي فرزند اثر مي گذارد و براي همين هم اگر ما تاريخچه زندگي تمام پيامبران و ائمه و سلاله هاي پاك را بررسی کنیم، خواهيم ديد كه از پدر و مادر پاك به دنيا آمده اند. يك مادر در دوران جنيني فرزندش، اعمال و كردارش و همچنين تغذيه و روحش بر روي جنين بسيار مؤثر است


بطن حضرت خديجه (س) پاك بود زيرا مي بايست محل حفظ نطفه پاك باشد تا فرزندي پاك مثل فاطمه زهرا (س) كه نشاني از نور الله است متولد شود. بنابراين وجود مطهر و مومنه حضرت خدیجه(س) نقش مؤثري در وجود پاك حضرت زهرا (س) داشته است.

زنی که غم از دل رسول خدا می زدود
پيغمبر (ص) همواره درباره همسر گرامی شان اینگونه می فرمودند : خدا شاهد است‏ خديجه زنى بود كه چون همه از من رو مى گردانيدند ، او به من روى مى‏ كرد ; و چون همه از من مى‏ گريختند، به من محبت و مهربانى مى‏ كرد ; و چون همه دعوت مرا تكذيب ‏مى ‏كردند ، به من ايمان مى‏ آورد و مرا تصديق مى‏ کرد . در مشكلات ‏زندگى مرا يارى مى ‏داد و با مال خود كمك مى‏ كرد و غم از دلم‏ مى ‏زدود .

مادرم كجاست؟
حضرت امام صادق (ع) فرمود : «وقتى خديجه از دنيا رفت ،فاطمه كودكى خردسال بود ، نزد پدر آمد و گفت : «يا رسول الله ‏امى‏» ; مادرم كجاست ؟
پيامبر (ص) سكوت كرد . جبرئيل نازل شد و گفت : خدايت‏ سلام ‏مى‏ رساند و مى ‏فرمايد : به زهرا بفرما ، مادرت در بهشت و در كاخ‏ طلايى كه ستونش از ياقوت سرخ است و اطرافش آسيه و مريم هستند ،جاى دارد .

مایه برکت برای خدیجه (س) و تسلی خاطر رسول خدا(ص)

در کتاب «الخصائص الفاطمیه» نقل شده : طبق روایت مشهور هنگامی که حضرت خدیجه رحلت کرد، فرشتگان رحمت از جانب خداوند کفن مخصوصی برای خدیجه نزد رسول خدا آوردند و این مطلب علاوه بر اینکه مایه برکت برای خدیجه بود، مایه تسلی خاطر رسول خدا گردید.

پیامبر اکرم پیکر مطهر حضرت خدیجه را با آن کفن پوشانید. سپس جنازه او را با همراهان به سوی قبرستان معلی بردند تا در کنار مادرش حضرت آمنه به خاک بسپارند . درآنجا قبری برای حضرت خدیجه آماده کردند، رسول خدا درمیان آن قبر رفت و خوابید ، سپس بیرون آمد وآن گوهر پاک را در آنجا به خاک سپرد.

زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند.
تا آفتاب درخشان خدیجه‌ی کبری(س) و فاطمه‌ی زهرا(س) و زینب کبری (س) می‌درخشد، طرح‌های کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید...زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.
(پیام مقام معظم رهبری به کنگره هفت هزار زن شهید کشور 16/12/91)
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Star __کتابی جنجالی درباره واپسین روزهای زندگی پیامبر اسلام
  معجزات اسلام!
  از نظر اسلام قتل انسان بی گناه چه جایگاه و مجازاتی دارد ؟
Lightbulb @آيا حكم مرتد از اسلام كشتن است ؟
  فلسفه حجاب زن‏ان در اسلام چیست؟
  اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام
  برده داری در قرآن و اسلام
  نژاد پیامبر اسلام چه بوده است؟
  چرا بدن مطهر پیامبر اسلام (ص) بعد از سه روز دفن شد؟
  آیا پیامبر اسلام به شهادت رسیدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان