امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

۱۰ دانشمندایرانی در جمع برترین های دنیا

#1
Heart 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: موسسه تامسون رویترز که در ایران به نام پایگاه ISI مشهور است اسامی سه هزار و ۲۱۵ پژوهشگر پراستناد جهان را منتشر کرده که در این فهرست نام ۱۰ دانشمند ایرانی دیده می شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، جعفر مهراد در این باره افزود: دانشگاه تهران با چهار دانشمند پراستناد بیش از سایر دانشگاه های کشور دارای دانشمند پراستناد است.

وی در معرفی این دانشمندان ایرانی اظهار کرد: ˈفرنوش فریدبُدˈ در رشته مهندسی به طور مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران، ˈپرویز نوروزیˈ ، ˈسیاوش ریاحیˈ و ˈمحمدرضا گنجعلیˈ همگی در رشته مهندسی از آن جمله است.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود: ˈمهدی دهقانˈ در رشته مهندسی و ریاضیات دانشمند برجسته دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

وی ادامه داد: در کل دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشمند پراستناد وجود دارد؛ ˈحسن علی زمانیˈ در رشته مهندسی وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است.

مهراد اظهار کرد: ˈسعید عباس بندیˈ و ˈمجید عشقی گرجیˈ در رشته ریاضیات به ترتیب پژوهشگران برجسته دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و دانشگاه سمنان هستند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: ˈمهر اورنگ قائدیˈ و ˈداوود دمیری گنجیˈ نیز از دانشمندان پراستناد رشته مهندسی هستند که به ترتیب به دانشگاه یاسوج و دانشگاه فنی نوشیروانی بابل تعلق دارند.

مهراد یادآوری کرد: موسسه تامسون رویترز که در ایران به نام پایگاه ISI شناخته می شود در این فهرست توجه جهانی را از رتبه بندی های دانشگاهی در سطح موسسات به رتبه بندی پژوهشگران معطوف کرده است.

وی افزود: این پژوهشگران، داغ ترین مقالات علمی را منتشر کرده اند که جزو یک درصد پراستنادترین پژوهشگران جهان در رشته های موضوعی و تخصصی خود به حساب می آیند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار کرد: پژوهشگران پراستناد جهان در ۲۱ رشته موضوعی شامل علوم و علوم اجتماعی فعالیت های تحقیقاتی دارند.

وی افزود: این پژوهشگران در بازه زمانی بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ میلادی مورد مطالعه و ارزیابی قرار گرفته اند.

مهراد یادآوری کرد: اطلاعات پژوهشگران پراستناد از زیر سیستم ESI وابسته به تامسون رویترز که افراد، موسسات، مقالات، انتشارات و کشورهای موثر را در رشته های موضوعی ۲۱ گانه رتبه بندی می کند استخراج شده است.

مهراد اظهار داشت: دانشگاه های ایالات متحده با یک هزار و ۷۶۲ پژوهشگر پراستناد در راس این فهرست قرار دارد و آمریکا ۵۵ درصد از پژوهشگران پراستناد جهان را در اختیار دارد.

وی گفت: انگلستان، چین، آلمان، ژاپن، فرانسه، کانادا، هلند، استرالیا، سوییس، کره جنوبی و هندوستان به ترتیب دارای ۳۰۹، ۱۷۰، ۱۶۷، ۱۰۱، ۹۳، ۹۱، ۸۱، ۷۸، ۶۸، ۲۷ و ۱۲ دانشمند پراستناد است.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی افزود: پنج کشور اروپای شمالی شامل دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و ایسلند هم در مجموع ۱۰۴ پژوهشگر پراستناد را در اختیار دارند.

مهراد گفت: در آفریقا تنها پنج دانشمند پراستناد وجود دارد که تمام آنها در آفریقای جنوبی مشغول به فعالیت هستند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار کرد: روسیه نیز دارای ۵ دانشمند پراستناد است که این دانشمندان یا در دانشگاه های روسیه یا در آکادمی علوم این کشور به تحقیق مشغول هستند.

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: به تعبیر رهبری معظم انقلاب حرکت علمی کشور حرکتی پرشتاب و دوچندان است که در بین کشورهای اسلامی و منطقه جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است. وقتی ایران را با کشورهای اسلامی مقایسه می کنیم به تداوم جدی، پرشتاب و همه جانبه نهضت علمی پی می بریم.

مهراد در ادامه اظهار کرد: در ترکیه نیز ۱۰ دانشمند پراستناد وجود دارد که از نظر تعداد برابر با تعداد دانشمندان پراستناد جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: از این تعداد، تعداد شش پژوهشگر در رشته مهندسی، یک پژوهشگر در رشته ژنتیک و بیولوژی مولکولی، یک پژوهشگر پراستناد در رشته فیزیک و دو پژوهشگر پراستناد در رشته علوم اجتماعی وجود دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ادامه داد: تعداد دانشمندان پراستناد مالزی نیز تنها سه نفر است که این افراد در رشته های مهندسی، ریاضی و علوم اجتماعی پژوهش می کنند.

مهراد درباره تنها تفاوتی که جمهوری اسلامی ایران با دو کشور اسلامی یاد شده یعنی ترکیه و مالزی دارد، افزود: این دو کشور در رشته علوم اجتماعی دارای دانشمندان پراستناد هستند و این نکته ای است که دانشگاه های کشور باید بدان توجه کنند.

وی در رابطه با کشور عربستان گفت: از عربستان سعودی ۲۰۷ پژوهشگر پراستناد معرفی شده است. البته از مجموع ۲۰۷ پژوهشگر پراستناد تنها ۱۷ نفر عربستانی هستند و مابقی ملیت غیر عربستانی دارند، عربستان با این روش، بین المللی سازی دانشگاه های خود را آغاز کرده و اتفاقا بر همین اساس در سال های اخیر توانسته است در رتبه های بین المللی نیز موفقیت های خوبی را بدست آورد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی بیان کرد: هندوستان ۱۲ دانشمند پراستناد دارد. هندوستان مانند جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور نوظهور علمی شناخته شده است با این حال، تفاوت این کشور با جمهوری اسلامی ایران در بررسی تعداد دانشمندان پراستناد در آن است که از مجموع ۱۲ دانشمند پراستناد هندی دو نفر در آمریکا اقامت دارد، نفر دیگر به طور مشترک با یکی از دانشگاه های آمریکایی همکاری داشته، نفر چهارم نیز مقاله خود را بطور مشترک با یکی از دانشگاه های مکزیک تالیف کرده و نفر پنجم هم مقاله خود را به طور مشترک با عربستان سعودی تالیف کرده است.

وی افزود: در حالی که ۱۰ دانشمند پراستناد ایران مقالات خود را با همکاری خود و سایر دانشمندان ایرانی و توسط دانشگاه های کشور تالیف و منتشر کرده اند.

مهراد گفت: استناد نماد کیفیت است و بدین ترتیب اکنون به راحتی می توانیم از انتشارات علمی کشور به عنوان آثار علمی ماندگار و با کیفیت نام ببریم.

مهراد درباره فرمایش های رهبر معظم انقلاب در دیدار با استادان دانشگاه ها گفت: در شرایطی که رهبر معظم انقلاب بر تداوم جدی، پرشتاب و همه جانبه نهضت علمی تاکید دارند، شایسته است افتخاری را که دانشمندان ایرانی آفریده اند ارج نهاده و آرزو کنیم مسیری که اکنون گشوده شده است این مسیررا با فعالیت های علمی اثربخش ترهمچنان هموار و تاثیرگذار نگه داریم.
۱۰ دانشمندایرانی در جمع برترین های دنیا 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  طبقه بندی 88 زبان اول دنیا بر اساس مجموع ارزشها:
  وحشتناک ترین نامه دنیا که یک قاتل نوشت (عکس)
Shocked زشت ترین مرد دنیا + عکس!
  دنیا تا سال ۲۰۲۵ به انرژی نامحدود دسترسی پیدا خواهد کرد
  عجیب و غریب‌ترین تابو‌ها در دنیا
  چاقترین زن دنیا عروس میشود !!+ عکس
  گرانترین لباس دنیا که پوشیدنی نیست ( عکس )
  پیرترین مرد دنیا در قرتطینه درگذشت ( تصاویر )
  سفر عجیب این کودک دوساله به دور دنیا
  طراحی لاکچری ترین و بزرگترین کشتی شخصی دنیا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان