امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کی محبوب خدا می شویم؟

#1
Smile 
زندگی پر است از فراز و فرودهایی که آدمی را هر لحظه در مواجهه با خداوندگارش قرار می دهد و آرامش نهایی از آن کسی خواهد بود که در این پستی بلندی های زندگی، دل به رضای خدا سپرده و در مقابل آن چون و چرا نیاورد.


چرا باید به فعل خداوند راضی بود

اگر آدمی به خداوند اعتماد داشته و نسبت به او شناخت و معرفت داشته باشد، آنچه برایش روی می دهد را جز خیر و صلاح نمی داند و دهان به چون و چرا کردن نمی گشاید چنانچه امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: داناترین مردم بخدا، راضی ترین آنها است از خدای عز و جل. خدای عز و جل فرماید: بنده مومنم را به هر سو بگردانم، برایش خیر است، پس باید به قضای من راضی باشد و بر بلای من صبر کند و نعمتهایم را سپاس گزارد تا او را ای محمد در زمره صدیقین نزد خود ثبت کنم.

(أصول الکافی/ ترجمه مصطفوی، ج ۳)


نتیجه رضایت به قضای الهی

فرّا از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که فرمود: هر کس به قضا (و قدر الهی) راضی باشد، همواره قضا بر او می گذرد در حالی که او پاداش داده می شود و کسی که بر قضا خشم بگیرد، همواره قضا بر او جاری می شود، در حالی که خداوند پاداش او را تباه می سازد.(الخصال/ ترجمه جعفریج ۱)

علی بن الحسین علیهماالسّلام فرمود: صبر و راضی بودن از خدا، سر اطاعت خداست و هرکه صبر کند و از خدا راضی باشد نسبت به آنچه در باره او حکم فرماید، چه دوست داشته یا ناخوش داشته باشد، خدای عز و جل در آنچه دوست یا ناخوش دارد، برای او حکم نکند، جز آنچه خیر او باشد.(اصول الکافی/ترجمه مصطفوی/ج ۳) از پیغمبر ما صلّی اللَّه علیه و آله نیز روایت شده است که حضرت فرمود: کسی که دوست دارد بداند مقام و رتبه اش نزد خدا چگونه است باید نظر کند که عظمت خدا در نزد او چگونه است؟ آیا از افعال خدا راضی هست یا این که موقع پیش آمدهای سخت از کارهای خدا نگران است؟ زیرا هر طوری که خدا در نزد بنده مقام و منزلت داشته باشد خداوند نیز همان طور به او مقام و منزلت می دهد.» (آرام بخش دل داغدیدگان (ترجمه مسکن الفواد) امام صادق علیه السّلام فرمود: امام حسن مجتبی علیه السّلام با عبداللَّه بن جعفر ملاقات کرد و گفت: ای عبداللَّه مومن چگونه می تواند مومن باشد، در صورتی که از زندگی خود ناراضی است و خداوند این زندگی را برای او مقدر کرده است اگر مومن از وضعش راضی باشد من ضمانت می کنم که دعای وی مستجاب شود.و نیز فرمود: آسایش تن و جان در رضایت است و اندوه و شک و تردید در عدم رضایت می باشد.(مشکاة الأنوار/ ترجمه عطاردی).


محبوب خدا کیست؟

«حضرت موسی علیه السّلام در مناجاتش به پروردگار عرض می کند: پروردگارا! کدام مخلوق نزد تو محبوب تر است؟ خداوند تبارک و تعالی فرمود: آن مخلوقی که وقتی محبوبش را از او بگیرم به من اعتراض نکند و تسلیم من باشد. سپس حضرت موسی علیه السّلام عرض کرد کدام مخلوق است که تو او را دوست نمی داری؟ خداوند متعال فرمود: آن کسی که در کارهایش مرا برمی گزیند یعنی کارهایش را به من واگذار می کند و قضای مرا بر نظر خودش ترجیح می دهد اما وقتی که قضا و مقدرات من بر خلاف میل و خواسته خودش جاری می شود ناراحت می شود.» پس کسی که در برابر مقدرات الهی تسلیم باشد و اعتراض و چون و چرا نکند محبوب خداست و کسی که تسلیم مقدرات الهی نباشد و به قضا و قدر الهی اعتراض و چون و چرا کند مبغوض خداست. و خداوند متعال فرمود: من خدایی هستم که جز من خدایی نیست. کسی که بر بلای من صبر نکند و به قضا و قدر من راضی نشود پس باید خدایی غیر از من اتخاذ کند. (آرام بخش دل داغدیدگان ترجمه مسکن الفواد)
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چگونه امام زمانی شویم؟(نمونه ای از محاسنات یاران امام زمان(عج))
  چگونه برای نماز صبح بیدار شویم؟
  می دونی محبوب تر از حضرت عیسی کی بود؟
  معرفی محبوب‌ترین برنامه موبایلی در میان مسلمانان اروپا
  اشتباه نکنید، محبوب نیستید!
  چرا این بزرگ مرد هنوز محبوب دل ها است؟
Rainbow محبوب تر ازپیامبرخدا
  چگونه تاجر شویم؟!
Rainbow چگونه همسایه خدا شویم؟
Rainbow با مفهوم «صلوات» بیشتر آشنا شویم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان