23-10-2014، 13:45
توجه به حسن ظن ، در مسیر عبادت و کمال بندگی ، از مسائل مهم و اساسی ، در علم اخلاق است و در اهمیت و ضرورت این حسن ظن ، همین بس که خدای متعال می فرماید : من نزد ظن بنده خودم هستم ، این آدرس خدا است که به ما می گوید : اگر دنبال من هستی ، اگر می خواهی به من برسی ، باید به ظن و گمان خودت مراجعه کنی ، ببین خدا در نزد تو چگونه است . اگر به خدا گمان خوب داری و یا بدگمان هستی ، همان جا و همان گونه مرا پیدا می کنی .
در این مجال اندک به گوشه ای از آموزه های دینی حضرات معصومین (ع) ، در رابطه با چگونگی حضور خداوند در نظام هستی اشاره می شود :
۱) در روایت است :
روزی حضرت عیسی (ع ) و حضرت یحیی (ع ) با هم مقاوله و گفت وگویشان شد .
حضرت یحیی (ع ) به حضرت عیسی (ع ) گفت : « تو این قدر امیدوار به رحمت خدایی گویا که خود را ایمن از آتش می دانی ؟ »
حضرت عیسی (ع ) فرمود : « تو هم این قدر از خدا خائف و ترسانی گویا او را آمرزنده و غفار نمی دانی ؟ »
پس این دو پیغمبر منتظر وحی شدند تا جواب آنها معلوم شود . حضرت جبرئیل (ع ) در این اثنا نازل شد . عرض کرد : « هر دو راست می گویید و هر دو دارای کمال هستید ، لکن خدا می فرماید: « انا عند حسن ظن عبدی المؤمن » ، « من نزد حسن ظن بنده مؤمنم می باشم .» ۱
۲) پیغمبر (ص) فرمود :
به خالق خودتان گمان خوب داشته باشید . ۲
۳) امام رضا (ع) فرمود :
به خداوند خوشبین باش ، زیرا هر که به خدا خوشبین باشد، خدا با گمان خـوش او همراه است . ۳
۴) امام صادق (ع) می فرماید :
« حسن ظنّ به خدا » این است که جز به خدا امید نداشته باشی و جز از گناه خویش نهراسی . ۴
۵) در حدیث قدسی است که خدای متعال می فرماید :
بنده ی مؤمنم را در هیچ موقعیتی قرار نمی دهم و هیچ حادثه ای برایش پیش نمی آورم مگر اینکه خیری در آن حادثه و موقعیت برای او مقدّر کرده ام . ۵
۶) منسوب به پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند:
بزرگترین گناه کبیره ، سوء ظن به خدای متعال و بدبینی نسبت به خدا و مقدّرات الهی است . ۶
۷) امام رضا (ع) فرمودند :
گمانت را بخدا نیکو گردان ، که خداوند می فرماید : همانا که من در جایگاه گمان و نگاه بنده مومن به خودم هستم . اگر در من خیر می بیند ( و اعتقاد به جمال من دارد ) ، پس من همان خواهم بود ، و اگر مرا در جایگاه شر و عذاب می بیند و می داند ، پس باز من همان خواهم شد . ۷
۸) خداوند در حدیث قدسی می فرماید:
همانا که رحمت من بر غضبم پیشی داشته و جلوتر است . ۸
۹) خداوند می فرمایند :
و رحمت من بر هر چیز و همه چیز وسعت دارد . ۹
۱۰) پیغمبر اکرم (ص) فرمودند :
خداوند متعال چون کریم است ، حیا می کند که بنده ای را که به او حسن ظن داشته و امید به رحمت او داشته ، ناامید کند و دست خالی برگرداند. ۱۰
۱۱) در حدیث قدسی داریم :
وقتی خداوند بزرگ ، مردم را آفرید ، به دست خود ، برخود نوشت ( واجب کرد ) که رحمت من برغضبم غالب است . ۱۱
در این مجال اندک به گوشه ای از آموزه های دینی حضرات معصومین (ع) ، در رابطه با چگونگی حضور خداوند در نظام هستی اشاره می شود :
۱) در روایت است :
روزی حضرت عیسی (ع ) و حضرت یحیی (ع ) با هم مقاوله و گفت وگویشان شد .
حضرت یحیی (ع ) به حضرت عیسی (ع ) گفت : « تو این قدر امیدوار به رحمت خدایی گویا که خود را ایمن از آتش می دانی ؟ »
حضرت عیسی (ع ) فرمود : « تو هم این قدر از خدا خائف و ترسانی گویا او را آمرزنده و غفار نمی دانی ؟ »
پس این دو پیغمبر منتظر وحی شدند تا جواب آنها معلوم شود . حضرت جبرئیل (ع ) در این اثنا نازل شد . عرض کرد : « هر دو راست می گویید و هر دو دارای کمال هستید ، لکن خدا می فرماید: « انا عند حسن ظن عبدی المؤمن » ، « من نزد حسن ظن بنده مؤمنم می باشم .» ۱
۲) پیغمبر (ص) فرمود :
به خالق خودتان گمان خوب داشته باشید . ۲
۳) امام رضا (ع) فرمود :
به خداوند خوشبین باش ، زیرا هر که به خدا خوشبین باشد، خدا با گمان خـوش او همراه است . ۳
۴) امام صادق (ع) می فرماید :
« حسن ظنّ به خدا » این است که جز به خدا امید نداشته باشی و جز از گناه خویش نهراسی . ۴
۵) در حدیث قدسی است که خدای متعال می فرماید :
بنده ی مؤمنم را در هیچ موقعیتی قرار نمی دهم و هیچ حادثه ای برایش پیش نمی آورم مگر اینکه خیری در آن حادثه و موقعیت برای او مقدّر کرده ام . ۵
۶) منسوب به پیامبر اکرم (ص) است که فرمودند:
بزرگترین گناه کبیره ، سوء ظن به خدای متعال و بدبینی نسبت به خدا و مقدّرات الهی است . ۶
۷) امام رضا (ع) فرمودند :
گمانت را بخدا نیکو گردان ، که خداوند می فرماید : همانا که من در جایگاه گمان و نگاه بنده مومن به خودم هستم . اگر در من خیر می بیند ( و اعتقاد به جمال من دارد ) ، پس من همان خواهم بود ، و اگر مرا در جایگاه شر و عذاب می بیند و می داند ، پس باز من همان خواهم شد . ۷
۸) خداوند در حدیث قدسی می فرماید:
همانا که رحمت من بر غضبم پیشی داشته و جلوتر است . ۸
۹) خداوند می فرمایند :
و رحمت من بر هر چیز و همه چیز وسعت دارد . ۹
۱۰) پیغمبر اکرم (ص) فرمودند :
خداوند متعال چون کریم است ، حیا می کند که بنده ای را که به او حسن ظن داشته و امید به رحمت او داشته ، ناامید کند و دست خالی برگرداند. ۱۰
۱۱) در حدیث قدسی داریم :
وقتی خداوند بزرگ ، مردم را آفرید ، به دست خود ، برخود نوشت ( واجب کرد ) که رحمت من برغضبم غالب است . ۱۱