امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

لكه اي عظيم بر سطح خورشيد !

#1
چند روزی است لکه بسیار بزرگی در ادامه ظهور لکه های تیر بر سطح خورشید پدیدار شده است.  رصد و عکاسی از این پدیده میتواند جالب باشد. اگر طی این چند روز با استفاده از تلسکوپ مجهز به پالایه رصدی خورشیدی به ان نگریسته باشید بی شک منطقه ای وسیع از سطح خورشید را که به سمت مرکز آن در حرکت است دیده اید. چند ماهی است فعالیت های خورشیدی افزایش چشمگیری یافته است. لکه ها هم روز به روز روی خورشید ظاهر و پنهان میشوند.
لکه  1334    1338 و 1339 نقاط تیره فعلی در خورشیدند. بزرگترین انها 1339 است که چندین برابر کل لکه های دیگر بزرگی دارد. این لکه عظیم چندین برابر کره زمین قطر دارد.
عکس از Eric Roel
لكه اي عظيم بر سطح خورشيد ! 1
لکه های خورشیدی چیستند؟
لکه های خورشیدی ناحیه‌ای بر روی سطح خورشید (فوتوسفر) هستند که به وسیله فعالیت‌های شدید مغناطیسی بوجود می آیند که مانع از انتقال گرما می‌شوند، این ناحیه‌ها به علت کاهش درجه حرارت سطح به وجود می‌آیند. آن‌ها می‌توانند بدون کمک تلسکوپ از روی زمین نیز دیده شوند. اگرچه این ناحیه‌ها درجه حرارتی در حدود ۵۰۰۰ - ۶۵۰۰ کلوین دارند، تضاد دمای این ناحیه با مواد پیرامون در حدود ۵۸۰۰ کلوین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به وضوح به عنوان لکه‌های سیاه دیده بشوند، اگر یک لکه خورشیدی از فوتوسفر جدا شود می‌تواند قوس الکتریکی درخشانی را بوجود بیاورد.
جالب است بدانید قطر بعضی از این لکه در سطح خورشید گاهی تا چندین برابر زمین میرسد.لکه های خورشیدی، در حین ظاهر شدن از فعالیت‌های شدید مغناطیسی، میزبان آثار دیگری مانند تاج‌های خورشیدی و رخدادهای قطع ارتباط رادیویی در زمین نیز هستند.خورشید یک چرخه اوج فعالیت لکه های خورشیدی هم دارد که 11 سال یک بار اتفاق می افتد.
  • به یاد داشته باشید به هیچ عنوان نباید به صورت مستقیم به خورشید خیره شد.


  • به هیچ عنوان نباید از پشت دوربین یا تلسکوپ به خورشید نگاه کرد.

لکه ها را رصد کنید.
با قرار دادن پالایه خورشیدی مایلار و یا شیشه کاهش دهنده نور خورشید (Sun Glass) میتوان به دوربین یا تلسکوپ به آن نگریست.همچنین میتوانید تصویر غیر مستقیم قرص خورشید همراه با لکه هایش را با استفاده از تاباندن نور خورشید از تلسکوپ یا دوربین به یک صفحه کاغد سفید رنگ که در فاصله چند سانتی متری از اپتیک شما قرار دارد مشاهد کرد.
 لكه اي عظيم بر سطح خورشيد ! 1
عکاسی هم از پشت تلسکوپ میتواند فعالیت خوبی باشد. میتوان حرکت روزانه لکه ها را با عکاسی از آن ثبت کرد.سایت های زیادی تصاویر همزمانی از لکه های خورشیدی در اختیار قرار میدهند. یکی از این سایت های مفید دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
www.Spaceweather.com  است که روزانه تصاویر و تحلیل های زیادی از خورشید منتشر میکند.
منبع: پارس اسکای
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خورشيد هم ماه دارد
  ستاره خورشيد هم دو قلو پيدا كرد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان