امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فرصت یک هفته‌ای به دمشق

#1
Heart 
وزرای خارجه روسیه و آمریکا بعد از پایان سومین دور از مذاکرات در ژنو، با حضور در کنفرانس خبری مشترک از حصول توافق در مورد نحوه اجرای طرح نظارت بین‌المللی و امحای تسلیحات شیمیایی سوریه خبر دادند.
به گزارش جهان، سومین روز از مذاکرات وزرای خارجه روسیه و آمریکا پایان یافت. «سرگئی لاوروف» و «جان کری» بعد از این جلسه در کنفرانس خبری مشترک حضور پیدا کردند.

«جان کری» با حضور در این کنفرانس خبری از توافق بر سر چارچوب اجرای طرح نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی دمشق خبر داد و گفت دولت سوریه یک هفته فرصت دارد تا لیستی از تسلیحات شیمیایی خود را منتشر کند. به گفته کری، برای اجرای این طرح ۶ مرحله در نظر گرفته شده است. در پایان این طرح، تسلیحات شیمیایی سوریه نابود می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور راهکار دیپلماتیک را به استفاده از قوای نظامی در موضوع سوریه، ترجیح می‌دهد. با این حال وی مدعی شد که دو طرف توافق کرده‌اند که اگر سوریه به تعهدات خود پایبند نباشد، شورای امنیت به بند هفت منشور سازمان ملل متوسل شود. این بند از منشور در صورت لزوم اجازه استفاده از قوای نظامی علیه کشورهای دیگر را صادر می‌کند.

«سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه نیز نشست امروز خود با کری را «خوب» توصیف کرد. پیشتر خبرگزاری رویترز هم گزارش داده بود که دو طرف به توافق نهایی در مورد نحوه اجرای طرح پیشنهادی روسیه، نزدیک شده‌اند. لاوروف تاکید کرد که دمشق به تعهد خود برای پیوستن به معاهده منع استفاده از تسلیحات شیمیایی پایبند است. به گفته لاوروف، دو طرف به اهدافی که روسای‌جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه نشست «جی ۲۰» بر سر آن توافق کرده بودند، دست یافته‌اند.

وزیر خارجه روسیه در این نشست خبری بار دیگر نسبت به تبعات توسل به قوای نظامی در برخورد با سوریه هشدار داد و گفت این امر نه تنها برای سوریه، بلکه برای کل منطقه خطرناک است. لاوروف همچنین گفت در صورتی که سوریه به تعهدات خود پایبند نباشد، پرونده این کشور به شورای امنیت می‌رود، اما قرار نیست از توسل به اقدام نظامی صحبتی شود. به گفته وی، نشست صلح موسوم به «ژنو ۲» هم که قرار بود در ماه جاری برگزار شود، به ماه آینده موکول شده است. لاوروف در این نشست تاکید کرد که مخالفان دولت سوریه هم باید با حضور در این نشست، حسن نیت خود را ثابت کنند.

بنا بر طرحی که مورد توافق طرفین قرار گرفته، دولت سوریه باید پیش از نابودی تسلیحات شیمیایی، به بازرسان سازمان ملل اجازه دهد به محل‌های نگهداری این تسلیحات دسترسی کامل داشته باشند. به گفته «جان کری» تسلیحات شیمیایی سوریه باید تا نیمه سال ۲۰۱۴ نابود شده یا از این کشور خارج شود.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست خبری به وجود برخی اختلاف نظرها میان واشنگتن و مسکو اذعان کرد، اما گفت همکاری‌های دوجانبه همچنان ادامه می‌یابد. به گفته وی دو طرف در مورد نوع و میزان تسلیحات شیمیایی دولت سوریه نیز توافق دارند.

اوایل هفته قبل «سرگی لاوروف» طرحی را برای نظارت بین‌المللی و امحای تسلیحات شیمیایی سوریه ارائه کرد که این طرح با استقبال بین‌المللی مواجه شد. دمشق نیز این طرح را پذیرفته و آمادگی خود برای پیوستن به معاهده منع استفاده از تسلیحات شیمیایی را نیز اعلام کرده است. «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز اعلام کرده است که تا مشخص شدن نتیجه این طرح، اقدام نظامی علیه سوریه را متوقف می‌کند.
فرصت یک هفته‌ای به دمشق 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کرونا هرمزگان را یک هفته تعطیل کرد !
Heart محاکمه غیابی قاتلان خاشقچی هفته دیگر در ترکیه برگزار می‌شود
  مسکو و دمشق: سازمان بهداشت جهانی همسو با منافع غرب عمل می‌کند
Heart نماز جمعه این هفته در کدام شهرها اقامه می‌شود؟
Heart رتبه‌بندی معلمان ترمیم شد/ صدور احکام جدید تا هفته معلم
  معرفی سومین نخست وزیر عراق در 10 هفته
  تعطیلی همه مدارس مازندران تا پایان هفته
  شصت و چهارمین هفته اعتراض فرانسوی ها !
Smile حرف زدن نوزاد 7 هفته ای با مادرش ! + تصاویر
  ببینید 1 هفته بازی با گوشی چه بلایی سر این زن آورده!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان