امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

شهر کوزران

#1
کوزَران یکی از شهرهای استان کرمانشاه در غرب ایران است.

این شهر مرکز بخش کوزران شهرستان کرمانشاه است. بخش کوزران سنجابي يکي از 5 بخش تابعه شهرستان کرمانشاه و در زمره مناطقيست که در آينده حرفهايي براي گفتن دارد . کوزران داراي ظرفيتهاي بالقوه فراواني در بحث توسعه پايدار است و مستعد رشد و تعالي بيشتر مي باشد . کوزران هم اکنون با 6 هزار نفر جمعيت شهري و 10 هزار جمعيت روستايي بعنوان يکي از شهرهاي جمعيت پذير استان مطرح است و توانسته بخوبي مرکز خدماتي – بازاري – اداري و … براي خود و روستاهاي بخشهاي همجوارش باشد . در حال حاضر اکثر اهالي روستاهاي محور روستاهاي تختگاه بخش گهواره ، روستاهاي محور نهرابي شهرستان روانسر ، روستاهاي محور چهارزبر بخش ماهيدشت و روستاهاي محور سراب نيلوفر بخش مرکزي کرمانشاه مراجعاتشان به کوزران ميباشد تا مراکز بخشهاي محل سکونتشان که بيانگر موقعيت ويژه و مستعد توسعه بيشتر کوزران است . منطقه کوزران ، ديار مردماني با فرهنگي اصيل و مثال زدنيست . منطقه اي که کمترين نزاع ها و اختلافات قومي و قبيله اي را دارد و در آن نامي از اشرار ديده نمي شود و افتخاري بس ارزنده براي اين خطه است . کوزران زادگاه کسانيست که عشق به ميهن ، دين و ملت را در هم آميخته اند و همواره ثابت کرده اند که در تاريخ کشور سهيم هستند . همچنانکه مجاهدت هاي ايل سنجابي در انقلاب مشروطيت ، مبارزه مردان غيور سنجابي با استعمار و نقش ويژه در ملي شدن صنعت نفت و حضور يکپارچه و مردانه جوانان اين سامان در دفاع از ناموس و کيان مملکت در دهه 60 بر همگان آشکار و مبرهن است .

تاريخ پر گواه ايل سنجابي وافتخارات آن برهيچ كس پوشيده نيست . مردمان مهمان نواز ، فهيم و با فرهنگ غني اين سامان زبان زد عام و خاص مي باشند . طبيعت زيبا و شگرف و دشت سبز سنجابي ديده هر بيننده اي را به خود خيره مي نمايد . مناطق خوش آب و هواي هفت آشيان و روستاهاي محور كوه قلعه قاضي ، سراب زلال و هميشه جوشان قره دانه ، همواره با آغوشي باز پذيراي خيل دوستداران طبيعت بوده است . همجواري كوزران با شهرهاي كرمانشاه ،اسلام آباد غرب ،گهواره ، روانسر ،جوانرود و ماهيدشت باعث شده كه هر روز شاهد خيل عظيم جمعيت سيار و گذري از آن باشيم و موجبات مركزيت اين سامان را فراهم نموده است . طي ساليان اخير نيز مسير كوزران به عنوان يكي از محورهاي اصلي مردم كرمانشاه و ايلام جهت تردد به مناطق اورامانات و شهر جوانرود مطرح گرديده و بر اهميت کوزران افزوده است . از سويي نيز اميد است با توسعه راههاي بخش کوزران و تعريف مسيرهاي جديد از جمله راه مواصلاتي ثلاث باباجاني کوزران هرچه زودتر به جايگاه واقعي اش دست يابد .قطعاً با درنظرگرفتن تمهيداتي جهت احداث جاده دسترسي کوزران – ثلاث باباجاني از طريق روستاهاي باباکوسه به ميرآباد و هلول ضمن پررنگ تر شدن تردد مردم اين مناطق و دسترسي بيشتر به مرز دورنمايي بهتر را ميتوان براي کوزران متصور شد

در بررسی‌های یاستان‌شناختی که در ۲۵ درصد از دشت کوزران انجام شده تا کنون ۸۴ محوطه و تپه باستانی مربوط به دوران‌هایی از نوسنگی (هزاره نهم، هشتم پ.م.) تا پایان روزگار قاجاریان شناسایی شده‌است.

شهر کوزران 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان