امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آگاهی های اسلام از چه نوعی است ؟

#1
نوع آگاهیهای اسلامی و اهرمی که [ اسلام ] در دعوتهای خود روی آنها فشار می آورد چیست ؟

۱ نوع تذکر به مبدأ و معاد

آگاهیهای اسلامی در درجه اول از نوع تذکر به مبدأ و معاد است .

این متدی است که هم در قرآن به کار می برد و هم از پیامبران پیشین نقل می کند . پیامبران هشداری که می دهند درباره این امر است که از کجا و در کجا و به کجا آمده ای و هستی و می روی ؟

جهان از کجا پدید آمده و چه مرحله ای را طی می کند و به چه سویی می رود ؟

اولین دغدغه مسؤولیت که پیامبران به وجود می آورند دغدغه مسؤولیت در برابر کل آفرینش و هستی است . دغدغه مسؤولیت اجتماعی جزئی است از دغدغه مسؤولیت در برابر هستی و آفرینش .

قبلا اشاره کردیم که سوره های مکیه که در سیزده سال اول بعثت رسول اکرم نازل شده است ، کمتر مطلبی جز تذکر مبدأ و معاد در آنها هست . ۱

رسول اکرم دعوت خود را با " « قولوا لا اله الا الله ، تفلحوا » " یعنی با یک جنبش اعتقادی ، با یک پاکسازی فکری آغاز کرد .

درست است که توحید ابعاد گسترده ای دارد و همه تعلیمات اسلامی اگر تحلیل شود به توحید برمی گردد و اگر توحید ترکیب شود به آن تعلیمات منتهی می شود . ۲ ولی می دانیم که در آغاز کار ، اگر مقصود از آن جمله ، بیش از یک گرایش فکری و عملی از اعتقادات شرک آمیز و عبادتهای شرک آمیز به توحید فکری و توحید در عبادت بود ، و فرضا چنین مقصود گسترده ای در کار بود مردم متوجه می شدند .

این آگاهی ریشه دار که پنجه در اعماق فطرت انسانها می اندازد ، در آنها نوعی غیرت و تعصب دفاع از عقیده و نشاط کوشش در بسط و گسترش آن به وجود آورد که در راه آن از بذل جان و مال و مقام و فرزند کوتاهی نمی کردند . پیامبران از آنچه که در عصر ما روبنا می نامند آغاز می کردند و به زیربنا می رسیدند .

در مکتب پیامبران ، انسان بیش از آنکه وابسته به منافع باشد وابسته به عقیده و مسلک و ایمان است . در حقیقت ، در این مکتب، فکر و عقیده زیربناست و کار ( یعنی رابطه با طبیعت و مواهب طبیعت و یا جامعه ) روبناست .

هر دعوت دینی و مذهبی باید پیامبرانه باشد ، یعنی باید با تذکر دائم به مبدأ و معاد توأم باشد . پیامبران با بیدار کردن این احساس

و شکوفانیدن این شعور و پس زدن غبارها از روی این وجدان و دادن این آگاهی ، با تکیه به " رضای حق " ، فرمان حق ، پاداش و کیفر حق ، جامعه را به حرکت می آورند .

در قرآن در سیزده مورد از " رضوان " خدا نام برده شده است ، یعنی با دست گذاشتن روی این اهرم معنوی ، جامعه اهل ایمان را به حرکت آورده است . نام این آگاهی را می توان آگاهی خدایی یا آگاهی جهانی نهاد .

۲ نوع آگاهیهای انسانی

در درجه دوم ، در تعلیمات اسلامی آگاهیهای انسانی دیده می شود ، یعنی توجه دادن انسان به کرامت ذات و شرافت ذات خودش ، توجه دادن به عزت و بزرگواری ذاتی خودش . انسان در این مکتب نه آن حیوانی است که دلیل وجودش این است که در طول صدها میلیون سال که در آغاز همدوش و همپایه سایر جانوران بوده ، در صحنه تنازع بقا آنقدر خیانت کرده تا امروز به این پایه رسیده ، بلکه موجودی است که در آن پرتوی از روح الهی است ، فرشتگان به او سجده برده اند ، او را از کنگره عرش ، صفیر می زنند ، در پیکر این موجود ، علی رغم تمایلات حیوانی به شهوت و شر و فساد ، جوهر پاکی است که بالذات با بدی ، خونریزی ، دروغ ، فساد ، زبونی ، پستی ، حقارت و تحمل زور و ظلم ناسازگار است ، مظهر عزت کبریائی است : " « و لله العزه و لرسوله و للمومنین »" ۳

آنجا که پیغمبر اکرم می فرماید : " « شرف المرء قیامه باللیل ، و عزه استغناؤه عن الناس » " ۴ .

یا علی ( ع ) به یارانش در صفین می فرماید : " « الحیوه فی موتکم قاهرین و الموت فی حیوتکم مقهورین » ۵ .

یا حسین بن علی ( ع ) می فرماید : " « لا أری الموت الا سعاده ، و الحیوه مع الظالمین الا برما » " ۶ .

یا می فرماید : " « هیهات منا الذلة » " ۷

تکیه بر اهرم حس کرامت و شرافت ذاتی انسان است که در هر انسانی بالفطره وجود دارد .

۳ آگاهی به حقوق و مسؤولیتهای اجتماعی

در درجه سوم ، آگاهی به حقوق و مسؤولیتهای اجتماعی است . در قرآن به مواردی برمی خوریم که با تکیه بر حقوق از دست رفته دیگران و یا حقوق از دست رفته خود ، می خواهد حرکت بیافریند :

« و ما لکم لا تقاتلون فی سبیل الله و المستضعفین من الرجال و النساء و الولدان الذین یقولون ربنا أخرجنا من هذه القریة الظالم أهلها و اجعل لنا من لدنک ولیا و اجعل لنا من لدنک نصیرا »۸

چه می شود شما را ؟ چرا نمی جنگید در راه خدا و در راه خوار شمردگان از مردان و زنان و کودکانی که می گویند : پروردگارا ! ما را از این شهر ستمگران بیرون برو به لطف و عنایت خودت برای ما سرپرست و یاور بفرست .

در این آیه کریمه برای تحریک به جهاد ، بر دو ارزش روحی تکیه شده است : یکی اینکه راه ، راه خداست ، دیگر اینکه انسانهای بیچاره و بی پناهی در چنگال ستمگران گرفتار مانده اند .

در سوره حج می فرماید :

« اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر ۰ الذین اخرجوا من دیارهم بغیر حق الا ان یقولوا ربنا الله و لولا دفع الله الناس

بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم الله کثیرا و لینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز ۰ الذین ان کناهم فی الارض اقاموا الصلوه و آتوا الزکوه و أمروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور » ۹

به مؤمنان به موجب آنکه مظلوم واقع شده اند اجازه داده شد که با دشمن جنگجو بجنگند . خداوند بر یاری مؤمنان تواناست ، همانها که از خانه های خود به ناحق بیرون رانده شده اند و جرمی نداشته جز آنکه گفته اند پروردگار ما خداست . و اگر نبود که خداوند شر بعضی از مردم را وسیله بعضی دیگر دفع می کند ، صومعه ها ، دیرها ، کنشتها و مساجد که در آنجا فراوان یاد خدا می شود منهدم می گردید . خداوند کسانی که او را یاد می کنند یاری می کند ، همانا خداوند نیرومندی فرادست است ، آنان را که اگر در زمین مستقرسازیم نماز را به پا می دارند ، زکات را می پردازند ، به معروف فرمان می دهند و از منکر باز می دارند . پایان کارها از آن خداست .

در این آیه می بینیم اجازه جهاد و دفاع را با اشاره به حقوق از دست رفته مجاهدین آغاز می کند ، اما در عین حال ، فلسفه اصلی دفاع را امری بالاتر و ارزشی اصولی تر از حقوق از دست رفته عده ای ذکر می کند ، و آن اینکه اگر دفاع و جهاد در کار نباشد و اگر اهل ایمان دست روی دست بگذارند ، معابد و مساجد که قلب پرطپش حیات معنوی جامعه است آسیب می بیند و از کار می ایستد .

در سوره نساء می فرماید :

« لا یحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم » ۱۰

خداوند فریاد به بدگویی را دوست نمی دارد مگر از کسی که مظلوم واقع شده است .

بدیهی است که این نوعی تشویق به قیام مظلوم است .

در سوره شعرا پس از نکوهش شعرا و روحیه های خیالبافانه آنها می گوید :

« الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و ذکروا الله کثیرا و انتصروا من بعد ما ظلموا » ۱۱

مگر آنان که ایمان آورده و شایسته عمل کنند و خدا را فراوان یاد کنند و پس از آنکه مظلوم واقع شدند ( با شعر ) انتقام خویش از ستمگر بگیرند .

ولی در قرآن و سنت در عین اینکه زیر بار ظلم رفتن از بدترین گناهان است و احقاق حقوق یک وظیفه است ، باز همه اینها به عنوان یک سلسله " ارزشها " مطرح است که جنبه انسانی این مسائل است .

قرآن هرگز بر عقده های روانی و بر تحریک حسادتها و یا تحریک شهوتها و اشتهاها تکیه نمی کند ، هرگز مثلا نمی گوید : فلان گروه چنین خوردند و بردند و کیف کردند ، چرا تو به جای آنها نباشی ؟

اگر مال کسی را به زور بخواهند از او بگیرند ، اسلام اجازه نمی دهد که به بهانه اینکه مادیات ارزشی ندارد صاحب مال سکوت کند ، همچنانکه اجازه نمی دهد . اگر کسی ناموسش مورد تجاوز قرار گیرد به عذر اینکه اینها از مقوله شهوت است سکوت نماید ، بلکه دفاع را وظیفه می داند و " « المقتول دون أهله و ماله » " را که در مقام دفاع از ناموس یا مال خود کشته می شود شهید می شمارد .

اما منطق اسلام آنجا که تشویق می کند از مال خود دفاع کن ، به صورت تحریک حرص و آز نیست ، بلکه به صورت دفاع از " حق " است که یک ارزش است . همچنین آنجا که دفاع از ناموس را واجب می شمارد ، نه به حساب بزرگ شمردن شهوت است ، بلکه به حساب دفاع از یکی از بزرگترین نوامیس اجتماع یعنی عفاف است که مرد ، پاسدار آن قرار داده شده است .

منبع : کتاب " جامعه و تاریخ " ، شهید مطهری ، ص ۲۲۳ تا ۲۲۹

محمد صالحی

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://mahsan.parsiblog.com

زیرنویسها :

۱- برخی مسلمانان به اصطلاح روشنفکر معاصر در تفاسیر زیادی که بر اکثر سوره‏های قرآن نوشته‏ اند ، یکسره منکر شده‏اند که قرآن درباره معاد حتی یک‏ آیه هم نازل کرده باشد . در هر جا در قرآن نام " دنیا " آمده است‏ گفته‏اند یعنی " نظام پست‏تر زندگی " یعنی نظام تبعیض و استثمار ، و هر جا نام " آخرت " آمده گفته‏اند یعنی " نظام برتر " ، نظامی که در آن‏ اثری از تبعیضها و نابرابریها و استثمارها نباشد و مالکیت اختصاصی‏ ریشه‏کن شده باشد . اگر معنی آخرت این است پس معلوم می‏شود قرآن هزار سال پیش از مکاتب ماتریالیستی فاتحه مذهب را خوانده است .

۲- المیزان ، ذیل آخرین آیه آل عمران .

۳- عزت خاص خدا و پیامبرش و مؤمنان است (سوره منافقون / آیه ۸)

۴- شرافت مرد ، شب زنده‏داری او و عزتش بی‏نیازی از مردم است .

۵- زندگی در این است که بمیرید اما پیروز ، مرگ در این است که‏ بمانید و زیردست .

۶- من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمکاران را جز رنج نمی‏بینم .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Exclamation علت حرام بودن ازدواج موقت در میان اهل سنت در اسلام
Book علت حلال بودن شرط بندی بر روی مسابقات اسب سواری در اسلام
Star __کتابی جنجالی درباره واپسین روزهای زندگی پیامبر اسلام
  معجزات اسلام!
  از نظر اسلام قتل انسان بی گناه چه جایگاه و مجازاتی دارد ؟
Lightbulb @آيا حكم مرتد از اسلام كشتن است ؟
  فلسفه حجاب زن‏ان در اسلام چیست؟
  اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام
  برده داری در قرآن و اسلام
  نژاد پیامبر اسلام چه بوده است؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان