امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اولين همايش كويرنوردي و جذابیتهای کویر

#1
اولين همايش كويرنوردي و جذابیتهای کویر 1
احمد رونقی

قسمت زيادي از كشور ما داراي بافت طبيعي بياباني و كويري است كه عامل اصلي محروميت در اين مناطق مي باشد .


عنوان طرح :
اولين همايش ملي كويرنوردي و جذابيتهاي گردشگري طبیعت كوير

طرح و اجرا:
شبکه زیست محیطی خراسان جنوبی

توجيه طرح :
قسمت زيادي از كشور ما داراي بافت طبيعي بياباني و كويري است كه عامل اصلي محروميت در اين مناطق مي باشد . دوري از مراكز بزرگ تجاري و صنعتي ، بيكاري ، خشكسالي و كمبود منابع آبي ، ناامني و ترانزيت قاچاق و مواد مخدر و .... باعث بروز بسياري مشكلات اجتماعي و رخداد ناهنجاري در اينگونه مناطق است در حاليكه يكي از مهمترين عوامل رشد و پيشرفت اين مناطق در كشور ما بنام اكوتوريسم كوير همچنان ناشناخته است .
توريسم (جهانگردي) مي تواند يكي از پايه هاي اصلي توسعه جوامع ، خصوصا جوامع توسعه يابنده باشد . اطلاق اصطلاح «صنعت بدون دود» به صنعت توريسم خود گوياي نقش بي ضرر آن در رشد جوامع است . پرواضح است كه توريسم تمامي شاخص هاي توسعه پايدار از جمله اشتغال ، شاخص هاي توسعه اقتصادي ، ارتقاء سطح فرهنگي از طريق ميادلات فرهنگي ، حفاظت از ميراث تاريخي ، فرهنگي و طبيعي ، حفاظت محيط زيست و … جوامع را بدون نياز به سرمايه گذاري هاي سنگين ، بهبود مي بخشد .
توريسم داراي شاخه هاي گوناگوني است كه از آن ميان مي توان به توزيسم تاريخي و فرهنگي ، ورزشي ، تفريحي و اكوتوريسم (طبيعت گردي ) اشاره كرد . از بين شاخه هاي ياد شده اكوتوريسم در جهان كنوني رو به گسترش است . بر اساس برآورد (World Tourism Organization W.T.O) در حالي كه رشد عمومي صنعت توريسم براي نخستين دهه آينده (2000-2010) بين 3/4 تا حداكثر7/6 درصد پيش بيني مي شود ، يافته هاي موجود حاكي از آن است كه بيشترين سهم اين رشد مربوط به بخش اكوتوريسم بوده و به طور كلي بين 10 تا 30 درصد آن را شامل خواهدشد . بدين ترتيب انتظار مي رود تا يك دهه ديگر شمار طبيعت گردان ، كه اكنون هفت درصد از كل مسافران جهان را تشكيل مي دهند ، به بيش از بيست درصد برسد.
به تأكيد W.T.O رشد اكوتوريسم آنچنان شتابناك است كه انتظار مي رودقرن آينده ، قرن اكوتوريسم باشد . به طور كلي سرمايه گذاري انجام شده در بخش اكوتوريسم بالغ بر 1 تا 30 درصد رشد خواهد داشت .
در قسمتهاي بياباني و خشك كشورهاي توسعه يافته با بهره گيري از سيستمهاي كشاورزي و آبياري فوق مدرن ، تأسيس مراكز مهم صنعتي و كارخانه هاي بزرگ ، اشاعه ورزشهاي بياباني چون كويرنوردي ، رالي ، پيستهاي موتور سواري و برگزاري تورهاي بيابان گردي ، تحول عظيمي ايجاد شده است .
در كشور ما نيز چندسالي است كه بحثهاي بيابان زدايي و گردشگري ، گسترش بيشتري پيدا كرده و حركتهاي خوبي در اين زمينه آغاز شده است و در صورتيكه مسئولين برنامه ريزيهاي جامعي جهت اين موضوع انجام دهند ، خواهيم توانست در آينده نزديك شاهد پيشرفت و ترقي مناطق محروم بياباني در كشور عزيزمان باشيم .

بيان موضوع طرح :
تيم عملياتي – تحقيقاتي شبكه زيست محيطي استان خراسان جنوبي يكي از حركتهاي مردم نهاد در زمينه كشف و شناسايي استعدادهاي گردشگري كويرهاي ايران است كه مدتهاست برنامه هاي متعددي را در زمينه برگزاري تورهاي كويرنوردي ، اجراي برنامه هاي تحقيقاتي – شناسايي مناطق كويري ، برنامه هاي تحقيقاتي اكوسيستمهاي كويري و عكاسي و فيلم برداري مستند از كوير و علي الخصوص برپايي سه همايش كويرنوردي و جذابيتهاي كوير با همكاري سازمانهاي مختلف دولتي و مردم نهاد ، بانجام رسانيده است .
با توجه به استقبال شديد شركت كنندگان در همايشهاي قبلي و اظهار رضايت از كيفيت و اجراي برنامه ، شبكه زيست محيطي خراسان جنوبي با همكاري سازمانهاي مختلف دولتي از جمله دفتر سازمان ملل در ايران ، استانداري خراسان جنوبي ، اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري ، اداره كل حفاظت محيط زيست ، كميته مبارزه با مواد مخدر ، نيروي انتظامي ، اداره كار و امور اجتماعي ، اداره كل منابع طبيعي و ... در صدد برپايي چهارمين همايش ملي كويرنوردي و جذابيتهاي گردشگري كوير در مناطق كويري خراسان جنوبي مي باشد .

هدف طرح :
بسط و گسترش فعاليتهاي فرهنگي – ورزشي – گردشگري در مناطق مختلف كويرهاي استان و كشور ، معرفي محروميتها و فقر اقتصادي و فقرفرهنگي اين مناطق، شناساندن بافت كويري اين نواحي با معرفي جذابيتهاي طبيعت كوير ( شنهاي روان ، ريگزارها ، دقها ، جنگل طاق ، نيزارها ، نمكزارها و ...) ، تاريخ و مردم شناسي كوير ، حيات وحش و گياهان كوير ( هوبره ، زاغ بور ، نبكا ، قيچ و ....) ، مطرح سازي امنيت كويرهاي استان و توانمندي مسئولين و نيروي محترم انتظامي در كنترل و تأمين امنيت اين مناطق ، آشنايي مردم محلي با صنعت گردشگري و كسب درآمد و اشتغال زايي براين اساس ، مبارزه با مواد مخدر و فرهنگ قاچاق با استفاده از پتانسيلهاي بومي و حركتهاي مردم نهاد و خودجوش براي رسيدن به جامعه عاري از اعتياد ، ارتقاء فرهنگ زيست محيطي علي الخصوص در بين مردم بومي و كويرنشينان در جهت حفظ و صيانت از مناطق طبيعي و جذابيتهاي كوير ، همچنين جلوگيري از شكار بي رويه و نابودي حيات وحش و اكولوژي زيباي كوير

شرايط موجود :
دور بودن منطقه از مراكز مهم شهري و پايتخت ، عدم استفاده صحيح و بهينه از پتانسيلها و توانمنديهاي كوير ، همچنين دورماندن و عدم توجه مسئولين به مسائل و مشكلات محيط زيست ، كشاورزي و دامپروري ، معيشت و اوضاع نابسامان اقتصادي ، گسترش بيكاري ، فقر فرهنگي و در نتيجه گرايش مردم بومي و حاشيه نشين كوير به قاچاق سوخت ، مواد و استعمال مواد مخدر در بين تعدادي از مردم اين نواحي شده است .

وضعيت در پايان طرح :
انتظار مي رود موارد زير در پايان طرح به عنوان بازده بدست آيد :
- آشنايي با مناطق كويري استان و همچنين شناسايي نيروهاي مردمي كوير به منظور بسط و گسترش فعاليتها
- شناسايي منابع ، امكانات و استعدادهاي بالقوه مردم كوير در زمينه هاي مختلف
- تأثير اجراي همايش و بازديد بر مردم منطقه و آشنايي بيشتر آنها در زمينه هاي مختلف فرهنگي ، اقتصادي ، كشاورزي و...
- استفاده از نظريات ، پيشنهادها و راهكارهاي سازنده نيروهايي كه سابقه فعاليت در مناطق مشابه كويري را در ساير مناطق كشور داشته اند .
- زمينه سازي و جلب اعتماد براي جذب اعتبار و انجام فعاليتهاي علمي – تحقيقاتي – فرهنگي – ورزشي و ..... در مناطق بياباني استان
- كم رنگ شدن فعاليت سوداگران مواد مخدر و گرايش به مصرف آنها
- آشنايي مردم و شركت كنندگان در همايش با جذابيتهاي گردشگري كوير لوت ، جذب توريست و برپايي تورهاي مختلف به مقصد استان خراسان جنوبي
- افزايش درك مردم نسبت به مسائل زيست محيطي و هدف از حفاظت محيط زيست
- آشنايي نزديك مسئولين و مردم با مشكلات مردم اين مناطق و برنامه ريزي دقيقتر در جهت رفع آنها
- ايجاد امنيت بيش از پيش با وجود شركت چند صد نفر شركت كننده در همايش ، اقامت و راهپيمايي در كوير
- اطمينان مردم از توانايي نيروي انتظامي در برقراري امنيت مناطق كويري مختلف استان و در نتيجه رشد سفر به اين مناطق ( توسعه گردشگري )

چالشها و رهيافت هاي طرح :
چالش 1- دور بودن قسمتي از مناطق اجراي برنامه از مركز استان
رهيافت 1- استفاده و هماهنگي با نهادهايي مانند ( اتوبوسراني ، نقليه ارگانها و سازمانهاي دولتي )
چالش 2- مشكلات تغذيه در كوير و تفاوت سليقه
رهيافت 2- بخاطر هماهنگي بهتر تيم و تداركات مطابق با شرايط كويري ، مواد غذايي مورد نياز هر نفر بطور جداگانه و بسته بندي در اختيار فرد مورد نظر قرار مي گيرد .
چالش 3- ناپايداري امنيت با توجه به ازدحام جمعيت و خطر برخورد با اشرار
رهيافت 3- با هماهنگي نيروي محترم انتظامي و قرارگاه تاكتيكي سلمان منطقه از چند روز قبلتر پاكسازي و كنترل شده و در تمام مدت يگان ويژه محل كمپينگ را ساپورت مي نمايند .
چالش 4- حوادث غير مترقبه و پيش بيني نشده بهنگام پياده روي تيم در مسيرهاي صعب العبور
رهيافت 4- تيمي متشكل از موتورهاي تريل افراد شركت كننده را در حين پياده روي در شنزارها ساپورت مي نمايند تا ارتباط بين كمپينگ و نفرات پايدار بماند .
چالش 5- ناشناخته بودن قسمتهاي زيادي از كويرهاي استان جهت اجراي برنامه
رهيافت 5- تيم عملياتي - تحقيقاتي شبكه زيست محيطي خراسان جنوبي با حمايت ارگانهاي دولتي زيربط اقدام به شناسايي و پيمايش مسيرهاي مختلف نموده و مسير نهايي و مناسب انتخاب مي گردد .

ملاحظات طرح :
1- در پايان همايش ارزشيابي از نحوه برگزاري و افراد شركت كننده صورت گيرد . اين مهم به منظور حذف ايراد در برگزاري و .... در برنامه هاي آينده خواهد بود .
2- به لحاظ تدابير امنيتي حضور نيروهاي نظامي و انتظامي در طول برگزاري همايش كاملاً ضروري مي باشد .
3- انتخاب و تعيين مسير ، محل و چگونگي اجراي برنامه توسط كادر اجرايي همايش متشكل از باتجربه ترين كويرنوردان كشور صورت مي گيرد .
4- مسئول مستقيم طرح شبكه زيست محيطي خراسان جنوبي مي باشد اما در بخشهاي مختلف همكاري ، مشورت ، حمايتهاي مالي ، اجرا ، امنيت ، ساپورت ، ترابري ، هماهنگي ، اطلاع رساني و ..... سازمانهاي ذيل شركت خواهند داشت :
استانداري خراسان جنوبي ، شهرداري بيرجند ، اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري ، اداره كل حفاظت محيط زيست ، اداره كل منابع طبيعي ، فرماندهي نيروي انتظامي ، فرماندهي قرارگاه سلمان ، اداره كل راه و ترابري ، اداره كل تربيت بدني ، هيئت كوهنوردي ، اداره كل كار و امور اجتماعي ، كميته مبارزه با مواد مخدر ، سايت اينترنتي كويرهاي ايران و دفتر سازمان ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران
5- 350 نفر از علاقمندان به كوير ، پيشكسوتان ، محققين ، تشكلهاي زيست محيطي كشور ، نمايندگان استانها ، هيئتهاي ورزشي ، اساتيد دانشگاه ، منتخبين همايشهاي قبلي و .... از سراسر كشور در اين برنامه حضور خواهند داشت .

نحوه اجرا :
شب اول :
ورود ميهمانان – استقبال و پذيرايي – اقامت ميهمانان
صبح روز دوم :
ورود باقي ميهمانان – استقبال – صرف صبحانه - برپايي جلسه همايش در محل آمفي تئاتر با حضور مسئولين استان و كليه ميهمانان داخلي و خارجي ، مطبوعات و خبرگزاري ، كويرنوردان برجسته كشور ، محققين و ... - خوش آمدگويي و سخنراني – توجيه اهداف برنامه و طرح – اجراي كلاس آموزشي – توجيهي كويرنوردي
ظهر روز دوم :
حركت با اتوبوس به سمت روستاي كويري خور – پياده روي در صحرا – بازديد از جنگل طبيعي طاق – بازديد از نيزار طبيعي و سرچشمه رودشور كويرلوت – صرف نهار و غذاي محلي – استراحت – بازديد از گله شترها و پرندگان كمياب كوير – بازديد از زندگي كويرنشينان و چادرها – پياده روي در كوير با حضور فرهيختگان ، صاحبنظران ، اساتيد دانشگاه ، مسئولين و .... با ساپورت كامل نيروهاي انتظامي و اكيپ امداد
شب دوم :
اقامت كمپينگ در محل آبگرم كويري لوت – صرف شام - برپايي شب شعر و جشن آتش و كوير – رصد آسمان پرستاره و زيباي لوت - استراحت
روز سوم :
صرف صبحانه - حركت با اتوبوس به سمت جلگه ماژان – بازديد از فعاليتهاي كشاورزي و زندگي روستانشينان در كوير – آشنايي با مصائب و مشكلات زندگي در كوير – راهپيمايي در دق زيباي اكبرآباد – مسابقه رالي اتوموبيل در دق اكبرآباد ماژان – بازديد از شنهاي روان منطقه اكبرآباد – نمايش زيباي تيم موتورسواران با هدف آشنايي شركت كنندگان با ورزشها و مسابقات نوين كويري – صرف نهار و استراحت – بازگشت به بيرجند
شب سوم :
بازديد از نمايشگاه عكس كوير و تجهيزات كويرنوردي – اجراي مراسم اختتاميه – اهداي جوايز و يادبود – تشكر و قدرداني از شركت كنندگان – بازديد از ابنيه تاريخي ، موزه و بازار بيرجند – نظافت ، صرف شام و استراحت – پايان برنامه
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان