امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سپري مايع گون در برابر گلوله ها

#1
با استفاده از موادي خاص، مي توان جليقه هاي ضد گلوله سبک تر و مقاوم تري ساخت
ايده ساخت جليقه اي از نوع مايع که بسيار سبک و انعطاف پذير بوده و قادر به جذب ضربه ناشي از اصابت گلوله باشد، بسيار جالب توجه به نظر مي رسد و ما را به ياد فيلم مشهور "ترميناتور" مي اندازد. سال هاست که دانشمندان در حال مطالعه بر روي يافتن راهي براي افزايش ايمني و مقاومت جليقه هاي ضد گلوله و در عين حال، سهولت در استفاده از آن و راحتي سربازان هستند، اهدافي که گويا شرکت انگليسي بي اي ئي سيستم (1) با توليد "زره مايع"(2) بدان دست پيدا کرده است. پژوهشگران اين شرکت توليد کننده تجهيزات دفاعي موفق شده اند در آزمايش هاي اخير خود، جليقه ضد گلوله اي را توليد و آزمايش کنند که بسيار نازک تر و انعطاف پذيرتر از جليقه اي متداول بوده و قادر به مهار گلوله هاي مختلف سلاح هاي شخصي است.
در صورتي که تمامي اين آزمون ها با موفقيت صورت پذيرد و اين جليقه بتواند استانداردهاي جهاني را کسب کند، مي توان اميدوار بود که لباسي راحت و ايمن براي سربازان ساخته شود که هم آنها را در مقابل انواع گلوله هاي شليک شده حفاظت کند و هم آسايش و انعطاف پذيري را براي آنها به ارمغان آورد و آنها را از شر جليقه هاي بد شکل، سنگين و آسيب پذير کنوني رها سازد.
براي ساخت اين زره، از مايع خاصي شبيه به پشم ضخيم گوسفند استفاده مي شود که ملکول هاي تشکيل دهنده آن به فاصله بسيار کمي از همديگر قرار گرفته و فضاي بسيار کمي بين آنها وجود داراي قابليت تغيير شکل يافتن هستند.
ترکيب شدن اين ويژگي ها موجب توليد جليقه اي از نوع مايع با شکل پذيري متنوع و مقاومت بسيار بالا شده است. در صورت وارد آمدن هر فشاري به جليقه (از طريق اصابت گلوله و اشياي خارجي ديگر به آن) مولکول هاي تشکيل دهنده جليقه در هم قفل شده به شدت سفت و جامد مي شوند. اگر بخواهيم در مقام تشبيه مايع تشکيل دهنده اين زره برآييم، مي توانيم آن را چيزي شبيه به ترکيب آرد ذرت و آب بناميم که در حالت کاملاً سيال و نرم است اما اگر با يک شيء خارجي به آن فشار بياوريم به مانند سنگ سخت مي شود.
شرکت ها و موسسات تحقيقاتي ديگري نيز در حال مطالعه بر روي زره مايع هستند که از جمله شرکت آمريکايي آرمر هولدينگ (3) که در آزمايشگاه ها مرکزي خود در دانشگاه دلور (4) توانسته نوعي ديگري از زره مايع را طراحي نمايد که از جنس پليمري نانويي با ترکيبات سيليکايي است و بنا به ادعاي طراحان آن، داراي مقاومت فوق العاده اي در برابر اصابت انواع گلوله ها و نرمي زياد در حالت استفاده عادي است. اين مايع به دليل برخوردار بودن از ساختار نانو فناوري و خاصيت پليمري، داراي تراکم مولکولي بسيار بالايي در زمان تحت فشار قرار گرفتن است. به محض وارد آمدن فشار ناشي از اصابت گلوله به يک نقطه از جليقه ساخته شده از اين مايع، بخش هاي اطراف آن نقطه نيز به سرعت واکنش نشان داده و ضربه ناشي از گلوله در قسمت هاي مختلف پخش مي شود. قفل شدن مولکول ها در هم و ايجاد يک ديواره جامد نفوذناپذير در برابر گلوله نيز در همين زمان اتفاق مي افتد.
محققان در حال مطالعه بر روي يک مکمل ديگري به نام " کولار"(5) هستند که چيزي شبيه به گريس هاي نيمه جامد است. اين پليمر بسيار مقاوم مي تواند در صورت ترکيب شدن با مايع استفاده شده در زره هاي مايع، به افزايش مقاومت و استحکام در برابر گلوله هايي چون گلوله تير بار وگلوله هاي ضد زره کمک کند. محققان شرکت بي اي ئي در حال طراحي نوع جديدي از زره هاي مايع تقويت شده با اين ماده هستند که در يکي از نمونه هاي آزمايشي آن، ده لايه کولار در بين مايع مخصوصي تعبيه شده است که نتيجه آزمايش هاي صورت گرفته بر روي آن، نشان دهنده افزايش چشمگير مقاومت و نفوذ ناپذيري جليقه در برابر گلوله هاي قوي بوده است.
پژوهش ها در مورد توليد جليقه هاي ضد گلوله گوناگون همچنان ادامه دارد و کساني که بيش از سرمايه گذاران و صاحبان شرکت هاي توليد کننده تجهيزات نظامي، نتايج اين تحقيقات را دنبال مي کنند، سربازاني هستندکه در ميدان نبرد، سينه هايشان را در برابر گلوله ها سپر مي کنند!
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خواندنی هایی درباره جلیقه های ضد گلوله!
  معرفی انواع فشنگ و گلوله های معروف و پرکاربرد در جهان
  حفاظت در برابر RPG-7 به ساده ترین روش!
  جلیقه ضد گلوله Osprey مخصوص نیروهای انگلیسی
  سیستم رهگیری گلوله و راکت با نام ایستیونوک (1L271).
  نازکترین لباس ضد گلوله دنیا
  عینک آفتابی ضد گلوله
  بهترین ماشین های ضد گلوله+تصویر
  گلوله هدایت شونده DARPA ، افزایش دقت در تیراندازی
  لباس جدید نیروهای ویژه پلیس تایوان و ماسک ضد گلوله

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان