امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تقاصی که ترکیه در عراق پس می‌دهد

#1
Heart 
در ماه های اخیر میان داعش به عنوان یکی از گروه های اصلی مخالف اسد با دولت ترکیه اختلافاتی ایجاد ایجاده است، این اختلافات به قدری عمیق بوده که چندی قبل داعش به صورت رسمی ترکیه را تهدید به اقدام علیه این کشور کرد.
تقاصی که ترکیه در عراق پس می‌دهد
گروه بین الملل جهان نیوز: ترکیه از جمله کشورهایی بود که با دفاع شتابزده خود از تروریست های مخالف بشار اسد زمینه را برای گسترش و رشد جریان های تکفیری و القاعده و به خصوص گروه هایی مانند داعش فراهم کرد. دولت ترکیه که در سالهای اخیر مدعی سیاست به صفر رساندن تنش با همسایگان بود، در پرونده سوریه به عقبه لجستیکی و اطلاعاتی این گروه ها تبدیل شد.

با این وجود در ماه های اخیر میان داعش به عنوان یکی از گروه های اصلی مخالف اسد با دولت ترکیه اختلافاتی ایجاد ایجاده است، این اختلافات به قدری عمیق بوده که چندی قبل داعش به صورت رسمی ترکیه را تهدید به اقدام علیه این کشور کرد.

پس از این تهدید برخی مخالفان دولت نسبت به عواقب ادامه تحرکات ترکیه در سوریه و بازخورد ضدامنیت ملی آن برای این کشور هشدار دادند.

در آن زمان رهبر بزرگترین حزب مخالف ترکیه در مجلس این کشور در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ˈسامان یولو به رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه هشدار داد، از ماجراجویی در سوریه خودداری کند. قلیچدار اوغلو همچنین از رئیس ستاد ارتش ترکیه خواست از ماجراجویی احتمالی در سوریه جلوگیری کند.

رهبر حزب جمهوریخواه خلق اضافه کرد: ممکن است اقدامات تحریک آمیزی در این باره صورت بگیرد و اردوغان خواستار ورود ارتش ترکیه به سوریه شود، ترکیه نیاز به ماجراجویی ندارد. ترکیه حق ورود به باتلاق خاورمیانه را ندارد.

با این وجود اینک داعش تهدید خود را عملی کرده است، این گروه ترویستی در جریان تصرف برخی شهرهای سنی نشین عراق با حمله به کنسولگری ترکیه در موصل چندین دیپلمات ترکیه را به گروگان گرفته است.

در حمله به کنسولگری ترکیه در موصل، داعش موفق شده سرکنسول ترکیه و ۴۸ نفر از کارمندان این دفتر دیپلماتیک را برباید.

ترک ها که علاوه بر اتخاذ مواضع خصمانه بر علیه سوریه، طی دو سال اخیر با دولت عراق نیز بد رفتاری هایی داشته اند، برای آزادی دیپلمات های خود ناچارا دست به دامان آمریکایی ها شده اند.

در همین راستا نخست‌وزیر ترکیه روز چهارشنبه با هدف رایزنی در مورد مسئله ربایش دیپلمات‌های این کشور در عراق، تلفنی با «جو بایدن» معاون وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرد.

محور اصلی این گفت‌وگو، حمله امروز گروه تروریستی داعش به کنسول‌گری ترکیه در شهر موصل و ربوده شدن سرکنسول ترکیه و ۴۸ نفر از کارمندان این دفتر دیپلماتیک بوده است.

رسانه‌ها همچنین از تماس تلفنی «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا و «احمد داوود اوغلو» همتای ترکیه‌ای وی برای بررسی حمله تروریست‌ها به کنسول‌گری ترکیه در موصل خبر دادند.

ترکیه در اقدامی دیگر نشست اضطراری پیمان ناتو به منظور بررسی موضوع ربوده شدن ۸۰ تن از کارکنانش در سرکنسولگری خود در عراق را خواستار شد.

علاوه بر این وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد اگر به اتباع ربوده شده این کشور از سوی شبه نظامیان تکفیری در عراق صدمه‌ای برسد، آنکارا به اقدامات تلافی جویانه دست خواهد زد.

نکته جالب آنکه سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اعتراف کرده است که داعش برای حذف اسد از عرصه سیاست ساخته شد و هم اکنون به تهدیدی برای کشورهای منطقه مخصوصا ترکیه تبدیل شده است.

در هر صورت ترکیه با سیاست اشتباه خود در قبال سوریه در حال تجربه کردن اولین ضررهای سیاسی و امنیتی است و می توان گفت این اولین تقاصی است که ترکیه به خاطر اقداماتش در سوریه در حال پس دادن است.
تقاصی که ترکیه در عراق پس می‌دهد 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Earth ترکیه صادرات برق به لبنان را متوقف می‌کند!
Subarrow فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا: در آینده‌ای نزدیک عراق را ترک نخواهیم کرد
  'چهار کشته' در اعتراض‌های کردستان عراق؛ معترضان ساختمان‌های احزاب را آتش زدند
Heart برهم صالح بر نظارت سازمان ملل در انتخابات عراق تأکید کرد
Heart اقلیم کردستان عراق بیش از ۲۸ میلیارد دلار بدهی دارد
Heart بیانیه ارتش عراق درباره حمله راکتی ناشناس به پایگاه «الحریر» اربیل
Heart بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق در ارتباط با وقایع اخیر
Heart محاکمه غیابی قاتلان خاشقچی هفته دیگر در ترکیه برگزار می‌شود
Heart انتقاد ترکیه از موضع "متناقض" فرانسه در لیبی
Heart  گفت‌و‌گو با آمریکا بر خروج نیروهای این کشور از عراق متمرکز بود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان