امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دولت خود را عقل کل نمی داند

#1
Heart 
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: اگر دولتی در تدوین پیشنویس یک لایحه، به جای اینکه خودش را عقل کل بپندارد، به تشکل‌های صنفی اتکا کند، نشان داده که به حرفش اعتقاد دارد و این دولت همینطور عمل می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، همایش مدیران مطبوعات محلی استان‌ها صبح امروز چهارشنبه 23 مهر با حضور اعضای هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشوری و همچنین حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در تهران برگزار شد.


تیراژ مطبوعات سراسری رو به کاهش است


در این نشست حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مزیت‌های 4 دسته از رسانه‌ها شامل نشریات محلی، رسانه‌های بین المللی، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های تخصصی نسبت به سایر رسانه‌ها گفت: ما شاهد هستیم که تیراژ عمومی مطبوعات سراسری رو به کاهش است که یکی از دلایل اصلی آن، تغییر الگوی مصرف رسانه ای در ایران است. 4 دسته از رسانه‌ها که به آن اشاره کردم، می‌توانند مزیت‌های خودشان را تبدیل به فرصت کنند.


وی افزود: ما در سیاست‌هایمان در معاونت مطبوعاتی رویکرد حمایتی را اتخاذ کرده ایم تا این مسیر را که همه دوست دارند از نشریه محلی تبدیل به نشریه سراسری شوند، معکوس کنیم و با دستورالعمل‌هایی این کار را کرده ایم و ادامه خواهیم داد.


نشریه‌ای که دوره انتشار آن کمتر از ماهنامه باشد، اجازه انتشار آگهی‌نامه ندارد


متولی اصلی مطبوعات در دولت همچنین فعالیت آگهی نامه‌ها را ضربه بزرگی به نشریات محلی توصیف کرد و گفت: نشریه ای که دوره انتشار آن کمتر از ماهنامه باشد، نمی‌تواند آگهی نامه منتشر کند. همچنین روزنامه‌های سراسری هم حق ندارند بیش از 30 درصد آگهی‌های دولتی را در استان‌ها چاپ کنند و 70 درصد مابقی آگهی دولتی در استانها، حق نشریات استانی است. چنانچه به ما گزارش موثقی مبنی بر اینکه یک روزنامه سراسری بیش از 30 درصد آگهی‌های دولتی در یک استان را خودش به تنهایی چاپ کرده است، آن شماره آن روزنامه توقیف خواهد شد.


انتظامی افزود: ما در معاونت مطبوعاتی با هر گونه تخلفی که در این خصوص وجود داشته باشد، برخورد خواهد کرد. این دولت اعلام کرده که به دنبال واسپاری کارها به خودشان است البته هر کسی که آمده این شعار را مطرح کرده اما مهم این است که کدام دولت نگاهش، عملیاتی کردن آن باشد. اگر دولتی به نفع تشکل‌ها و بخش خصوصی عقب نشینی کند، این جلوه و نشانه ای است از اینکه دارد به سمت این می‌رود که کار مردم را به خود مردم واگذار کند.


این دولت خود را عقل کل نمی‌داند


وی گفت: اگر دولتی در تدوین پیشنویس لایحه، به جای اینکه خودش را عقل کل بپندارد، به تشکل‌های صنفی اتکا کند، نشان داده که به حرفش اعتقاد دارد. اگر دولتی به جای اینکه مجوزهای بیشتری برای حوزه‌های خودش صادر کند، خرد جمعی بخش خصوصی را بپذیرد و در مواردی که بخش خصوصی می‌تواند فعال باشد، او (دولت) به فکر رقابت با بخش خصوصی نیفتد، معلوم است که به این حرف خود اعتقاد دارد.


انتظامی با بیان اینکه باید از تشکل‌ها و صنوف استقبال کرد، گفت: ما در یک سال گذشته همیشه دوستانمان را در صنف مطبوعات تشویق کرده ایم به ایجاد تشکل اما لازمه تاثیرگذاری تشکل‌ها، وجود مکانیزم‌های شفاف است. همچنان که اگر دولتی باشد که یک پاسخی به شهروندانش ندهد، ناخواسته چنین دولت و حکومتی خودکامه می‌شود و محکوم به شکست است و مشروعیتی هم ندارد.


جمهوری اسلامی، یک دموکراسی واقعی است نه آلکترال


وی دموکراسی را آیین چگونه بالا رفتن از حرم قدرت و پایین آمدن از آن توصیف کرد و یادآور شد: تست دموکراسی، باید از طرف معکوس هم جواب بدهد و آن مسیر این است که چگونه کسی که قدرت در دستش است، از آن بالا بیاید پایین و لذا یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که دموکراسی آن، یک دموکراسی آلکترال نیست و فردی که رفته بالا، زمانی هم می‌آید پایین.


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد افزود: یک تشکل هم برای افزایش مشروعیت خودش باید مرتبا خودش را در معرض قضاوت قرار دهد، درها را نبندد و فکر نکند که اگر افراد جدیدی به درون تشکل بیایند، ممکن است دیگر قدرت در دست خودشان نباشد. الزاما باید شروطی برای عضویت در یک انجمن وجود داشته باشد و افراد بدانند که با داشتن آن شرایط است که می‌توانند عضو انجمن باشند یا از عضویت آن دربیایند.


وی همچنین به تشکل‌های صنفی مطبوعات پیشنهاد کرد اسامی اعضای خود را به طور شفاف اعلام کنند و حتی اعضایی را هم که از تشکل خارج می‌شوند، اعلام کنند و در ادامه از رویکرد اصولی دولت در خصوص اصلاح قوانین و مقررات دست و پاگیر خبر داد و گفت: در بعضی جاها ما گرفتار ضعف قانون هستیم، در بعضی جاها وفور قانون داریم و بعضی جاها ناکارآمدی قانون داریم.


انتظامی افزود: ما در آئین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات و یا آئین‌نامه، بندهایی داریم که زمانه اجرایش گذشته است. اینها نقاط ضعف است و باید برطرف شود اما روش اصلاح هم اینگونه نیست که مثلاً بگوئیم من این قانون را نمی‌پسندم و لذا آن را اجرا نمی‌کنم. ما در معاونت مطبوعاتی، اصلاحات لازم سطحی را در مورد این دستورالعمل‌ها انجام داده‌ایم.


لایحه تبلیغات به هیئت دولت رفت


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین از تقدیم لایحه تبلیغات به هیئت دولت خبر داد و ابراز امیدواری کرد مورد تصویب کابینه، مجلس و شورای نگهبان قرار گیرد و در ادامه گفت: قانون سازمان نظام صنفی و لایحه جامع نظام رسانه‌های همگانی هم در حال تدوین است.


وی با تاکید بر اینکه پاسخگویی نشانه‌هایی دارد، افزود: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار آن در سال 1388 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است اما هیچکس تا به حال آن را اجرا نکرده است اما این دولت این قانون را احیا کرد و از آنجا که نیازمند آئین‌نامه‌های اجرایی است، این آئین‌نامه‌ها تدوین شده است. همچنین کمیسیونی متشکل از 5 وزیر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات و نماینده دادستان کشور، برای اجرای این قانون تشکیل شده است. روح حاکم بر این قانون هم این است که دولت موظف است در صورتی که یک شهروند درخواست اطلاعاتی را ارائه کرد، دولت آن را در اختیار او بگذارد.


مبارزه با فساد، بگم بگم نیست


انتظامی بار دیگر تاکید کرد: مبارزه با فساد، بگم بگم نیست بلکه ایجاد شفافیت است یعنی مکانیسم‌هایی باید ایجاد شود که اساساً امکان فساد وجود نداشته باشد.


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد یکی دیگر از سیاست‌هایی را که در این معاونت دنبال می‌شود، توسعه بنگاه‌های مطبوعاتی ذکر کرد و افزود: یکی از محوری‌ترین چالش‌های ما در این حوزه این است که آمایش سرزمینی رعایت نشده است. ما باید بدانیم متناسب با یک استان، چقدر نشریه لازم است وجود داشتته باشد؟ تنوع رسانه‌ای، سایه دولت در رسانه، زیرساخت‌ها، چاپخانه‌ها، شبکه توزیع، نیروی انسانی، و بسیاری مسائل دیگر در داشتن یک آمایش سرزمینی در حوزه رسانه‌ها، مهم است. الان در برخی استان‌ها، نشریات دوبرگی به اسم روزنامه منتشر می‌شوند.


پیشنهاد انتظامی برای ادغام نشریات استانی در همدیگر


وی خطاب به مدیران مطبوعات محلی استان‌ها گفت: یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت موجود این است که به جای اینکه انتظاراتی از دولت داشته باشید، دو یا سه یا چند نشریه در هر استان یکی شوند و تشکیل یک بنگاه رسانه‌ای بدهند. دستورالعمل‌های ما هم به گونه‌ای است که به بنگاه‌های رسانه‌ای بیش از افراد اهمیت می‌دهیم.


منعی برای بین‌المللی شدن نشریات وجود ندارد


حسین انتظامی در بخش دیگری از سخنانش و در قسمت پرسش و پاسخ همایش مدیران مطبوعات محلی استان‌ها، در پاسخ به سوالی درباره امکان بین‌المللی و یا منطقه‌ای شدن توزیع نشریاتی که در استان‌های مرزی و به زبان‌های مردم آن منطقه منتشر می‌شوند، گفت: هیچ منعی برای بین‌المللی شدن نشریاتی که در جدار مرزی با کشورهای همسایه منتشر می‌شوند، وجود ندارد چون مطابق مصوبه هیئت نظارت بر مطبوعات، همه نشریات بین‌المللی هستند. ضمن اینکه این مسئله در بسته حمایتی هم دیده شده است مشروط به اینکه این اتفاق واقعاً رخ بدهد.


معافیت مالیاتی رسانه‌ها قانون است اما بعضاً در اجرای آن، سلیقه‌ای عمل می‌شود


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در خصوص بحث مالیات مطبوعات هم یادآور شد: بند ل ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم، کاملاً شفاف است و تصریح دارد که رسانه‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند. اما مسئله این است که در بعضی جاها سلیقه‌ای عمل می‌شود. به همین خاطر ما سعی کرده‌ایم و دوباره سعی می‌کنیم که مدیران کل ارشاد را در استان‌ها توجیه کنیم که در این خصوص به شکل سلیقه‌ای عمل نشود و کاملاً شفاف باشد.


بیمه شدن خبرنگاران توسط دولت، استقلال حرفه‌ای آنها را زائل می‌کند و مغایر هویت صنفی خبرنگاران است


وی در پاسخ به سوال مدیر مسئول یکی از نشریات محلی هم که حداقل تعیین شده برای پرداخت حق بیمه خبرنگاران (20 خبرنگار) را زیاد دانست، ضمن بیان اینکه من معاون مطبوعاتی فقط برای صاحبان امتیاز نشریات یا مدیران مسئول مطبوعات نیستم و معاون مطبوعاتی برای خبرنگاران هم هستم، گفت: باید حقوق خبرنگاران را تامین کرد و بیمه یکی از این حقوق است که در ارتباط تنگاتنگ با استقلال حرفه‌ای خبرنگاران است. خبرنگار باید منتقد باشد. بیمه شدن خبرنگاران توسط معاونت مطبوعاتی، به معنی از بین بردن استقلال حرفه‌ای آنها و مغایر هویت صنفی‌شان است و یکی از دلایل خانه به دوشی آنها، همین است.


با اطلاع کامل می‌گویم که تعداد کل خبرنگاران در کشور کمتر از 6000 نفر است


انتظامی گفت: 20 هزار نفر مدعی خبرنگاری هستند ولی من با اطلاع کامل می‌گویم که تعداد خبرنگاران وب، مطبوعات و رادیو و تلویزیون کمتر از 6000 نفر است. البته که ما حداقل‌هایی برای بیمه شدن خبرنگاران برای نشریات گذاشته‌ایم ولی اینها وحی منزل نیست و می‌تواند عوض شود و لذا نظر یکی از دوستان را هم که پیشنهاد کرد این حداقل به 15 نفر کاهش پیدا کند، بررسی می‌کنیم و اگر صائب بود، مبنا قرار می‌دهیم.


پرداخت یارانه 3 ماهه دوم مطبوعات تا چند روز دیگر


معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین از پرداخت یارانه مطبوعات 3 ماه دوم سال جاری تا چند روز آینده خبر داد. این اعلام انتطامی در حالی است که یارانه مطبوعات در 3 ماه اول امسال اخیراً به حساب مدیران مسئول واریز شده بود و به این ترتیب به زودی یارانه 6 ماه اول 93 با مطبوعات تسویه می‌شود.
دولت خود را عقل کل نمی داند 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  |مسابقه قیمت‌ها و ستادهای بی‌خاصیت/ چرا تصمیمات دولت در بازار کارساز نیست؟
Heart دولت ترامپ ۱.۴ میلیارد دلار برای اموات چک کشید
Heart کشته شدن فرمانده نیروهای دولت منصور هادی در "مأرب"
Heart تظاهرات ماموران پلیس، دولت فرانسه را به واکنش واداشت
  دولت مداخله ای در انتخاب رییس مجلس یازدهم ندارد
  ترکیب احتمالی دولت جدید اسرائیل مشخص شد
  انگلیس حمایت خود را از دولت جدید عراق اعلام کرد !
  روزنامه آمریکایی: دولت جدید عراق بهترین گزینه واشنگتن
  سیستم هشدار ۵ مرحله‌ای دولت انگلیس برای ارزیابی خطر شیوع کرونا
Heart دولت ۱۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان