امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مسجد زیر زمینی

#1
اين اثر كه در واقع آخرين بنا از ابنيه موجود در مجموعه معماري مزار شيخ احمد جام محسوب مي شود ،در كجاورت فضاي ورودي و جنب آب انبار قرار دارد . در پشت اين بنا نيز فضايي سبز ومشجر روبروي مزار شيخ جام واقع است . از ديدگاه معماري مسجد زير زميني مشتمل بر دو قسمت زمستاني و تابستاني است . مسجد زير زميني( زمستاني ) پايين تر از سطح معابر وگذرگاه ها است كه ساختار آن گوياي هويت و اصالت آن مي باشد.
قسمت بالاي اين فضا ،محدوده اي فاقد پوشش و تنها محل محل محرابي ساده در آن مشخص است . پيرامون اين فضا نيز با ايجاد ديوار چيني آجري محصورگرديده است . در ابتداي فضاي داخلي مسجد ،‌رشته پلكاني تعبيه شده است كه مستقيماَ به شبستان زير زميني مسجد منتهي مي گردد . شبستان فضايي مشتمل بر ششستونچهار ضلعي و قطور است و به كمك همين ستون ها پوشش فضايي داخل بنا نيز امكان پذير گرديده است . نقاطي از پوشش سقف مسجد به صورت گنبدي بوده كه اين گنبدها در ميان هر چهار ستون شكل گرفته است .
گويا پيش از اين شبستان مزبور فضاي كوچكتري را اشغال نموده و داراي چهار ستون بوده كه در دوره هاي بعد به فراخور نياز براي استفاده بيشتر از فضاي داخلي ،‌شبستان را گسترش داده و دو ستون به مجموع آنها اضافه نموده اند . شبستان در ابتدا محرابي ساده و طاق نماهايي نيز داشته كه بخشي از آن مسدود و طاق نماهاي جديدي به معماري آن افزوده شده است.

در حال حاضر با هشت نور گير كه در حاشيه فضاي داخلي تعبيه شده نور فضاي داخلي تامين مي گردد . شواهد موجود مؤيد آن است كه محراب تا چند سال پيش ساده و فاقد هر گونه تزئينات بوده ودر سالهاي اخير گچبري هاي عناصر تزئيني امروزي به آن اضافه شده است . در كتيبه قرآني محراب مسجد زير زميني آمده است : ( فنادته الملكه و هو قائم يصلي في المحراب ) در طرف نيم ستون مجراب نام خلفاي راشدين نوشته شده و سازنده محراب جديد نيز بدين صورت معرفي شده است : ( عمل عبد الضعيف عبدالله بن الحسن غمخوار احمدي ) ( 1357 ش)

ويژگي هاي معماري بنا حكايت از آن دارد ، شالوده و بنيان آن متعلق دوره صفويه بوده و در دوره قاجار فضاي شبستان وسعت پيدا كرده است . اما در سال 1398 ه ق فضاي داخلي بنا به همت توليت مزار شيخ احمد جام ( حاجي قاضي محمد جامي الاحمدي ) مرمت شد و محراب آن نيز در سال 1357 ش باز پيرايي ومزين گرديد.

مسجد زیر زمینی 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان