امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

غار کرفتو اعجاب استان کردستان

#1
غار" کرفتو" بی شک یکی از جذاب ترین نقاط دیدنی غرب کشور به شمار می‌آید. می‌توان گفت غار «کرفتو» مجموعه ای از زیبایی های طبیعی و تلاش انسان های پیشین....


غار کرفتو اعجاب استان کردستان 1


غار" کرفتو" بی شک یکی از جذاب ترین نقاط دیدنی غرب کشور به شمار می‌آید. می‌توان گفت غار «کرفتو» مجموعه ای از زیبایی های طبیعی و تلاش انسان های پیشین برای غلبه بر طبیعت و ایجاد زندگی بهتر و ایمن تر است. این اثر باستانی و تاریخی در صخره مرتفعی حدود ٠٧ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و با احتساب همین مسافت تقریبی، در شرق شهر" سقز" قرار دارد. غار «کرفتو» از نوع غارهای آهکی و طبیعی و به احتمال فراوان در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است.

در گذشته بر اثر سکونت اقوام گوناگون تغییرات، دگرگونی ها و دخل و تصرفاتی در این غار صورت گرفته و فضاهایی در آن به صورت اتاق های تودرتو، راهرو و دالان عبوری و ... ایجاد شده است. به همین سبب غار «کرفتو» در میان غارهای دست کن، شهرت خاصی دارد و این شهرت بی دلیل نیست، زیرا این غار به لحاظ بافت ساختمانی بی نظیر است. ارتفاع دهانه ورودی غار(دهانه ورودی فعلی) از سر تپه در حدود ٠٢ الی ٢۵ متر است که در گذشته از طریق راهی نسبتا سخت و دشوار در کمر کوه و صخره بیرونی، سبب هدایت بازدیدکنندگان به داخل غار بود به گونه ای که با قرا ر دادن تعدادی سنگ چین و استفاد ه ا ز پلکان های چوبی، علاقه مندان می‌توانستند با دشواری به داخل غار راه یابند. در قسمت جلویی غار، چهار طبقه معماری صخره ای و دست کن ایجاد شده است که در هر طبقه علاوه برایجاد اتاق های تو در تو، پنجره ها و نورگیرهایی به فضای بیرونی و درگاهی ها ساخته شده اند.
دالان ها و راهروهای عبوری برای ارتباط به طبقات، پله ای تراشیده شده در سنگ و حتی ایجاد مکان مناسب برای کلون و چفت و بست پنجره ها و درگاهی ها، باعث تأمین امنیت هر قسمت بوده است. این موضوع نشان از نوعی معماری پیشرفته در آن زمان دارد . البته به دلیل ریزش هایی که در اثر گذشت زمان در صخره های بیرونی و اطراف دهانه ورودی در مجموعه معماری صخره ای غار ایجاد شده است، اکنون تعداد ا تاق ها و راهروهای موجود درکلیه طبقات مشخص نیست. به نظر می‌رسد مجموعه معماری صخره ای و دست ساز این غار بسیار گسترده تر از وضعیت کنونی آن بوده است چون آثار این تخریب ها هنوز هم کاملا مشخص است. روی دیوارهای برخی از اتاق های غار و راهروهای عبوری آن، نقوشی از جانوران و گیاهان وجوددارد. زیباترین بخش معماری غار، طبقه سوم آن است.

دقت در تراشیدن و کندن اتاق ها، شکل خاص سقف ها به شیو ه کمانی و ایجاد درگاهی ها و پله های آستانه آن در پنجره ها و نورگیرهای اتاق ها اهمیت خاصی دارد. از نظر تزئینات موجود در پنجره ها نیز قابل مقایسه با آثار موجود در معماری تپه نوشیجان ملایر متعلق به دوران مادهاست. بر سردر ورودی یکی از اتاق های طبقه سوم غار «کرفتو» کتیبه ای یونانی به چشم می‌خورد که آسیب زیادی دیده است . در این کتیبه از الهه "هراکلس" یاد شده است و به همین دلیل بسیاری این غار را معبد الهه یونانی نام گذاری کرده اند . در این کتیبه آمده است: "این خانه «هراکلس» است، هر کس در آن وارد شود در امان است." این کتیبه سبب شده است برخی بر این عقیده باشند که این غار احتمالا مدتی به صورت موقت محل سکونت و استقرار سلوکیان (جانشینان پس از اسکندر مقدونی) بوده است که پس از فتوحات مهرداد دوم اشکانی، به سمت غرب ایران حرکت کرده اند. ستون فقرات اصلی این غار نزدیک ٧۵٠ متر طول دارد که در این مسیر پرپیچ و خم، دهانه ها و دالان های گوناگونی منشعب می‌شود. به همین سبب تاکنون کسی موفق به شناسایی همه این مسیرها و تهیه نقشه کامل از آن نشده است. مسیر طبیعی غار تفاوت های بسیاری دارد، به طوری که در برخی بخش ها علاوه بر وسعت خاص دالان ها و تالارهای طبیعی و ارتفاع زیاد سقف آن ها، قسمت هایی وجود دارد که بایستی به حالت سینه خیز و به دشواری از آن ها عبور کرد . همین وضعیت خاص باعث شده است تا افسانه ها و داستان های بسیاری در میان اهالی منطقه در این باره گفته شود و عده بسیاری از طلسم غار و نحوه ایجاد آن سخن به میان آورند. حتی این موضوع در نوشته های مولفان محلی استان تأثیر گذاشته است و به ذکر چنین مطالبی پرداخته اند.

از سال ٨٧٣١ به همت سازمان میراث فرهنگی، به بهسازی مسیر منتهی به غار، ایجاد پارکینگ، سرویس بهداشتی، احداث پله های سنگی و آهنی، نرده های چوبی، خاک برداری از دهانه غار، برق رسانی و نورپردازی غار اقدام شد. اکنون غاری که سال ها در گوشه ای از خاک پهناور ایران زمین، در انتظار میزبانی کوهنورد و غارنورد و شرق شناسان بود، پذیرای هزاران گردشگری است که به راحتی از این جاذبه طبیعی دیدنی کشور بازدید می‌کنند.

بود و نبود امکانات رفاهی:
* در محوطه مقابل غار «کرفتو»، پارکینگ نسبتا بزرگی برای توقف خودرو وجود دارد.
* نزدیک ترین پمپ بنزین با غار ١۵ کیلومتر فاصله دارد. پمپ بنزین دیگر در جاده دیواندره - سقز و در زرینه (حدود ۴٠ کیلومتری غار) قرار دارد.
* سرویس بهداشتی وضعیت نسبتا قابل قبولی دارد. اما توالت فرنگی برای بیماران و بازدیدکنندگان خارجی وجود ندارد.
* یک فروشگاه کوچک در محوطه غار قرار دارد.
* رستوران موجود نیست.
* آب آشامیدنی در دسترس است. هرچند توصیه می‌شود در فصول گرم سال، آب آشامیدنی بهداشتی همراه خود داشته باشید.

بهترین زمان بازدید:
این منطقه زمستان های سردسیر دارد و احتمال وجود برف و یخ زدگی جاده وجود دارد. در زمستان دهانه های ورودی غار سرد و سوزناک می‌شود. اما در فصل های بهار، تابستان و نیمه اول پاییز، به راحتی می‌توان از غار بازدید کرد. بهترین زمان بازدید از غار «کرفتو» ماه های اردیبهشت و خرداد است.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(..*)


غار کرفتو اعجاب استان کردستان 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  استان اردبیل
Smile جاهای دیدنی و تاریخی کردستان (عکس)
  تصاویر/ روایت عکاس کانادایی از نگین کردستان
  هر چقدر به این استان سفر کنید باز هم کم است
  برای سفر به استان گلستان آماده شوید
  چرا باید استان سمنان را برای سفر انتخاب کنیم؟
  +++مناطق دیدنی استان ایلام+++
  جاذبه های گردشگری استان فارس (عکس)
  منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی استان کرمان (عکس)
  درختی عجیب در استان فارس (عکس)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان